قرارداد مشارکت پیمان و تفاوت آن با مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت پیمان و تفاوت آن با مشارکت در ساخت چیست؟

این روزها حتما آگهی‌های مربوط به قرارداد مشارکت پیمان، مشارکت در ساخت، ساخت گروهی و پیمانکاری ساخت‌و‌ساز را زیاد دیده‌اید. این قراردادها امروزه رایج‌ترین قراردادهای حوزه‌ی ساخت‌وساز اند وشرکت‌های مهندسی زیادی به این فعالیت‌ها مشغول اند. در مقابل افراد زیادی نیز تمایل به تنظیم قرارداد و همکاری با این شرکت‌ها دارند. اما افراد طرف قراداد […]

این روزها حتما آگهی‌های مربوط به قرارداد مشارکت پیمان، مشارکت در ساخت، ساخت گروهی و پیمانکاری ساخت‌و‌ساز را زیاد دیده‌اید. این قراردادها امروزه رایج‌ترین قراردادهای حوزه‌ی ساخت‌وساز اند وشرکت‌های مهندسی زیادی به این فعالیت‌ها مشغول اند. در مقابل افراد زیادی نیز تمایل به تنظیم قرارداد و همکاری با این شرکت‌ها دارند. اما افراد طرف قراداد اغلب اطلاعات زیادی از قرارداد مشارکت پیمان و دیگر انواع این قراردادها، همچنین چگونگی روند کار در این پروژه‌ها، جزئیات مربوط به اینها و تفاوت این قراردادها با هم را ندارند.

اگر شما هم جزء کسانی هستید که تمایل به انعقاد قرارداد با شرکت‌های ساختمانی را دارید، یا با دیدن آگهی‌هایی از این دست تمایل به همکاری با این شرکت‌ها را دارید ولی اطلاعاتی در این خصوص ندارید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. این متن به طور کامل به نمونه قرارداد مشارکت در پیمان و تفاوت آن با مشارکت در ساخت و بررسی این قراردادها می‌پردازد.

قرارداد مشارکت پیمان چیست؟

قرارداد مشارکت پیمان با نام قرارداد مدیریت پیمان یا ‌‌MC  نیز شناخته می‌شود. در این قرارداد،کارفرما یک شخص یا شرکت را جهت مدیریت اجرای پروژه مشخص می کند و به پیمانکار معرفی می‌کند که این شخص، مدیر پیمان است. مدیر پیمان باید در زمینه‌ی ساخت‌وساز تجربه‌ی لازم را داشته باشد. در اینجا، کارفرما نقش سرمایه‌گذار و مدیر پیمان نقش مدیریت پروژه را دارد. در این قرارداد تعیین روش های اجرای پروژه و تعیین چارت سازمانی و استخدام نیروها بر عهده پیمانکار است.

بر طبق قانون، کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است كه اجرای عملیات موضوع پیمان را براساس اسناد و مدارك پیمان به پیمانكار واگذار می‌نماید، در ضمن نمایندگان ایشان در حكم كارفرما می باشند.

چنانچه برای قرارداد مشارکت پیمان نیاز به راهنمایی دارید. کارشناسان و مشاوران وینداد آماده کمک به شما دراین زمینه هستند.

قرارداد مشارکت پیمان و مشارکت در ساخت

همانطور که گفته‌ شد مشارکت پیمان شیوه‌ای ست که کارفرما، یک شخص یا یک شرکت را جهت مدیریت و اجرای پروژه تعیین می کند. مدیر پیمان درصدی از هزینه‌های پروژه را دریافت می‌کند. یعنی مزایا و حقوق مدیریت پیمان، در واقع جزو هزینه‌های کار محسوب می‌شود. گفتنی‌ است، این روش ساخت در مقایسه با دیگر روش‌ها باعث بالا رفتن سرعت اجرا و کیفیت کار خواهد شد.

اما در مورد  مشارکت در ساخت، مالک که دارای یک ملک کلنگی و قدیمی‌ست تصمیم به نوسازی بنا می‌گیرد در این راستا قرارداد مشارکت در ساخت را با سازنده منعقد می‌کند. مالک با سازندگانی مشارکت در ساخت خانه‌ای نو می‌کند. در این قرارداد آورده مالک، ملک خانه است و آورده‌ سازنده اجرای ساختمان جدید، مهارت، تخصص و هزینه جواز ساخت است. در نهایت نیز هریک سهمی از ساختمان می‌برند.

مشارکت پیمان و مشارکت در ساخت چه تفاوتی دارند؟

از توضیحات گفته‌ شده می‌توان پی به تفاوت دو روش مشارکت پیمان و مشارکت در ساخت برد. به این صورت که:

  • مهمترین تفاوت این دو روش در ساخت‌وساز این است که در قرارداد مشارکت پیمان پیمانکار و کارفرما با هم قرارداد منعقد می‌کنند و کارفرما مدیر پیمان را به پیمانکار معرفی می‌کند. درصورتی که در قراداد مشارکت در ساخت مالک با سازنده شریک می‌شود و دو طرف قرارداد مالک و سازنده هستند.
  • در مشارکت پیمان، صاحب کار در هر مرحله از پروژه می‌تواند بنا به صلاحدید خود تغییراتی در مصالح و روش های کار ایجاد نماید در صورتی که در مشارکت در ساخت در مورد تمامی جزئیات باید در قرارداد با مالک ملک توافق شود.
  • انجام اقدامات مورد نیاز جهت اخذ انشعابات مربوط به عملیات اجرایی ساختمان برعهده مدیریت پیمان است اما در قرارداد مشارکت در ساخت باید به مسئولیت هزینه‌های نصب انشعابات، به خصوص انشعابات مشاعات اشاره شود و تعیین شود که این هزینه‌ها بر عهده چه کسی است.
  • در عرف میزان حق مدیریت پیمان در ساختمان حدود ۱۰ تا ۱۷ در صد و حق مدیریت پیمان در یک ساختمان ویلایی حدوداً ۱۵ تا ۲۲ درصد تعیین شده است. درصورتی که در قرارداد مشارکت در ساخت سازنده در نهایت سهمی از ساختمان را می‌برد و مالک آن می‌شود.
  • اختلافات رایج در سایر قراردادها، مانند تغییر در قیمت‌ها و ضرایب قرارداد و… در قرارداد مدیریت پیمان وجود ندارد. اما در مشارکت در ساخت چنانچه طرفین درهنگام انعقاد قرارداد تدابیر لازم را رعایت نکنند ممکن است منجر به اختلافات زیادی شود.

از آنجایی که این قراردادها در امر اجرای پروژه‌ها مطرح اند بهتر است برای رعایت دقیق‌تر نکات آنها در هنگام تنظیم قرارداد به کارشناسان و متخصصان این حوزه رجوع کنید. اگر درخواست تنظیم قرارداد مشارکت پیمان دارید می‌توانید از اینجا به‌طور مستقیم تقاضا کنید.

چه تفاوتی در نکات قراردادی این دو روش هست؟

ذکر شرایط عمومی و اختصاصی هر قراردادی در قرارداد مشارکت پیمان و مشارکت در ساخت نیز الزامی‌ست. در هر قراردادی باید تعهدات طرفین به طور مشخص و غیر قابل تغییر  تعیین گردد. شرایط هر مشارکت و سهم هر یک از اعضا و میزان سود و سهم آنها باید دقیق تعیین شود.

این دو قرارداد در موضوع و طرفین قرارداد با هم متفاوت اند. همچنین سهم مشارکت اعضا در قراردادهای مشارکتی در اختیار مدیر پروژه قرار می گیرد ولی در قرارداد مشارکت درساخت سهم طرفین به صورت سهمی از ساختمان نوساز تعیین می‌شود. در قرارداد این دو روش این نکته حایز اهمیت است که وظایف تعهدات و اختیارات صاحب کار در قراردادهای این دو روش متفاوت است.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارک پیمان کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت پیمان را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را نداشته باشید.

آیا در مورد قرارداد مشارکت پیمان نیاز به راهنمایی دارید؟

قرارداد مشارکت پیمان از جمله قراردادهای مفید و پر کاربرد است که امروزه در امر ساخت و ساز میان کارفرما و شرکت ساخت‌وساز یا شخص تنظیم می‌گردد. این قرارداد دربردارنده نکات مهم و حساسی است که لازم است این نکات را در هنگام نگارش متن قرارداد رعایت کنید و بهتر است از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید چرا که سهل انگاری و بی توجهی بسیاری از مالکان در این مورد آنان را دچار مشکلات زیادی کرده است. مشاوره‌ حقوقی وینداد آماده ارائه خدمات به شماست، با ما در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط