نام کسب‌وکار خود را پیدا کرده‌اید؟ همین حالا سراغ ثبت آن بروید

نام کسب‌وکار یک عنصر حیاتی برای شروع یا داشتن هر کسب‌وکاری است. این نام برند است که شما تحت آن معامله خواهید کرد و مردم شما را به عنوان آن شناسایی می‌کنند. البته نام شرکت با علامت تجاری آن متفاوت است و قوانین خاصی بر آن اعمال می‌شود که می‌توانید جزئیات آن را در این […]

نام کسب‌وکار یک عنصر حیاتی برای شروع یا داشتن هر کسب‌وکاری است. این نام برند است که شما تحت آن معامله خواهید کرد و مردم شما را به عنوان آن شناسایی می‌کنند. البته نام شرکت با علامت تجاری آن متفاوت است و قوانین خاصی بر آن اعمال می‌شود که می‌توانید جزئیات آن را در این لینک مشاهده کنید.

در این مقاله با نکاتی آشنا خواهید شد که پس از پیداکردن نام کسب‌وکار باید انجام دهید.

 

چه کسی باید نام کسب و کار خود را ثبت کند؟

اگر یک تجارت، شراکت یا موسسه دارید، باید نام کسب‌وکار خود را ثبت کنید، در غیر این صورت نام کسب‌وکار شما نام قانونی فردی شما خواهد بود و از حمایت‌های فعالیت در قالب شرکت حقوقی برخوردار نخواهیدبود. پس همه‌ی کسانی که می‌خواهند در قالب یک کسب‌وکار موفق فعالیت داشته باشند باید نام کسب‌وکار خود را ثبت کنند. در صورتی که نامی برای خود انتخاب کرده باشید اما آن را ثبت نکنید، افراد دیگری ممکن است از آن استفاده کنند و شما هیچ حقی بر نام خود نخواهید داشت.

در این مقاله نحوه ثبت نام شرکت و علامت تجاری از نظر قانونی توضیح داده شده.

نام گذاری کسب‌وکار شما

قبل از ثبت‌نام کسب‌وکار خود، باید بررسی کنید که آیا معیارهای زیر را دارد یا خیر:

  1. مشابه یا نزدیک به اسامی تجاری موجود نباشد.

نام شما نمی‌تواند با نام‌های تجاری موجود هم‌پوشانی داشته باشد یا بسیار شبیه به نام موجود باشد. ما یک ابزار بررسی نام شرکت ارائه می‌دهیم که در دسترس بودن اسم کسب‌وکار را بررسی می‌کند.

  1. کسب‌وکار شما گاهی به نام خودتان نامگذاری می‌شود

اگر نام تجاری شما نام کامل شما یا شریک شما باشد، نیازی به ثبت نام تجاری نیست.

مثال: خانم رضایی می‌خواهد یک کسب‌وکار آرایشگاهی به نام رضایی راه‌اندازی کند. از آنجایی که این تجارت با نام او شروع می‌شود، خانم رضایی نیازی به انجام مراحل ثبت نام تجاری ندارد.

  1. محدودیت در نام تجاری

نام‌های تجاری که احتمالاً برای عموم توهین‌آمیز هستند توسط قانون محدود شده‌اند. اگر نام دارای عبارات «خیریه» یا «دانشگاه» باشد، همچنین محدود می‌شود، زیرا ممکن است با اشاره به ارتباط با چنین مؤسسات برجسته، مصرف‌کنندگان را گمراه کند. علاوه بر این، برخی از نویسه‌های نام‌های تجاری نیز پذیرفته نمی‌شود.

  1. اگر کسب‌وکار شما یک شرکت است

یک شرکت موظف است وضعیت حقوقی خود را نشان دهد. اگر کسب‌وکار شما یک شرکت سهامی عام است، باید عبارت سهامی عام در نام تجاری شما باشد. این همچنین برای شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌های با مسئولیت محدود و دیگر شرکت‌ها نیز اعمال می‌شود.

 

ثبت نام کسب‌وکار شما

هنگامی که نام  مناسب خود را انتخاب کردید و استانداردهای قانونی لازم را به دست آوردید، می‌توانید شرکت خود را ثبت کنید. ثبت نام در سطح ملی اعمال می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که کسب‌وکار خود را در هر نقطه از ایران به راه بیندازید. وینداد به شما ثبت شرکت آنلاین را ارائه می‌دهد که سریع و آسان است. ما همچنین خدمات بیشتری را برای کمک به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید شما از همان ابتدا ارائه می‌دهیم.

 

حفاظت از حقوق مالکیت معنوی و حقوق مالکیت فکری

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که ثبت نام شما به شما حقوق تجاری یا مالکیت خاصی برای آن نام نمی‌دهد. نام تجاری فقط برای شناسایی کسب‌وکار شما استفاده می‌شود. سایر مشاغل همچنان می‌توانند از همین نام برای تجارت و تبلیغات استفاده کنند. برای به دست آوردن حقوق تجاری انحصاری و مالکیت نام تجاری خود، باید یک علامت تجاری برای آن ثبت کنید. علامت تجاری علامتی است که برای شناسایی منحصر به فرد کسب‌وکار شما استفاده می‌شود. نمونه‌ای از علامت تجاری یک برند، کفش ملی است که دیگران نمی‌توانند بدون تأیید صاحب این برند از آن استفاده کنند.

علاوه بر این، اگر شخص دیگری نام تجاری را در مرجع ثبت علامت تجاری ثبت کرده باشد که شما قبلاً آن را به عنوان علامت تجاری ثبت کرده‌اید، نمی‌تواند از آن استفاده کند. در صورت ادامه می‌توانید با یک وکیل در مورد مسائل مربوط به حقوق مالکیت معنوی و حمایت از برند خود تماس بگیرید و از لحاظ قانونی این قضیه را پیگیری کنید.

وکلای متخصص ما در وینداد این کار را برای شما انجام می‌دهند. ثبت علامت تجاری بر روی نام تجاری شما از هر گونه عواقب قانونی بالقوه محافظت قانونی می‌کند. بنابراین، مهم است که قبل از نهایی کردن نام تجاری خود، علائم تجاری موجود را جستجو کنید یا برای یکی ثبت نام کنید.

یافتن نام کسب‌وکار عالی که ایده‌آل‌های شما را برای عموم نشان می‌دهد، می‌تواند مشکل باشد. اما با کمک این مقاله، در مسیر درستی قرار خواهید گرفت تا نام کسب‌وکار عالی خود را حفظ کنید.

وینداد همراه شما در مسیر ثبت نام کسب‌وکار

متخصصان ثبتی وینداد به شما کمک می‌کنند، نام کسب‌وکار خود را ثبت کنید و در صورتی که نیاز به تنظیم لایحه برای شکایت نیز داشته باشید وینداد در کنار شما خواهد بود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت