قرارداد پیمانکاری شرکت

نمونه قرارداد پیمانکاری شرکت + نکات حقوقی تنظیم قرارداد

بر خلاف تصور رایجی که در مورد قراردادهای پیمانکاری وجود دارد، این نوع قراردادها فقط برای امور ساختمانی و صنعتی نیستند. بلکه در بسیاری از فعالیت‌هایی که با آن‌ها سروکار داریم مثل امور خدماتی، کشاورزی و غیره در قالب قرارداد پیمانکاری اجرا می‌شوند. در این قرارداد، کارفرما انجام پروژه‌ای را با شرایط تعیین شده به […]

بر خلاف تصور رایجی که در مورد قراردادهای پیمانکاری وجود دارد، این نوع قراردادها فقط برای امور ساختمانی و صنعتی نیستند. بلکه در بسیاری از فعالیت‌هایی که با آن‌ها سروکار داریم مثل امور خدماتی، کشاورزی و غیره در قالب قرارداد پیمانکاری اجرا می‌شوند. در این قرارداد، کارفرما انجام پروژه‌ای را با شرایط تعیین شده به پیمانکار واگذار می‌کند. طرفین قرارداد پیمانکاری می‌توانند شرکت یا شخص حقیقی باشند. یکی از مهم‌ترین انواع قراردادهای پیمانکاری، قراردادهایی هستند که شرکت‌ها برای برون سپاری پروژه‌های مختلف به اشخاص دیگر استفاده می‌کنند که با عنوان نمونه قرارداد پیمانکاری شرکت یا پیمانکاری خدمات معروف هستند.

قرارداد پیمانکاری خدمات چیست؟

با نگاهی به عرف، قانون کار و آیین نامه شرایط عمومی پیمان قرارداد پیمانکاری را می‌توان این گونه تعریف کرد: “قراردادی‌ست که کارفرما با شخص حقیقی یا حقوقی با عنوان پیمانکار، منعقد میکند و پیمانکار موظف است که موضوع قرارداد را در زمان مشخص با دستمزد معین به سرانجام برساند.” .

ماده ۱۳ قانون کار نیز بیان می‌دارد: “در مواردی که کار از طریق مقاطعه (پیمانکاری) انجام می‌یابد، مقاطعه دهنده (صاحب کار) مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار( پیمان کار) به نحوی منعقد نماید که در آن مقاطعه کار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.” در تبصره های بعدی نیز به این موضوع اشاره شده است که صاحب کار موظف است دیون پیمانکار را به موقع پرداخت کند که پیمانکار نیز دستمزد کارگران را به موقع بدهد، این موضوع باعث می‌شود که علاوه بر پرداخت دستمزد کارگران، پیمانکار نیز تمام تلاشش را برای تحویل به موقع پروژه به کار برد.

با نگاه دقیق تر به این تعاریف می‌توانیم به قرارداد پیمانکاری خدمات برسیم که کاربرد زیادی در کسب و کارهای نوین و حتی زندگی روزمره ما دارد.

از جمله مهمترین نمونه‌های قرارداد پیمانکاری کسب‌وکار می‌توان به قرارداد پیمانکاری شرکت در موضوعات زیر اشاره کرد:

قرارداد پیمانکاری شرکت چیست؟

به لحاظ حقوقی کارفرما در یک طرف قرارداد پیمانکاری باید مفاد ذکر شده در قرارداد را بر اساس اسناد و مدارک خاص به پیمانکار ارائه دهد و پیمانکار بر اساس همان اسناد و مدارک موضوع پیمان را اجرا می‌کند.

بر این اساس می‌تواند بین دو شرکت، یکی کارفرمای پروژه و دیگری پیمانکار آن منعقد شود یا اینکه صرفا یکی از طرفین شخص حقوقی(شرکت) باشد در این حالت قرارداد پیمانکاری شرکت بین طرفین منعقد می‌شود که در ادامه با نکات مهم نمونه قرارداد پیمانکاری با شخص حقیقی و حقوقی آشنا می‌‌شویم.

نکات مهم در قرارداد پیمانکاری شرکت

قرارداد پیمانکاری شرکت نیز مانند سایر قرارداد پیمانکاری دارای بندهای عمومی و اختصاصی است. بندهای عمومی مانند مشخصات طرفین، مبلغ قرارداد و مدت آن، تعداد نسخه‌های قرارداد و غیره نکته خاصی جز پیروی از توافق طرفین ندارد. اما همیشه بندهای اختصاصی قراردادها حائز اهمیت است و باید توجه کرد که شرایط اختصاصی پیمان هیچ وقت نمی‌تواند شرایط عمومی پیمان را نقض کند. این بندهای اختصاصی است که اگر با دقت تنظیم نشود در طول اجرای پروژه ممکن است شما را با مشکلات زیادی مواجه کند.

برای مثال در نمونه قرارداد پیمانکاری با شخص حقوقی اگر پروژه شما در باید در چند بخش انجام شود ولی جدول زمانبندی برای انجام کار طراحی نکرده باشید ممکن است پیمانکار تا روز تحویل پروژه هیچ کاری را به کارفرما تحویل ندهد. از طرف دیگر اگر پیمانکار هر بخش از کارهای انجام شده را در طول پروژه تحویل دهد ولی در مورد نحوه پرداخت، بندی در قرارداد ذکر نشده باشد، ممکن است پیمانکار نتواند از عهده مخارج ادامه پروژه برآید.

نمونه قرارداد پیمانکاری شرکت

ممکن است شرکتی به عنوان کارفرما اجرای بخشی از پروژه را به شرکتی دیگر به عنوان پیمانکار بسپارد یا بلعکس شخصی به عنوان کارفرما اجرای بخشی از پروژه را به یک شرکت پیمانکاری واگذار می‌کند. در این حالت بین این دو طرف قرارداد پیمانکاری شرکت منعقد می‌شود که در آن باید موارد زیر درج شود:

  • مشخصات طرفین: (در صورتی که یک طرف حقوقی باشد؛ قید نام شرکت‌ها، شماره ثبت و سایر مشخصات شرکت)
  • عنوان قرارداد
  • محل انجام قرارداد
  • محاسبات قرارداد
  • مشخصات فنی پروژه
  • هزینه قرارداد پیمانکاری شرکت
  • شرایط پرداخت مبالغ قرارداد
  • اسناد و مدارک قرارداد
  • مدت انجام موضوع قرارداد
  • دیرکرد طرفین در انجام پروژه
  • نظارت
  • چگونگی تجهیز پروژه
  • نگهداری از درصد پیشرفت پروژه و مصالح کار
  • تعهدات پیمانکار
  • تعهدات کارفرما
  • ضمانت حسن اجرای تعهدات
  • مالیات پروژه
  • موارد فسخ قرارداد
  • اختلافات ناشی از قرارداد
  • موارد متفرقه در قرارداد
  • نُسخ قرارداد

علاوه براین قرارداد پیمانکاری شرکت نیز میان افراد حقیقی و حقوقی باید به صورت کاملا صریح و روشن باشد و افراد نسبت به آن هیچ ابهامی نداشته باشند. عباراتی که در متن قرارداد درج می‌کنید باید به گونه‌ای باشد که امکان برداشت‌های گوناگون از یک جمله وجود نداشته باشد. دقت داشته باشید که متن قرارداد باید دقیق بوده و از لفظ‌های قانونی و حقوقی در متن استفاده شود.

جمع‌بندی

از آن جایی که قرارداد تنها سند همکاری طرفین است، اهمیت زیادی در ارتباط میان آن‌ها دارد. از قراردادهای پیمانکاری می‌توانید برای برون سپاری پروژه‌ها در فعالیت‌های مختلفی استفاده کنید. به همین دلیل تنظیم قرارداد پیمانکاری شرکت‌ها با اشخاص حقوقی و حقوقی کاربرد زیادی دارد.

با توجه به اینکه شرایط قراردادهای پیمانکاری با توجه به موضوع آن متفاوت خواهد بود، توصیه می‌شود که در تنظیم قراردادهای خود از کارشناسان حقوقی و قراردادی کمک بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر رعایت نکات فنی قرارداد پیمانکاری، آن را در چارچوب قانونی تنظیم کنید.

سوالات متداول

قرارداد پیمانکاری شرکت چه کاربردی دارد؟

از این نوع قرارداد می‌توانید برای انجام پروژه‌های مختلف شرکت که در موضوعات متنوعی مثل حسابداری، امور مالی، تولید محتوا و غیره استفاده کنید.

آیا هر دو طرف قرارداد پیمانکاری می‌توانند اشخاص حقوقی (شرکت) باشند؟

بله، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و هر یک از کارفرما و پیمانکار می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از