مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا به چه صورت است؟

مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا به چه صورت است؟

مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا از مباحث قابل توجهی است که هرکس که در حوزه‌ صادرات کالا فعالیت می‌کند، باید از قوانین آن مطلع باشد. صادرات کالا به رشد اقتصاد ملی کمک می‌کند و بازار جهانی را گسترش می‌دهد. امروزه بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی دیگر فقط به بازار داخلی قانع نیستند و سعی دارند […]

مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا از مباحث قابل توجهی است که هرکس که در حوزه‌ صادرات کالا فعالیت می‌کند، باید از قوانین آن مطلع باشد. صادرات کالا به رشد اقتصاد ملی کمک می‌کند و بازار جهانی را گسترش می‌دهد. امروزه بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی دیگر فقط به بازار داخلی قانع نیستند و سعی دارند فعالیت خود را به خارج از مرزهای کشور توسعه دهند. برای دریافتن مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا به صورت جداگانه هرکدام از نهادها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. وزارت صنعت معدن و تجارت ، گمرک، اتاق بازرگانی، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت را می‌توان اصلی‌ترین نهادهای درگیر با صادرات و تجارت دانست. یک صادرکننده باید شناخت جامعی از این سازمان‌ها و خدمات آنها داشته باشد.

اگر قصد پیش‌برد فعالیت اقتصادی خود به خارج از مرزهای کشور را دارید، می‌توانید از مشاوره‌ ما کمک بگیرید.

با مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا آشنا شوید!

وزارت صنعت معدن و تجارت

وزارت صنعت معدن و تجارت، که اصطلاحا وزارت صمت نیز خوانده می‌شود، مسئولیت اصلی در زمینه‌ی صادرات و تجارت را بر عهده دارد. سیاست‌های تجاری، وضع تعرفه‌ها، وضع قوانین و مقررات صادراتی، تغییر فرایندهای صادراتی، ارائه آمار و اطلاعات تجاری در کنار بسیاری از موضوعات دیگر، از جمله اقدماتی بوده که عمدتا از طریق این وزارتخانه صورت می‌گیرد. بنابراین صادرکنندگان باید همواره تحولات و مسائل وزارت صنعت معدن و تجارت را پیگیری کنند. از جمله واحدهای این وزارتخانه که به بحث صادرات مرتبط هستند، می‌توان موارد زیر را نام برد. پس جهت بررسی مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا ابتدا از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت معدن و تجارت شروع می‌کنیم.

دفتر مقررات صادرات و واردات

دفتر مقررات صادرات و واردات یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت معدن و تجارت به شمار می‌رود که در زمینه صادرات و واردات فعالیت می‌کند. از جمله اهداف دفتر مقررات صادرات و واردات عبارتند از: توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور، فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاههای تجاری و افزایش توانمندی آنها بمنظور توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود تراز بازرگانی ، اطلاع رسانی تجاری و انجام اقدامات لازم بمنظور روان‌سازی و حذف تشریفات زائد تجاری و همچنین تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیتهای تجاری و توسعه همکاری‌های دو جانبه، چند جانبه و منطقه‌ای با سایر کشورها و نیز ارائه‌ی تسهیلات و کمک برای توسعه صادرات و ارتقاء کیفی کالاها و خدمات با توجه به مزیت‌های نسبی  و رقابتی کشور. پس در راستای بررسی مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا به این نتیجه می‌رسیم که دفتر مقررات صادرات و واردات تاثیر بسیار زیادی بر روی بحث صادرات خواهد گذاشت. مهم‌ترین اقدامات دفتر مقررات صادرات و واردات در حوزه‌ی صادرات عبارت است از:

1- بررسی درخواست صدور کارت بازرگانی، ابطال، تعلیق، نظارت، تمدید و قانون‌گذاری در خصوص آن.

2- تدوین آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین صادراتی در زمینه‌های مختلف و ابلاغ آنها به سایر ارگان‌ها و فعالان حوزه صادرات. همینطور پیشنهاد و اصلاح قوانین.

3- نظارت و ساماندهی فعالیت‌های تجاری در مرز.

4- نظارت بر حسن اجرای قوانین تجاری، صادراتی.

سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها

سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بازوی اجرایی وزارت صنعت معدن و تجارت در استان‌های مختلف به شمار می‌روند. اغلب سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دارای یک بخش بازرگانی یا بازرگانی خارجی هستند که صادرکنندگان بهتر است با این بخش تعامل داشته باشند. پس شناخت مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا در سایر استان‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

سازمان توسعه‌ تجارت

سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت معدن و تجارت از سال ۱۳۸۴ با ایجاد ساختار تشکیلاتی مسئولیت خود را در راستای توسعه تجارت خارجی ایران آغاز نموده است. در راستای توضیح مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا حال به سازمان توسعه تجارت می‌پردازیم. اهداف بنیادین سازمان توسعه تجارت ایران: ارتقاء صادرات و توسعه تجارت خارجی، تقویت و توسعه ظرفیت های تجاری در سطح کشور، تفوق تراز تجاری، ارتقاء دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی، برنامه ریزی، سیاستگذاری و اعمال نظارت عالیه در امر توسعه تجارت خارجی و ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی منابع سازمانی. از جمله مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های دیگر سازمان توسعه‌ تجارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

خدمات مشاوره‌ای، بازاریابی صادراتی و آموزش صادرات به صادرکنندگان و تجار، اطلاع‌رسانی‌های مختلف تجاری داخل و خارج کشور به تجار و صادرکنندگان، آشنایی تجار و شرکت‌های ایرانی با روش‌های نوین صادرات و تجارت بین‌الملل، اعزام تجار و صادرکنندگان در قالب هیئت‌های تجاری به کشورهای مختلف، کمک به صادرکنندگان در زمینه‌های بانکی، بیمه‌ای حمل‌ونقل و سایر حوزه‌ها.

در این قسمت از مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا که زیرمجموعه‌ی وزارت صنعت معدن و تجارت هستند، نام بردیم. از دیگر ارگان‌هایی که مربوط به امور صادراتی هستند:

گمرک ایران

گمرک ایران بعنوان مرزبان اقتصادی کشور، نقش مهمی در وصول درآمدهای دولت و همچنین اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌های اقتصادی-بازرگانی کشور دارد.
اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت در زمینه بازرگانی خارجی از قبیل حمایت از تولیدات داخلی، کنترل ارز، کنترل الگوی مصرف، انتقال دانش فنی و… از جمله وظایفی است که انجام آن بعهده گمرک ایران است. در این راستا اجرای مقررات صادرات و واردات، تشخیص و اخذ حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی، مبارزه با قاچاق، نظارت بر ترانزیت، پردازش و انتشار آمار بازرگانی خارجی از جمله وظایف کلی گمرک محسوب می‌گردد. در راستای تبیین مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا گمرک ایران این فعالیت‌ها را در زمینه‌ی صادرات انجام می‌دهد: اعمال سیاست‌های دولت در بحث صادرات و واردات، اقدامات لازم جهت تشویق و تسهیل صادرات، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری و در نهایت کنترل و نظارت بر عبور و مرور کالا به خارج از کشور.

در راستای توضیح مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا اگر سوالی پیرامون چگونگی پیگیری حقوقی صادراتتان داشتید، همین الان از ما بپرسید.

اتاق‌‌های بازرگانی

اتاق‌های بازرگانی در اصل منعکس‌کننده مشکلات و مسائل بخش صنعت معدن و تجارت کشور است و تنها سازمان صد در صد خصوصی کشور است که در میان نهادهای دولتی جایگاه ویژه‌ای دارد. در ادامه‌ی توضیحاتی که راجع به مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا دادیم، به اتاق‌های بازرگانی ایران می‌پردازیم. به موجب ماده 2 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اتاق‌های بازرگانی ایران، موسساتی غیر انتفاعی هستند که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است. این تشکل، جهت ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن، در مراکز تجاری مهم مملکتی، بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت بوجود می‌آید. از وظایف عمده‌ی اتاق بازرگانی: صدور کارت عضویت افراد در راستای صدرو کارت بازرگانی تجار، ایجاد اتحادیه‌ها، سندیکاها و تشکل‌های مشترک بین تجار، شناسایی بازارهای صادراتی و کم به بازاریابی صادراتی کارگاه‌ها، همایش‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه صادرات، ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه صادرات کالا و خدمات و اتاق‌های بازرگانی مشترک با سایر کشورها و ارتباط با کشورهای مختلف.

اصل وجودی اتاق‌های بازرگانی همفکری صاحبان صنعت معدن و تجارت است. اتاق ایران متشکل از نمایندگان اتاق‌های کشور است و اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن زیر نظر این اتاق فعالیت می‌کنند. مهمترین رسالت اتاق بازرگانی استفاده بیشتر از امکانات و مزیت‌های نسبی داخل کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از صادرات محصولات تولید شده در داخل است. 

در مورد مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا سوال دارید؟

پس از بررسی مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا باید به این نکته توجه داشته باشیم که شروع و راه‌اندازی کسب‌و‌کار صادراتی، پیش از هرچیز نیاز به آشنایی با اسناد و مجوزهای لازم برای صادرات و سپس تنظیم و طراحی قرارداد حقوقی مطمئن و کامل دارد. از جمله خدمات حقوقی وینداد تنظیم حرفه‌ای قرارداد برای تضمین کسب‌و‌کار شماست. تنظیم قرارداد خود را از مشاوران وینداد بخواهید!

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط