قرارداد مشارکت در ساخت سوله چیست؟ چه نکاتی دارد؟

قرارداد مشارکت در ساخت سوله چیست؟ چه نکاتی دارد؟

مشارکت در ساخت امری است که با آمیختن سرمایه‌ها ایجاد می‌شود. در حالتی که دو نفر تصمیم به انجام کاری یا عملیاتی کردن ایده‌هایی دارند می‌توانند با بهره‌مندی از این قرارداد، آورده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به نسبت سرمایه خود سود ببرند. در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد که […]

مشارکت در ساخت امری است که با آمیختن سرمایه‌ها ایجاد می‌شود. در حالتی که دو نفر تصمیم به انجام کاری یا عملیاتی کردن ایده‌هایی دارند می‌توانند با بهره‌مندی از این قرارداد، آورده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به نسبت سرمایه خود سود ببرند.

در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد که قرارداد مشارکت در ساخت چیست. چنانچه پس از مطالعه این مطلب به نمونه قرارداد مشارکت در ساخت سوله نیاز داشتید می‌توانید برای اطلاع از جزئیات آن با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید.

مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت عقدی است بین یک یا چند نفر مالک و یک یا چند نفر مجری یا سازنده که براساس تخصص خویش، متعهد به سرمایه گذاری مشترک برای احداث بنایی از جمله سوله، ساختمان و مجتمع تجاری با کیفیات و مشخصات معینه می‌شوند و سرمایه مالک زمین او و سرمایه مجری هزینه‌های ساخت بنا است.

قرارداد مشارکت در ساخت را می‌توان یکی از رایج‌ترین قراردادهای سرمایه‌گذاری در ساخت بنا در نظر گرفت که یکی از مصادیق آن مشارکت در ساخت سوله است.

تعریف معلوم و معینی از مشارکت در ساخت بناء در قوانین ایران پیش بینی نشده است فلذا مفاهیم مطروحه در رابطه با آن صرفاً طبق عرف تعیین می‌شود.

در این راستا لازم به ذکر است که حسب تراضی و توافق طرفین، هرکدام تعهداتی بر عهده دارند. در مورد مالک زمین بارزترین، اصلی‌ترین و مهم‌ترین تعهد وی تسلیم و اقباض زمین به مجری طرح است و در واقع با توجه به ذات این عقد می‌توان گفت نه تنها هیچ شرطی که بر خلاف این موضوع باشد، صحیح نیست بلکه مبطل عقد نیز می‌باشد. به عبارت دیگر تسلیم زمین مورد معامله از لوازم عقد مشارکت مدنی می‌باشد و با توجه به قاعده ” اذن در شیء، اذن در لوازم آن نیز هست ”، مالک حتی در صورت عدم ذکر آن در قرارداد به آن ملزم می‌شود و مطابق اصول کلی می‌توان گفت در صورتی که در متن قرارداد قیدی از زمان تحویل زمین به مجری نشده باشد، مالک به محض انعقاد عقد با توجه به آثار قانونی عقد ملزم به اقباض زمین می‌شود.

پس اگر شرکایی دارید که می‌خواهید با کمک یک‌دیگر شروع به مشارکت در ساخت سوله کنید حتما قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید.

از طرف دیگر مجری قرارداد یا سازنده سوله در روند انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت سوله ممکن است تعهدات مختلفی را بر عهده گیرد که در شرایط مختلف متفاوت است. با توجه به درجه اهمیت آن‌ها می‌توان گفت که مهم‌ترین تعهدات مجری عبارت‌اند از:

  1. پرداخت هزینه‌های ساختمانی پروژه
  2. پرداخت هزینه‌های اداری پروژه
  3. پرداخت هزینه ماهانه‌ای به مالک بابت اجاره بها در زمان ساخت

علاوه بر این تعهداتی با عنوان تعهدات عرفی طرفین شناخته می‌شوند که حتی در صورت عدم ذکر در قرارداد نیز ابزام آور هستند. از ان جمله می‌توان به پرداخت هزینه‌های اداری از قبیل اخذ پایان کار  و جرائم مربوط به شهرداری و همچنین پرداخت هزینه‌های ساختمانی اعم از هزینه‌های خاک برداری، تهیه نقشه و خرید مصالح و همچنین پرداخت مبلغی از سوی مجری به مالک بابت اجاره بها در ایام ساخت اشاره نمود.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارکت کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت در ساخت سوله را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

نکات حقوقی مربوط به مشارکت در ساخت سوله

  1. حتماً در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت سوله از تیم حقوقی مجرب بهره جویید و از بکارگیری قراردادهای مشارکت در ساخت آماده پرهیز نمایید زیرا در بسیاری از موارد حاوی اشتباهات و بی دقتی‌های فاحش و عمده هستند علاوه بر اینکه مطابق نیازهای شما هم تنظیم نشده‌اند.
  2. هرگز تعیین شخص داور را به بعد از بروز اختلاف موکول ننمایید و در حین انعقاد قرارداد شخص یا اشخاصی را به عنوان داور جهت حل و فصل اختلافات قراردادی و غیرقراردادی تعیین نمایید. علاوه بر این انتخاب کارشناس فنی مرضی الطرفین در قرارداد مشارکت در ساخت بسیار راهگشا است. بسیاری از مسائل و مشکلات قرارداد مشارکت در ساخت، اختلافاتی است که نیازی به مراجعه به دادگاه یا داوری ندارد و با اظهارنظر کارشناسی حل می‌شود. حتی در صورت طرح دعوا در دادگاه یا داوری نیز می‌توان از نظرات همین کارشناس استفاده نمود.
  3. در خصوص امکان خالف در ساخت (خالف متعارفی که باعث سود طرفین است) از جانب سازنده و چگونگی پرداخت جریمه‌های آن و اضافه ارزش حاصل از آن حتماً پیش‌بینی های لازم در قرارداد انجام شود.
  4. در نامگذاری قرارداد مشارکت در ساخت از اصطلاحاتی مشابه «شرکت مدنی» یا «مشارکت مدنی» استفاده نکنید. توافقات طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت اصوال ارتباطی با باب شرکت در قانون مدنی ندارد.
  5. به صورت کلی فسخ قرارداد عمل حقوقی یکجانبه ای است که ایقاع نام دارد و در صورت بروز موجبات آن نیازی به حکم دادگاه ندارد و می‌تواند با ارسال اظهارنامه‌ای به طرف مقابل ابلاغ گردد لیکن احراز یا اعلان فسخ قرارداد نیاز به حکم دادگاه دارد.
  6. در صورتی که بین طرفین در خصوص ایفای تعهدات قراردادی اختلافی حاصل شود، بار اثبات ادعا بر عهده کسی است که متعهد قرارداد محسوب می‌شود مگر اینکه خلاف این در قرارداد شرط شود.
  7. باید توجه داشت که پایان یافتن زمان قرارداد مشارکت در ساخت قاعدتاً به تنهایی به خاتمه قرارداد یا ایجاد حق فسخ برای طرف متضرر نمی‌انجامد مگر اینکه شرط شده باشد.
  8. در حین تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت سوله حتماً فرایندی را جهت بررسی پیشرفت کار در بازه‌های زمانی یک یا دو ماهه پیش‌بینی شود و طی صورتجلسه‌ای به امضای سازنده، مالکین یا نماینده مالکین و کارشناس فنی مرضی الطرفین برسد.

اگر هدف شما هم از عقد قرارداد مشارکت در ساخت، رسیدن به سود آن است همین الآن نمونه قرارداد مشارکت در ساخت سوله را دریافت کنید!

نیاز به قرارداد مشارکت در ساخت سوله دارید؟

قرارداد مشارکت در ساخت سوله قراردادی مفید و پر کاربرد است که با دقت نظر شما در مورد رعایت و توجه به نکات حقوقی مطرح شده طی این فرایند بسیار کمک کننده خواهد بود و از بروز مشکلات در آینده جلوگیری می‌کند. این قرارداد با ترکیب سرمایه‌های طرفین به بهبود هر چه بهتر فضای کسب و کار شما نیز کمک خواهد کرد، هر گونه سوال خود در این مورد را با کارشناسان حقوقی وینداد مطرح کنید. با وینداد در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط