قرارداد مشارکت در اجرای طرح یکی از قراردادهای پرکاربرد شراکت!

قرارداد مشارکت در اجرای طرح یکی از قراردادهای پرکاربرد شراکت!

قرارداد مشارکت، یا قرارداد شراکت کاری بین دو نفر، یک قرارداد کاربردی در فضای کسب وکار است. قراردادهای مشارکت با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شوند. برای اجرایی کردن بسیاری از ایده ها و طرح ها به قرارداد مشارکت در اجرای طرح نیاز داریم. گاهی اوقات شما یک سرمایه دارید و می خواهید از ایده […]

قرارداد مشارکت، یا قرارداد شراکت کاری بین دو نفر، یک قرارداد کاربردی در فضای کسب وکار است. قراردادهای مشارکت با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شوند. برای اجرایی کردن بسیاری از ایده ها و طرح ها به قرارداد مشارکت در اجرای طرح نیاز داریم. گاهی اوقات شما یک سرمایه دارید و می خواهید از ایده یک نفر استفاده کنید.گاهی اوقات هم شما یک ایده و طرح دارید و سرمایه ای برای اجرای آن ندارید.در این حالت تمایل به انعقاد قرارداد مشارکت در اجرای طرح پیدا می‌کنید.

اکثر افراد هنگام انعقاد قرارداد شراکت و بعد از انعقاد آن دچار مشکل می‌شوند. یکی از دلایل آن این است که از نحوه تنظیم قرارداد مشارکت آگاه نیستند. نکات فنی و حقوقی آن را به دقت رعایت نمی‌کنند و در نهایت به نتیجه‌ی مورد نظر از توافق نمی‌رسند. در این نوشته سعی کردیم ، قرارداد مشارکت در اجرای طرح و مجوزها و اقدامات لازم برای آن را به طور کامل شرح دهیم.

قرارداد مشارکت در اجرای طرح چیست؟

قرارداد مشارکت در طرح یکی از انواع قراردادهای مشارکت است. این قرارداد که امروزه بسیار رایج است بر طبق قانون مدنی نوشته می‌شود. این قراردادها در بسیاری از زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و تجاری کاربرد دارد.

امروزه افراد مبتکر و خلاق زیادی هستند که علارغم داشتن ایده‌ها و طرح های بسیار، سرمایه اجرایی آن را ندارند. این در حالی‌ست که اشخاص زیادی نیز هستند که می‌خواهند دریک پروژه جدید سرمایه‌گذاری کنند و به دنبال طرح‌هاو ایده‌های جدید اند تا از این طریق بر سرمایه خود اضافه کنند. در هرکدام از این دومورد، قرارداد مشارکت در اجرای طرح گزینه مناسبی برای شماست.

این قرارداد می‌تواند بین اشخاص حقوقی یا حقیقی و حقوقی منعقد شود که با توجه به موضوع آن نحوه تنظیم قراردادها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. درحال حاضر بسیاری از شرکت‌ها یا موسسات برای اجرا کردن طرح‌ها  یا سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های جدید با هم مشارکت می‌کنند. همین عامل باعث گسترش و رونق هرچه بیشتر پروژه‌ها و طرح‌های آنان شده‌است.

قرارداد مشارکت در اجرای طرح از دیدگاه قانون

ماده ۱۰ قانون مدنی، اصل آزادی قراردادها را مطرح می‌کند. این ماده بیان می‌کند که افراد با رعایت قانون، عرف و شرع، می‌توانند قرارداد مشارکت منعقد کنند و در هر زمینه‌ای که خلاف قوانین نباشد می‌توانند اقدام به مشارکت کنند. ماده ۵۷۱ قانون مدنی و مواد بعد از آن نیز به بحث شرکت اختصاص دارد.  عبارت است از ”درآمیختن سهم‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد”. بر طبق این ماده دو یا چند شخص به قصد شراکت می‌توانند سرمایه خود را روی هم بگذارند تا در نتیجه یک پروژه موفق را به ثمر برسانند. براساس این تعریف  اشخاص حقیقی و حقوقی برای مثال، سازمان‌ها و شرکت‌ها یا به اصطلاح (Legal entities) یا نماینده یا وکیل آن‌ها می‌توانند در قرارداد حضور یابند. شرط قرارداد نیز این است که طرفین در سود و زیان شریک باشند.

قرارداد مشارکت یکی از قراردادهای پرکاربرد برای رونق کسب و کار است. اگر شما هم به فکر رونق کسب و کار خود هستید برای دریافت نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر اقدام کنید.

چه اقداماتی برای انعقاد این قراداد لازم است؟

شاید تصور کنید که تمامی قرارداد‌های مشارکت شبیه یکدیگر اند و به شکل ساده منعقد می‌شوند. اما باید توجه کرد که هر قراردادی دارای پیچیدگی‌ها و موارد خاص حقوقی مخصوص به خود است. در هنگام نوشتن قرارداد باید دقت کرد که تمامی آنها در ضمن قرارداد درج شود. هنگام نوشتن قرارداد مشارکت در اجرای طرح چندین نکته لازم است رعایت شود که عبارتند از:

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مبلغ سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • مدیریت اجرایی
  • وظایف مدیر اجرایی
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان قرارداد
  • مکان اجرای قرارداد
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی به تعهدات از سوی هر یک از طرفین
  • تضمین ها
  • حل و فصل اختلافات
  • اصلاح قرارداد
  • محرمانگی اسناد و اطلاعات
  • خاتمه قرارداد و شرایط آن
  • تعداد صفحات و نسخ و ضمائم و پیوست ها

از آنجایی که تعیین مفاد قرارداد بعد از امضای آن دشوار است بهتر است در هنگام تنظیم قرارداد به طور دقیق میزان سهم، سود و زیاد طرفین مشخص شود. سود و سهام طرفین  در قرارداد‌های مشارکت بسیار اهمیت دارد. چراکه اگر به صورت دقیق مشخص نشود میتواند منشا بسیاری از اختلافات آینده گردد.

علاوه بر این، موضوع قرارداد مشارکت در اجرای طرح «مشارکت شرکا به صورت شراکتی در اجرای یک طرح و ایده» باید به صورت روشن و دقیق در متن قرارداد نوشته شود. در این بخش باید به طور کامل در مورد اینکه ایده و طرح چه چیزی‌ست، هدف چیست و ایده قرار است در کجا و در چه زمانی اجرا شود توضیح داده شود.

برای موفقیت در شراکت، مهم‌ترین نتیجه داشتن یک قرارداد اصولی می‌باشد. شما هم با خرید نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر، یک مشارکت حرفه‌ای و بی‌دردسر داشته باشید.

مشارکت مدنی چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی قراردادی است که از طریق آن اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه (مادی یا معنوی) خود را به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی تقویم کرده و به صورت مشاع و برای انجام کار معین در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی برای مدت محدود و به قصد انتفاع بکار می‌گیرند. قرارداد مشارکت مدنی یک توافق است در راستای کار و سرمایه اشخاص، حال این سرمایه می‌تواند مادی باشد یا به صورت ایده درآید.

شما هم می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت مدنی را دریافت کنید تا یک مشارکت بی‌دردسر و بی‌دغدغه داشته باشید.

نیاز به نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح دارید؟

قرارداد مشارکت در اجرای طرح یک نمونه قرداد است که به شراکت شما جنبه قانونی می‌دهد. این سند اجرای طرح نشان می دهد چه توافقی بین شرکا صورت گرفته و نتیجه آن چه خواهد بود. در صورت بروز اختلاف نیز این قرارداد است که به عنوان یک سند می‌تواند به  طرفین جهت حل اختلافاتشان کمک کند. بنابراین برای شراکتی بی دردسر بهتر است در هنگام انعقاد قرارداد با کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب در این زمینه مشورت کنید. تیم  وینداد با وکلا و کارشناسان خود ، شما را در این راه همراهی می‌کند.

سوالات متداول

قرارداد مشارکت در اجرای طرح از لحاظ قانونی قابل انجام است؟

مطابق موادی از قانون مدنی مثل ماده ۱۰ و ۵۷۱، اشخاص در قراردادهای خود آزادند و همچنین مشارکت در قانون مدنی پیشبینی شده؛ در نتیجه قرارداد مشارکت در اجرای طرح، قراردادی قانونی است.

چه اطلاعاتی از طرح یا ایده باید در قرارداد مشارکت در اجرای طرح ذکر شود؟

شما به هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در اجرای طرح باید موضوع قرارداد را صریح و روشن مشارکت شرکا به صورت شراکتی در اجرای یک طرح یا ایده بنویسید. سپس، به طور کامل در مورد چیستی ایده و طرح، هدف صحبت کنید و در نهایت بنویسید ایده قرار است در کجا و در چه زمانی اجرا شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط