آیا می‌توانم قرارداد محرمانگی با پیمانکار خود منعقد کنم؟

آیا می‌توانم قرارداد محرمانگی با پیمانکار خود منعقد کنم؟

اهمیت تنظیم قرارداد محرمانگی با پیمانکار آنجایی مشخص می‌شود که بسیاری از افراد و شرکت‌ها خدمات خود را به طور پیمانی و موقت به دیگران ارائه می‌کنند و این امر منجر به در اختیار گذاشتن اطلاعاتی از جانب کارفرما به پیمانکار می شود؛ مثلا طراح سایتی که متعهد می‌شود اطلاعات سایت یک فروشگاه را در […]

اهمیت تنظیم قرارداد محرمانگی با پیمانکار آنجایی مشخص می‌شود که بسیاری از افراد و شرکت‌ها خدمات خود را به طور پیمانی و موقت به دیگران ارائه می‌کنند و این امر منجر به در اختیار گذاشتن اطلاعاتی از جانب کارفرما به پیمانکار می شود؛ مثلا طراح سایتی که متعهد می‌شود اطلاعات سایت یک فروشگاه را در مدت زمان تعیین شده به کارفرما تحویل دهد. در ادامه به این سوال جواب می‌دهیم که آیا انغقاد قرارداد محرمانگی با پیمانکار الزامی است یا خیر؟

نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری

تنظیم قرارداد در روابط گوناگون جهت جلوگیری از ایجاد اختلافات احتمالی الزامی است. در رابطه پیمانکار و کارفرما نیز تهیه قرارداد مانند قانونی است که خود طرفین قرارداد حاکم بر رابطه کاریشان می‌کنند و اگر این قوانین را خودشان تعیین نکنند  قوانین دیگر یا در صورت اختلاف قضایی دادگاه برای آن ها تعیین تکلیف می‌کند که معمولا یک طرف به خواسته‌های خود نخواهد رسید ؛ پس بهتر است که افراد خودشان با مذاکره و توافق به نتیجه برسند.

در قرارداد پیمانکاری بهتر است نخست طرفین قرارداد مشخص شوند، اینکه چه شخصی مشخصا پیمان کار است و چه شخصی مشتری خدمات پیمان کار یا اصطلاحا کارفرما است. پس از مشخص شدن طرفین قرارداد باید موضوع قرارداد که در واقع همان کاری است که پیمان کار باید انجام دهد مشخص شود. کاری که پیمانکار باید انجام دهد باید به طور دقیق مشخص شود و اگر مشخص نشود پیمان کار ملزم به انجام کار خود به بهترین صورت ممکن نمی باشد پس اگر کارفرمای او فرد سخت گیری است بهتر است با جزئیات مشخص کند که چه توقعی از پیمانکار دارد.

هر بند قرارداد پیمانکاری نکات مختلفی دارد که می‌توانید با مراجعه به مطالب زیر بیشتر در موردشان بخوانید:

اگر برای برعهده گرفتن پروژه‌ای نیاز به قرارداد دارید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری خدمات را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی اصولی برای شما تنظیم کنند.

لزوم تنظیم قرارداد محرمانگی با پیمانکار

گروهی از دانشجویان حقوق ایده یک پلتفرم اینترنتی برای انجام خدمات حقوقی دارند و برای طراحی سایتشان با یک طراح سایت قرارداد پیمانکاری منعقد کرده‌اند که در زمان مشخصی سایت مورد نظر آنها را طراحی کند اما از آنجا که این طراح سایت با بسیاری از شرکت‌های دیگر هم کار می‌کند این گروه نگرانند که پیمانکار آنها اطلاعات یا ایده‌هایشان در اختیار سایر رقبای آن ها قرار دهد یا اینکه خود او چنین کسب و کاری را شروع کند. آیا این گروه می‌توانند پیمانکار خود را از همکاری با سایر پلتفرم‌های مشابه یا شروع کسب و کاری مانند آن‌ها منع کنند؟

دغدغه بسیاری از کارآفرینانی که قصد عملیاتی کردن ایده‌های جدید خود را دارند فاش نشدن اطلاعات محرمانه‌شان است.

به خصوص درمورد کارفرمایانی که اطلاعات خود را با شخصی که در قالب پیمانکار می‌خواهد برای آن‌ها کار کند در میان می‌گذارند. اما این افراد می‌توانند با انعقاد قرارداد محرمانگی با پیمانکار خود از اطلاعات محرمانه خود محافظت کنند که به تبع آن پیمانکار نمی‌تواند کسب‌وکاری مشابه کارفرما و با استفاده از ایده‌های او راه اندازی کند یا با کسب وکار مشابه دیگری همکاری کند .

قرارداد محرمانگی قراردادی است که مطابق آن یک طرف یا طرفین تعهد می‌دهند که اطلاعات محرمانه را که در همان قرارداد باید مصداق‌های دقیق آن هارا تعیین کنند در اختیار شخص دیگری قرار نمی دهند.

اگر پیمانکار به تعهد خود در قبال عدم افشای اطلاعات کارفرمای خود عمل نکرد ضمانت اجراهایی در قرارداد محرمانگی برای او در نظر گرفته شود مثلا جبران خسارت از طریق پرداخت مالی. در این موارد کارفرما می‌تواند قرارداد محرمانگی یک جانبه‌ با پیمانکار منعقد نموده و ضمن آن پیمان کار را ملزم کند که اطلاعات محرمانه کارفرما را برای دیگران فاش نکند. کارفرمایان برای منع پیمانکار از راه اندازی کسب و کار خود نیز می‌توانند در ضمن همان قرارداد محرمانگی یا به صورت جداگانه توافق عدم رقابت کنند.

جمع‌بندی

به عنوان یک کارفرما و یا پیمانکار احتمالا شما از نکات جزئی قراردادها و قوانین مطلع نیستید و همین امر شاید منجر به اختلافاتی در آینده شود. بنابراین تیم ما در وینداد، برای شما نمونه قراردادی کامل و جامع را با همه نکات و بندهای لازم آماده کرده‌اند. پس بهتر است برای این که دچار دردسرهای ناشی از عدم نوشتن قرارداد یا نوشتن قراردادی نامناسب نشوید، با یک مشاور حقوقی تخصصی در زمینه قراردادها مشورت کنید. برای دانلود نمونه قرارداد محرمانگی با پیمانکار می‌توانید به بانک قراردادهای وینداد مراجعه کنید

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از