قرارداد کار فروشگاه

قرارداد کار فروشگاه + قانون کار فروشندگی

در حال حاضر فروشگاه‌های مختلف برای اداره امور فروشگاه با یک یا چند فروشنده همکاری می‌کنند. این افراد در واقع با صاحب فروشگاه رابطه استخدامی خواهند داشت و از این‌رو می‌توانند برای توافقات خود از قرارداد کار فروشگاه که یک نوع قرارداد کار به‌شمار می‌رود استفاده کنند. قرارداد کار فروشگاه می‌تواند برای اشخاص مختلفی که […]

در حال حاضر فروشگاه‌های مختلف برای اداره امور فروشگاه با یک یا چند فروشنده همکاری می‌کنند. این افراد در واقع با صاحب فروشگاه رابطه استخدامی خواهند داشت و از این‌رو می‌توانند برای توافقات خود از قرارداد کار فروشگاه که یک نوع قرارداد کار به‌شمار می‌رود استفاده کنند. قرارداد کار فروشگاه می‌تواند برای اشخاص مختلفی که در فروشگاه در سمت‌های متفاوتی مثل فروشنده، صندوقدار و غیره فعالیت می‌کنند، تنظیم شود.

قانون کار فروشندگی بر اساس قانون اداره کار خواهد بود. از این‌رو در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد کارگر فروشگاه، شرایط و نحوه تنظیم این قراردادها و همچنین شرایط کار آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

قرارداد کار چیست؟

در ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت قرارداد کار عبارت است از توافق قانونی طرفین قرارداد در چارچوب و ضوابط قانون کار که میان درخواست دهنده کار یعنی کارفرما و انجام دهنده کار یعنی کارگر یا کارمند تنظیم می‌شود. با امضای این قرارداد هر یک از طرفین باید به تعهدات و الزاماتی که در قرارداد مشخص‌شده است، پایبند باشند. برای مثال کارفرما باید بر طبق قرارداد حقوق و مزایای تعیین‌شده برای کارگر را بپردازد و در مقابل کارگر باید به تعهدات خود مانند فروش محصول به بهترین قیمت را به نحو احسن انجام دهد.

قرارداد کار فروشگاه

برای انجام کار در این قرارداد یعنی به‌صورت خاص انجام کار فروش باید قرارداد با فرشنده، تنظیم شود. از این قرارداد به‌عنوان قرارداد کار فروشگاه یا قرارداد کار فروشندگی یاد می‌شود. البته باید توجه داشت که فروشندگی مصداق بارز قرارداد کار فروشگاه است و این در حالی است که برای یک فروشگاه ممکن است به نیروهای انسانی دیگر نیز احتیاج باشد که تحت همین عنوان قرارداد کار فروشگاه منعقد می‌شود.

چرا باید قرارداد کار فروشگاه تنظیم شود؟

برای اثبات رابطه‌ قراردادی بین کارفرما با کارگر یا کارمند باید قراردادی منعقد شود. این قرارداد باید تمام شرایط که در ماده 7 قانون کار آمده است منعقد شود. برای فهم این شرایط باید به تعریف قرارداد کار در قانون کار جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید که بیان می‌دارد؛ قرارداد کار عبارت است از قراردادی کتبی یا شفاهی که به‌موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

در صورت عدم تنظیم قرارداد طرفین با تهدید جدی در مواردی که اختلاف در قرارداد به وجود آید، روبه‌رو می‌شوند. از طرف دیگر تنظیم قرارداد میزان موفقیت ما را در رسیدن به خواسته‌ای که قرارداد برای رسیدن به آن منظور منعقد شده است را افزایش می‌دهد.

نمونه قرارداد کارگر فروشگاه

امروزه اکثر روابط کاری در قالب قرارداد کار موقت تنظیم می‌شود. از این‌رو قرارداد کار با فروشنده نیز در قالب قرارداد کار موقت باید تنظیم شود. در این قرارداد بر اساس قانون کار فروشندگی باید موارد زیر تصریح شود:

  1. طرفین قرارداد

در قرارداد کار فروشگاه باید طرفین قرارداد مشخص گردد. منظور از طرفین قرارداد در این قرارداد کارگر و کارفرما است. در قانون کار این اشخاص به‌صورت دقیق تعریف‌شده‌اند.  کارگر از لحاظ قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار در فروشگاه انجام می‌دهد.

توجه داشته باشید که در قرارداد کار، کارگر یا کارمند حتماً شخص حقیقی است اما کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. توجه داشته باشید که در حالتی که یکی از طرفین قرارداد، شخص حقوقی باشد، باید شخصی که می‌تواند به‌جای او قرارداد را امضا کند مشخص گردد. در حقیقت نام و سمت صاحب امضا مجاز باید در قرارداد ذکر گردد.

  1. نوع قرارداد

در قانون کار، قرارداد کار به انواع مختلفی ازجمله قرارداد دائمی، قرارداد با مدت مشخص، قرارداد کار معین و غیره تقسیم‌شده است. برای تنظیم قرارداد کار فروشگاه شما باید بعد از ذکر مشخصات طرفین قرارداد یکی از این انواع را انتخاب و بر اساس آن اقدام به تنظیم قرارداد کنید.

  1. مدت زمان قرارداد

درصورتی‌که قرارداد دائمی یا برای کار معین نباشد، شما باید بندی در قرارداد خود بگنجانید که در آن تاریخ شروع و خاتمه قرارداد با ذکر تاریخ دقیق درج گردد. از آنجایی‌که قرارداد کار فروشگاه معمولاً به‌عنوان نمونه قرارداد کار معین است این بند حتماً باید به‌صورت دقیق بیان گردد.

  1. محل انجام کار

محلی که در آن کارمند فروشگاه باید در آن به فعالیت بپردازد باید به‌طور دقیق مشخص شود. البته در کنار این ماده کارفرما این اختیار را دارد که متناسب با شرایط محل کار را تغییر دهند.

  1. حقوق و مزایا

با مشخص شدن وظایف کارگر حال باید به این نکته توجه کرد که کارگر یا کارمند در قبال انجام وظایف مستحق دریافت دستمزد یا در بعضی موارد علاوه بر مزد پاداش نیز هست. در هر صورت حقوق دریافتی با ذکر شماره حساب شخص باید در قرارداد درج گردد. میزان دستمزد نیز بر اساس حقوق وزارت کار برای فروشنده در نظر گرفته خواهد شد.

  1. تعهدات طرفین قرارداد

در این بند هر یک از طرفین قرارداد با توجه به توافقات شفاهی خود باید انتظارات خود را از طرف مقابل در قرارداد درج نماید تا طرف مقابل وظایف خود را در قبال یکدیگر بدانند.

شرایط استخدام فروشنده

بهترین قرارداد برای استخدام فروشنده، استفاده از قرارداد کار، به‌خصوص قرارداد کار با مدت معین است. در تنظیم قرارداد خود موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. ساعت کاری را با ذکر ساعت و دقیقه مشخص کنید.
  2. محل کار فروشنده با آدرس دقیق پستی باید تعیین کنید.
  3. اهلیت فروشنده را در نظر بگیرید که هیچ نوع ممنوعیتی برای امضای قرارداد نداشته باشد.

جمع‌بندی

با توجه به این‌که برای انجام هر کاری باید قراردادی بین طرفین قراردادی تنظیم شود که هدف و انتظارات آن‌ها را به خوبی منعکس کند. در همین راستا برای اداره فروشگاه باید قرارداد کار فروشگاه بین فروشنده و کارفرما بر اساس قانون کار فروشندگی تنظیم شود.

این قرارداد با توجه به شرایط کار از جمله قراردادهایی است که باید به‌صورت اختصاصی آن را تنظیم کنید. از این‌رو توصیه می‌شود برای تنظیم قرارداد خود از کارشناسان حقوقی کمک بگیرید تا تمامی خواسته‌های شما در آن درج شود.

سوالات متداول

نمونه قرارداد کارگر فروشگاه چه نوع قراردادی است؟

بهترین قرارداد برای همکاری با فروشنده در کارگاه، قرارداد کار است.

آیا کارگاه فروشگاه بیمه می‌شود؟

در صورتی که همکاری با کارگر در قالب قرارداد کار باشد، کارفرما ملزم به بیمه کردن کارگر خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز