قرارداد مشارکت با بانک

تنظیم قرارداد مشارکت مدنی بانک + دریافت تسهیلات مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت مدنی بانک یکی از انواع تسهیلات اعتباری پر کاربرد در نظام بانکی کشور است. اما این قرارداد چیست؟ با توجه به اینکه بانک‌ها نقش بسیار مهم و پر رنگی در چرخه اقتصادی کشور دارند و انجام فعالیت‌های گوناگون توسط این نهاد که بعضا برخی از این فعالیت ها با مشارکت و همکاری مردم […]

قرارداد مشارکت مدنی بانک یکی از انواع تسهیلات اعتباری پر کاربرد در نظام بانکی کشور است. اما این قرارداد چیست؟
با توجه به اینکه بانک‌ها نقش بسیار مهم و پر رنگی در چرخه اقتصادی کشور دارند و انجام فعالیت‌های گوناگون توسط این نهاد که بعضا برخی از این فعالیت ها با مشارکت و همکاری مردم انجام می‌شود، نمی‌توان منکر نقش به سزای بانک‌ها در سودآوری و گردش مالی کشور شد. در حال حاضر بانک‌ها با جلب و جذب سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی مردم و در واقع با ایجاد نوعی از مشارکت با مردم سود آوری می‌کنند و این سود را با طرف خود تقسیم می‌کنند.

برای آشنایی با چگونگی انجام این دسته از اعمال بانک‌ها و قرارداد مورد نیاز پیشنهاد می‌‌کنیم مطالعه مطالب پیش رو را از دست ندهید.

قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی انواع مختلفی دارد. یکی از اقسام آن مشارکت مدنی با بانک است. مشارکت مدنی از جمله عقودی است که برای اولین بار در سیستم بانکداری بدون ربا استفاده شده است. در واقع بانک‌ها می‌توانند برای ایجاد تسهیلات لازم در گسترش فعالیت‌های بخش‌های متفاوت در زمینه‌های گوناگون تولیدی، خدماتی، بازرگانی بخشی از سرمایه‌های مورد نیازشان را از طریق مشارکت تامین کنند.

مشارکت مدنی حائز نکات مهم و کلیدی است که توجه به آن‌ها بسیار اهمیت دارد. قرارداد مشارکت مدنی با بانک یکی از رایج‌ترین نوع قرارداد مشارکت مدنی است. از این‌رو افرادی که قصد شراکت با بانک‌ها را دارند باید به برخی از مهم‌ترین نکات توجه کنند. توجه به این نکات می‌تواند موجب اطمینان خاطر شما از چگونگی انجام و روند پیشرفت کار شود.

برای مثال در یک مشارکت مدنی با بانک در زمینه تولید پوشاک این طرح با لحاظ و پیش بینی شرایط طرفین، اشتراک سرمایه‌های آن‌ها و با استفاده از قراردادهای مشارکت به منظور سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

قرارداد مشارکت مدنی بانک قراردادی پر سود و پر کاربرد!

مشارکت مدنی قراردادی است که از طریق آن افراد می‌توانند سرمایه‌های مادی و معنوی خود را به منظور کسب سود در مدتی مشخص در حوزه های گوناگون تجاری، تولیدی، خدماتی، ساخت و ساز در اختیار دیگری بگذارند.

در دنیای نوین کسب و کارها یکی از راه‌های کمک به گردش سرمایه، قرارداد مشارکت مدنی است. چرا که این قرارداد به تجمیع ایده‌ها، دانش‌ها و خلاقیت‌های نوین و سرمایه کمک می‌کند و موتور محرک بسیاری از کارها همین سرمایه است.

بنابراین مشارکت مدنی بین دو نفر به معنی در هم آمیختن سرمایه‌ها و آورده‌های نقدی و غیرنقدی طرفین برای کسب سود است. این سرمایه‌ها با گردش و چرخش در زمینه‌های متنوع تجاری، بازرگانی، خدماتی و تولیدی به کار گرفته می‌شوند تا در جریان کار استفاده شوند و در نهایت منجر به بهره مندی و در واقع شراکت طرفین در سود به دست آمده می‌شود.

سیستم مشارکت مدنی با بانک در نظام بانکی چگونه است؟

در قرارداد مشارکت مدنی بانک در ابتدا مشتری و بانک به صورت مشترک در یک طرح خاص مثلا یک طرح تولیدی یا کشاورزی، مشارکت می‌کنند.

سپس سرمایه‌ها و آورده‌های نقدی و غیرنقدی طرفین در جریان انجام کار به گونه‌ای مشترک در هم آمیخته شده و تا پایان طرح مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌طور کلی این قرارداد یکی از انواع تسهیلات اعتباری بانک‌هاست که از نظر کاربردی نسبت به دیگر انواع تسهیلات اعتباری بانک ها پر کاربرد تر در زمینه های اقتصادی است. این قراردادها در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی، ساختمان، تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم در قرارداد تسهیلات مشارکت مدنی چیست ؟

۱_ قرارداد مشارکت مدنی بانک قرارداد یا عقدی جایز است به این معنی که طرفین هر زمان که بخواهند می‌توانند آن را به هم بزنند. البته حیات این قرارداد با فوت، جنون یا سفیه شدن هر یک طرفین آن خود به خود فسخ شده و طرفین حق تصرف در اموال مشترک را ندارند.

۲_ در تسهیلات مشارکت مدنی حتما باید آورده و سرمایه هر کدام از طرفین و میزان کل آن به طور کامل معلوم و مشخص باشد. گرچه در آورده‌های طرفین الزامی بر نقدی بودن آن وجود ندارد و آورده ها و سرمایه های غیر نقدی نیز می‌توانند مورد مشارکت باشند.

۳_ یکی از شروط مهم در قرارداد پذیرش خسارت و ضرر احتمالی از طرف مشتری است.

۴_ شرکا در سود و زیان حاصل از شرکت، شریک هستند. حتی می توانند شرط کنند که بعضی از شرکا بیشتر از سهمشان سود داشته باشند یعنی این شرط صحیح است. اما اگر شرط شود که تمام سود به دست آمده تنها برای یکی از طرفین باشد این شرط باطل است.

۵_ در پایان هر سال مالی یا در پایان قرارداد سود به دست آمده باید میان طرفین تقسیم شود.

۶_ سرمایه و آورده‌های طرفین شامل آورده های نقدی و غیرنقدی است.

۷_سرمایه بانک الزاما باید نقدی باشد مگر آن که شرایط خاص طور دیگر ایجاب کند.

۸_ در مواردی که قرارداد مشارکت مدنی با بانک در جهت امور صنعتی، تولیدی یا کشاورزی است، مدت قرارداد می‌تواند تا سه سال باشد.

٩_ بخشی از سرمایه یا سهم‌الشرکه مشتری باید نقدی باشد. اما می‌توان هزینه‌هایی که مشتری برای پیشبرد طرح انجام داده است را به عنوان سرمایه از او پذیرفت.

۱۰_ همه آورده‌های نقدی و غیر نقدی طرفین در این قرارداد یک واحد را تشکیل می‌دهد. طرفین به میزان آورده خود در آن شریک هستند.

جمع بندی

قرارداد مشارکت مدنی بانک میان مشتری و بانک منعقد می‌شود و در بسیاری از زمینه‌های متنوع تولیدی، خدماتی و بازرگانی کاربرد دارد. این قرارداد می‌تواند منجر به ایجاد سود دهی بالا شود و از طرفی قرارداد مشارکت مدنی امروزه در زمینه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما توجه به نکات مهم در مورد چگونگی انعقاد آن‌ها و شرایط و الزامات هر کدام از این قراردادها در نهایت می‌تواند موجب ایجاد اطمینان خاطر بیشتر شما شود. اگر شما هم به قرارداد مشارکت مدنی نیاز دارید، می‌توانید از مشاوران حقوقی وینداد برای تنظیم قرارداد خود کمک بگیرید.

سوالات متداول

قرارداد مشارکت مدنی بانک چه کاربردی دارد؟

این قرارداد بین مشتری و بانک تنظیم می‌شود و در بسیاری از زمینه‌های متنوع تولیدی، خدماتی و بازرگانی کاربرد دارد.

تسهیلات مشارکت مدنی چیست؟

قراردادی است که بر اساس آن بانک با اعطای تسهیلات به اشخاص در منافع آن شریک می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط