قرارداد مشارکت دامداری

قرارداد مشارکت دامداری و مجوزهای آن

قرارداد مشارکت دامداری یکی از انواع قرارداد شراکت کاری بین دو یا چند است که همان قرارداد مشارکت مدنی است. ممکن است شما زمینی دارید و می‌خواهید با همکاری یک دامپزشک دامداری بزنید و سرمایه‌تان را چند برابر کنید. یا بالعکس شما دامپزشک هستید ولی سرمایه‌ای برای تاسیس یک دامداری را ندارید. یا شما تعدادی […]

قرارداد مشارکت دامداری یکی از انواع قرارداد شراکت کاری بین دو یا چند است که همان قرارداد مشارکت مدنی است. ممکن است شما زمینی دارید و می‌خواهید با همکاری یک دامپزشک دامداری بزنید و سرمایه‌تان را چند برابر کنید. یا بالعکس شما دامپزشک هستید ولی سرمایه‌ای برای تاسیس یک دامداری را ندارید. یا شما تعدادی دوست هستید و ترجیح می‌دهید با شراکت و سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کاری دارایی‌تان را افزایش دهید. مثلا کسی می‌تواند علوفه‌ی مورد نیاز دام را کشت کند و کسی زمین مناسب دامداری را در اختیار دارد و شخصی هم دانش مربوط به این حوزه را دارد مثلا دامپرور یا دامپزشک است.
خیلی از افراد هنگام بستن قرارداد مشارکت در نگهداری دام و پس از آن دچار مشکل می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین دلایل آن این امر است که آنها از نحوه بستن قرارداد شراکت بین دو نفر با خبر نیستند و نمی‌دانند الزامات این کار چیست. اگر شما هم می‌خواهید قرارداد شراکت ببندید بهتر است این مطلب را بخوانید و اگر سوالی در این حوزه دارید همین الان در قسمت نظرات، پاسخ خود را از ما بگیرید.

نکات مهم حقوقی نحوه نوشتن قرارداد مشارکت دامداری چیست؟

نکات مهم حقوقی نحوه نوشتن قرارداد مشارکت دامداری که هنگام نوشتن قرارداد مشارکت دامداری باید در متن قرارداد مشارکت در نگهداری دام ذکر گردد که عبارتند از:

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مبلغ سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان قرارداد
  • مکان اجرای قرارداد
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی به تعهدات از سوی هر یک از طرفین
  • تضمین ها
  • حل و فصل اختلافات
  • اصلاح قرارداد
  • محرمانگی
  • خاتمه قرارداد
  • تعداد صفحات و نسخ و ضمائم و پیوست ها

موفقیت در انعقاد قرارداد مشارکت دامداری مهم‌ترین نتیجه داشتن یک قرارداد اصولی می‌باشد. شما هم با خرید نمونه قرارداد شراکت، یک مشارکت حرفه‌ای و بی‌دردسر داشته باشید. انواع قراردادهای مشارکت در کلیت مشابه هم هستند. مثل قرارداد مشارکت گردشگری ، قرارداد شراکت چاه ، قرارداد مشارکت برپایی غرفه، شراکت در باشگاه ورزشی ، شراکت در آموزشگاه ، قرارداد شراکت نانوایی ، قرارداد مشارکت بازرگانی ، قرارداد مشارکت خدمات. همه این موارد از اصول کلی یکسانی پیروی می‌کنند اما باید متناسب با نیازهای افراد تنظیم شوند.

قبل از شروع شراکت در دامداری چه اقداماتی باید انجام دهید؟

قبل از شروع شراکت در دامداری یا پرورش دام ، باید نکات حقوقی بسیاری را در نظر بگیرید. این ارزیابی باید همه جانبه باشد چرا که هدف از شراکت در دامداری یا پرورش دام مشخصاً جنبه اقتصادی آن است و در صورتی که راه‌های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی، رونق کاری و سود قابل توجهی بدست خواهد آمد. از مهم‌ترین اقداماتی که باید حتما انجام دهید تهیه قرارداد مشارکت است.

قرارداد شراکت دامداری یا شراکت پرورش دام چیست؟

ببینیم قرارداد شراکت دامداری یا پرورش دام چیست؟ قرارداد شراکت دامداری یا قرارداد مشارکت در نگهداری دام با عنوان قرارداد مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه شده در قانون مدنی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود می‌باشد‫.‬ به‌عبارتی تعهدی  است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

چه نکات حقوقی حین تنظیم قرارداد شراکت دامداری یا شراکت پرورش دام باید رعایت شود؟

 یکی از قراردادهای پرکاربرد در مشارکت مدنی، قرارداد شراکت دامداری یا شراکت پرورش دام است. اما قبل از تنظیم آن چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام عقد باید به آن‌ها توجه کرد:

۱. در اولین قدم باید موضوع مشارکت که همان قرارداد شراکت دامداری یا شراکت پرورش دام است و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.

۲. حتما مشخصات شرکا در قرارداد ذکر شود.

۳. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده‌ی طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال آورده یکی از شرکا برای شراکت دامداری یا شراکت پرورش دام می‌تواند سرمایه‌ی نقدی و آورده‌ی طرف دیگر می‌تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص مانند کشت علوفه یا درمان دام باشد.

۴. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس نحوه‌ی پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید فراموش کرد.

۵. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نمی‌باشد پس حتما باید تاریخ شروع و پایان همکاری در قرارداد مشارکت دامداری یا پرورش دام ذکر شود.

۶. از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد مشارکت دامداری آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

مجوزهای لازم جهت شروع انعقاد قرارداد مشارکت در نگهداری دام

مجوزهای لازم جهت شروع انعقاد قرارداد مشارکت دامداری یا شراکت پرورش دام که به عنوان اجازه اشتغال، برای فعالیت‌های مختلف دامداری یا پرورش دام یا گاوداری صادر می‌شود، به شرح ذیل است:

الف- موافقت اصولی

مجوزی است که، قبل از صدور پروانه تأسیس به متقاضیان فعالیت‌های دامداری، مرغداری، کارخانه… در چهارچوب سیاست‌ها و ضوابط نظام دامپروری صادر می‌گردد که مدت اعتبار موافقت اصولی ۶ ماه است و در موارد ضروری ۶ ماه دیگر تمدید می‌گردد. هنگام صدور موافقت اصولی یا پروانه تأسیس و بهره‌برداری بایستی هریک از مجوزها به نام یک نفر یا شرکت ثبت شده باشد.

ب- پروانه تاسیس دامداری

مجوزی را که هر متقاضی برای احداث ساختمان‌ها و تأسیسات هر نوع واحد دامداری، کارخانه یا کارگاه، که دارای ضوابط نظام باشد و باید دریافت نماید، پروانه تأسیس می‌گویند. مدت اعتبار پروانه تأسیس ۲ سال و با نظر کمیسیون صدور پروانه استان به مدت یک سال دیگر قابل تمدید است.

ج- پروانه بهره‌برداری دامداری

مجوزی را که متقاضیان پس از تأسیس واحد، در موعد مقرر و برابر ضوابط، دریافت می‌دارند، پروانه بهره‌برداری می‌نامند. در موقع صدور پروانه بهره‌برداری، پروانه تأسیس از متقاضی پس گرفته باطل و در پرونده نگهداری می‌شود.

در پروانه‌های صادره، نکات ذیل باید مشخص شود:

۱- مشخصات واحد

باید وقوع، چگونگی بهره‌برداری، ظرفیت، مساحت زمین و مساحت زیربنا، در کلیه پروانه‌ها قید شود. در خصوص پروانه‌های دامداری، نژاد و تعداد دام موجود نیز، بر حسب مورد ذکر می‌گردد.

۲- مدت اعتبار

مدت اعتبار پروانه و مجوزهای بهره‌برداری ۵ سال و پس از سپری شدن مهلت اعتبار، در ذیل همان پروانه به مدت ۵ سال دیگر قابل تمدید است.

د- مجوز بهداشتی گاوداری

مجوزی است که سازمان دامپزشکی کشور به منظور رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای در بهره برداری از کارخانجات و کارگاههای موضوع این نظام که مجوز تأسیس آن را از وزارت صنایع یا دیگر دستگاه‌ها صادر می‌نمایند، صادر می‌گردد.

حتما با پرسنل خود قرارداد ببندید!

قرارداد مشارکت دامداری یا شراکت در پرورش دام هم مانند سایر قراردادهای کاری، از دل یک سری اصول و قوانین بوجود آمده است. این قوانین ممکن است برحسب عرف بوده باشد و مدیران دامداری یا گاوداری برای انعقاد قرارداد، قوانین و اصول موجود در اکثر دامداری‌ها را مدنظر قرار دهند. گاهی تکرار یک رفتار به صورت عادت درآمده و در مدت زمانی به عرف تبدیل می‌شود و یا به شکل قانون محلی در هر صنفی از کسب و کار رعایت می‌شود. با این حال ممکن است شما با توجه به شرایط دامداری خود قراردادی تنظیم کنید و با رضایت طرفین، انعقاد قرارداد صورت بگیرد. البته در صورتی‌که قرارداد طبق قوانین اداره کار به صورت کارفرما و کارگر منعقد شود شرایط کاملا مشخص و در قانون کار به صراحت توضیح داده شده است. برای این منظور اقدام به دریافت قرارداد مشارکت کنید تا فعالیت تجاری خود را اصولی انجام دهید.

نکات پایانی قرارداد مشارکت دامداری

از آنجایی که دامداری‌ها در معرض خطرات متعددی هستند. مثل ریسک آتش‌سوزی، ریسک وقوع حادثه ولو شکستگی دست و پای کارگران (که قطعا مشمول دیه شده و مبالغ بالایی از سرمایه شراکت را از بین می‌برد)، یک دامداری به بیمه‌نامه‌های زیر نیاز دارد:

۱- بیمه‌نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان برای خطرات احتمالی که ممکن است برای کارگران و پرسنل رخ دهد.

۲- بیمه‌نامه آتش سوزی که به دلیل وجود علوفه ضروری به نظر می‌رسد.

۳- برای جلوگیری از تلفات دامی و پوشش خطر‌های فاجعه بار از جمله بیماری واگیردار، سیلاب، طوفان و زلزله، دامداران موظف به بیمه دامی با معرفی دام خود در سامانه وزارت جهاد کشاورزی هستند.

اگر در مورد قوانین شراکت آگاهی کافی ندارید، حتماً از وکیل و یا کارشناس استفاده کنید

مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قرارداد ممکن است فراموش شده باشد و یا بصورت مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد مشارکت دامداری برای شما درنظر گرفته شود.

سوالات متداول

مجوز بهداشتی گاوداری را چگونه دریافت کنیم؟

مجوز بهداشتی گاوداری را باید از سازمان دامپزشکی کشور دریافت کنید. این مجوز به منظور رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ صادر می‌کند.

بیمه‌های لازم برای تاسیس دامداری کدام هستند؟

بیمه‌نامه مسئولیت مدنی کارفرما، بیمه نامه آتش سوزی، بیمه دامی از جمله بیمه‌هایی است که دامداری به آن نیاز دارد.

3.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مهدی مهماندوست
مهدی مهماندوست
3 سال پیش

بسیار عالی و آموزنده بود .سپاس

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مهدی مهماندوست
3 سال پیش

خواهش میکنم، خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده است.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط