نمونه قرارداد مشارکت فیزیوتراپی و نحوه شراکت در فیزیوتراپی

نمونه قرارداد مشارکت فیزیوتراپی و نحوه شراکت در فیزیوتراپی

با توجه به افزایش تعداد متخصصان پزشکی و امور مرتبط با آن و همچنین تخصصی‌شدن امور پزشکی، تعداد بسیاری از متخصصان امور پزشکی علی‌الخصوص فیزیوتراپ‌ها تمایل به هم‌افزایی و مشارکت جهت ارائه خدمات فیزیوتراپی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت فیزیوتراپی پیدا کرده‌اند. شمار بالایی از داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به صورت قرارداد مشارکت در کلینیک […]

با توجه به افزایش تعداد متخصصان پزشکی و امور مرتبط با آن و همچنین تخصصی‌شدن امور پزشکی، تعداد بسیاری از متخصصان امور پزشکی علی‌الخصوص فیزیوتراپ‌ها تمایل به هم‌افزایی و مشارکت جهت ارائه خدمات فیزیوتراپی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت فیزیوتراپی پیدا کرده‌اند.

شمار بالایی از داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به صورت قرارداد مشارکت در کلینیک و مشارکت در تولید دارو تأسیس و اداره می‌شوند ولی ممکن است حسب تراضی مدیریت آن به یکی از شرکا واگذار شود.

در این راستا لازم به ذکر است که از منظر حقوقی و قانونی این امکان وجود دارد که چند فیزیوتراپیست یا پزشک جهت ارائه خدمات فیزیوتراپی در سطح یه مطب کوچک یا حتی بیمارستان تخصصی فیزیوتراپی مشارکت نمایند.

در این مطلب قصد داریم، نمونه قرارداد فیزیوتراپی را بررسی کنیم، با تعاریف طرفین آن آشنا شویم و بندهای قرارداد را بررسی کنیم.

آیا قرارداد مشارکت فیزیوتراپی زیرمجموعهٔ مشارکت مدنی است؟

همانطور که در بخش قرارداد مشارکت میان دو نفر بیان شده است، شرکت در لغت به معنای قسمت و سهم است و از بعد حقوقی مفهوم آن در ماده ۵۷۱ قانون مدنی مقرر شده است.

به موجب ماده ۵۷۱ قانون مدنی، شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه.

با دقت در ماده فوق و همچنین با در نظر گرفتن ماده ۱۰ قانون مدنی شراکت مدنی را می‌توان این چنین تعریف نمود که مشارکت مدنی با آمیختن سرمایه‌های مربوط به اشخاص مختلف اعم از حقوقی و حقیقی انجام می‌شود.

این امر به منظور تحقق یک یا چند کار معیّن در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت زمان محدود و با هدف کسب سود است. ضمناً سرمایه و آوردهٔ هریک از شرکا می‌تواند به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد.

بنابراین به دلیل گستره وسیع مشارکت مدنی، امور مربوط به فیزیوتراپی نیز از آن مستثنی نبوده و با انعقاد قرارداد مشارکت فیزیوتراپی می‌توان در این حوزه نیز مشارکت نمود.

چنانچه در خصوص نحوه مشارکت فیزیوتراپی نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره با کارشناسان حقوقی وینداد استفاده کنید.

فیزیوتراپیست به چه شخصی اطلاق می‌شود؟

فیزیوتراپی روشی است که به وسیله آن شخصی به اسم فیزیوتراپیست، بیماری‌ها و اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای یا اسکلتی با بکارگیری تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر درمان می‌کند.

در این شغل فیزیوتراپیست علاوه بر موارد فوق از روش‌های دیگری مانند ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌کند. به عبارت دیگر فیزیوتراپی را می‌توان حوزه‌ای از علم پزشکی دانست که با هدف پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت صورت می‌گیرد.

با توجه به مراتب فوق بدیهی است که این شغل مستلزم مکان مجهز و تجهیزات تخصصی است که تهیه آن‌ها هزینه بسیاری را در پی دارد. بنابراین عمدتاً فیزیوتراپیست‌ها با هدف ارائه خدمات فیزیوتراپی کامل با یکدیگر قرارداد مشارکت فیزیوتراپی منعقد می‌نمایند.

نمونه قرارداد مشارکت فیزیوتراپی

نمونه قرارداد مشارکت در فیزیوتراپی شامل بندهای زیر است:

۱-عنوان قرارداد

۲-مشخصات طرفین درقرارداد مشارکت فیزیوتراپی

۳-موضوع قرارداد مشارکت فیزیوتراپی

۴-زمان و مکان قرارداد

۵-میزان آورده طرفین قرارداد

۶-تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها

۷-محرمانگی اطلاعات در قرارداد

۹-مرجع حل اختلاف

۱۰-نسخ قرارداد

۱۱-امضای طرفین قرارداد

اگر شما نیز به دنبال قراردادی مختص خودتان هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد آنلاین مشارکت فیزیوتراپی قراردادی مختص خودتان و با در نظر داشتن تمامی شرایطتان داشته باشید.

نکات قرارداد مشارکت فیزیوتراپی

۱. اولین نکته‌ای که در این قرارداد بایستی بدان توجه نمایید، تعیین دقیق موضوع موضوع شراکت است. تعیین موضوع به صورت کلی مانند «مشارکت پزشکی» هم صحیح است لیکن بهتر است برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی مشخصاً تعیین شود که موضوع قرارداد، مشارکت در فیزیوتراپی است.

۲. همانند تمامی قراردادهای مشارکت مدنی که تعیین مدت اعتبار قرارداد یا زمان شروع و خاتمه آن ضرورت دارد، در قرارداد مشارکت فیزیوتراپی نیز حتماً بازهٔ زمانی اعتبار و لازم‌الاجراشدن قرارداد را ذکر نمایید.

البته توجه نمایید که اگر مدت اعتبار قرارداد پایان یافت، لزومی به انعقاد مجدد آن وجود نداشته و در ظهر قرارداد سابق نیز می‌توان با تراضی طرفین مراتب تمدید اعتبار را درج نمود. این مورد در سایر قراردادهای مشارکت مثل قرارداد پرکیس وجود دارد.

۴. در این قرارداد نیز بایستی طرفین، مشخصات هویتی خود را که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، اقامتگاه و تلفن را در قرارداد ذکر نمایند.

در این راستا بدیهی است که اگر اختلافی میان شرکا حادث شود، دادگاه اقامتگاه و مشخصات طرفین که در متن قرارداد درج شده را ملاک عمل قرار می‌دهد.

۵. نکتهٔ دیگری که نباید از آن غافل شوید تعیین مسئول نگهداری و پرداخت هزینه‌های تجهیزات فیزیوتراپی است.

با این توضیح که طبیعتاً با گذر زمان و استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی آن‌ها فرسوده شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات دارند.

بدین منظور حتماً میزان مسئولیت هر یک از شرکا را در قرارداد مشارکت فیزیوتراپی پیش‌بینی نمایید.

سخن آخر

امروزه شاهد این هستیم که مشارکت مدنی در عرصه‌های مختلفی همانند صنعت و حتی فیزیوتراپی نیز ورود پیدا کرده است. بدین سبب در مطلب فوق به یکی از مهم‌ترین قراردادهای مشارکت با عنوان قرارداد مشارکت فیزیوتراپی پرداختیم.

در صورتی که با مطالعه مطالب فوق، سوالی در ذهنتان به وجود آمده است، می‌توانید با بخش مشاوره وینداد در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چرا مشخصات هویتی از جمله اقامتگاه باید در قرارداد مشارکت فیزیوتراپی ذکر شود؟

اگر اختلافی میان شرکا حادث شود، دادگاه اقامتگاه و مشخصات طرفین که در متن قرارداد درج شده را ملاک عمل قرار می‌دهد.

چه نکاتی را باید در مورد مدت اعتبار قرارداد مشارکت در فیزیوتراپی مد نظر داشت؟

اگر مدت اعتبار قرارداد پایان یافت، لزومی به انعقاد مجدد آن وجود نداشته و در ظهر قرارداد سابق نیز می‌توان با تراضی طرفین مراتب تمدید اعتبار را درج نمود.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط