قرارداد مشارکت پرورش ماهی حاوی چه مطالبی است؟

قرارداد مشارکت پرورش ماهی چیست؟ چه نکاتی دارد؟

قرارداد مشارکت پرورش ماهی یا شیلات یکی از انواع قرارداد شراکت کاری بین دو یا چند نفر است که همان قرارداد مشارکت مدنی است. برخلاف اسم ”مشارکت مدنی“ که ممکن است به شما این حس را منتقل کند که با یک قرارداد پیچیده‌ حقوقی‌ سر و کار دارید، یک قرارداد کاملا کاربردی در فضای کسب‌وکار […]

قرارداد مشارکت پرورش ماهی یا شیلات یکی از انواع قرارداد شراکت کاری بین دو یا چند نفر است که همان قرارداد مشارکت مدنی است. برخلاف اسم ”مشارکت مدنی“ که ممکن است به شما این حس را منتقل کند که با یک قرارداد پیچیده‌ حقوقی‌ سر و کار دارید، یک قرارداد کاملا کاربردی در فضای کسب‌وکار است.

برای خیلی از افراد هنگام بستن قرارداد مشارکت پرورش ماهی و پس از آن دچار مشکل پیش می‌آید. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن این است که آنها از نحوه بستن قرارداد شراکت بین دو نفر با خبر نیستند و نمی‌دانند الزامات این کار چیست. اگر شما هم می‌خواهید قرارداد پرورش ماهی ببندید، بهتر است این مطلب را بخوانید و اگر سوالی در این حوزه دارید همین الان در قسمت پرسش‌های حقوقی، پاسخ خود را از ما بگیرید.

قرارداد مشارکت پرورش ماهی چیست؟

انواع قرارداد مشارکت تولیدی باهدف کسب سود منعقد می‌شوند. ممکن است شما زمینی دارید و می‌خواهید حوضچه‌هایی در آن بنا کنید، با همکاری یک دامپزشک پرورش ماهی بزنید و سرمایه‌تان را چند برابر کنید. یا بالعکس شما دامپزشک هستید ولی سرمایه‌ای برای تاسیس یک استخر پرورش ماهی را ندارید. یا شما تعدادی دوست هستید و ترجیح می‌دهید با شراکت و سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کاری دارایی‌تان را افزایش دهید. مثلا کسی می‌تواند خوراک و داروی مورد نیاز آبزیان را تهیه کند و کسی زمین مناسب حوضچه‌ها را در اختیار دارد و شخصی هم دانش مربوط به این حوزه را دارد؛ مثلا دامپزشک و یا کارشناس شیلات است. برای این منظور باید قرارداد مشارکت پرورش ماهی یا شیلات تنظیم کنید تا میزان مشارکت هر کس، آورده و سهم آن‌ها از سود مشخص باشد.

سایر انواع قرارداد مشارکت در تولید نیز از همین ویژگی‌ها تبعیت می‌کنند. قرارداد مشارکت صنعتی ، مشارکت استخراج معدن ، قرارداد مشارکت پوشاک و یا قرارداد نفتی مشارکت در تولید همگی بر مبنای تقسیم آورده و تقسیم سود شکل گرفته اند.

نکات مهم حقوقی نحوه نوشتن قرارداد مشارکت پرورش ماهی چیست؟

نکات مهم حقوقی نحوه نوشتن قرارداد مشارکت پرورش ماهی که هنگام نوشتن و تنظیم قرارداد باید در متن قرارداد شراکت ذکر گردند عبارتند از:

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مبلغ سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان قرارداد
  • مکان اجرای قرارداد
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی به تعهدات از سوی هر یک از طرفین
  • تضمین ها
  • حل و فصل اختلافات
  • اصلاح قرارداد
  • محرمانگی
  • خاتمه قرارداد
  • تعداد صفحات و نسخ و ضمائم و پیوست ها

موفقیت در انعقاد قرارداد مشارکت پرورش ماهی مهم‌ترین نتیجه داشتن یک قرارداد اصولی است. شما هم با خرید نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر، یک مشارکت حرفه‌ای و بی‌دردسر داشته باشید.

قرارداد مشارکت چیست؟

قرارداد مشارکت در پرورش ماهی با عنوان قرارداد مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه‌شده در قانون مدنی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود است.‬ به‌عبارتی تعهدی است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

چه نکات حقوقی حین تنظیم قرارداد مشارکت پرورش ماهی باید رعایت شود؟

 یکی از قراردادهای پرکاربرد در مشارکت مدنی، قرارداد مشارکت در پرورش ماهی و شراکت پرورش دام است. اما قبل از تنظیم آن چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام عقد باید به آن‌ها توجه کرد:

۱. در اولین قدم باید موضوع مشارکت که همان قرارداد مشارکت پرورش ماهی است و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.

۲. حتما مشخصات شرکا در قرارداد ذکر شود.

۳. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده‌ی طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال آورده یکی از شرکا می‌تواند سرمایه‌ی نقدی و آورده‌ی طرف دیگر می‌تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص مانند دارو یا درمان آبزیان باشد.

۴. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس نحوه‌ی پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید فراموش کرد.

۵. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نیست پس حتما باید تاریخ شروع و پایان همکاری در قرارداد شراکت ذکر شود.

۶. از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند. یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

چه مجوزهایی برای احداث پرورش ماهی نیاز است؟

جهت پرورش انواع شیلات مانند گرمابی، سردابی، مداربسته، محیط محصور و ماهیان زینتی، مجوزهایی باید اخذ شوند. که عبارتند از:

۱. موافقت اصولی: چنانچه امکانات معرفی‌شده از جانب متقاضی دارای ضوابط و شرایط پرورش ماهی باشد، پس از تصویب کمیسیون صدور پروانه موافقت اصولی صادر می‌شود که رونوشت آن به ادارات محیط زیست، امور آب و امور اراضی استان ارسال می‌شود.

۲. پروانه تاسیس: چنانچه جواب تمام استعلامات مثبت باشد پس از صلاح دید کمیسیون صدور پروانه پروانه تاسیس صادر می‌شود که بر اساس آن شخص اجازه ساخت و ساز پیدا کرده و جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود.

۳. پروانه بهره‌برداری: پس از اتمام کار ساخت‌و‌ساز و بازدید کارشناسی چنانچه مورد دارای شرایط ماهی­ دار کردن باشد از جانب کمیسیون صدور پروانه، پروانه بهره­‌برداری صادر می شود.

پس پیش از تنظیم قرارداد مشارکت پرورش ماهی مجوزهای بیان‌شده را اخذ نمایید.

حتما با پرسنل خود قرارداد ببندید

قرارداد مشارکت پرورش ماهی هم مانند سایر قراردادهای کاری، از دل یک سری اصول و قوانین شکل گرفته‌اند. این قوانین ممکن است برحسب عرف بوده باشد و مدیران صنعت پرورش ماهی یا شیلات برای انعقاد قرارداد، قوانین و اصول موجود در اکثر استخرها و حوضچه‌ها را مدنظر قرار دهند. گاهی تکرار یک رفتار به صورت عادت درآمده و در مدت زمانی به عرف تبدیل می‌شود و یا به شکل قانون محلی در هر صنفی از کسب و کار رعایت می‌شود. با این حال ممکن است شما با توجه به شرایط دامداری خود قراردادی تنظیم کنید و با رضایت طرفین، انعقاد قرارداد پرورش ماهی صورت بگیرد. البته در صورتی‌که قرارداد طبق قوانین اداره کار به صورت کارفرما و کارگر منعقد شود، شرایط کاملا مشخص و در قانون کار به صراحت وجود دارد. این شرایط برای قرارداد مشارکت پرورش ماهی و قرارداد شراکت مرغداری و قرارداد مشارکت گلخانه و پرورش قارچ مشابه است.

بیمه در قرارداد مشارکت پرورش ماهی

بیمه در قرارداد مشارکت پرورش ماهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه محیط‌های پرورش ماهی با ریسک‌های مشخصی روبرو هستند. بزرگترین مسئله بیمه‌گران در این رشته بیمه‌ای اطمینان از شیوه‌های نگهداری پرورشگاه‌ها است. شرکت‌های با تجربه معمولاً از خطراتی که با آن مواجهند کاملاً آگاهند و می‌دانند چگونه باید از شدت آن بکاهند. بطور مثال: زمانیکه تعداد بسیار زیادی ماهی و آبزیان دیگر در یک محیط محدود نگهداری می‌شوند، بزرگترین نگرانی شیوع بیماری است که می‌تواند به سرعت صورت پذیرد. همچنین  پرورشگاه‌های شیلات در معرض خطرات متعددی هستند، مثل ریسک آتش‌سوزی، ریسک وقوع حادثه ولو شکستگی دست و پای کارگران (که قطعا مشمول دیه است و مبالغ بالایی از سرمایه شراکت را از بین می‌برد). یک پرورشگاه شیلات به بیمه‌نامه‌های زیر نیاز دارد:

۱- بیمه‌نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان برای خطرات احتمالی که ممکن است برای کارگران و پرسنل رخ دهد.

۲- بیمه‌نامه آتش سوزی.

۳- برای جلوگیری از تلفات آبزیان و پوشش خطر‌های فاجعه‌بار از جمله بیماری واگیردار، سیلاب، طوفان و زلزله، پرورش‌دهندگان موظف به بیمه‌ی صنعت خود در سامانه وزارت جهاد کشاورزی هستند.

پس در قرارداد مشارکت پرورش ماهی خود بند مربوط به بیمه را فراموش نکنید.

سخن آخر

در قرارداد مشارکت مدنی نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. پس بهتر است قرارداد مشارکت پرورش ماهی را به‌طور خاص حتما زیرنظر کارشناس حقوقی تهیه و تنظیم نمایید. اگر برای تنظیم قرارداد با پرسنل خود نیاز به قرارداد حرفه‌ای دارید، می‌توانید از وینداد کمک بگیرید. کارشناسان حقوقی وینداد در تنظیم قرارداد آنلاین که مختص به نیازهای شراکت شما باشد به شما کمک خواهند کرد.

اگر در مورد قوانین شراکت آگاهی کافی ندارید، حتماً از وکیل و یا کارشناس استفاده کنید مشاوران حقوقی تخصصی ما بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد مشارکت پرورش ماهی برای شما درنظر گرفته شود.
شما هم اگر تجربه‌ای در خصوص شراکت در پرورش شیلات دارید با ما و دیگر محاطبان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پروانه بهره‌برداری پرورش ماهی در چه زمانی باید درخواست شود؟

پس از به پایان رسیدن کار ساخت‌و‌ساز و بازدید کارشناسی و دریافت موافقت اصولی و پروانه تاسیس، اگر دارای شرایط لازم و کافی برای ماهی‌دار کردن باشد، کمیسیون صدور پروانه، پروانه بهره‌برداری صادر می‌کند.

برای پرورش شیلات به چه مجوزهایی نیاز داریم؟

پرورش انواع شیلات از جمله گرمابی، سردابی، مداربسته، محیط محصور و ماهیان زینتی، نیاز به موافقت اصولی، پروانه تاسیس و پروانه بهره‌برداری کسب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله را تا انتها دنبال کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
اسماعیل اسلامی
اسماعیل اسلامی
3 ماه پیش

ممنون از توضیحات شما
تازه پروانه تاسیس پرورش ماهی در قفس گرفتم
اسلامی از قشم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط