قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار

قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار یکی از انواع قراردادهاست که به منظور جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در انجام پروژه‌ای خاص یا امور تجاری تنظیم می‌شود. این نوع از قرارداد انواع مختلفی دارند که در یک دسته‌بندی کلی می‌توان قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری را در دو دسته سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی تقسیم […]

قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار یکی از انواع قراردادهاست که به منظور جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در انجام پروژه‌ای خاص یا امور تجاری تنظیم می‌شود. این نوع از قرارداد انواع مختلفی دارند که در یک دسته‌بندی کلی می‌توان قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری را در دو دسته سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی تقسیم کرد. هر دسته نیز خود به انواع مختلفی دارند و در هر دو بخش داخلی و خارجی و انواع آن‌ها ضوابط و مقررات خاصی اعمال می‌شود که باید توسط طرفین رعایت گردد.

با وجود اینکه شاید تنظیم قرارداد چندان ساده به نظر نرسد ولی بسیار ساده‌تر از دعواهای حقوقی با هزینه بالا و طولانی است که بدون وجود قرارداد اتفاق می‌افتد. مهم نیست با چه کسانی کار می‌کنید، چند وقت است آن‌ها را می‌شناسید یا چه نقشی برای سرمایه‌گذاری‌تان ایفا می‌کنند، در هر صورت قراردادها تضمینی در برابر بروز هر گونه مسئله‌ای در آینده هستند.

قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار چیست؟

در این قرارداد شرکا که یک طرف شرکت و طرف دیگر سرمایه‌گذار است، در خصوص مشارکت و همکاری در یک زمینه تجاری یا اقتصادی سودآور به توافق می‌رسند. قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار توافقی است که در آن به صراحت و به‌طور دقیق میزان آورده و سرمایه اولیه هر یک از شرکا مشخص شده و همچنین حق و حقوق شرکا در رابطه با سود قرارداد سرمایه گذاری معین می‌شود.

مشارکت مدنی که در قانون مدنی به آن مشارکت انتفاعی نیز گفته می‌شود قراردادی است که بین دو یا چند نفر یا شرکت تنظیم می‌شود. در این قرارداد هر یک از طرفین موظف به انجام وظایفی خاص هستند و به صورت مشترک از منافع پروژه بهره‌مند می‌شوند و هیچ یک به طور قطع مالک شرکت نیست.

قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری بین اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم می‌شود که باید منافع دو طرف را تامین کند.

نحوه شراکت با سرمایه گذار

در یک اصل کلی و مطابق تمامی قراردادهای معتبر و صحیح دیگر، متن قرارداد مشارکت نیز نیز باید شامل ارکان عمومی قراردادها باشد. این ارکان عمومی مواردی مانند تعیین طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت قرارداد و مبلغ قرارداد را در برمی‌گیرد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید قبل از شروع سرمایه‌گذاری انجام دهید این است که قراردادی اصولی و منطبق با تمام شرایط طرفین میان خود منعقد کنید.

نکات مهم حقوقی نحوه نوشتن قرارداد شراکت چیست؟

هنگام تنظیم قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار چندین و چند نکته باید در متن قرارداد شراکت ذکر گردد که عبارتند از:

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین
  • موضوع
  • مبلغ سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان قرارداد
  • مکان اجرای قرارداد
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی به تعهدات از سوی هر یک از طرفین
  • تضمین ها
  • حل و فصل اختلافات
  • اصلاح قرارداد
  • محرمانگی
  • خاتمه قرارداد
  • تعداد صفحات، نسخ، ضمائم و پیوست‌ها

اصول ظاهری نمونه قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه گذار

همانند دیگر انواع قراردادهای مشارکت مدنی ، این قرارداد نیز میان افراد حقیقی و حقوقی باید به صورت کاملا صریح و روشن باشد و افراد نسبت به آن هیچ ابهامی نداشته باشند. عباراتی که در متن قرارداد درج می‌کنید باید به گونه‌ای باشد که امکان برداشت‌های گوناگون از یک جمله وجود نداشته باشد. توجه کنید که متن قرارداد باید دقیق بوده و از لفظ‌های قانونی و حقوقی در متن استفاده شود.

مشخص کردن سرمایه و نوع آن

سرمایه شرکت‌های مدنی می‌تواند به صورت اموال منقول یا غیر منقول باشد. منظور از سرمایه، میزان آورده نقدی و غیر نقدی هر کدام از طرفین قرارداد است که باید دقیقا در قرارداد مقادر، نحوه پرداخت و جزییات آن درج گردد. در نمونه قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار ، ذکر میزان سهم هریک از طرفین بسیار اهمیت دارد به نحوی که اگر میزان سرمایه نقدی یا غیر نقدی و سهم طرفین در قرارداد مشخص نشده باشد، اصل بر مساوی بودن سرمایه و سهم آن‌هاست.

نحوه تقسیم سود 

در یک نمونه قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه گذار لازم است نحوه تقسیم سود، درصد مشارکت کار و سرمایه ، زمان تقسیم سود و روش پرداخت آن تعیین گردد. این نحوه تقسیم سود عمدتا به دو حالت است یا در قرارداد مشخص می‌شود که به‌عنوان مثال در پایان ماه هر سال، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌‌ها در طول همان سال، محاسبه و به نسبت سهم‌الشرکه شرکا به آن‌ها پرداخت می‌شود. همچنین ممکن است در مواردی طبق تصمیم اکثریت شرکا یا شرکایی که بیش از نصف سرمایه را در اختیار دارند تصمیم بگیرند که سود تقسیم نشود و انباشته شده تا در فواصل گوناگون طبق تصمیم شرکا بین آن‌ها تقسیم شود.

نحوه ورود و خروج شرکا از قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار

در مواقع ورود شخص جدید به شرکت، شرکا می‌توانند در خصوص نحوه حضور او در قرارداد را پیش‌بینی کنند. هر یک از شرکا که تمایل به خروج از شرکت داشته باشد باید در قرارداد مشخص شود که به چه ترتیبی باید عمل نمایند. باید در نظر داشت که برای خروج از شرکت، باید سه ماه جلوتر درخواست خروج توسط شریک به مدیر اجرائی تسلیم شود. مدیر اجرائی نیز یک هفته از تاریخ دریافت درخواست فرصت دارد که به سایر شرکا اطلاع دهد.
در این حالت جلسه‌ای تشکیل می‌شود و سایر شرکا تصمیم می‌گیرند که یا سهم‌الشرکه آن شریک را خریداری کنند یا با او تسویه کنند. برای تسویه با شریکی که قصد خروج دارد باید آورده او به شرکت و سود احتمالی متعلق به او که هنوز پرداخت نشده است، پرداخت شود.

قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار و حل و فصل اختلافات احتمالی

ممکن است بین طرفین یک قرارداد اختلافاتی ایجاد شود که حتما باید در یکی از بندهای قرارداد نحوه حل و فصل آن به صورت دقیق ذکر شود. البته باید بگوییم یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل و فصل اختلافات بین طرفین یک قرارداد، مراجعه به دادگاه است که می‌توان پیش از این اقدام افراد خود برای صلح و سازش تلاش کنند. در صورت عدم نتیجه گیری به دادگاه مراجعه کنند.

جمع‌بندی

قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار از جمله قراردادهایی است که برای تامین مالی انجام می‌شود و برای دو طرف سود زیادی دارد. موضوع این قرارداد شراکت یک شخص جدید با شرکتی است که تاسیس شده است. این شخص می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد و برای شراکت، میزان سرمایه مشخصی را به‌صورت نقدی یا غیرنقدی وارد شرکت می‌کند.

با توجه به اینکه شراکت طرفین بر اساس قرارداد خواهد بود مواردی مانند مشخصات طرفین، میزان سرمایه آن‌ها، نحوه تقسیم سود و زیان و حتی موارد مربوط به خروج شریک و فسخ قرارداد نیز باید به‌طور کامل با توافق طرفین و همچنین بر اساس ضوابط قانونی تنظیم شود. از این‌رو توصیه می‌شود قرارداد خود را توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

سوالات متداول

در قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه گذار، چه کسی مالک شرکت محسوب می‌شود؟

در مشارکت مدنی یا مشارکت انتفاعی، قراردادی مبنی بر وظیفه شرکا تنظیم می‌شود تا به صورت مشترک از منافع پروژه بهره‌مند شوند. اما هیچ یک از طرفین به طور قطعی مالکیت شرکت را ندارد.

تشریفات خروج از شرکت شرکا در قرارداد مشارکت شرکت به چه صورت است؟

معمولا تشریفات خروج از شرکت در قرارداد ذکر می‌شود. با این وجود، شریک باید سه ماه جلوتر درخواست خروجش را به مدیر اجرائی تسلیم کند. مدیر اجرائی نیز باید ظرف یک هفته به سایر شرکا اطلاع دهد. سپس در جلسه تشکیل شده، شرکا سهم‌الشرکه شریک را خریداری یا با محاسبه آورده و سود احتمالی، با او تسویه می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط