نمونه قرارداد مشارکت در معدن و مراحل اخذ مجوز

نمونه قرارداد مشارکت در معدن و مراحل اخذ مجوز

اکتشاف و استخراج از معادن فرایندی هزینه­‌بر و طولانی است؛ به همین دلیل افراد برای انجام این کار دست به شراکت می‌­زنند. هم اکنون شرکت‌های خصوصی بسیاری در این زمینه وجود دارند که سال‌هاست مشغول فعالیت در رابطه با معادن هستند و درآمد کلانی از این راه کسب می­‌کنند. اگر در حال حاضر در فکر […]

اکتشاف و استخراج از معادن فرایندی هزینه­‌بر و طولانی است؛ به همین دلیل افراد برای انجام این کار دست به شراکت می‌­زنند. هم اکنون شرکت‌های خصوصی بسیاری در این زمینه وجود دارند که سال‌هاست مشغول فعالیت در رابطه با معادن هستند و درآمد کلانی از این راه کسب می­‌کنند. اگر در حال حاضر در فکر مشارکت در معدن با هدف اکتشاف و استخراج هستید، یا صرفا در این رابطه کنجکاوید در ادامه به سوال‌های شما در رابطه با انواع معادن، چگونگی دریافت پروانه اکتشاف، صدور گواهی کشف و نحوه تنظیم مشارکت مدنی در این زمینه با توجه به قوانین روز کشور پاسخ خواهیم داد.

تعریف معدن و انواع معادن از دیدگاه قوانین

بر اساس قانون معادن، معدن “به محدوده‌ای اطلاق می‌­شود که شامل ذخیره معدنی است.” ماده معدنی می­‌تواند جامد، گاز، مایع و یا محلول در آب باشد.

طبق قانون، معادن از نظر ماده معدنی موجود در آن‌ها به 4 طبقه تقسیم می‌­شوند:

طبقه اول مواد معدنی‌ای مانند سنگ آهک، سنگ گچ، شن و ماسه و امثال این‌ها را در بر می‌­گیرد.

طبقه دوم شامل مواد فلزی مانند آهن، کُرم، طلا، جیوه و مواد غیر فلزی مانند نیترات‌ها، فسفات‌ها، خاک سرخ، خاک زرد، انواع سنگ‌های تزئینی و نما، سنگ آسفالت، گازهای معدنی، مواد موجود در فلات قاره و غیره می­‌باشد.

طبقه سوم عبارتند از نفت خام گاز طبیعی سنگ‌های نفتی و غیره.

طبقه چهارم نیز شامل کلیه مواد پرتوزا است.

بهره‌برداری از معادن شرایط خاص خود را دارد. بر اساس ماده ۴ و ۵ قانون معادن وزارت صنعت معدن و تجارت وظیفه دارد بستر لازم برای اکتشاف ذخایر معدنی را برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم کند.

در این راستا دولت نیز هر ساله سهمی از بودجه را برای تامین اعتبار لازم جهت ایجاد بستر مناسب اکتشاف معادن قرار می‌دهد.

اگر قصد انعقاد قرارداد مشارکت بین دو نفر در زمینه استخراج معادن یا تشکیل یک شرکت خصوصی در این زمینه دارید، می­‌توانید با سرزدن به بخش تنظیم قرارداد آنلاین، نمونه قرارداد مشارکت در معدن را با تمام ویژگی‌های اختصاصی و مدنظرتان دریافت کنید.

در ادامه با مراحل دریافت پروانه و گواهی کشف معادن آشنا خواهید شد.

منظور از پروانه کشف معدن و گواهی کشف معدن چیست؟

قانون معادن پروانه کشف را این گونه تعریف کرده است:

“مجوزی است که برای انجام عملیات اکتشاف مواد معدنی در محدوده مشخص از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می­‌شود.” و گواهی کشف طبق قانون معادن ” تاییدیه‌ای است که وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از اتمام عملیات اکتشافی و کشف ذخیره، به نام دارنده پروانه اکتشاف، صادر می‌­کند.”

طبق این ماده و مواد بعدی مندرج در قانون مشخص می­‌شود که وزارت در حین عملیات اکتشاف از معدن شما بازدید به عمل آورده و پس از ثبت گزارشات مبنی بر نحوه پیشروی اکتشاف اقدام به صدور گواهی کشف می‌­کند. پس از دریافت این گواهی صاحب معدن موظف است هر ساله درصدی از سود خود را که وزارت مشخص کرده بر اساس طبقه معدن به وزارت پرداخت نماید.

صدور گواهی کشف به این معنی است که معدن متعلق به شماست و بانک‌ها و موسسات مالی نیز پروانه و گواهی کشف را برای اعطای تسهیلات مورد نیاز شما به عنوان وثیقه می­‌پذیرند.

اقدامات لازم برای کسب مجوزهای لازم جهت مشارکت استخراج معدن کدامند؟

از این تعریف مشخص است که اولین اقدام برای استخراج از معادن دریافت پروانه کشف است، آیین‌نامه اجرایی قانون معادن جزئیات نحوه دریافت پروانه کشف را در قالب مواد قانونی آورده است که به اختصار در این جا بیان می­‌کنیم.

تشکیل پرونده

اولین اقدام برای دریافت پروانه کشف تشکیل پرونده است. این پرونده شامل

  • مدارک شناسایی شما و شرکایتان
  • مختصات دقیق محدوده معدن
  • فرم‌های مخصوصی که وزارت در اختیار شما قرار داده است

بررسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت موظف است مدارک شما را تحویل گرفته و رسید آن را به شما تحویل دهد و به درخواست شما سریعاً رسیدگی کند. پس از تعیین و تحویل محدوده بلامعارض برای اکتشاف معدن، باید مبلغی را طبق تعرفه وزارت به دولت پرداخت نمایید.

شما می‌­توانید برای تعیین محل معدن، هم خودتان اقدام کنید (یعنی محلی را که خوتان در نظر دارید به شرط این که بلامعارض باشد ارائه دهید) هم، از پتانسیل پهنه‌های اکتشافی که وزارت معدن و سازمان زمین‌شناسی انتخاب کرده‌­اند و به مزایده می‌­گذارند استفاده کنید.

وزارت پس از بررسی پرونده در صورت نبود مشکل یا نقص، اقدام به صدور پروانه کشف برای شما خواهد کرد.

دریافت پروانه کشف به معنی آغاز عملیات اکتشافی معدن است که به ازای هر کیلومتر مربع سالانه باید مبلغی را به دولت پرداخت نمایید. پس از دریافت پروانه نوبت به اخذ گواهی کشف می‌­رسد.

دریافت گواهی و پروانه کشف پیچ و خم‌های زیادی دارد برای آشنایی بیشتر با جزئیات این موضوع می­‌توانید با مشاوران حقوقی ما در وینداد تماس بگیرید. قرارداد مشارکت صنعتی یا شراکت در کارگاه تولیدی برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی از انواع دیگر قراردادهای مشارکت در تولید هستند که کاربردهای فراوانی دارند.

چرا مشارکت در معدن برای شرکت‌های خصوصی جذاب است؟

همان طور که گفته شد مراحل صاحب معدن شدن و درآمد‌زایی از آن بسیار هزینه‌­بر است؛ این هزینه‌ها از بادی ­امر یعنی تعیین محل تا دریافت پروانه و گواهی کشف بسیار زیاد است؛ اما در نهایت، سودی که به صاحبان معدن می‌رسد هم هزینه‌ها را جبران می‌­کند هم بسیار چشمگیر است. به طوری که سرمایه­‌گزاران و شرکت‌های خصوصی تمایل زیادی برای مشارکت در این زمینه نشان داده‌اند.

از دلایل دیگری که باعث افزایش تمایل شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌­گذاری در این زمینه می‌­شود؛ این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیلات مختلفی از جمله برگزاری مزایده، اعطای پروانه کشف با هزینه کمتر در مناطق توسعه نیافته، اعطای تسهیلات مالی و اطلاعات فنی، معرفی محدوده‌های معدنی و غیره را در نظر گرفته‌­است. علاوه بر آن طبق “آیین‌نامه فراخوان واگذاری پهنه‌های اکتشافی” تنها شرکت‌های خصوصی می­‌توانند در مزایده پهنه‌هایی که وزارت با همکاری سازمان زمین‌شناسی در نظر گرفته است شرکت کنند. همچنین موسسات مالی نیز موظفند تسهیلات و وام‌هایی را برای دارندگان پروانه کشف در نظر گیرند. دولت نیز طبق قانون برنامه چهارم توسعه و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی موظف است اقدامات لازم را جهت فراهم کردن بسترهای مناسب سرمایه­‌گذاری و انتقال مالکیت به شرکت‌های خصوصی را انجام دهد.

پس اگر شرکایی دارید که می‌خواهید با کمک یک‌دیگر ایده‌ مشارکت در معدن را عملی کنید، حتما اقدام به دانلود قرارداد مشارکت مدنی کنید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهد کردید مراحل اخذ گواهی کشف با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است. اگر هنوز سوال دارید می‌­توانید برای اطلاع از جزئیات این مراحل و تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در معدن با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید. در قراردادهای مشارکت نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. بنابراین تنظیم قرارداد آنلاین توسط تیم حقوقی وینداد این چالش را برطرف می‌کند.

سوالات متداول

چگونه می‌توان گواهی کشف برای معدن چیست؟

گواهی کشف تاییدیه‌ای است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از اتمام عملیات اکتشافی و کشف ذخیره، به نام دارنده پروانه اکتشاف صادر می‌‌شود. شرایط دریافت آن در مقاله بررسی شد.

تسهیلات دولت برای مشارکت در استخراج معدن به چه صورت است؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت با تسهیلاتی مثل برگزاری مزایده، اعطای پروانه کشف با توجه به منطقه، تسهیلات مالی و اطلاعات فنی، معرفی محدوده‌های معدنی و غیره و تدوین آیین‌نامه هایی، از کاشفین معادن حمایت به عمل آورده است. موارد بیشتر در مقاله توضیح داده شده است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت استخراج معدن شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت استخراج معدن شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط