محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی چرا اهمیت حیاتی دارد؟

محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی چرا اهمیت حیاتی دارد؟

محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی و تعهد به رازداری یکی از مهم ترین تعهدات طرفین در قراردادهای تجاری بین المللی حتی قبل و بعد از امضای قرارداد است. طرفین قراردادهای نفتی در جریان مذاکره، انعقاد و اجرای قرارداد به اطلاعاتی از طرف مقابل دست می‌بایند که ارزش تجاری دارند و افشای آنها برای اشخاص ثالث […]

محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی و تعهد به رازداری یکی از مهم ترین تعهدات طرفین در قراردادهای تجاری بین المللی حتی قبل و بعد از امضای قرارداد است. طرفین قراردادهای نفتی در جریان مذاکره، انعقاد و اجرای قرارداد به اطلاعاتی از طرف مقابل دست می‌بایند که ارزش تجاری دارند و افشای آنها برای اشخاص ثالث باعث زیان هنگفت طرف قرارداد می‌شود؛ بنابراین ضروری است با درج شرطی در قرارداد یا انعقاد یک قرارداد محرمانگی اطلاعات از این اطلاعات ارزشمند محافظت نمایند.
در این مطلب به جایگاه محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی می‌پردازیم.

قرارداد محرمانگی اطلاعات چیست؟

قرارداد محرمانگی اطلاعات (Non-disclosure agreement) قراردادی است که افراد و شرکت‌ها برای حفاظت از اطلاعات ارزشمند خود در روند همکاری با دیگران به‌ کار می‌گیرند. این قرارداد، قراردادی حقوقی میان حداقل دو طرف است که در آن دو طرف موافقت می‌کنند اطلاعات محرمانه، دانش و هر نوع اطلاعات محرمانه، انحصاری یا اسرار تجاری مورد نظر خود را برای اهداف به‌خصوصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، اما آن اطلاعات را از دسترس دیگران دور نگه دارند. این قرارداد، قراردادی است که طی آن طرفین موافقت می‌کنند که اطلاعاتی که در قرارداد بر روی آن توافق کرده‌اند را فاش نکنند. قرارداد محرمانگی اطلاعات یا قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه، در بسیاری موارد نه به‌عنوان یک قرارداد مستقل بلکه به‌عنوان یک شرط یا بند ضمن قرارداد اصلی درج می‌شود.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد محرمانگی کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد محرمانگی را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی چه اثری دارد؟

بر اساس شرط یا موافقت‌نامه محرمانگی اطلاعات، هر یک از طرفین قرارداد متعهد می شود نه تنها اطلاعات محرمانه را در برابر اشخاص ثالث افشا نکند، بلکه این اطلاعات را در غیر از هدفی که در قرارداد برای آن تعریف شده نیز به کار نگرفته و تنها در راستای اهداف قرارداد استفاده کند. اثر دیگر محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی درمورد ضمانت اجرای آن است، ضمانت اجراهایی از جمله جبران کامل خسارت ناشی از نقض تعهدات قراردادی مرتبط با افشای اطلاعات برای نقض‌کننده در نظر گرفته می‌شود تا امکان هرگونه سوء‌استفاده را کاهش دهد.

در قراردادهای نفتی، اطلاعات محرمانه، اشخاصی که مجاز به آگاهی از این اطلاعات هستند و اطلاعاتی که می‌توان آنها را افشا نمود و مشمول محرمانگی نیست و مدت حفظ محرمانگی باید به طور صریح مشخص شود.

در صورتی که برای قرارداد نفتی خود نیاز به استفاده از قرارداد محرمانگی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

چرا حفظ محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی اهمیت حیاتی دارد؟

قراردادهای نفتی حاوی مقرراتی هستند که تعهداتی را شامل می‌شوند که مربوط به به زمان پس از خاتمه قرارداد هستند از جمله شرط رازداری و امانت‌داری، زیرا برخی از تعهدات قراردادی آثاری دارند که پس از خاتمه قرارداد نیز به قوت خود باقی می‌مانند.

بعد از مشخص کردن موضوع رازداری، باید تعهدات و وظایف طرف متعهد در دو قسمت مجزا شامل مواردی که شامل تعهد می‌شود و مواردی که از دامنه تعهدات خارج است در قرارداد ذکر شود تا از ابهام و اختلاف آتی تا جایی که امکان دارد جلوگیری شود.

مواففت‌نامه محرمانگی اطلاعات یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موافقت نامه‌هایی است که باید قبل از انعقاد قرارداد بین طرفین قراردادهای نفتی بسته شود.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید قبل از امضای قراردادتان انجام دهید این است که نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات را حتما تهیه کنید.

موقع تنظیم قرارداد نفتی، بند محرمانگی را فراموش نکنید!

دانستیم که برای جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه، باید طرفین یکی از بندهای قرارداد را به شرط عدم افشای اطلاعات و همچنین شرط تعهد به امانت‌داری اختصاص دهند چرا که ممکن است در ابتدای مذاکرات، طرفین داده‌ها و اطلاعات مهمی را در اختیار یکدیگر قرار دهند و در نهایت این قرارداد بین آنها به امضا نرسد. هر چند در بسیاری از موارد طرفین اطلاعات اساسی و مهم را بیان نمی‌کنند، اما همان حجم از اطلاعات ممکن است برای طرف بازگو کننده مهم و حیاتی باشد. بنابراین طرفین در ابتدای مذاکرات موافقت‌نامه عدم افشای اطلاعات یا موافقت نامه محرمانگی را منعقد می‌کنند و ضمانت اجراها را بسته به نوع قرارداد در آن درج می‌کنند تا از این طریق مانع افشای اطلاعاتشان و مشکلاتی که امکان دارد بوجود بیاید بشوند.

بر اساس بند محرمانگی اطلاعات هر یک از طرفین متعهد می‌شوند نه تنها اطلاعات محرمانه را در برابر اشخاص ثالث افشا نکند، بلکه این اطلاعات را در غیر از هدفی که در قرارداد برای آن تعریف شده نیز به کار نگیرند.

اگر هدف شما هم از تنظیم قرارداد محرمانگی اطلاعات، داشتن یک قرارداد اصولی و ایمن در مسیر کسب‌وکارتان است همین الان درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی را ثبت کنید.

چند نکته مهم که باید درمورد محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی بدانید!

۱- برای جلوگیری از اختلافات ناشی از شرط محرمانگی در ابتدای مذاکرات باید فهرستی از افراد که افشای اطلاعات برای آنها مجاز است و مسولیت‌های دقیق آنان ذکر شود.

۲- بهتر است قرارداد محرمانگی‌تان پیش‌نویس داشته باشد. این پیش‌نویس باید شامل اطلاعات ضروری درباره طرف‌ها و اشخاص درگیر در مذاکرات، شرح خلاصه‌ای از داده‌های محرمانه و ابزار مورد استفاده برای ارتباطات بین طرفین باشد. پیش‌نویس قرارداد محرمانگی باید به افراد درگیر در قرارداد ارائه شده و با توجه به هر جزئیاتی که می‌تواند مفید باشد به خصوص در مورد سایر اشخاص درگیر در قرارداد تکمیل شود.

۳- گاه یک قرارداد محرمانگی شرطی را شامل می‌شود که در آن طرفین یک جدول زمانی معین را برای انعقاد قرارداد نهایی در نظر می‌گیرند. با این حال طرفین باید اطلاعات محرمانه‌ای را که در طول مذاکره افشا شده پیش خود نگه دارند حتی اگر قرارداد میان آنها منعقد نشود و مذاکرات به نتیجه نرسد.

۴- محرمانه بودن اطلاعات و لزوم اعتماد یکی از اصول حاکم بر قراردادهای بالادستی نفت و گاز است. این اصل از اصول بنیادین قراردادهای تجارتی بین‌المللی محسوب می‌شود و معمولاً اعتماد کامل در سایه عواملی از قبیل حسن شهرت طرفین، میزان نفوذ دولت در حمایت دیپلماتیک و سوابق طرف قرارداد به وجود می‌آید و مستلزم تضمینی مناسب مثل ایجاد زمینه‌های نقل و انتقال موضوع موردمعامله یا تحت پوشش قرار دادن بیمه ضمانت‌ها بانکی و غیره می‌باشد.

حفظ اسرار و حفاظت اطلاعات از جمله موارد امنیتی یک قرارداد بین‌المللی به شمار می‌رود.

۵- با توجه به اینکه طرفین قراردادهای بین المللی دارای تابعیت و نظام حقوقی متفاوتی هستند و این احتمال وجود دارد که طرفین نسبت به این اصول تسلط و آگاهی کافی نداشته باشند لذا نقش یک واسطه به جهت حفاظت اطلاعات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو طرفین قرارداد بر اساس اراده خود چگونگی حفظ اسرار مربوطه و عدم افشای اطلاعات را مشخص نموده و در مفاد قرارداد می‌گنجانند.

نکات محرمانگی در قراردادهای جدید نفتی ایران

نسل جدید قراردادهای بالادستی صنعت نفت و گاز کشور موسوم به قرارداد نفتی ایران (IPC) می‌باشد. در طراحی این نوع قراردادها سعی شده که با فرض احکام قوانین حاکمیتی از حیث مالکیت، مدیریت، انتقال و نظارت بر عملیات و… کل عملیات بالادستی در داخل یک قرارداد واحد دیده شود. در ماده ۳۲ قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به IPC2 در خصوص محرمانگی عنوان شده، همهی اطلاعات و دادههای به دست آمده از این قرارداد شامل برنامه‌ها، نقشه‌ها، بخش‌ها، گزارش‌ها، اطلاعات علمی و فنی و همه اطلاعات مشابه در ارتباط با عملیات فنی باید توسط پیمانکار محرمانه تلقی شده و بدون اجازه قبلی و مکتوب شرکت ملی نفت ایران افشا نشود. ضمیمه این قرارداد نیز تحت عنوان موافقت نامه محرمانگی به این موضوع اختصاص یافته است.

آیین نامه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز مصوب ۱۳۹۵

ماده ۱۳ آیین‌نامه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز مصوب ۱۳۹۵ در خصوص شرط محرمانگی چنین توضیح می‌دهد:

پیش از تحویل اطلاعات مخازن نفت و گاز به شرکت‌های طرف مذاکره با شرکت ملی نفت ایران و یا شرکت‌هایی که مایل به حضور در مناقصه‌های مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این تصویب‌نامه می‌باشند (و صلاحیت اولیه ایشان به تأیید شرکت ملی نفت ایران رسیده)، این شرکت‌ها باید، سند رازداری و حفظ محرمانگی‌ ) (Confidentiality Agreement این اطلاعات را به امضا برسانند و طی آن متعهد شوند که مدیران، کارکنان، کارشناسان و دیگر افراد ذیربط شرکت امضاکننده سند مذکور و نیز شرکت‌های تابعه آنکه حسب ضرورت باید بدین اطلاعات دسترسی داشته باشند، اطلاعات دریافتی را مطابق با مفاد سند یادشده به شکل کاملاً محرمانه نگاه خواهند داشت و بدون مجوز شرکت ملی نفت ایران (و ترتیباتی که در سند یاد شده مشخص می‌شود)، این اطلاعات را در اختیار هیچ شخص ثالثی‌ قرار نخواهند داد و هرگاه مشخص شود که این اطلاعات به صورت غیرمجاز در اختیار اشخاصی قرار گرفته، طرف مقابل در برابر شرکت ملی نفت ایران، ملزم به جبران خسارات ناشی از عدم انجام تعهدات موضوع سند رازداری و حفظ محرمانگی خواهد بود.

در مورد محرمانگی اطلاعات در قراردادهای نفتی نیاز به راهنمایی دارید؟

قراردادهای نفتی از جمله قراردادهایی هستند که به دلیل پیچیدگی نوع قرارداد و به لحاظ حساسیتی که در عرصه بین المللی امروز پیدا کرده‌اند، لزوم رعایت طرفین این قراردادها درمورد اصل احتیاط را ثابت می‌کند.
شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد محرمانگی را ثبت کنید تا کارشناسنان امور قراردادهای وینداد، قراردادی مطمئن و مناسب با شرایط شما را تنظیم کرده و در اختیار شما قرار دهند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط