قرارداد مشارکت ساخت ویلا ، یک قرارداد پر کاربرد در حوزه ساخت‌وساز

قرارداد مشارکت ساخت ویلا ، یک قرارداد پر کاربرد در حوزه ساخت‌وساز

به صورت کلی نمونه قرارداد مشارکت ساخت ویلا را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین قراردادهای سرمایه گذاری در ساختمان علی الخصوص هنگام عقد قرارداد مشارکت ساخت ویلا دانست که مشخصاً تعریفی از آن در قوانین ایران پیش بینی نشده است. پس مفاهیم مطروحه در رابطه با  آن صرفاً طبق عرف تعیین می‌شود. با این […]

به صورت کلی نمونه قرارداد مشارکت ساخت ویلا را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین قراردادهای سرمایه گذاری در ساختمان علی الخصوص هنگام عقد قرارداد مشارکت ساخت ویلا دانست که مشخصاً تعریفی از آن در قوانین ایران پیش بینی نشده است. پس مفاهیم مطروحه در رابطه با  آن صرفاً طبق عرف تعیین می‌شود. با این توضیح می‌توان قرارداد مشارکت در ساخت را بدین صورت تعریف نمود که یک طرف قرارداد سرمایه خود یا همان ملک را در اختیار فرد یا افرادی می­‌گذارد که سرمایه، تخصص و تعهد به ساخت پروژه را طبق توافق طرفین دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

سرمایه:  عبارت است از آنکه سازنده باید تمامی سرمایه‌ مورد نیاز برای تکمیل پروژه را در روز امضای قرارداد در اختیار داشته باشد.  لیکن باید توجه داشت که  برخی از سازندگان شاید حتی با داشتن کمتر از ۲۰% سرمایه و به امید پیش فروش واحدهایشان اقدام به عقد قرارداد مشارکت ساخت ویلا می‌نمایند  که در آینده مشکلات و اختلافات حقوقی در پی دارد.

تخصص:  تخصص سازنده نیز از جمله ویژگی‌های حائز اهمیت است.  بدین توضیح که تخصص به معنی تجربه و علم کافی در خصوص ساختمان سازی و مقررات جاری محل انجام پروژه است.

تعهدسازنده علاوه بر سرمایه و تخصص باید متعهد باشد. در یک پروژه ساختمانی هزاران مصالح متفاوت باید کار شود، در بسیاری از موارد (مخصوصاً در سفت کاری) تشخیص بین مصالح مرغوب و نامرغوب براحتی برای مالکین وجود ندارد. اگر سازنده، فردی غیر متعهد باشد معمولاً خسارات جبران ناپذیری به شما وارد خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که عموماً سرمایه‌گذاران از آن غافل هستند آن است که علاوه بر موارد فوق، مفاد قرارداد مشارکت در ساخت باید توسط یک تیم، متشکل از یک کارشناس فنی، مشاور شهرداری و وکیل مجرب تهیه شود که تیم حقوقی وینداد آمادگی مشاوره در این زمینه را دارد.

راه‌های تعیین سهم طرفین در مشارکت در ساخت ویلا

از جمله موضوعاتی که در تنظیم قرارداد مشارکت ساخت ویلا مانند سایر قراردادهای مشارکت از جمله قرارداد مشارکت در خرید ملک و فروش زمین مطرح می‌شود میزان سهم مشارکت طرفین قرارداد مشارکت در ساخت در منافع حاصله است که روش‌های متفاوتی حسب تراضی طرفین به کار گرفته می‌شود. روش‌های مذکور عبارتند از؛ عادی، سهمی، انواع قرارداد تهاتری، مشارکت تعویضی، تکمیلی.

مشارکت عادی :

از جمله رایج‌ترین انواع قرارداد مشارکت ساخت ویلا ، در نظر گرفته می‌شود که میزان قدرالسهم مقرر در آن نسبت به هریک ازطرفین قرارداد مشارکت  حسب میزان آورده آنها ، به میزان درصد معینی از کل سهام ، تعیین می‌گردد.

مشارکت سهامی:

در این شیوه قراردادی ، بدواً بخشی از ملک را از تعدادی از مالکین ساختمان ، که قصد واگذاری و یا فروش را دارند ، خریداری می‌کند . و سپس با الباقی مالکین که مالک ملک هستند ( به عبارتی ملک خود را نفروخته‌اند) بصورت مشارکتی وسهمی توافق بر احداث بنا ، می‌نماید .

مشارکت تعویضی :

در این شیوه قراردادی مالک و یا سازنده قدری از میزان سهمی که درملک دیگری دارد را ، با قسمتی از ملک مورد مشارکت ، معاوضه می‌نماید و نسبت به ادامه‌ی کار ، قرارداد منعقد می‌نماید.

مشارکت تکمیلی :

در رابطه با این شیوه نیز می‌توان بیان داشت که در پروژه‌های ساخت و سازی که سازنده اولیه ، به واسطه سهل انکاری ، تکمیل نکرده است، ادامه پروژه به یک سازنده دیگر ، واگذار می‌گردد .البته باید در نظر داشت که محاسبه و در نظر گرفتن میزان کار انجامی و باقی مانده‌ی آن ضرورت دارد.

مشارکت تهاتری:

در این شیوه، هزینه‌های ساخت و ساز از ناحیه سازنده تأمین می‌شود و در مقابل بخشی از سهم ملک به طرف سازنده ، واگذار می‌شود.

در نهایت قابل ذکر است که نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ویلا در زمره عقود لازم محسوب شده و امکان فسخ یکجانبه آن وجود ندارد مگر آنکه در آن شروط دیگری قید شده باشد.

دعاوی قراردادهای مشارکت در ساخت ویلا چه دعاوی هستند؟

دعاوی قرارداد مشارکت در ساخت مهم‌ترین دعاوی قرارداد مشارکت در ساخت عبارتند از: دعاوی علیه سازنده مبنی بر الزام به اخذ پروانه تخریب و نوسازی، دعوای الزام به انجام تعهدات قراردادی، دعوای الزام به اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی ، دعوای الزام به تنظیم تقسیم نامه رسمی،  دعوای الزام مالک به پرداخت بدهی های ملک قبل از شروع عملیات ساخت و ساز، دعوای الزام به تسلیم اصل سند و تحویل ملک. برای اجتناب از دعاوی قرارداد مشارکت در ساخت باید همه‌ی این موارد در قراردادی جامع و کامل قابل پیش‌گیری باشد.
پس متن قرارداد را باید به صورت حرفه‌ای و حقوقی تنطیم کنید تا در زمان طرح دعاوی قرارداد مشارکت در ساخت با خیالی آسوده روند دادرسی را طی کنید.

کارشناسان حقوقی وینداد آماده ارائه مشاوره‌های حقوقی در این مورد به شما هستند.

جمع‌بندی

اکیداً توصیه می‌شود جهت بررسی دقیق‌تر قرارداد مشارکت ساخت ویلا بدواً پیش‌نویس آن توسط وکیل و یا مشاوره حقوقی تهیه و تنظیم شده سپس با خواندن و تفهیم مفاد کامل قرارداد نسبت به امضای آن اقدام نماید .

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حمید شجاع شفیعی
حمید شجاع شفیعی
3 سال پیش

با سلام
اطلاعات شما بسیار مناسب و مفید بوده
و از شما کمال تشکر را دارم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حمید شجاع شفیعی
3 سال پیش

خواهش میکنم، خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده است.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط