با متداول‌ترین محل‌های جذب سرمایه برای کسب‌وکار آشنا شوید!

با متداول‌ترین محل‌های جذب سرمایه برای کسب‌وکار آشنا شوید!

یکی از جدیدترین سرمایه‌گذاری‌ها با بازدهی بالا، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها می‌باشد که در واقع حسب مورد شرایط سرمایه‌گذاری در آنها بر مبنای تراضی و توافق طرفین است. غالباً کارآفرینان خود دارای سرمایه نبوده و سرمایه آنان فکر ایده و تخصص آنها است که اگرچه سرمایه اصلی یک استارتاپ است اما یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین […]

یکی از جدیدترین سرمایه‌گذاری‌ها با بازدهی بالا، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها می‌باشد که در واقع حسب مورد شرایط سرمایه‌گذاری در آنها بر مبنای تراضی و توافق طرفین است. غالباً کارآفرینان خود دارای سرمایه نبوده و سرمایه آنان فکر ایده و تخصص آنها است که اگرچه سرمایه اصلی یک استارتاپ است اما یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیازهای تمامی استارتاپ‌ها برای شروع و توسعهٔ فعالیت‌های خود و تجاری سازی ایده‌ها و جذب سرمایه‌گذار و منابع مالی است. در همین راستا می‌بایست جهت جذب سرمایه و تقویت استارتاپ از منظر مالی مبادرت به جذب سرمایه نمود که این امر بدون انعقاد قراردادهای متناسب با وضعیت استارتاپ امکان پذیر نمی‌باشد.

در این مطلب به موضوع مهم و کاربردی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها، روش‌های جذب سرمایه و متداول‌ترین محل‌های جذب سرمایه می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

۲ نگرش عمده در محل‌های جذب سرمایه

عمدتاً بنیان‌گذاران باتوجه به مرحله توسعه استارتاپ یکی از دو روش‌های زیر را برای جذب سرمایه انتخاب می‌نمایند:

۱) از فرآیند جذب سرمایه استارتاپ و پیش‌نیازهای آن؛ شبکه‌سازی با افراد کلیدی، آماده‌سازی مدل مالی و رشد، تلاش برای ملاقات و ارائه به سرمایه‌گذاران مختلف، تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها، جلسه‌ها و … لذت می‌برند.

۲) از پیش‌نیازها و عناصر فرآیند جذب سرمایه استارتاپ بیزارند و ترجیح می‌دهند این فرآیند را در ازای واگذاری درصدی از مبلغ سرمایه جذب شده و یا در مواقعی، درصدی از سهام استارتاپ به تیم دیگری که در این زمینه خبره است، برون‌سپاری کرده و وقت خود را به مدیریت استارتاپ بگذرانند.

معمولاً بنیان‌گذاران استارتاپ‌هایی که مراحل اولیه توسعه را پشت سر گذاشته‌اند، این رویکرد را انتخاب می‌کنند. دلیل این انتخاب را نیز می‌توان در مواردی از قبیل دشواری و پیچیدگی جذب مبالغ بالای سرمایه برای این استارتاپ‌ها، ترجیح بنیان‌گذاران به اختصاص وقت به مدیریت استارتاپ و… یافت.

همچنین در رابطه با قراردادهای جذب سرمایه در مطالب پیشین به تفصیل پرداخته شد لیکن پس از انتخاب یکی از روش‌های فوق، نوبت به پیدا کردن محل جذب سرمایه و طی نمودن مراحل جذب آن می‌باشد. در این مطلب قصد داریم تا محل‌های جذب سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم.

متداول‌ترین محل‌های جذب سرمایه

پیش از اقدام به عملی در رابطه با استارتاپ خود، باید با انواع جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری روی پروژه و استارتاپ آشنا شد. در این بخش اختصاراً به هفت منبع یا source اشاره می‌شود که به کمک آنها می‌توان سرمایه جذب نمود و مبادرت به رشد کسب و کار نمود. البته در این زمینه باید توجه داشته باشید که برای جذب سرمایه در ایران مقالات خارجی چنان مفید و سودمند نمی‌باشند زیرا در ایران فرایند سرمایه‌گذاری کاملاً متفاوت است. ضمناً لازم به ذکر است که در این بخش بایستی توجه داشت که مفهوم FUNDER و FOUNDER متفاوت است. بدین توضیح که مفهوم Funder به معنای سرمایه‌گذار و Founder به معنای بنیان‌گذار است.

۱) جذب سرمایه از سرمایه‌گذار

در این روش از طریق سرمایه‌گذاران یا افراد سرمایه‌دار می‌توان با ارائه سیستم کاری و بیزینس پلن مبادرت به جذب سرمایه نمود. در این روش فردی سرمایه‌دار که ممکن است از خانواده یا دوستان باشد تمایل خود را جهت آنکه پولش را جایی سرمایه‌گذاری کند که بعد از چند مدت بتواند بازگشتی خوبی داشته باشد نشان می‌دهد. در این حالت عمدتاً این افراد دخالت مستقیمی در کار ندارند، زیرا تخصصی ندارند و صرفاً پولشان را سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته در این روش امکان دارد که فرد پولی را بگذارد و بعد از مدتی آن پول و سرمایه را با درصدی سود پس بگیرید یا می‌تواند برای همیشه چند درصد از سهام شرکت و کسب‌وکار شما را داشته باشد و مادام از سودش استفاده کند.

۲) سرمایه شخصی

دومین روشی که ممکن است محل یا منبعی برای سرمایه استارتاپ باشد، سرمایه شخصی بنیانگذاران می‌باشد. به صورت کلی در ایران به منظور تأسیس کسب‌وکار اینترنتی نیاز به سرمایه زیادی نیست و صرفاً می‌توانید با ۵۰۰ هزار تومان یک سایت وردپرسی راه‌اندازی نموده و با سرمایه‌گذاری خودتان این سایت را به درآمد بالا رسانیده و در نهایت از محل درآمد و سود بدست آمده هزینه‌های استارتاپ پرداخت شود.

۳) جذب سرمایه از محل روش دانش

در این بخش باید توجه داشته باشید که در واقع سرمایه صرفاً منحصر به سرمایه مادی نیست. فلذا ممکن است در ابتدای فعالیت استارتاپ به یک متخصص کامپیوتر نیاز باشد لیکن به جهت عدم وجود سرمایه کافی می‌توان وی را به صورت درصدی از سود کسب‌وکار شریک نمود.

۴) سرمایه‌گذاری دست جمعی (Crowdfunding)

در این نوع از سرمایه گذاری که با عنوان سرمایه‌گذاری دست جمعی یا Crowdfunding اطلاق می‌شود عمدتاً در خارج از ایران رواج داشته و عبارتست از آنکه اشخاص متعدد با تجمیع سرمایه، کمک می‌کنند تا بتوان یک کسب‌وکار یا استارتاپ را تأسیس نمود. در این روش ممکن است بتوان از ۵۰۰ نفر، نفری ۱۰۰ هزار تومان دریافت نمود که نهایتاً با ۵۰ میلیون تومان امکان شروع فعالیت وجود دارد. در این روش ممکن است افراد چشم‌داشتی به سود کسب‌وکار نداشته باشند. یکی از نمونه‌هایی که می‌توان برای این نوع فعالیت بیان نمود بورس می‌باشد که اشخاص سرمایه خود را وارد یک شرکت می‌نمایند و یک شرکت می‌تواند به فعالیت و سودآوری بپردازد.

۵)‌ جذب سرمایه از محل روش خطرپذیر یا VC

عمدتاً در این روش اشخاصی با سرمایه بسیار هنگفت وجود دارند که مبادرت به سرمایه گذاری می‌نمایند. این سرمایه‌گذران در واقع سرمایه گذاری را به عنوان شغل خود قرار داد و به صورت حرفه‌ای عمل می‌نمایند و سعی می‌کنند درجایی سرمایه‌گذاری کنند که بر کار آن تیم یا کسب‌وکار کاملاً واقف باشند. این دسته از اشخاص کسانی هستند که نسبت به تمام مراحل کار مسلط بوده و باید توجه داشت که متقاعدسازی این افراد برای جذب سرمایه بسیار دشوار است. برخلاف روش یا منبع اول، در این روش سرمایه‌گذار خود در کنار کسب‌وکار و استارتاپ نظارت می‌نماید و ممکن است بعضاً دخالت‌هایی را در فرایند کار انجام دهد.

۶) سرمایه‌گذار فرشته

این مورد نیز از حیث ویژگی‌هایی که دارد مشابه مورد قبلی است لیکن تفاوت این دو با هم در این است که سرمایه‌گذار خطرپذیر در روند کار دخالت دارد اما سرمایه‌گذار فرشته پولشان را بر روی کار سرمایه‌گذاری می‌کند اما در روند کار دخالتی نمی‌نمایند.

در خصوص محل‌های جذب سرمایه نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب با موضوع محل‌های جذب سرمایه آشنا شدیم. اگر همچنان در خصوص این روشها سوالی دارید می‌توانید به دانش کارشناسان حقوقی وینداد در امور سرمایه‌گذاری اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی