مشارکت در ساخت و ریسک های موجود در این سرمایه گذاری

مشارکت در ساخت و ریسک های موجود در این سرمایه گذاری

تغییر سبک زندگی مردم در این سالها سبب شده مردم خانه‌های قدیمی و ویلایی خود را تخریب کرده و به آپارتمان‌های جدید و نوساز روی بیاورند. به همین دلیل قراردادهایی با عنوان قرارداد مشارکت در ساخت به یکی از رایج‌ترین قراردادهای امروزه تبدیل شده است. برطبق این قرارداد افراد خانه‌های قدیمی و به اصطلاح کلنگی […]

تغییر سبک زندگی مردم در این سالها سبب شده مردم خانه‌های قدیمی و ویلایی خود را تخریب کرده و به آپارتمان‌های جدید و نوساز روی بیاورند. به همین دلیل قراردادهایی با عنوان قرارداد مشارکت در ساخت به یکی از رایج‌ترین قراردادهای امروزه تبدیل شده است. برطبق این قرارداد افراد خانه‌های قدیمی و به اصطلاح کلنگی خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهند تا سازنده با هزینه خود نسبت به ساخت آپارتمان برطبق قرارداد، اقدام کند.

خانه‌هایی که عمر بالای ۲۵ سال دارند جز بافت فرسوده محسوب می‌شوند و در برابر بلایای طبیعی مقاوم نیستند پس بهترین راه، بازسازی آنها است. همچنین خانه‌های فرسوده مشکلات زیادی دارند، خرابی‌های زیاد و ساخت‌های غیر اصولی آنها همیشه برای صاحبان این املاک هزینه تراشی می‌کند. بنابراین قرارداد مشارکت در ساخت خانه بین این مالکین و سازندگان به امری متدوال تبدیل شده و با استقبال خوبی از سوی صاحبان املاک قدیمی مواجه شده است. این در حالی ست که این قرارداد ریسک‌های بسیاری دارد که اگر صاحبین املاک قدیمی به آن توجه نکنند ممکن است ملکشان را از دست بدهند.

چنانچه پس از مطالعه این مطلب نیاز به نمونه قرارداد مشارکت در ساخت داشتید می‌توانید برای اطلاع از جزئیات و ریسک‌های موجود در آن با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید.

اولین قدم تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت است

در اغلب موارد تنظیم قرارداد‌هایی از این شکل به دلیل متفاوت بودن آن، شرایط و روش‌های مختلفی دارد، اما با این وجود در زمینه تعهداتی که مالک و سازنده نسبت به یکدیگر دارند، نکات بسیاری در تمامی آنها مشترک است.

قرارداد مشارکت اصلی ترین عامل اتصال مالک و سازنده است. بنابراین اشخاص در انعقاد آن باید نکات حقوقی و فنی بسیاری را در نظر بگیرند و با کسب اطلاعات بیشتر علاوه بر اینکه سرمایه گذاری پرسودی را برای خود رقم می زنند خطرها و مشکلات این قرارداد را هم به حداقل می رسانند.

در صورتی که این قرارداد درست و با در نظرگرفتن سود طرفین منعقد شود، قرارداد قابل قبولی خواهد بود.

در صورتی که برای نوسازی خانه خود  یا مشارکت در آپارتمان نیاز به استفاده از قرارداد مشارکت در ساخت داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت نمونه قرارداد مشارکت در ساخت خانه اقدام کنید.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت به قراردادی گفته می‌شود که در آن یکی از طرفین قرارداد ملک قدیمی، کلنگی یا زمین خود را دراختیار سازنده قرار می‌دهد تا سازنده به هزینه خود آپارتمانی را براساس قرارداد بسازد و طرفین در آپارتمان‌های ساخته شده شریک می‌شوند. بنابراین درصورت انجام این کار مالک به جای یک واحد می تواند صاحب چند واحد آپارتمانی دیگر نیز شود.

قرارداد مشارکت در ساخت شرایط و قیود بسیاری دارد، به همین دلیل باید هوشمندانه تنظیم شود و در این زمینه با افراد متخصص و کارشناس مشورت شود.

در این قرارداد ریسک مالکان به مراتب بیشتر از سازندگان است چرا که آنها زمین خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهند و سازنده متعهد به ساخت می‌شود ولی هزینه‌ای در ابتدا نمی‌پردازد. بنابراین دقت در نوشتن قرارداد و مشاوره گرفتن از وکلا و مهمتر از همه انتخاب درست سازنده، سرمایه گذاری مطمئن تری را برای مالکان به دنبال دارد.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارکت در ساخت کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

ریسک‌های قرارداد مشارکت در ساخت

  • همانطور که گفته شد مالک، ملک خود را به عنوان آورده در اختیار سازنده قرار می‌دهد، بنابراین ریسک مالک در این معامله بالاتر از سازنده است؛ به همین دلیل مالکان باید در انتخاب سازنده با دقت عمل کنند و با سازنده‌های خوش قول همکاری کنند. اگر سازنده در امر ساخت و ساز تجربه لازم را کسب نکرده باشد به احتمال زیاد، ممکن است خسارت زیادی به خود و شرکای خود برساند. اگر شما در این قرارداد یک مالک هستید، حتی می توانید از پروژه‌های قبلی سازنده که همانند قرارداد شما است دیدن کنید و به دقت آنها را بررسی کنید.
  • لازم است سازنده پشتوانه مالی قوی برای به پایان رساندن این قرارداد داشته باشد و مالک باید قبل از انجام مشارکت این موضوع را بسنجد و با علم به آن قرارداد را منعقد کند چرا که اگر سازنده پشتوانه مالی نداشته باشد در حین انجام کار، ممکن است ضربه بزرگی به سازنده وارد شده و اتمام قرارداد سالها طول بکشد.
  • ضمن قرارداد مشارکت در مورد مصالحی که قرار است در بنا بکار برده شود نیز صحبت کنید و در حد امکان در قرارداد تمامی جزئیات را قید کنید و از مصالحی که قرار است در ساختمان شما به کار رود اطمینان حاصل کنید، سهل انگاری شما به عنوان مالک در این مورد ممکن است، موجب شود سازنده از مصالح نامرغوب استفاده کند و پس از آن ساختمان در مدت کوتاهی دچار فرسودگی شود.
  • ساخت و ساز کاری زمانبر است و بهتر است ضمن انعقاد قرارداد مشارکت، مدت اتمام آن مشخص شود. اگر از مدت مقرر دیرتر ملک را تحویل دهد برای مالک مشکلات زیادی به وجود می آید. پس لازم است قرارداد را با کمک یک فرد متخصص تنظیم کنید ، تا جایی که ممکن است برای اتمام هر مرحله از کار زمانبندی مخصوصی مشخص کنید و تعریف روشنی از هر مرحله از ساخت در قرارداد ارائه دهید تا مشکلی از این جهت قرارداد شما را تهدید نکند.
  • ممکن است قرارداد مشارکت در ساخت چند سازنده داشته باشد که ضروری ست با هر یک قرارداد مستقلی که حقوق و تکالیف بین آنها را مشخص می کند تنظیم شود. قراردادی که منعقد می شود بهتر است شروط و الزامات مقرر داشته باشد در این صورت اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکرد طرف دیگر حق بر هم زدن قرارداد را دارد.
  • سهم هر یک از طرفین باید در زمان تنظیم قرارداد و طور دقیق ذکر شود و مالک ارزش گذاری دقیقی را روی ملک خود انجام دهد تا طرفین پس از آن به اختلافی برنخورند.
  • قراردادی که در یک مکان مطمئن مانند دفتر اسناد رسمی، دفتر وکیل یا بنگاه مشاور املاک تنظیم شود از خطر بروز اختلافات بعدی بین طرفین جلوگیری می کند.

اگر هدف شما هم از عقد قرارداد مشارکت در ساخت، رسیدن به سود آن است همین الآن نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید!

در مورد قرارداد مشارکت در ساخت نیاز به راهنمایی دارید؟

قرارداد مشارکت در ساخت با وجود همه ریسک‌های گفته شده امری متداول بدل شده است. چنانچه طرفین نکات و موارد حقوقی و فنی آن را بشناسند و با آگاهی نسبت به آن وارد این توافق شوند، قراردادی سودمند است. پیشنهاد می‌شود برای تنظیم این قرارداد با وکلای متخصص در این زمینه یا کارشناسان حقوقی در این مورد مشورت کنید تا از سرماگذاریتان متضرر نشوید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط