مهم‌ترین مفاد در تنظیم متن قرارداد مشاوره بین مشاور و کارفرما

مهم‌ترین مفاد در تنظیم متن قرارداد مشاوره بین مشاور و کارفرما

قرارداد مشاوره که با نام‌های قرارداد مشاوره یا قرارداد خدمات مشاوره هم شناخته می‌شود بین کارفرما از یک طرف و  مشاور از طرف دیگر  منعقد می‌گردد. باید توجه داشت که قرارداد مشاوره‌ای از نظر حقوقی ممکن است در دو قالب ساعتی و یا پیمانکاری منعقد شود. علاوه بر این تمامی حوزه‌های بازرگانی، تحصیلی، کسب و کار، […]

قرارداد مشاوره که با نام‌های قرارداد مشاوره یا قرارداد خدمات مشاوره هم شناخته می‌شود بین کارفرما از یک طرف و  مشاور از طرف دیگر  منعقد می‌گردد. باید توجه داشت که قرارداد مشاوره‌ای از نظر حقوقی ممکن است در دو قالب ساعتی و یا پیمانکاری منعقد شود. علاوه بر این تمامی حوزه‌های بازرگانی، تحصیلی، کسب و کار، مدیریت، خانواده، حقوقی و… از موضوعاتی هستند که استفاده از خدمات مشاور برای آن‌ها بسیار مهم و در برخی موارد به‌ویژه در حوزه مسائل حقوقی، سرنوشت‌ساز است. همچنین تنظیم قرارداد مشاوره برای شرکت یا پروژه‌ای معین، سبب بهبود عملکرد می‌شود و پیش‌بینی ریسک، درصد خسارات وارده به پروژه را کاهش می‌دهد. اما چیزی که این میان مهم است نحوه تنظیم متن قرارداد مشاوره بین مشاور و کارفرما است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

قرارداد مشاوره‌ عنوانی است که موضوعات وسیعی را در حیطه‌های گوناگونی در بر می‌گیرد اما در حال حاضر شرکت‌ها و همچنین کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها به جهت بهره گرفتن از مهارت و تخصص افراد به صورت ساعتی/پاره وقت اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره ساعتی می‌کنند که شرکت‌ها و استارت آپ ها، کارفرما و ارائه دهندهٔ خدمات مشاوره را مشاور می‌نمایند.

تفاوت بین قرارداد مشاوره با قرارداد استخدام چیست؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های قرارداد مشاوره با قرارداد استخدام آن است که دستمزد مشاور اصولاً به‌صورت ساعتی تعیین می‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مشاور موظف است تعداد ساعت معینی (مثلاً ۲۰۰ ساعت) را به طرف قرارداد خود اختصاص دهد و در ازای هر ساعت مبلغی به عنوان حق‌السعی دریافت نماید.

قرارداد مشاوره‌ای فی ما بین مشاور و کارفرما چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاور کسب و کار به ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما می‌پردازد و به بهبود عملکرد و نام تجاری شما کمک می‌کند. آن‌ها معمولاً تجربه خاصی در برخی از حوزه‌ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک، فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار دارند.

مفاد قرارداد مشاوره میان مشاور و کارفرما کدام است؟

برای اطمینان یافتن از ارتباط درست میان طرفین، شرایط زیر در تنظیم متن قرارداد مشاوره بین مشاور و کارفرما در هر قرارداد مشاوره‌ای توصیه می‌شود:

ماده ۱- موضوع قرارداد

ماده ۲-  مدت قرارداد

ماده ۳- مبلغ قرارداد

ماده ۴- تعهدات مشاور

ماده ۵- تعهدات کارفرما

ماده ۶- حل اختلاف

ماده ۷- اخطار و نشانی طرفین قرارداد

ماده ۸- تأخیر در انجام تعهدات

ماده ۹- نسخ قرارداد

پیشنهاد می‌کنیم دانلود قرارداد مشاوره را که توسط کارشناسان امور قراردادها نوشته و تنظیم شده است، همین الان در دستورکار خود قرار دهید.

چند نکته مهم که هنگام تنظیم متن قرارداد مشاوره بین مشاور و کارفرما باید در نظر بگیرید!

در قرارداد مشاوره‌ یک طرف قرارداد خدمات مشاوره، کارفرما و طرف دیگر آن، متخصص حوزه خاص (مشاور) است. مشاور به عنوان متخصص، تمامی ابعاد کسب و کار کارفرما را بررسی می‌کند و بر حسب تخصص خود به کارفرما توصیه و مشاوره‌هایی را ارائه می‌نماید. مشاوران، از اولین بخش از کسب و کار یعنی تهیهٔ مدل کسب و کار تا مراحل پایانی، یعنی ارزیابی‌های عملکرد مدیریت در کنار کارفرما هستند.
در انتها باید بیان کرد که در انعقاد قرارداد مشاوره باید مفاد فوق الذکر را در نظر داشت و از موارد ذیل غافل نشد:

۱-طرفین دخیل

یک قرارداد بدون مشخص شدن طرفین، قرارداد نخواهد بود. نام‌های قانونی طرفین باید در ابتدای قرارداد ذکر شود تا مشخص شود چه کسانی در قرارداد دخیل هستند.

۲- حقوق و تعهدات طرفین

طرفین باید به یک درک متقابل از تعهدات یکدیگر برسند. وظایفشان چیست؟ هدف نهایی چیست؟ ماهیت و دامنه فعالیت‌های کسب و کار باید به طور گسترده و کامل مورد بحث قرار بگیرد و وظایف مختلف طرفین هم در قرارداد نیز ذکر شود.

۳- قراردادهای محرمانه بودن و عدم افشای اطلاعات

در صورتی که اطلاعات حساس یا موضوعات مربوط به مالکیت معنوی در طول کار وجود داشته باشد، باید از وجود بند جلوگیری از نقض اطلاعات محرمانه در قرارداد، اطمینان حاصل نمایید.

۴- مدت قرارداد مشاوره

زمان شروع و پایان کار مشاور باید در قرارداد ذکر شود. این بازه زمانی باید به وضوح مشخص شود.

۵- نحوه پرداخت به مشاور

همانند هر قرارداد دیگری در این نوع از قرارداد هم باید ترتیبات پرداخت مشخص شده باشد. صرف نظر از این که پرداخت حق مشاوره به صورت یک‌جا یا به صورت اقساط باشد، نکته مهم، وجود بندی در قرارداد مربوط به پرداخت است.

شما می‌توانید از خدمات اشتراک وینداد برای دریافت پکیج مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد و خدمات بیشتر استفاده کنید.

نیاز به تنظیم متن قرارداد مشاوره بین مشاور و کارفرما دارید؟

قرارداد مشاوره‌ای که نام دیگر آن قرارداد خدمات مشاوره‌ای است، یکی از مهم‌ترین قراردادهای عصر حاضر می‌باشد. امروزه پیشرفت یک کسب و کار و افزایش درآمد و سوددهی آن، به مسائل مختلفی بستگی دارد اما بی شک، دریافت مشاوره از یک متخصص در حوزهٔ مورد نظر، یک کسب و کار را در عرض چند ماه به سطح بالایی از پیشرفت می‌رساند.

تنظیم قرارداد خدمات مشاوره برای استخدام مشاور، چالشی است که بسیاری از کسب‌­وکارها با آن مواجه هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تنظیم قرارداد مشاوره، با کارشناسان حقوق کسب­‌وکارهای اینترنتی و استارتاپی مشورت کنید. ما در وینداد با تیمی از کارشناسان و مشاوران حقوقی کسب­‌وکارهای نوین، آماده راهنمایی شما برای دانلود قرارداد مشاوره هستیم.

4/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات وینداد برای شما

مقالات مرتبط