قرارداد مشاوره تجاری به یک تاجر چه کمکی می‌کند؟

قرارداد مشاوره تجاری به یک تاجر چه کمکی می‌کند؟

تجارت یکی از راه‌های کسب درآمد است که معمولاً حوزهٔ واردات و صادرات کالا را در برمی‌گیرد. این حوزه با قوانین و مقررات مختلف داخلی و بین المللی تبدیل به یک حوزه تخصصی و پیچیدهٔ کسب سود شده است. بنابراین انعقاد قراردادهایی همانند قرارداد مشاوره تجاری اهمیت بسزایی دارد. ممکن است فردی که می‌خواهد به […]

تجارت یکی از راه‌های کسب درآمد است که معمولاً حوزهٔ واردات و صادرات کالا را در برمی‌گیرد. این حوزه با قوانین و مقررات مختلف داخلی و بین المللی تبدیل به یک حوزه تخصصی و پیچیدهٔ کسب سود شده است. بنابراین انعقاد قراردادهایی همانند قرارداد مشاوره تجاری اهمیت بسزایی دارد. ممکن است فردی که می‌خواهد به قصد کسب سود وارد این حوزه شود تسلط کافی به این موضوعات نداشته باشد به همین دلیل بهترین راه، ایجاد همکاری با شخصی ست که در زمینهٔ تجارت متخصص است و می‌تواند مشورت‌های لازم را به تاجر بدهد.

اشخاصی که در زمینه تجارت، واردات و صادرات کالا، قوانین و مقررات آن و عرف موجود در این حوزه تسلط کافی دارند، مشاوران تجاری هستند. این اشخاص با مطالعهٔ قوانین و کسب تجربه در این زمینه می‌توانند همکار خوبی برای یک تاجر یا سرمایه‌گذار در حوزه تجارت باشند.

اولین گام شروع همکاری با یک مشاور تجاری تنظیم یک قرارداد مناسب و اصولی با اوست. شما به عنوان یک تاجر برای تسهیل کار خود احتمالاً به همکاری و مشورت یک مشاور تجاری نیاز پیدا خواهید کرد و یک قرارداد مشاوره تجاری مناسب می‌تواند تجربهٔ خوبی را از این همکاری برای شما رقم بزند و شما را از دردسرهای ناشی از تنظیم قرارداد ناقص یا عدم تنظیم قرارداد دور کند. در ادامه با قوانین تجارت کالا، مشاور تجاری و قرارداد مشاوره تجاری که در زمره قراردادهای مشاوره قرار می‌گیرد، بیشتر آشنا خواهید شد.

مراحل صادرات کالا و قوانین موجود در این حوزه

مهم‌ترین حوزهٔ تجارت کالا، صادرات است، صادرات کالا با تکیه بر تولید ملی و ایجاد درآمد به شکل ارز بین المللی موقعیت خوبی برای کسب سود است اما قوانین مختلف و پیچیدگی‌های آن باعث می‌شود نیاز به حضور فردی متخصص در این زمینه در کنار تاجر حس شود.

نهادها و سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند و اقدام به قانون‌گذاری می‌کنند وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر مقررات صادرات و واردات، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، سازمان توسعه تجارت، گمرک ایران و اتاق‌های بازرگانی هستند. بر اساس قوانین مصوب مربوط به صادرات کالا مراحل این کار به شرح زیر است:

  1. دریافت کارت بازرگانی: بر اساس قانون صادرات و واردات مصوب ۱۳۶۶ برای صدور کالا به خارج از کشور باید اقدام به اخذ کارت بازرگانی کرد برای اطلاع از چگونگی این کار و ثبت نام برای دریافت کارت باید به سایت اتاق بازرگانی به آدرس iccima.ir مراجعه کنید.
  2. دریافت مجوز صدور برای کالاهایی که موافقت کلی برای صدور آن‌ها اعلام نشده: با دریافت کارت بازرگانی شما می‌توانید اقدام به صدور کالا کنید اما توجه داشته باشید که برخی کالاها برای صادرات نیاز به مجوز جداگانه دارند که از طریق وزارت بازرگانی مشخص می‌شوند.
  3. دریافت مجوزهای خاص: برای صدور کالاهای دامی، نباتی، فلزی، فرش، کالاهای غیر یکسان و غیره نیاز به اخذ مجوزهای خاص است که برای هر کدام باید از مراجع مختلف درخواست مجوز کرد.

همان طور که می‌بینید صدور کالا امری پیچیده است که برای رسیدن به هدف آن یعنی صدور کالا به خارج از کشور باید مجوزهای گوناگونی اخذ شود.

در صورتی که به قوانین موجود در این حوزه تسلط نداشته باشید این مراحل سخت و طاقت فرسا به نظر می‌رسند اما حضور فردی که به این موارد تسلط کافی دارد می‌تواند راه شما را هموار کند، این فرد که همان مشاور تجاری است وفق مفاد قرارداد مشاوره تجاری و بر اساس آیین نامه ارائه خدمات مشاوره و قوانین حوزهٔ صادرات کالا به شما مشاوره خواهد داد.

خدمات مشاوره چگونه انجام می‌شود؟

تعریف مشاوره طبق تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه ارائه خدمات مشاوره عبارتست از ارائه هر نوع خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‌ای یا خدمات مهندسی مشاور و طبق بند گ همین ماده مشاوره در زمینه بازرگانی نیز جزوی از خدمات مشاوره محسوب می‌شود.

مشاور نیز شخصی است که از معاونت برنامه ریزی و بودجه کشور گواهی ارائه خدمات را دریافت کرده باشد و در صورتی که مشاوره در زمینه‌ای باشد که معاونت مجوز ارائه نمی‌دهد و فرد می‌تواند از وزارت مربوطه اقدام به دریافت گواهی کند.

شخصی که اقدام به خرید خدمات مشاوره می‌کند کارفرما نامیده می‌شود طبق ماده 3 آیین نامه یکی از مسئولیت‌های کارفرما انعقاد قرارداد مشاوره با شخص مشاور است و طبق ماده ۱۰ این آیین نامه قرارداد مشاوره باید حاوی تمام مفاد لازم و طبق قانون باشد.

به نکات فوق در هنگام انعقاد قرارداد مشاوره تجاری توجه نمایید.

قرارداد مشاوره تجاری چه بندهایی دارد؟

حال که با لزوم حضور مشاور تجاری برای انجام خدمات صادرات کالا و به طوری کلی تجارت آشنا شدید باید بدانید که اولین و مهمترین قدم در شروع این همکاری تنظیم قرارداد است، قراردادی که اصولی و استاندارد باشد و تمام جزئیات این همکاری را در بر گیرد.

بندهای الزامی قرارداد مشاوره شامل موارد زیر است:

  • موضوع قرارداد
  • مشخصات طرفین قرارداد مشاوره تجاری
  • مدت قرارداد
  • دریافت تضمین (وثیقه)
  • دستمزد مشاور
  • تعیین نحوه پرداخت
  • مالیات و بیمه
  • فسخ یا تعلیق قرارداد مشاوره تجاری
  • نحوهٔ حل اختلاف
  • نحوهٔ انتخاب مشاور
  • قرارداد همسان و مدارک ضمیمه

هر قرارداد طبق توافقات طرفین می‌تواند بندهایی اضافه یا کم داشته باشد اما این ۱۱ بند از بندهای ضروری قرارداد هستند که نباید آن هارا نادیده گرفت.

اگر شما نیز به دنبال قراردادی مختص خودتان هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، قراردادی مختص خودتان و با در نظر داشتن تمامی شرایطتان داشته باشید.

برای تنظیم قرارداد، به متخصص آن رجوع کنید.

شما به عنوان یک تاجر یا مشاور (حقیقی یا حقوقی) ممکن است دانش حقوقی کافی برای تنظیم یک قرارداد استاندارد نداشته باشید و از آن جایی که قرارداد مهمترین سند همکاری شما و تنظیم کنندهٔ روابطتان است اهمیت زیادی دارد؛ پس با مراجعه به یک متخصص قرارداد نویسی از دردسرهای آینده جلوگیری کنید و مسیر همکاری‌تان را روشن کنید.

وینداد با در اختیار داشتن کارشناسان حقوقی مجرب در حوزهٔ قرارداد نویسی می‌تواند به شما کمک کند که قراردادی اصولی و ماسب داشته پس همین الان با مراجعه به بانک قراردادهای وینداد قرارداد مورد نظرتان را تنظیم کنید و در صورتی که هر گونه سؤال در مورد قرارداد مشاوره تجاری داشتید می‌توانید با کارشناسان وینداد تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط