قرارداد-مشارکت-در-کلینیک

قرارداد مشارکت در کلینیک ، قراردادی برای شراکت در کلینیک‌های درمانی

قرارداد مشارکت مدنی از جمله کاربردی‌ترین و رایج‌ترین قراردادهای حقوقی برای کسب‌وکارهای مختلف است. با توجه به وسیع بودن کاربرد و همچنین منعطف بودن بندهای این قرارداد، مشاغل مختلفی از این قرارداد برای توسعه خود استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که ممکن است افراد از این قرارداد استفاده کنند زمانی است که قصد شراکت در […]

قرارداد مشارکت مدنی از جمله کاربردی‌ترین و رایج‌ترین قراردادهای حقوقی برای کسب‌وکارهای مختلف است. با توجه به وسیع بودن کاربرد و همچنین منعطف بودن بندهای این قرارداد، مشاغل مختلفی از این قرارداد برای توسعه خود استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که ممکن است افراد از این قرارداد استفاده کنند زمانی است که قصد شراکت در کلینیک‌های درمانی و یا زیبایی و یا درمانگاه‌ها را داشته باشند. در این مطلب به قرارداد مشارکت در کلینیک می‌پردازیم و با بررسی نکات مهم این قرارداد، تلاش می‌کنیم تا شما را در یک شراکت موفق همراهی کنیم.

منظور از مشارکت مدنی چیست؟

مشارکت مدنی اصطلاحا به معنی این است که اشخاص حقیقی یا حقوقی بتوانند از طریق آوردن سرمایه خود به صورت سهم‌الشرکه، با هدف انجام فعالیتی معین برای کسب سود با یکدیگر شراکت کنند. چنین هدفی با تنظیم قراردادی مناسب که به آن قرارداد مشارکت مدنی گفته می‌شود، امکان‌پذیر است. برای مثال کسی که صاحب ملک است با یک پزشک یا دندان‌پزشک بر سر شراکت در درمانگاه، کلینیک یا دندان‌پزشکی توافق می‌کنند. شکل‌های مختلف این شراکت را با قرارداد مشارکت درمانگاه یا کلینیک و غیره قابل استناد و قانونی می‌کنند.

در ادامه با توجه به موضوع این مطلب، به قرارداد مشارکت در کلینیک اشاره می‌کنیم و مهم‌ترین بندهای آن را بررسی می‌کنیم.

مشارکت در کلینیک با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

گاهی ممکن است دو یا چند شخص با تخصص‌‌های مختلف پزشکی، مانند روان‌پزشکی، دندان‌پزشکی، مغز و اعصاب و… مایل باشند تا با تاسیس یک کلینیک پزشکی، کسب‌‌وکار خود را توسعه دهند. همچنین ممکن است افرادی با مدارک آرایشگری و زیبایی و پوست و مو، مایل باشند تا در یک کلینیک زیبایی به فعالیت بپردازند. در چنین مواقعی وجود یک قرارداد مشارکت در کلینیک می‌تواند افراد را به اهداف خود برساند. این قرارداد می‌تواند به شکل قرارداد دندان ‌پزشک با کلینیک نیز باشد.

مشارکت در کلینیک

نمونه قرارداد مشارکت در کلینیک چه نکاتی دارد؟

یک قرارداد مشارکت در کلینیک حاوی بندهای عمومی و اختصاصی‌ای است که شریکان بایستی هنگام تنظیم به آنها توجه کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین بندهای قرارداد مشارکت در کلینیک را بررسی می‌کنیم.
برای مثال در قرارداد مذکور موضوع مشارکت را قرارداد دندان ‌پزشک با کلینیک فرض می‌کنیم. ( شما می توانید این نکات عمومی را برای نمونه قرارداد مشارکت در کلینیک زیبایی هم به کار ببرید.)

مشخصات طرفین

در این بند مشخصات طرفین قرارداد باید ذکر شود. مانند نام، شماره ملی، نشانی و…

موضوع قرارداد مشارکت در کلینیک

مشارکت در ارائه خدمات پزشکی در کلینیک مذکور باید به طور کامل قید شود. همچنین جزئیات این مشارکت نیز می‌تواند تصریح شود. مانند ارائه خدمات دندان‌پزشکی شامل ارتودنسی، عصب‌کشی و…

مدت قرارداد در نمونه قرارداد پزشک با کلینیک زیبایی

تاریخ شروع و پایان همکاری با کلینیک باید به طور دقیق نوشته شود. تمدید قرارداد پس از انقضای مدت آن نیز مشروط به توافق طرفین خواهد بود.

میزان آورده (سرمایه) طرفین و نحوه مشارکت (تعهدات طرفین)

بند تقسیم سود در قراردادهای مشارکت یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد مشارکت در کلینیک محسوب می‌شود. در مثال فعلی، مثلا می‌توان گفت دندان‌پزشک بایستی ۳۰ درصد از مبالغ حق ویزیت را به کلینیک بپردازد. تعیین سهمیه پزشک و کلینیک می‌تواند با توافق طرفین کم یا زیاد شود.
در واقع کلینیک با در اختیار گذاشتن فضای مطب و تجهیزات مورد نیاز، سهمی از درآمد پزشک را در اختیار می‌گیرد.

تعیین هزینه‌های بازسازی

منظور از این نکته این است که اگر پزشک مورد نظر برای طبابت خود در محیط مطب نیاز به ابزار خاصی داشته باشد و آن امکانات فرسوده و یا نیازمند بازسازی باشند، هزینه بر عهده چه کسی خواهد بود.

ضمانت اجرای نقض تعهدات

سعی کنید تا با توجه به تعهدات ذکر شده در قرارداد، ضمانت اجرای عدم انجام آنها را با استفاده از ضمانت‌نامه‌های بانکی یا تعیین سفته و یا سایر روش‌های مورد توافق مشخص کنید.

محرمانگی اطلاعات و حفظ اسرار

ممکن است با توجه به طبیعت حضور در کلینیک و انجام خدمات پزشکی، نیاز باشد تا به موضوع حفظ اسرار نیز اشاره شود و هم پزشک و هم کلینیک تعهد به عدم افشای اطلاعات پزشکی بدون توافق یکدیگر را تصریح کنند.

حل اختلاف

پس از آغاز هر نوع مشارکتی این امکان وجود دارد تا افراد اختلافات حقوقی خاصی را تجربه کنند. در نمونه قرارداد پزشک با کلینیک لازم است تا پیش‌بینی شود که شیوه حل اختلاف در مواقع مذکور چه روشی است. پیشنهاد می‌شود ابتدا طریق مذاکره و سپس استفاده از ظرفیت داوری طرفین اختلافات خود را رفع کنند که این روش‌ها بایستی در این بند ذکر شود.

فورس ماژور و فسخ قرارداد

این بند نیز از آن جهت اهمیت دارد که اگر پزشک یا کلینیک نتوانند تعهدات قراردادی خود را انجام دهند، بتوانند به فورس ماژور استناد کنند. همچنین شرایط فسخ قرارداد نیز در این بند بایستی قید شود.

تعیین ناظر یا بازرس بر تعهدات قرارداد مشارکت در کلینیک

گاهی می‌توان یک مقام خاص را ناظر بر تعهدات طرفین قرار داد تا بتواند بر حسن انجام امور نظارت کند. ترجیحا ناظر باید بر عملکرد هر دو طرف قرارداد نظارت کند. مثلا می‌توان رییس مرکز بهداشت یک منطقه یا شهر را به عنوان ناظر معین کرد.

سایر قراردادهای مشارکت پزشکی مثل قرارداد پرکیس یا قرارداد شراکت در داروخانه یا قرارداد مشارکت فیزیوتراپی یا نمونه قرارداد مشارکت درمانگاه واجد بندهای بالا هستند.

سخن پایانی نمونه قرارداد مشارکت در کلینیک زیبایی

در این مطلب به موضوع قرارداد مشارکت در کلینیک اشاره کردیم و برخی بندهای مهم آن را بررسی کردیم. فراموش نکنید که هر قرارداد در شرایط خاصی شکل می‌گیرد و نیاز است تا هدف شرکا و طرفین قرارداد را تامین کند. به همین دلیل تاکید می‌شود تا برای تنظیم قرارداد مشارکت در کلینیک از مشاوره کارشناسان امور قراردادها استفاده کنید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلا و کارشناسان حقوق قراردادها آماده ارائه مشاوره به شما برای تنظیم قرارداد مشارکت در کلینیک هستیم.

سوالات متداول

بند تقسیم سود در قراردادهای مشارکت پزشکی به چه معنا است؟

بند تقسیم سود در قراردادهای مشارکت یکی از مهم‌ترین بندها محسوب می‌شود. مثلا دندان‌پزشک باید درصدی از مبالغ حق ویزیت را به صورت توافقی به کلینیک بپردازد. کلینیک با در اختیار گذاشتن فضای مطب و تجهیزات مورد نیاز، سهمی از درآمد پزشک را در اختیار می‌گیرد.

چه کسی ناظر یا بازرس بر تعهدات قرارداد شراکت در کلینیک درمانی است؟

می‌توان یک مقام خاص را ناظر بر تعهدات طرفین قرار داد تا بتواند بر حسن انجام امور نظارت کند. ترجیحا ناظر باید بر عملکرد هر دو طرف قرارداد نظارت کند. مثلا می‌توان رییس مرکز بهداشت یک منطقه یا شهر را به عنوان ناظر معین کرد.

3.9/5 - (9 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

4 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
سحر
سحر
2 سال پیش

اگر اعلام فسخ قرارداد پزشک در قرارداد ،۹۰ روز قبل از اتمام قرارداد نوشته شده و پزشک زودتر بخواد قرارداد رو فسخ کنه،چه نشکلی پیش میاد؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سحر
2 سال پیش

با سلام
در صورتی که این مدت در قرارداد شما پیش بینی شده باشد، جزء تعهدات قراردادی شما محسوب می شود و شما ملزم به رعایت آن هستید. و اگر در قرارداد به مبلغی با عنوان وجه التزام نقض تعهدات قراردادی نیز پیش بینی شده باشد، شما موظف به پرداخت آن می باشید. همچنین طرف مقابل می تواند از شما به علت نقض تعهدات قراردادی شکایت کند.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

حسن
حسن
3 سال پیش

با سلام
بیمه مربوط به این قرارداد رالطفا توضیح دهید

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حسن
3 سال پیش

باسلام
بیمه مربوط به پرسنل در یک کلینیک درمانی بر عهده مسئول اجرای قرارداد میباشد و شما اگر پرسنل میباشید برای رفع این مسئله به کارفرمای خود که قرارداد را با وی منعقد کرده اید مراجعه نمایید و در صورت این که شریک هستید اگر طبق قرارداد شراکت شما مسئولیت اجرای قرارداد را بر عهده دارید وظیفه بیمه کردن کارکنان نیز جز وظایف شما میباشد.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت در کلینیک شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت در کلینیک شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط