قرارداد مشاوره ساعتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

قرارداد مشاوره ساعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مشاور به ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما می‌پردازد و به بهبود عملکرد و نام تجاری شما کمک می‌کند. آنها معمولاً تجربه خاصی در برخی از حوزه‌‌ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک، فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار دارند. به همین دلیل امروزه بازار […]

مشاور به ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما می‌پردازد و به بهبود عملکرد و نام تجاری شما کمک می‌کند. آنها معمولاً تجربه خاصی در برخی از حوزه‌‌ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک، فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار دارند. به همین دلیل امروزه بازار قراردادهای مشاوره ای به‌خصوص قرارداد مشاوره ساعتی بسیار داغ است.
در این مطلب شما را با قرارداد مشاوره ساعتی و کاربرد آن آشنا می‌کنیم.

قرارداد مشاوره ای چیست؟

قرارداد مشاوره‌ای عنوانی‌ست که موضوعات وسیعی را در حیطه‌های مختلف می‌تواند در برگیرد. قرارداد مشاوره یک قرارداد بین یک مشاور و یک شرکت یا یک شخص حقیقی است که خدمات خاصی را در قالب مشاوره برای بهبود عملکرد کسب و کار ارائه می‌دهد.
امروزه شرکت‌ها، کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها اغلب به منظور بهره گرفتن از مهارت و تخصص افراد با تجره در این حوزه به صورت ساعتی، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره می‌کنند. از نظر حقوقی قرارداد مشاوره‌‌ای ممکن است در دو قالب ساعتی و پیمانکاری منعقد شود.

قرارداد مشاوره ساعتی از نگاه قانون

در آئین‌نامه اجرایی ضوابط و مزایا و مشاغل قابل شمول به نظام‌های کارمزدی، مزدساعتی و کارمزدساعتی که موضوع تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون کار می‌باشد، مزدساعتی اینگونه تعریف شده است:
مزدساعتی مزدی است که بابت ساعاتی که وقت کارگر در اختیار کارفرماست محاسبه و پرداخت می‌شود. درقراردادهای مزدساعتی، نوع کار(صرف نظر از مقدار و میزان آن) و نیز ساعات کاردرروز یا هفته یا ماه مشخص می‌گردد. قانون اعمال نظام مزد ساعتی را در مواردی مجاز دانسته از جمله: ج ـ مشاغل غیر تمام‌وقت در زمینه‌های مشاوره و نظایر آن‌.
پس نتیجه می‌گیریم که اعمال نظام مزد ساعتی در مواردی از جمله مشاوره ساعتی مجاز است.

قرارداد مشاوره ساعتی چیست؟

در قرارداد مشاوره ساعتی، حقوق مشاور بر اساس میزان ساعت کار در شرکت تعیین و پرداخت می‌شود. همانگونه که گفتیم قانون کار، مزد ساعتی را تعریف کرده است که شامل مشاورینی می‌شود که بر اساس ساعت کار و مشاوره‌شان حقوق دریافت می‌کنند. به‌علاوه این مشاوران، مشمول حمایت‌های قانونی کارگران مانند حق بیمه و پاداش می‌باشند.

بطور کلی مشاورانی که طبق قرارداد کار ساعتی به کار اشتغال دارند به نسبت ساعت کار از کلیه حقوق و مزایای قانون کار برخوردار می‌شوند.

محاسبه حقوق و مزایای قرارداد مشاوره ساعتی به چه صورت است؟

از آنجایی که مشاوره ساعتی ، کاری پاره‌وقت است و ساعات کار آن کمتر از ساعات مقرر در قانون کار است مزد و مزایای مشاورانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین‌شده کار می‌کنند به نسبت ساعات کار انجام‌یافته محاسبه و پرداخت می‌شود، که از حداقل حقوق ساعتی سال مربوطه کمتر نخواهد بود. به‌علاوه طبق قانون در نظام مزد ساعتی، کارفرما مکلف است علاوه بر مزد ثابت، مزایای رفاهی از قبیل حق مسکن، حق خوار بار و کمک عائله مندی را به نسبت ساعات کار محاسبه و به مشاور پرداخت نماید.

قرارداد مشاوره ساعتی چه کاربردی در کسب و کار دارد؟

این روزها مزایای استفاده از مشاور در تمامی سطوح زندگی و به‌خصوص در تجارت بر هیچکس پوشیده نیست.
مشاور با ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما طی یک دوره، عملکرد و بهره‌وری کاری شما را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که آنها بواسطه نوع کاری که دارند و با شرکت‌ها و کسب و کارهای بیشتری سر و کار داشته‌اند و از نزدیک شاهد مشکلات و موفقیت‌های آنها بوده‌اند، تجربه بیشتری در برخی از زمینه‌ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک و استراتژی کسب و کار دارند.
به‌علاوه در شرایطی که شما مایل به بهبود بخشی از کسب و کار خودتان هستید، یک نظر مستقل از بیرون می­‌تواند سازنده و حیاتی باشد. ایده‌ها و راه‌حل‌های مشاوره‌ ساعتی می­‌تواند به شما برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

آیا به مشاوره ساعتی حق بیمه تعلق می‌گیرد؟

واقعیت این است که قراردادهای مشاوره شامل بیمه نمی‌شود و اصولا این قراردادها برای شانه خالی کردن کارفرما از بیمه و مالیات منعقد می‌شود. اگر بحث بیمه برای شما اهمیت زیادی دارد باید طی قرارداد جداگانه‌ای با طرف مقابلتان این توافق را پیش ببرید و در قالب قرارداد مشاوره چنین امکانی فراهم نیست. تکته‌ای که باید خاطرنشان کرد این است که هر خدمات دیگری فراتر از سطح مشاوره از حوزه شمول این قرارداد خارج است.
این امر از حیث شمول یا عدم شمول بیمه در قرارداد مشاوره مسئله مهمی تلقی می‌شود. اگر قرارداد یا شخص حقیقی بوده و کار منحصرا توسط خودش صورت بگیرد و همان گونه که ذکر شد صرفا مشاوره باشد لازم نیست برای مشاور لیست بیمه‌ای رد بشود. اما اگر کارکرد مشاور ساعتی بیش از ۱۵ روز در ماه باشد، در این صورت به عنوان کارمند تلقی شده و باید برایش بیمه رد بشود که در این صورت نیز احتیاجی به مفاصا حساب بیمه نمی‌باشد.
همچنین بیمه بیکاری برای قرارداد مشاوره ساعتی که بیمه‌اش رد شده است به این صورت است که در صورت عدم اتمام قرارداد، مشاور می‌تواند درخواست بیمه بیکاری خود را جهت بررسی به اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی محل کار خود تقدیم نماید.

سخن آخر

اگر فکر می­‌کنید که یک مشاور می‌­تواند به شما در حل مشکلات کسب و کارتان کمک کند، به دنبال جذب وی باشید. شما می‌­توانید با استفاده از مشاوران وینداد و تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار مشکلاتتان را بررسی کنید تا بتوانید آن را در مسیر درستی هدایت کنید.
شما هم اگر تجربه‌ای در خصوص قرارداد مشاوره ساعتی و بیمه و مالیات آن دارید حتما دیدگاه خود را برای ما بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد با مشاور شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد با مشاور شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط