مراحل-ثبت-شرکت-بازرگانی

آشنایی با مراحل ثبت شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی محدوده فعالیت گسترده‌ای دارد و یکی از پرتقاضاترین شرکت‌ها برای ثبت به‌شمار می‌رود. چرا که می‌توانید علاوه‌بر واردات و صادرات کالا، فعالیت‌های خود را در سایر حوزه‌هایی که به بازرگانی مرتبط است، انجام دهید. اگر شما نیز برای شروع فعالیت تجاری خود به تاسیس شرکت فکر می‌کنید اما

شرکت بازرگانی محدوده فعالیت گسترده‌ای دارد و یکی از پرتقاضاترین شرکت‌ها برای ثبت به‌شمار می‌رود. چرا که می‌توانید علاوه‌بر واردات و صادرات کالا، فعالیت‌های خود را در سایر حوزه‌هایی که به بازرگانی مرتبط است، انجام دهید. اگر شما نیز برای شروع فعالیت تجاری خود به تاسیس شرکت فکر می‌کنید اما اطلاعات کافی در رابطه با شرایط و مراحل ثبت شرکت بازرگانی ندارید. در این مقاله، در رابطه با نحوه تاسیس، مجوزهای لازم و نحوه ثبت بازرگانی هر آنچه نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. 

شرکت بازرگانی چه نوع شرکتی است؟

عنوان شرکت‌ها مثل «بازرگانی»، «تولیدی» و غیره در واقع نشان‌دهنده نوع فعالیت آن‌هاست. با این توصیف انواع شرکت‌های بازرگانی پیش از ثبت باید به‌طور کامل موضوع فعالیت خود را به‌صورت جزئی و دقیق مشخص کنند. 

این نوع شرکت‌ها علاوه‌بر واردات و صادرات می‌توانند در زمینه ترخیص کالا از گمرکی، اخذ و اعطای نمایندگی‌های مجاز، گشایش اعتبارات اسنادی، بازاریابی قانونی و غیره فعالیت کنند. 

اما باید به‌طور کامل موضوع شرکت بازرگانی را مشخص کنند؛ چرا که چارچوب فعالیت آن‌ها را تعیین می‌کنند و مدیران شرکت نمی‌توانند فعالیتی خارج از آن داشته باشند.

شرایط لازم جهت ثبت شرکت بازرگانی 

در صورتی که قصد ثبت شرکت بازرگانی داشته باشید، پیش از هر کاری باید شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی را احراز کنید. برخی از این شرایط  به‌صورت عمومی و برای ثبت تمامی شرکت‌ها عمومی و برخی دیگر شامل شرایط اختصاصی است. 

شرایط عمومی ثبت شرکت

  • انتخاب قالب مناسب برای شرکت (سهامی خاص و با مسئولیت محدود رایج‌ترین قالب‌های ثبت شرکت هستند)
  • معرفی اعضای شرکت (برای سهامی خاص حداقل ۳ نفر، برای مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر)
  • انتخاب موضوع شرکت بازرگانی به‌صورت دقیق و جزئی
  • انتخاب نام برای شرکت (معرفی ۵ نام پیشنهادی)
  • معرفی محل فعالیت شرکت (با کاربری اداری یا تجاری)
  • تامین سرمایه اولیه (حداقل ۱۰۰ هزار تومان)
  • تدوین اساسنامه شرکت بازرگانی
  • ثبت نام در سامانه ثنا

شرایط اختصاصی ثبت شرکت بازرگانی

  • دریافت مجوز (در صورتی که موضوع شما نیازمند اخذ مجوز باشد)
  • دریافت کارت بازرگانی پس از ثبت شرکت

نحوه ثبت شرکت بازرگانی

پس از اطلاع از شرایط، حالا می‌توانید برای ثبت شرکت اقدام کنید. پس در ادامه مراحل ثبت شرکت بازرگانی را به‌طور کامل بیان خواهیم کرد.

اولین گام، احراز شرایط است. در نتیجه شما باید قالب مناسب برای شرکت خود را انتخاب کنید. (در بین شرکت‌های ۷ گانه قانون تجارت، شرکت بامسئولیت محدود و سهامی خاص رایج‌ترین نوع شرکت‌ها هستند)

سپس باید مراحل ثبت شرکت بازر گانی را از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شروع کنید با این توصیف که تمامی مراحل به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و در هر مرحله باید ورود اطلاعات را انجام داده و مدارک ثبت شرکت بازرگانی را بارگذاری کنید. در این مرحله اگر موضوع شرکت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد باید آن را دریافت و در سامانه بارگذاری کنید.

توجه داشته باشید که هرگونه اشتباه در هر مرحله باعث رد یا نقص مدارک شما می‌شود. در نتیجه فرآیند ثبت طولانی‌تر خواهد شد. از این‌رو فقط به داشتن اطلاعات اکتفا نکنید؛ تجربه کافی در این زمینه نیز اهمیت زیادی دارد.

پس از انجام مراحل ثبت شرکت بازرگانی در سامانه و دریافت پیش‌نویس آگهی باید شرکت ثبت شده را در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار آگهی کنید.

در نهایت برای شروع فعالیت خود نیاز به اخذ کارت بازرگانی خواهید داشت. این کارت در واقع مجوز فعالیت شما محسوب می‌شود.

ثبت شرکت با مجموعه وینداد

با وجود اینکه خدمات ثبت شرکت در چند سال اخیر به‌صورت آنلاین انجام می‌شود ولی علاوه‌بر اطلاع کافی از مراحل ثبت شرکت بازرگانی نیاز به تجربه در این امر دارد. چرا که نقص مدارک یا رعایت نکردن هر یک از نکات باعث می‌شود تا فرآیند ثبت شرکت شما با مشکل مواجه شود و در نتیجه مجبور به صرف زمان و هزینه بیشتری شوید.

مجموعه وینداد خدمات ثبتی و حقوقی مورد نیاز شرکت‌ها را  با حضور کارشناسان ثبتی و حقوقی متخصص ارائه می‌دهد. از این‌رو می‌توانید قبل از ثبت ضمن مشاوره با کارشناسان، از انجام صفر تا صد ثبت شرکت در کوتاه‌ترین زمان اطمینان کافی داشته باشید.

تجربه و تخصص کارشناسان وینداد علاوه‌بر سرعت بخشیدن به فرآیند ثبت شرکت باعث می‌شود که تمامی مراحب با دقت کافی انجام شده تا هر گونه ریسک نقص مدارک به حداقل برسد.

ضمن اینکه هزینه‌ ثبت شرکت بازرگانی اعلام شده از ابتدای فرآیند ثبت تا انتهای آن هیچ‌گونه تغییر نخواهد کرد.

جمع‌بندی

ثبت شرکت بازرگانی امکان فعالیت گسترده در موضوعات مختلفی را به شما می‌دهد. در نتیجه می‌توانید علاوه‌بر کسب سود، اعتبار بیشتری اشخاصی که با شرکت شما در تعامل هستند، داشته باشید.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی مانند سایر شرکت‌ها دارای برخی شرایط عمومی مثل انتخاب قالب مناسب شرکت، انتخاب نام، معرفی آدرس، تدوین اساسنامه و غیره است. در عین حال برخی از شرایط اختصاصی مثل دریافت مجوز (در صورتی که موضوع آن‌ها نیازمند اخذ مجوز باشد) و دریافت کارت بازرگانی را نیز رعایت کنند.

در گام بعدی پس از اتمام ورود اطلاعات در سامانه، باید آگهی ثبت شرکت در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی منتشر شود تا مراحل ثبت شرکت بازرگانی تکمیل گردد.

سوالات متداول

مراحل ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

ابتدا باید قالب مناسب را انتخاب کنید. در هنگام ورود اطلاعات در سامانه اگر شرکت شما نیاز به دریافت مجوز داشته باشد باید آن را اخذ کنید. سپس آگهی آن را در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار منتشر نمایید.

آیا همه شرکت‌های بازرگانی باید کارت بازرگانی داشته باشند؟

بله، این کارت، مجوز شرکت بازرگانی برای فعالیت است و حتما باید پس از ثبت کارت بازرگانی اشخاص حقوقی را دریافت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر آوا حقی

آوا حقی

آوا حقی یکی از نویسندگان خوش قلم وینداد است که در رشته حقوق اقتصادی در دانشگاه آزاد تهران مرکزی تحصیل کرده و اطلاعات تخصصی در امور حقوقی از جمله قراردادها، مالکیت فکری و امور ثبتی دارد و محتواهای کاربردی در زمینه‌ها را به زبان کاملا ساده نوشته که در ادامه می‌توانید این محتواها را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.

ثبت موسسه حسابرسی
مقالات ثبت موسسه غیرتجاری

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.