قرارداد مشارکت در رستوران و شرایط اخذ پروانه کسب

قرارداد مشارکت در رستوران و شرایط اخذ پروانه کسب

یکی از راه‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد، انعقاد قرارداد مشارکت در رستوران است. اما راه اندازی رستوران هزینه بالایی دارد. خرید زمین، ساخت مکان رستوران و تامین تجهیزات آن سرمایه زیادی می خواهد، به همین دلیل افراد به فکر مشارکت در راه اندازی رستوران می‌افتند. شراکت در زمینه ساخت و راه اندازی رستوران می‌تواند ایده […]

یکی از راه‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد، انعقاد قرارداد مشارکت در رستوران است. اما راه اندازی رستوران هزینه بالایی دارد. خرید زمین، ساخت مکان رستوران و تامین تجهیزات آن سرمایه زیادی می خواهد، به همین دلیل افراد به فکر مشارکت در راه اندازی رستوران می‌افتند. شراکت در زمینه ساخت و راه اندازی رستوران می‌تواند ایده خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود باشد. برای اجرا کردن این ایده اولین قدم انعقاد قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران است. در ادامه با قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران ، شرایط اخذ پروانه رستوران و سفره خانه و در آخر مهم‌ترین بندهای قرارداد مشارکت در رستوران آشنا خواهید شد.

 مشارکت چیست و قرارداد مشارکت چه کاربردهایی دارد؟

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر در رستوران، یک سبک کسب و کار کاملا پر سود و جدید در بازار اقتصاد است. ممکن است شما سرمایه‌ای داشته بشید و بخواهید از توانایی‌های یک فرد در مدیریت رستوران استفاده کنید تا سرمایه‌تان را چند برابر کنید. یا بالعکس شما فردی هستید تجربه و توانایی در کار رستوران و فست‌فود دارید ولی سرمایه‌ای برای پیش بردن ایده‌تان در این خصوص ندارید. یا شما تعدادی دوست هستید و ترجیح می‌دهید با شراکت و سرمایه‌گذاری در رستوران دارایی‌تان را افزایش دهید.

قرارداد شراکت در رستوران با عنوان قرارداد مشارکت مدنی شناخته می‌شود. طبق تعریف ارائه شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود است.‬ به‌عبارتی تعهدی است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

قرارداد مشارکت در هر زمینه‌ای ممکن است تنظیم شود، مانند قرارداد مشارکت در ساخت باغ، قرارداد مشارکت در راه اندازی داروخانه، قرارداد مشارکت در ساخت فیلم، قرارداد مشارکت در طراحی نرم افزار و قرارداد مشارکت در رستوران یا سفره خانه. مهم آن است که قرارداد اصولی و دارای تمام بندهای مورد نیاز باشد.

قبل از شروع قراداد مشارکت در رستوران چه اقداماتی باید انجام دهید؟

قبل از پرداختن به نکات قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران ابتدا باید با مجوزهای قانونی آن آشنا شویم. این ارزیابی باید همه جانبه باشد چرا که هدف از شراکت در رستوران، مشخصاً جنبه اقتصادی آن است و اگر راه‌های رسیدن به آن را به درستی انتخاب کنید، در مدت کوتاهی، رونق کاری و سود قابل توجهی بدست خواهد آمد. از مهم‌ترین اقداماتی که باید حتما انجام دهید دریافت قرارداد مشارکت است.

شرایط اخذ پروانه رستوران

اولین قدم برای شروع قرارداد مشارکت در رستوران یا قرارداد شراکت در فست فود طی کردن مسیرهای کسب مجوز آن است. برای افتتاح یک رستوران شما موظفید اقدام به اخذ پروانه کسب رستوران کنید.

شروع به شراکت در رستوران حتی از نوع سیارش به مانند هر کسب وکار دیگری نیازمند برخی مجوزهای لازم است. کسب مجوزهای لازم و پروانه‌های ضروری از مهم ترین اقدامات پیش از شروع به کار رسمی و شراکت است. در غیر این صورت به احتمال زیاد با جریمه های سنگین دولتی مواجه خواهید شد.

مراحل اخذ پروانه رستوران

اولین مرحله برای ورود به این حیطه دریافت پروانه کسب که همان مجوز رسمی است که توسط اتحادیه صنف دارندگان رستوران‌ و سلف سرویس‌ها صادر می‌شود. این پروانه، مجوزی است برای شروع و ادامه کسب‌ و کار یا حرفه که برای آغاز کار در محل مشخص یا جواز کسب معین، به‌صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی اهدا می‌شود و بدون دریافت آن، کار شما غیرقانونی محسوب می‌شود.
به این صورت که ابتدا صاحب رستوران برای شروع فعالیت برای كسب پروانه كار به اتحادیه مراجعه می‌كند. كارشناسان اتحادیه پس از بررسی‌های لازم و ثبت درخواست در دفتر، ضوابط موجود را بررسی می‌كنند از جمله داشتن پاركینگ، واقع نشدن در بزرگراه، حریم چهارراه یا عدم مجاورت با مدرسه دخترانه و… سپس موارد شخصی درخواست‌كننده مانند سوء‌پیشینه كنترل می‌گردد. بعد مدارک به پلیس + ۱۰ تحویل می‌شود. در ادامه پرونده به اماكن فرستاده می‌شود تا اگر ایرادی از نظر اماكن دارد؛ برطرف شود.

اگر به دنبال دریافت پروانه سفره خانه هستید، شرایط دریافت پروانه رستوران با سفره خانه که با عنوان رستوران سنتی شناخته می‌شود متفاوت است.

شرایط اخذ پروانه کسب رستوران:

  • فضای رستوران باید از ۸۰ متر بیشتر باشد و فضای سلف سرویس نیز از ۱۰۰ متر بیشتر است.
  • رستوران باید تمام امکانات و تجهیزات لازم مثل وسایل برودتی، یخچال، گاز، فر و غیره را داشته باشد.
  • رستوران برای اخذ مجوز باید فضایی را به عنوان پارکینگ در نظر بگیرد و خود نیز در خیابان اصلی (نه بزرگراه ها و چهارراه ها) قرار داشته باشد.
  • فردی که اقدام به اخذ مجوز کرده باید حداقل ۵ سال سابقه کاری مرتبط داشته باشد.

چنانچه در خصوص شرایط اخذ پروانه کسب جهت قرارداد مشارکت در رستوران نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید برای مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

شرایط اخذ پروانه کسب انواع رستوران سنتی و سفره خانه:

  • مساحت محل مورد نظر باید حداقل ۲۵۰ متر مربع مسقف و یا دارای فضای باز و یا ترکیبی از این دو فضا باشد.
  • دارای فواره و حوض که باید از دسترس اطفال به دور باشند.
  • در رستوران‌هایی که به صورت سنتی هستند باید از تخت‌های چوبی با فاصله یک متر از هم استفاده شود.
  • ساختمان رستوران می‌تواند از خانه‌های قدیمی و سنتی نیز باشد.
  • در رستوران‌های سنتی و سفره خانه‌ها برای سرو غذا می‌توان هم از تخت و هم از میز و صندلی استفاده کرد که در این حالت تعداد میز و صندلی‌ها باید کمتر از تعداد تخت‌ها باشد.
  • در رستوران سنتی و سفره خانه‌ها باید حداقل سه غذای سنتی و ترکیبی از غذاهای سنتی و ایرانی سرو شود.
  • در رستوران سنتی از چراغ‌های قدیمی در کنار سایر وسایل روشنایی استفاده شود.
  • برای مهمانداران و سالن داران در رستوران‌های سنتی باید از لباس های سنتی استفاده شود.
  • حداقل ۵ سال سابقه کار برای اینکار نیاز است.
  • همه فضای رستوران که شامل آشپزخانه، سالن، راهرو و … است باید تحت یک واحد صنفی در نظر گرفته شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بدین صورت پس از اطمینان از داشتن شرایط بالا می‌توانید با در دست داشتن مدارک مورد نظر اقدام به اخذ پروانه کسب رستوران و سفره خانه کنید. فراموش نکنید که قدم بعدی تنظیم نمونه قرارداد مشارکت رستوران است. پس با ما همراه باشید.

مهم‌ترین بندهای قرارداد مشارکت در رستوران کدامند؟

هر قرارداد مشارکت بسته به موضوع آن بندهای خاص خودش را دارد که باید در تنظیم قرارداد رعایت کنید. داشتن قراردادی استاندارد که همه بندها و نکات حقوقی را در خود جای دهد، مهمترین قدم در شراکت بین افراد است. در زیر به مهمترین بند های قرارداد مشارکت در رستوران میپردازیم.

  • موضوع قرارداد شراکت رستوران
    باید سعی کنید تمام جزئیات رستوران و خدماتی که قرار است ارائه دهید را در قرارداد ذکر کنید.
  • مشخصات طرفین قرارداد مشارکت در رستوران 
    مشخصات شرکا باید دقیق و منطبق با کارت شناسایی افراد در قرارداد ذکر شود.
  • سهم الشرکه 
    مشخص کردن سهم هر یک از شرکا بر اساس آورده‌شان اهمیت زیادی در قرارداد مشارکت در رستوران دارد. آورده می‌تواند هم سرمایه نقدی باشد هم غیرنقدی مثل حرفه آشپزی.
  • مدت قرارداد مشارکت مدنی رستوران
    تاریخ شروع و پایان قرارداد مشارکت باید در قرارداد مشخص شود. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ می‌شود و پس از آن قابل استناد نیست. پس حتما باید تاریخ شروع و پایان همکاری در قرارداد شراکت در رستوران ذکر شود.
  • تعهدات 
    تعهدات همان حقوق و تکالیف طرفین است که وظیفه هر یک را مشخص می‌کند. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید فراموش کرد. ذکر دقیق تعهدات طرفین قرارداد مشارکت در رستوران کمک زیادی به جلوگیری از ایجاد اختلاف می‌کند.
  • محرمانگی اطلاعات:
    هر رستوران برای ممتاز شدن از رقبای خود مسیری را پیش می‌گیرد که افشا نشدن آن اهمیت زیادی دارد، با ذکر این بند می‌توانید افراد مطلع از برنامه‌های رستوران را به حفظ اطلاعات رستوران ملزم کنید.
  • نحوه حل اختلاف قرارداد شراکت رستوران :
    دادگاه، داوری، دادرسی اختصاصی و غیره از راه‌های حل اختلاف قرارداد مشارکت رستوران ‌اند که طرفین می‌توانند، روی یکی از این راه ها توافق کنند.
  • فسخ قرارداد مشارکت رستوران:
    این که در چه مواردی می‌شود قرارداد را به طور یک طرفه فسخ کرد.

تعداد نسخ قرارداد، زبان قرارداد و مدارک دیگری که باید به قرارداد مشارکت در رستوران پیوست شود نیز باید مشخص شوند. ویژگی‌های قرارداد مشارکت در قهوه‌خانه و قرارداد شراکت در فست فود در جزئیات با هم متفاوت است اما این قراردادها همگی در مبنا به هم شبیه اند.

این نکات حقوقی را قبل از مشارکت در رستوران یا کافی شاپ فراموش نکنید!

گفتیم که هدف اصلی از نوشتن قرارداد شراکت در رستوران یا کافی شاپ، مشخص کردن میزان سهم هر شخص و بهره‌برداری از سود سرمایه و کار است. اما فراموش نکنید که برای رسیدن به این هدف باید نکات دیگری را هم مدنظر داشته باشید.

تأسیس رستوران و یا اخذ نمایندگی؟

اولین تصمیمی که در این مرحله می‌گیرید این است که آیا می‌خواهید یک رستوران یا فست‌فود جدید تاسیس کنید، یا این‌که نمایندگی یکی از آن‌ها را در اختیار بگیرید. از مزیت‌های گرفتن امتیاز این است که شما کار خود را یا یک برند معروف شروع می‌کنید و تبلیغات هم توسط همان برند انجام می‌شود.

اما از معایب آن می‌توان گفت که شما علاوه‌‌بر این که باید در ابتدا مبلغی به آن شرکت بپردازید، همیشه باید درصدی از سودتان را هم به آن‌ها بپردازید. در نتیجه می‌توان گفت برای اخذ نمایندگی به سرمایه بیشتر و یک قرارداد اعطای نمایندگی نیاز دارید نیاز دارید، ولی شانس موفقیتتان بیشتر است.

برای دریافت قرارداد اعطای نمایندگی به بانک قراردادهای وینداد مراجعه کنید. کارشناسان حقوقی وینداد قراردادهای موردنیاز شما را با توجه و دقت بالا تنظیم کرده اند.

کارت بهداشت داشته باشید!

قدم مهم دیگر این است که معمولا تمام افرادی که در رستوران‌ها و کافی شاپ ها مشغول به کار هستند باید کارت بهداشت داشته باشند و تمام دستورالعمل‌هایی که اداره بهداشت برای این افراد مشخص کرده است را رعایت کنید. به این منظور کارکنان هر رستوران باید دوره بهداشت عمومی را بگذرانند و دارای كارت بهداشت باشند.

کارفرمای هر رستوران وظیفه دارد برای استخدام پرسنل خود در رستوران قبل از شروع به‌‌كار آنها از ایشان كارت بهداشت دریافت کند. چراکه استخدام فردی در صورت نداشتن كارت بهداشت، ممنوع است.

استخدام نیروهای ماهر از مهمترین مراحل راه اندازی رستوران

یکی از مهمترین مراحل راه اندازی رستوران یا فست‌فود استخدام نیرو است. برای این که بتوانید خدمات بهتری در اختیار مشتریانتان بگزارید باید افراد حرفه‌ای و مناسب را استخدام کنید. نیروهای شما باید به خوبی کار خود را انجام دهند زیرا درصد زیادی از سود شما به نحوه خدمات آن‌ها بستگی دارد. سعی کنید برای هر پستی بهترین فرد را انتخاب کنید. شما باید پرسنل رستوران خود را به خوبی آموزش دهید و آن‌ها را از اهداف رستوران یا فست‌فوت آشنا کنید.
قبل از شروع کار پرسنل بهتر است درباره شرایط کار، ساعات کاری و نحوه دریافت حقوق و دستمزد با آن ها صحبت کنید و در صورت لزوم قرار داد تعریف شده‌ای بین خود تنظیم کنید.

حتما با پرسنل خود قرارداد ببندید

قرارداد مشارکت در رستوران هم مانند سایر قراردادهای کاری، از دل یک سری اصول و قوانین بوجود آمده است. این قوانین ممکن است برحسب عرف بوده باشد و مدیران رستوران برای انعقاد قرارداد، قوانین و اصول موجود در اکثر سالن‌های غذاخوری را مدنظر قرار دهند. گاهی تکرار یک رفتار به صورت عادت درآمده و در مدت زمانی به عرف تبدیل می‌شود و یا به شکل قانون محلی در هر صنفی از کسب و کار رعایت می‌شود. با این حال ممکن است شما با توجه به شرایط رستوران خود قراردادی تنظیم کنید و با رضایت طرفین، انعقاد قرارداد صورت بگیرد. البته در صورتی‌که قرارداد طبق قوانین اداره کار به صورت کارفرما و کارمند منعقد شود شرایط کاملا مشخص و در قانون کار به صراحت توضیح داده شده است.

بیمه مسئولیت رستوران را فراموش نکنید!

یکی دیگر از مهم‌ترین بیمه‌های مسئولیت، بیمه مسئولیت رستوران است که دربردارنده مسئولیت مدنی رستوران داران، استراحتگاه‌ها و کافه‌های ساحلی و تالارهای پذیرایی است. مدیران این بخش‌ها در قبال استفاده‌کنندگان از محیط و خدماتشان مسئولیت مدنی دارند، لذا جهت پشتیبانی و بیمه کلیه خسارات ناشی از هزینه های پزشکی، فوت و نقص عضو می‌بایست نسبت به پر نمودن فرم درخواست صدور بیمه مسئولیت رستوران اقدام نمایند.

از آنجایی که رستوران‌ها و کافی شاپ ها در معرض خطرات متعددی هستند. مثل ریسک آتش‌سوزی، ریسک وقوع حادثه ولو شکستگی دست و پای کارگران (که قطعا مشمول دیه شده و مبالغ بالایی از سرمایه شراکت را از بین می‌برد) و ریسک وقوع حوادث برای مشتریان در محیط رستوران، بنابر خطرات ذکر شده، یک رستوران به بیمه‌نامه‌های زیر نیاز دارد:

۱- بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان برای خطرات احتمالی که ممکن است برای کارگران و پرسنل رستوران رخ دهد.

۲- بیمه‌نامه مسئولیت مدنی مدیران رستوران در قبال استفاده‌کنندگان برای خطرات و حوادثی که ممکن است در رستوران برای مشتریان رخ دهد.

۳- بیمه‌نامه آتش سوزی که به دلیل وجود آشپرخانه و تردد زیاد و ریسک بالای آن، ضروری به نظر می‌رسد.

اگر در مورد قوانین شراکت آگاهی کافی ندارید، حتماً از وکیل و یا کارشناس استفاده کنید

مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که ذینفعان قرارداد ممکن است بسیاری از نکات را فراموش کنند و یا به صورت مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد مشارکت در رستوران برای قرارداد خود درنظر بگیرید.

سخن پایانی

شما به عنوان یک سرمایه‌گذار یا یک فرد دارای حرفه ممکن است هیچ اطلاعات حقوقی در مورد نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در رستوران و بندهای ضروری آن نداشته باشید اما باید بدانید مهم‌ترین اقدام در مشارکت تنظیم قرارداد است، یک قرارداد اصولی و استاندارد می‌تواند هم مسیرتان را هموار کند و هم از بروز اختلافات جلوگیری کند و حتی اگر اختلافی ایجاد شد بهترین سند برای ارائه است. پس اگر در شرف مشارکت در راه اندازی رستوران هستید برای داشتن قراردادی اصولی و استاندارد می‌توانید به بانک قراردادهای وینداد سری بزنید و اقدام به دانلود قرارداد مشارکت مدنی کنید؛ یا می‌تونید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد آنلاین خود از قرارداد اختصاصی خودتان برخوردار شوید.

سوالات متداول

چرا در قرارداد مشارکت در رستوران باید بند محرمانگی اطلاعات را اضافه کنیم؟

هر رستوران برای ممتاز شدن از رقبای خود مسیری را پیش می‌گیرد که افشا نشدن آن اهمیت دارد، با ذکر این بند افراد مطلع از برنامه‌های رستوران را به حفظ اطلاعات رستوران ملزم کنید.

آیا شرایط دریافت مجوز رستوران با رستوران سنتی یا سفره‌خانه متفاوت است؟

بله؛ برای اخذ پروانه کسب رستوران سنتی مکان باید دارای فضای بیشتری باشد و دستورالعمل به خصوصی برای دکوراسیون آن و غذاهای آن وجود دارد که در مقاله به آن‌ها پرداختیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط