قرارداد محرمانگی یک جانبه ؛ یکی از سه قرارداد مهم کسب‌وکارها

قرارداد محرمانگی یک جانبه ؛ یکی از سه قرارداد مهم کسب‌وکارها

کسب‌وکار نوپا یا استارتاپ، تاسیسی است تجاری که در حوزه اختراعات و تکنولوژی نوین فعالیت نموده و به منظور توسعه یک محصول، خدمت و معرفی آن به بازار راه‌اندازی می‌شود. کسب و کارها در گذشته نیاز به چارچوب حقوقی نداشته و معاملات بر حسب اعتبار تجار انجام می‌شد بنابراین اعتبار تجار ضمانت اجرای ایفای تعهدات […]

کسب‌وکار نوپا یا استارتاپ، تاسیسی است تجاری که در حوزه اختراعات و تکنولوژی نوین فعالیت نموده و به منظور توسعه یک محصول، خدمت و معرفی آن به بازار راه‌اندازی می‌شود. کسب و کارها در گذشته نیاز به چارچوب حقوقی نداشته و معاملات بر حسب اعتبار تجار انجام می‌شد بنابراین اعتبار تجار ضمانت اجرای ایفای تعهدات تلقی می شد، لکن امروزه با گسترش تجارت میان افراد و دول، این امر غیر ممکن بشمار میرود.

از این رو باید توجه داشت که مدیران هر کسب‌وکاری با توجه به ضرورت‌های موجود مبادرت به انعقاد قراردادهای مهمی از جمله قرارداد سرمایه گذاری ، قرارداد محرمانگی یک جانبه و قرارداد عدم افشای اطلاعات نمایند تا از بروز اختلافات و مشکلاتی که در آینده پیش می‌آید جلوگیری نمایند.

۱- قرارداد سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از سرمایه‌گذاری‌های جدید و با راندمان بالا محسوب شده و می‌توان شرایط سرمایه‌گذاری در استارتاپ را تا حدی توافقی دانست. غالبا کارآفرینان خود دارای سرمایه نبوده و سرمایه آنان فکر ایده و تخصص آنهاست که اگرچه سرمایه اصلی یک استارتاپ است اما یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیازهای تمامی استارتاپ‌ها برای شروع و توسعه فعالیت‌های خود و تجاری سازی ایده‌ها و جذب سرمایه‌گذار و منابع مالی است.
در همین راستا می‌بایست جهت جذب سرمایه و تقویت استارتاپ از منظر مالی مبادرت به جذب سرمایه نمود که این امر بدون انعقاد قراردادهای متناسب با وضعیت استارتاپ امکان‌پذیر نمی‌باشد. از جمله قراردادهای سرمایه گذاری قرارداد وام قابل تبدیل به سهام می‌باشد. در این قرارداد مبلغی از سرمایه‌گذار در قالب قرض اخذ شده و در عوض سرمایه‌گذار اختیار خواهد داشت که در جذب سرمایه بعدی، یا سرمایه را پس بگیرد و یا اینکه در شرکت سهامدار شود. اما لازم به ذکر است که قیمت سهام مورد نظر شامل تخفیف می‌شود. این نوع از قرارداد زمانی مناسب است که اعضاء استارتاپ معتقدند ارزشگذاری مدنظرشان نسبت به استارتاپ بالاتر از ارزش‌گذاری پیشنهادی سرمایه‌گذار است و در ادامه می‌توانند با ارزشگذاری بالایی جذب سرمایه کنند. علاوه بر این قرارداد Royalty برای کسب و کاری که به سرعت منتهی به فروش گردند مناسب است. این مدل قراردادها برای سرمایه گذاری نسبت به کسب و کارهایی که ساخت یک محصول سخت افزاری هست قابل استفاده می‌باشد. سرمایه گذار در ازای سرمایه اش سهام گرفته و حق دارد از فروش محصول برداشت نموده و در ازای آن سهام را با قیمتی از پیش تعیین شده که نرخ مورد انتظار سرمایه گذار از سود را برآورده کند، به کارآفرین مسترد نماید. با این کار هم نرخ مورد انتظار سرمایه گذار از سود برآورده شده و هم سهام به کارآفرین بر می گردد. البته لازم به ذکر است که سرمایه گذار تمام سهام رو بر نمیگرداند و فرضا نصف سهام را مسترد می کند و این حق را برای خود متصور است که پس از واگذار کردن نصف سهام تصمیم گیری نماید که آیا با همان شکل رویالتی سهام را واگذار کند یا اینک کارافرینه سهام را در مالکیت خویش نگه دارد.

علاوه بر این شایع‌ترین نوع از قرارداد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها قراردادهای سهامی در نظر گرفته می‌شوند. در این نوع از قراردادها سرمایه‌ای در اختیار استارتاپ قرار می‌گیرد و در عوض آن سهامی به سرمایه‌گذار واگذار می‌گردد. به طور مثال ۳۰۰ میلیون سرمایه برای ۶ ماه در اختیار گذاشته شده و ۳۰ درصد از سهام به سرمایه‌گذار منتقل می‌شود.

نمونه قراردادهای سرمایه‌گذاری را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید تا با یک قرارداد حرفه‌ای سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید.

۲- قرارداد محرمانگی اطلاعات

به موجب قرارداد محرمانگی یا NDA اطلاعات محرمانه مشخص و تعیین می‌شود در صورت افشای این اطلاعات توسط شخصی که اطلاعات در اختیارش قرار داده شده ضمانت اجرای قراردادی یا قانونی مقرر می‌شود.

قرارداد محرمانگی قراردادی است که به منظور حفاظت و مصون داشتن از بازنشر اطلاعات محرمانه میان اشخاص منعقد می‌گردد که بر اساس آن طرفین توافق می‌کنند که اطلاعات محرمانه صرفاْ به منظور خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

با دریافت نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات و راهنمای کامل آن از یک قرارداد حرفه‌ای و بی‌دردسر بهره‌مند شوید.

قرارداد محرمانگی یک جانبه چه کاربردی دارد؟

این نوع قرارداد برای حفاظت از اطلاعات محرمانه تجاری استفاده می‌شود. زمانی این قرارداد کاربرد دارد که یک طرف، درخواست محرمانه ماندن اطلاعات را داشته باشند. این توافق‌نامه تضمین می‌کند که فرد یا سازمان نمی‌تواند بدون اجازه، مفاد قرارداد تجاری را برای شخص سومی افشا کند.

ضمانت اجراهای گوناگونی را می‌توان برای نقض تعهدات طرف خاطی در قرارداد محرمانگی یک جانبه پیش‌بینی نمود. ولی بهترین روش تعیین مبلغی مقطوع است در صورت اثبات نقض، طرف خاطی باید مبلغ مذکور را در وجه طرف مقابل پرداخت نماید.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان انجام دهید این است که قرارداد محرمانگی اطلاعات را همراه خود داشته باشید. همین الان نسبت به دریافت قراردادهای محافظت از کسب‌وکار اقدام کنید!

۳- قرارداد عدم افشای اطلاعات

این نوع توافق‌نامه هم به‌مانند قرارداد محرمانگی اطلاعات یک جانبه می‌تواند شرایطی را تعیین کند که براساس آن اطلاعات مربوط به کسب و کار تحت شرایطی افشا نشود و یا دسته‌ای از اطلاعات با رعایت جوانبی به اشتراک گذاشته شود.

شرایط قرارداد عدم افشای اطلاعات عبارت است از:

۱- وجود موضوعی معین

۲-وجود منافعی موجهه

۳-محدودیت زمانی

۴-محدودیت جغرافیایی

۵-وجود عوض قراردادی؛

چرا با یک قرارداد عدم افشای اطلاعات حرفه‌ای، خیال راحت و کسب‌وکاری بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن را دریافت کنید.

نیاز به قرارداد محرمانگی یک جانبه دارید؟

اگر طریقه نوشتن متن قرارداد را ندانید و یک قرارداد به خوبی تنظیم و نوشته نشود، چه می­‌شود؟ اگر شما در این قرارداد مبلغ قابل توجهی را هزینه کنید، آیا شرایط خروج به‌گونه­‌ای هست که شما بتوانید سرمایه­‌تان را برگردانید؟ (به عنوان مثال، آیا بندی را در قرارداد درباره زمان خروج از آن و برگرداندن سرمایه­‌تان تنظیم کرده‌­اید؟). اگر طرف دیگر به برند و یا شهرت شما آسیب زد، می‌­توانید به سرعت قرارداد را خاتمه دهید؟ اگر در یک موضوع خاص که جزء مسئولیت­‌های شما محسوب می­‌شود از کسب و کارتان محافظت می­‌شود؟ آیا در دیگر موضوعات هم چنین محافظتی وجود دارد؟ آیا از برند و مالکیت معنوی شما محافظت می‌گردد ؟ و یا طرف مقابل در صورت استفاده از برند شما تعهداتش مشخص است؟

اگر در تهیه قراردادهای کسب‌وکارتان به کمک نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید یا فرم درخواست تنظیم قرارداد را در این صفحه پر کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط