قرارداد-مشارکت-سرمایه-گذاری

نمونه قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری + نکات حقوقی آن

قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری یک قرارداد بسیار کاربردی در حوزه کسب و کار است. این قرارداد یکی از انواع قرارداد مشارکت است که طبق ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شود و طرفین با ادغام سرمایه‌ها در انجام کاری با یکدیگر شریک می‌شوند. این نوع قرارداد با توجه به اینکه اغلب اشخاص برای انجام پروژه و فعالیت‌های […]

قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری یک قرارداد بسیار کاربردی در حوزه کسب و کار است. این قرارداد یکی از انواع قرارداد مشارکت است که طبق ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شود و طرفین با ادغام سرمایه‌ها در انجام کاری با یکدیگر شریک می‌شوند.

این نوع قرارداد با توجه به اینکه اغلب اشخاص برای انجام پروژه و فعالیت‌های خود سرمایه کافی را ندارند بسیار کاربردی است. از سوی دیگر اشخاصی که سرمایه دارند ولی مهارت یا تخصص در انجام کاری را ندارند می‌توانند از این نوع قرارداد استفاده کنند.

تنظیم قرارداد مشارکت مدنی از جمله مواردی است که پیچیدگی‌های حقوقی زیادی دارد که در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری به‌طور کامل آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

مشارکت مدنی چیست؟

مشارکت در قانون مدنی به معنی تلفیق سرمایه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی مختلف است که به صورت مشاع و برای انجام کاری مشخصی در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت زمان محدود به قصد سود بردن انجام می‌شود.

این نوع قرارداد مشارکت به صورت کلی نسبت به موضوعات مختلفی صورت می‌گیرد. از جمله کاربردی‌ترین موضوعات می‌توان به صادرات کالا، بخش خدمات، بازرگانی داخلی، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی، واردات ماشین آلات و مواد اولیه و ابزار کار اشاره کرد.

مهم‌ترین ویژگی مشارکت مدنی این است که برخلاف قرارداد مضاربه که سرمایه نقدی را فقط مالک تأمین می‌کند، سرمایه اعم از نقدی و غیر نقدی با مشارکت شرکاء تأمین می‌شود.

ویژگی دیگر مشارکت این است که شرکاء سهم الشرکه نقدی خود را در اختیار شرکت یا موسسه قرار می‌دهد. اگر تمام یا بخشی از سهم الشرکه غیرنقدی باشد، بایستی با توافق شرکاء، تقویم شده و ارزش ریالی آن در سرمایه اشتراکی منظور شود.

نمونه قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری

در تنظیم قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری مواردی به‌صورت کلیدی درج می‌شود که می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:

  • موضوع قرارداد
  •  طرفین
  • مدت مشارکت مدنی
  • میزان سرمایه
  • سود وزیان
  • مدیریت اجرایی
  • وظایف مدیر اجرایی
  • سایر حقوق و  تعهدات طرفین
  • فسخ قرارداد
  • فورس ماژور
  • حفظ اسناد و اطلاعات
  • حل اختلاف
  • اقامتگاه قانونی و مکاتبات
  • تعداد نسخه‌های قرارداد

 

قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری و پیچیدگی‌های حقوقی آن

نکات حقوقی نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

اطلاع از برخی نکات در قرارداد به شما کمک می‌کند تا بتوانید قرارداد خود را به بهترین نحوه تنظیم کرده و ریسک‌های موجود را به حداقل برسانید. برخی از مهم‌ترین نکات را در نمونه قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری ادامه بیان خواهیم کرد:

تعیین زمان مشارکت

برای جلوگیری از بروز اختلافات حقوقی حتماً در قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری مدت زمان معین کرده و میزان سهم‌الشرکه هر یکی از شرکا را به تفکیک معین و مشخص کنید.

تعیین سرمایه

در بخش میزان سرمایه علاوه بر تفکیک سهم الشرکه هر یک از سرمایه‌گذاران ضرورت دارد تا این بخش به دو قسم سرمایه نقدی و غیرنقدی تقسیم شود. در بخش سرمایه غیرنقدی باید ارزش ریالی آورده‌های غیرنقدی با تراضی سرمایه‌گذاران برآورد شود. ضمن اینکه نحوه تقسیم سود و زیان نیز به‌طور کامل باید در قرارداد مشخص شود.

نحوه دریافت سرمایه

علاوه بر موارد فوق ضرورت دارد که صراحتاً در این قرارداد مشخص شود سرمایه به چه حسابی واریز شده و در اختیار چه شخصی قرار می‌گیرد.

تعیین میزان سود و زیان

هدف از این قرارداد کسب سود است بنابراین ضرورت دارد که به صورت مشخص و معین میزان سهم هر یک از شرکا از سود بدست آمده تعیین شد. همچنین به جهت جلوگیری از ربوی شدن قرارداد، بایستی سهم هریک از سرمایه‌گذاران در زیان وارده نیز پیش‌بینی شود تا در تقسیم‌بندی قرارداد مشارکت ربوی قرار نگیرد.

موارد فسخ در نمونه قرارداد سرمایه گذاری

لازم است به منظور جلوگیری از فسخ قرارداد، در ضمن آن مشخصاً درج شود که طرفین تأیید می‌کنند از موضوع مشارکت سرمایه‌گذاری مطلع هستند. دامنه قرارداد و الزامات تعریف شده در آن و همچنین تمامی ریسک‌های مربوط به اجرای پروژه را بررسی نموده‌اند.

همچنین سرمایه‌گذاران صراحتاً اعلام نمایند که دانش فنی و سایر نیازمندی‌های اجرای تعهدات خود را در اختیار داشته یا می‌توانند تأمین کنند و هیچ‌گونه امر مجهول و مبهمی برای آن‌ها وجود ندارد که بعداً بتوانند در مورد آن به جهل خود استناد کند.

موارد اقاله

در این قرارداد این امکان وجود دارد که در ضمن آن قید شود، طرفین با توافق یکدیگر می‌توانند نسبت به اقاله این قرارداد اقدام نمایند.

فورس ماژور

همانند سایر قراردادهایی که در حوزه مشارکت مدنی منعقد می‌شود، مهم است که در قرارداد وقوع شراط فورس ماژور نیز پیش‌بینی گردد.

بدین شرح که اگر اجرای تعهدات موضوع این قرارداد توسط هریک از طرفین یا سرمایه‌گذاران، به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه و وقایعی که از کنترل معقول طرفین خارج است همانند جنگ، سیل یا زمین لرزه، بحران‌های اقتصادی، متوقف گردد و یا به تأخیر افتد، طرف مربوطه از وظیفهٔ انجام تعهدات موقوف شده تا زمانی‌که اثر فورس ماژور متوقف گردد، معاف خواهد بود.

محرمانگی اطلاعات

نکتهٔ مهم دیگری که لازم است در قرارداد مشارکت سرمایه‌گذرای درج شود، پیش‌بینی بندی در رابطه با حفظ محرمانگی اطلاعات است.

با این توضیح که طرفین قرارداد متعهد شوند که کلیه اطلاعات و اسنادی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد را محرمانه تلقی کرده و از افشای آن خودداری نمایند. در غیر این صورت متخلف علاوه بر مسئولیت کیفری، متعهد به جبران خسارات مادی، معنوی و اعتباری ناشی از آن به طرف مقابل است.

سخن آخر

قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری از جمله قراردادهای مهمی است که به منظور تأمین منابع مالی شرکت‌ها یا سایر فعالیت‌ها و به منظور کسب سود و منفعت صورت می‌گیرد. این قراردادها با توجه به موضوع‌شان انواع مختلفی دارند برای مثال یک نوع رایج قرارداد مشارکت در بورس، مشارکت در ساخت و غیره هستند.

طرفین قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه‌گذار یا اشخاص حقیقی هستند.  در این مطلب ضمن بیان نکات مهم این قرارداد، شرح مختصری از مفهوم مشارکت مدنی و نمونه قرارداد مشارکت مدنی سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است.

سوالات متداول

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری را برای چه مواردی می‌توانم استفاده کنم؟

مشارکت سرمایه‌گذاری نسبت به موضوعات مختلفی مثل صادرات کالا، بازرگانی داخلی، تولید و فروش محصول، احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی، واردات ماشین آلات و مواد اولیه صورت می‌گیرد.

آیا در قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری می‌توانم از محرمانگی اطلاعات استفاده کنم؟

بله. با این توضیح که طرفین قرارداد متعهد شوند که کلیه اطلاعات و اسنادی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد را محرمانه تلقی کرده و از افشای آنان خودداری نمایند.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محسن ط
محسن ط
5 ماه پیش

سلام وقت بخیر. قرارداد مشارکت مدنی برای تامین سرمایه جهت خرید زمین و ساخت اون کاربرد داره؟ اصلا با این موضوع میتوان قراردادی منعقد کرد؟
سپاسگذارم

اخمد پاکزاد
اخمد پاکزاد
11 ماه پیش

درود به شما وبه کارشناسان و همکاران فرهیخته شما
هیچ پرسش حقوقی در سایت شما بی پاسخ نمی ماند ، خرسندم که چند ماهی هست با سایت شما آشنا شده ام.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد سرمایه‌گذاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد سرمایه‌گذاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط