نمونه قرارداد شراکت صنعتی و نکات حقوقی مشارکت در تولید

نمونه قرارداد مشارکت صنعتی و نکات حقوقی مشارکت در تولید

در حال حاضر با پدیده ظهور کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها مواجه هستیم. تمامی کسب و کارها و استارتاپ‌ها لزوماً به منظور تأمین نیروی انسانی و یا ارائه خدمات یا کالای مورد نظر خود نیازمند تأمین سرمایه به نحوی از انحاء همانند انعقاد قرارداد مشارکت صنعتی هستند. قرارداد مشارکت صنعتی به دلیل کاربرد بسیار […]

در حال حاضر با پدیده ظهور کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها مواجه هستیم. تمامی کسب و کارها و استارتاپ‌ها لزوماً به منظور تأمین نیروی انسانی و یا ارائه خدمات یا کالای مورد نظر خود نیازمند تأمین سرمایه به نحوی از انحاء همانند انعقاد قرارداد مشارکت صنعتی هستند.

قرارداد مشارکت صنعتی به دلیل کاربرد بسیار زیادی که در حوزه صنعت دارد بسیار مورد توجه کسب و کارهای مختلف است. پس در صورتی که قصد انعقاد قرارداد مشارکت صنعتی را دارید در این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن بیان شرایط انعقاد آن، با نمونه قرارداد و نکات آن نیز آشنا شوید.

مشارکت مدنی؛ قراردادی با کارکردهای مختلف

قرارداد مشارکت مدنی قراردادی است که با آمیختن سرمایه‌های مربوط به اشخاص مختلف حقوقی و حقیقی انجام می‌شود.

این امر به منظور تحقق یک یا چند کار معین در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت زمان محدود و با هدف کسب سود است. ضمناً سرمایه و آوردهٔ هریک از شرکا می‌تواند به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد. (سرمایه غیرنقدی باید برآورد و ارزشیابی شود.)

از جمله شاخص‌های مشارکت مدنی آن است که تمامی شرکاء سهم الشرکه نقدی خود را در اختیار شرکت یا موسسه قرار می‌دهند. اگر تمام یا بخشی از سهم‌الشرکه غیرنقدی باشد، بایستی با توافق شرکاء، تقویم شده و ارزش ریالی آن در سرمایه اشتراکی منظور شود.

مشارکت مدنی در حوزه‌های مختلف روی می‌دهد که این موارد شامل صادرات کالا، بخش خدمات، بازرگانی داخلی، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، احداث مسکن انفرادی و انبوه‌سازی و مواد اولیه و ابزار کار و علی الخصوص صنعت است.

تفاوت قرارداد مشارکت و قرارداد مضاربه

همچنین قرارداد مشارکت کاملاً متفاوت از قرارداد مضاربه است و سرمایه آن اعم از نقدی و غیر نقدی با مشارکت شرکاء تأمین می‌شود. در حالی که در عقد مضاربه تأمین سرمایه فقط و فقط برعهده مالک است.

چنانچه درمورد این قرارداد نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

نمونه قرارداد مشارکت تولید صنعتی

یک نمونه قرارداد مشارکت در تولید صنعتی حاوی بندهای زیر است:

۱- عنوان قرارداد

۲- مشخصات طرفین درقرارداد مشارکت صنعتی

۳- موضوع قرارداد مشارکت صنعتی

۴- زمان و مکان قرارداد

۵- میزان آورده طرفین قرارداد

۶- تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها

۷- محرمانگی اطلاعات در قرارداد

۸- مرجع حل اختلاف

۹- نسخ قرارداد

۱۰- امضای طرفین قرارداد

اگر شما نیز به دنبال نمونه قرارداد صنعتی مختص خودتان هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد آنلاین برای قرارداد مشارکت صنعتی، قراردادی مختص خودتان و با در نظر داشتن تمامی شرایطتان داشته باشید.

نکات حقوقی و شرایط انعقاد قرارداد مشارکت صنعتی

در قانون مدنی در قرارداد مشارکت و قوانین مربوط به آن اشاره شده است. این قرارداد برای فعالیت در حوزه‌های مختلف کاربردی است و انواع قرارداد مشارکت تولیدی، قرارداد مشارکت گلخانه، قرارداد مشارکت پوشاک و مشارکت در استخراج معدن برای افراد مختلف بسته می‌شود. بنابراین لازم است نکات ضروری آن را بدانید.

۱. به منظور جلوگیری از بروز اختلافات حقوقی حتماً در قرارداد مشارکت مدت زمان تعیین کنید و میزان سهم‌الشرکه و تعهدات هر یکی از شرکا را به تفکیک معین و مشخص نمایید.

۲. در زمان انعقاد قرارداد مشارکت صنعتی حتماً برای سود حاصل از کار و همچنین، خسارات و جریمه‌های احتمالی، راه حل تعیین نمایید.

۳. در این قرارداد موادی را به موضوع چگونگی پرداخت هزینه‌های جاری، هزینه بیمه و پرداختی‌ها به کارمندان و پرنسل اختصاص دهید.

۴. تمامی صنایع فعال در کشور، واجد قوانین و عرف مختص به خود هستند. فلذا ضرورت ایجاب می‌نماید که با پای‌بندی به این دسته از قوانین و همچنین عرف صنفی، فعالیتی قانونمند در حوزه صنعت داشته باشید.

۵. به صورت کلی وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه نظارت بر تمامی فعالیت‌های صنعتی و رسیدگی به امور آن‌ها را عهده‌دار است. بدین جهت مهم‌ترین و جدیدترین قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب در حوزه امور صنعتی را بایستی از وزارت صنعت و معدن و تجارت بدست آورید و پیش از انعقاد قرارداد مشارکت صنعتی حتماً هماهنگی‌های لازم را جهت اخذ موجوز از نهادهای نظارتی انجام دهید.

۶. حتماً در قراردادی خود عنوانی را انتخاب نمایید که ضمن کوتاهی و اختصار مشتمل بر تمامی مطالب مربوط به محتوای قرارداد باشد.

۷. حتماً در بخشی از قرارداد مشارکت صنعتی موارد فسخ قرارداد را ذکر نمایید. بدین توضیح که اگر طرفین، هر گونه رفتاری خلاف تعهدات انجام دهند، ضمانت اجرایی در واکنش به نقض تعهد آن‌ها وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است که شرایط فسخ قرارداد با توافق طرفین تعیین می‌شود.

سخن آخر

همانطور که ملاحظه نمودید به دلیل جذابیت و کاربردهای قرارداد مشارکت مدنی این قرارداد در حوزه صنعت نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

بدین سبب تولیدکنندگان و کسب و کارها مبادرت به انعقاد قراردادی تحت عنوان قرارداد مشارکت صنعتی می‌نمایند که در زمره شراکت مدنی قرار می‌گیرد. در این مطلب نکات و شرایط این قرارداد و نمونه‌ای از آن را به نظرتان رساندیم. برای پرسیدن سوالات خود می‌توانید با کارشناسان حقوقی وینداد تماس بگیرید و برای دانلود قرارداد مشارکت مدنی به بانک قراردادهای وینداد مراجعه کنید.

سوالات متداول

کدام از هزینه‌ها باید در قرارداد شراکت صنعتی گنجانده شود؟

در قرارداد شراکت صنعتی، طی مفادی درباره چگونگی پرداخت هزینه‌های جاری، هزینه بیمه و پرداختی‌ها به کارمندان و پرسنل صحبت کنید.

موارد فسخ قرارداد شراکت صنعتی چیست؟

در بخشی از قرارداد مشارکت صنعتی موارد فسخ قرارداد را ذکر نمایید. مثلا ضمانت اجرای نقض تعهد اگر طرفین، هر گونه رفتاری خلاف تعهدات انجام دهند چیست. البته شایان ذکر است که شرایط فسخ قرارداد با توافق طرفین تعیین می‌شود و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن حقوق طرفین، این موارد را تعیین کرد.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط