قرارداد مشارکت در بورس

نمونه قرارداد مشارکت در بورس: شرایط سرمایه‌گذاری در بورس

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد به بورس و سود بالای آن فکر کرده باشید. در حقیقت بازار بورس همیشه برای افراد جذاب بوده و امروزه نیز به جهت عدم وجود محدودیت مالی، سود بالا و همچنین تبلیغات بسیار، افراد نسبت به مشارکت در بورس تمایل زیادی نشان داده‌اند. اما باید دانست که […]

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد به بورس و سود بالای آن فکر کرده باشید. در حقیقت بازار بورس همیشه برای افراد جذاب بوده و امروزه نیز به جهت عدم وجود محدودیت مالی، سود بالا و همچنین تبلیغات بسیار، افراد نسبت به مشارکت در بورس تمایل زیادی نشان داده‌اند. اما باید دانست که سرمایه گذاری در بورس امری تخصصی است و گذراندن دوره‌های آموزشی مخصوصی را نیاز دارد. افرادی که دارای سرمایه هستند ولیکن وقت کافی ندارند، سرمایه خود را در قالب نمونه قرارداد مشارکت در بورس به کار می‌گیرند و سرمایه خود را نزد کارگزار قرار داده و از منافع حاصل از آن، استفاده می‌کنند.

بورس اوراق بهادار چیست؟

در ابتدا توجه داشته باشید که بورس اوراق بهادار یک بازاری است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران یا معامله گران طبق مقررات قانون بازار اوراق بهادار ایران مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. اما شرایط سرمایه گذاری در بورس باید به صورت کامل مشخص باشد تا نحوه فعالیت کارگزار و همچنین درصد او به‌طور کامل مشخص باشد.

یک روش مناسب برای مشارکت با کارگزارن و شرکت‌هایی که به این امر اشتغال دارند، استفاده از قرارداد مشارکت در بورس است که یکی از انواع قراردادهای مشارکت به شمار می‌رود.

نمونه قرارداد مشارکت در بورس کدام است؟

برای سرمایه گذاری در بورس می‌توانید از نمونه قرارداد مشارکت استفاده کنید. در این قرارداد نکات کلی ذکر می‌شود که بیشتر میزان سود را برای طرفین در پی داشته باشد. از جمله این موارد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

مشخصات طرفین نمونه قرارداد مشارکت در بورس

مشخصات به‌طور کامل درج می‌شود و شامل اطلاعاتی دقیق هویتی آن‌هاست.

موضوع شراکت

موضوع قرارداد که عبارت است از در جهت خرید و فروش اوراق بهادار بازار سرمایه و نیز سبد گردانی آن.

نحوه تقسیم سود و زیان

بر مبنای توافق فی­مابین تقسیم سود و زیان مشارکت به صورت زیر است:

الف) هر درصد از سود و زیان پس از پایان ماه سوم تحقق گردید، به نسبت ۳۰% برای طرف دوم و ۷۰% برای طرف اول محسوب می‌گردد. در صورت صلاحدید طرفین، سود مفروض بر آورده اولیه افزوده می‌گردد و طرف دوم به نسبت ۳۰% مقرر، سهیم می‌باشد.

ب) درصد سودهای مفروض طرف دوم در صورت تأیید دو طرف مشمول آورده مشارالیه محسوب می‌گردد و در غیر این صورت به نسبت سود مقرر، از سبد سهم، سهام عرضه و سود استخراج می‌گردد.

ج) در تمامی سبدهای سهام خریداری شده، اگر سهمی با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال قوی در بازه زمانی یک ماه بیش از ۶۰% سودآوری داشته باشد یا اینکه پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده، سهام با دامنه نوسان نامحدود باز گردد، سود محقق گردیده، به نسبت تساوی تقسیم می‌گردد.

د) در تمامی سبدهای سهام خریداری شده، اگر سهمی با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ضعیف در بازه زمانی یک ماه بیش از ۶۰% زیان آوری داشته باشد، زیان محقق گردیده، به نسبت تساوی تقسیم می‌گردد و مشمول بندهای پیشین ماده حاضر نمی‌گردد.

ه) سود تخصیصی از عرضه‌های اولیه مشمول مانده حاضر قرار نمی‌گیرد و سود حاصل صرفاً مختص طرف اول می‌باشد.

و) تمامی سودهای مفروض در این ماده پس از کسر مالیات و کارمزد کارگزاری طرف قرارداد تقسیم می‌گردد.

تعدیل نمونه قرارداد مشارکت در بورس

طرفین قرارداد حاضر می‌­توانند با تشویق یکدیگر و نیازمندی مشارکت به توسعه در جهت اصلاح یا بازنگری تمام مفاد و مواد این قرارداد همکاری و در صورت اختلاف موضوع را از طریق داور پیگیری کنند.

مدت نمونه قرارداد مشارکت در بورس

مدت مشارکت یکی دیگر از مواردی است که به ‌طور کامل باید در متن قرارداد مشخص شود. چرا که هیچ قراردادی نمی‌تواند بدون مدت تنظیم شود.

نظارت بر حسن اجرای امور سرمایه گذاری

فعالیت بورسی از جمله فعالیت‌های تخصصی‌ست. در نتیجه باید بر نحوه فعالیت کارگزار یا شرکت نظارت کافی وجود داشته باشد که نحوه آن قرارداد مشخص می‌شود.

تعهدات و اختیارات طرف اول

طرف اول به‌عنوان سرمایه گذار، در طول مدت اعتبار قرارداد حاضر متعهد می‌شود:

۱- کلیه مبالغ مندرج در قرارداد را در بازه زمانی مقرر شده، تحویل دهد.

۲- نسبت به اعطای وکالت نامه یا نمایندگی قانونی پس از انعقاد قرارداد حاضر همکاری لازم و متعارف را برای انجام موضوع قرارداد انجام دهد.

۳- در صورت تحقق قرارداد و موارد مرتبط با خاتمه قرارداد، به مدت ۱۵ روز کاری موضوع را به اطلاع طرف دوم رسانده باشد.

۴- حق نظارت پیش بینی شده، در تداخل با موضوع سرمایه گذاری قرار نگیرد؛ بدین نحو که تعلل در تأیید خرید سهم جدید موجب تضرر به طرف دوم گردد، مگر اینکه به دلایل مستند و مستدل باشد.

۵- به سواد بورسی طرف دوم اعتماد داشته باشد و بی دلیل مانع خرید و فروش سهام از جانب مشارالیه نگردد.

تعهدات و اختیارات طرف دوم

طرف دوم بعنوان عامل قرارداد حاضر، در طول مدت قرارداد حاضر متعهد می‌شود که:

۱- تمامی دانش و علم بورسی خود را استفاده می‌نماید تا در جهت سودسازی آورده طرف اول اقدام کند.

۲- به موجب این قرارداد و قرارداد وکالت یا نمایندگی قانونی، امین طرف اول محسوب و هر گونه تعدی و تفریط از اختیارات تفویضی، موجب مسئولیت مطلق مشارالیه است.

۳- رعایت حق نظارت پیش بینی شده در قرارداد حاضر و در صورت تخطی از آن، خارج از توافقات قراردادی خواهد بود.

۴- اقدام به خرید هر سهامی نیازمند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و ورود نقدینگی به آن سهم است که پس از تأیید طرف اول انجام می‌گیرد.

۵- باید به صورت روزانه صورت وضعیت کلی از سبدهای خریداری شده ارائه دهد و در پایان هر ماه به صورت جزئی و تحلیل برای آینده آن سهام مکتوب ارائه نماید.

۶- نتایج مجامع برگزار شده و تصمیم گیری نسبت به ماندن در سهم پس از بازگشایی آن نماد مسئله را به اطلاع طرف اول برساند تا نسبت به آن موضوع تصمیم گیری نمایند.

۷- اختیار حضور در کارگزاری طرف قرارداد نسبت به تقویم اعتبار تخصیصی به کد بورسی طرف اول.

و غیره

موارد فسخ نمونه قرارداد مشارکت در بورس

هیچ یک از طرفین نمی‌توانند بدون دلیل قانونی قرارداد را فسخ کنند. از این‌رو موارد فسخ باید به‌طور کامل در قرارداد مشخص شود.

تضمین قرارداد

کارگزار یا شرکت برای حسن تعهدات خود باید تضمین مناسب را بسپارد که نوع تضمین و میزان آن در قرارداد مشخص خواهد شد.

حل و فصل اختلافات

در هر توافقی ممکن است اختلافاتی به وجود بیاید از این‌رو بهتر است، نحوه حل و فصل هر گونه اختلاف در قرارداد پیش‌بینی شود. توجه داشته باشید که دادگاه معمولا آخرین مرجع حل اختلاف است و در ابتدا ارجاع به داوری توصیه می‌شود.

فورس ماژور

موارد پیش‌بینی نشده که می‌تواند باعث عدم اجرای قرارداد شوند، تحت عنوان فورس ماژور شناخته می‌شوند. این موارد به‌طور دقیق باید در قرارداد ذکر شوند.

نسخه‌ها و ضمائم  نمونه قرارداد مشارکت در بورس

اینکه قرارداد در چند نسخه تنظیم می‌شود و چه اسناد و مدارکی به آن ضمیمه می‌شود،‌ از دیگر مواردی است که باید در متن قرارداد ذکر شود.

جمع‌بندی

سرمایه گذاری در بورس بسیار سود آور است و از این رو تمایلات افراد نسبت به شراکت در بورس روز به روز در حال افزایش است.

اما باید توجه داشته باشید که این امر نکات حقوقی بسیاری دارد که عدم رعایت آن‌ها منجر به ضرر می‌گردد. همچنین باید توجه داشته باشید که نمونه قرارداد مشارکت در بورس از مهم‌ترین و پر چالش‌ترین قراردادهایی است که افراد با آن روبرو می‌شوند در نتیجه بهتر است با آگاهی کامل نسبت به مفاد و نکات آن قرارداد تنظیم کنید. مجموعه وینداد این قرارداد را ماند سایر قراردادهای مشارکت سرمایه‌گذاری با حضور وکلای متخصص تنظیم می‌کند.

سوالات متداول

مسئولیت روزانه و ماهانه طرف دوم نسبت به سرمایه گذار چیست؟

طرف دوم ملزم می‌شود تا به صورت روزانه وضعیت کلی از سبدهای خریداری شده و ماهانه به صورت جزئی و تحلیل شده برای آینده سهام را ارائه دهد.

در چه صورت طرف دوم یا تحلیل‌گر مسئول خسارات بورس می‌شود؟

قرارداد مشارکت موجب می‌شود طرف دوم امین طرف اول باشد. اما این بدین معنا نیست که هیچ مسئولیتی ندارد بلکه در صورت تعدی و تفریط از حوزه اختیاراتش، مسئولیت مطلق دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط