نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی

نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی + نکات تاسیس داروخانه آنلاین

داروخانه‌های مجازی، یکی از وبسایت‌های پرطرفدار در حوزه دارو و درمان هستند که خدمات ارائه و فروش اینترنتی دارو را برای کاربران فراهم می‌کنند. برای راه‌اندازی داروخانه مجازی نیاز به نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات مهم و مواد و مفاد لازم برای تنظیم نمونه […]

داروخانه‌های مجازی، یکی از وبسایت‌های پرطرفدار در حوزه دارو و درمان هستند که خدمات ارائه و فروش اینترنتی دارو را برای کاربران فراهم می‌کنند. برای راه‌اندازی داروخانه مجازی نیاز به نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی است.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات مهم و مواد و مفاد لازم برای تنظیم نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی و شرایط و ضوابط این موضوع رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از قرارداد تاسیس داروخانه مجازی چیست؟

فرض کنید شما با توجه به سرمایه مشخصی که در اختیار دارید، قصد دارید یک داروخانه مجازی و آنلاین راه اندازی کنید. چنین اقدامی نیازمند داشتن اطلاعاتی در زمینه داروسازی، پزشکی، اخذ مجوزهای لازم، امکانات و تجهیزات مانند انبار و یخچال دارو، مکان و فضای لازم، پیدا کردن بازار مناسب، تبلیغات و… است که ممکن است در آن مهارت و دانش کافی نداشته باشید.

در چنین زمانی، می‌توان برای اطلاع یافتن از ابعاد تاسیس داروخانه مجازی، از مشارکت متخصصان حوزه دارو و اشخاص فعال در این زمینه استفاده کرد.

از منظر حقوقی، تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه مجازی، یک اقدام مهم به حساب می‌آید. در ادامه مهم‌ترین بندهای نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی را مرور می‌کنیم.

چه محصولاتی در داروخانه مجازی عرضه می‌شوند؟

پیش از بررسی دقیق‌تر ملزومات و نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی، لازم است بررسی کنیم که اصولا چه موارد و محصولاتی امکان عرضه در داورخانه مجازی دارند.

در ادامه به بخشی از این محصولات اشاره کرده‌ایم:

– مکمل های تغذیه‌ای و ورزشی

– مکمل‌های لاغری و چاقی

– ویتامین‌ها و مواد معدنی

– لوازم آرایشی و بهداشتی

– محصولات مرتبط با نوزاد و کودک مانند شیر خشک و پوشک

– ملزومات و تجهیزات پزشکی مانند کمربندهای طبی

– محصولات گیاهی و طبیعی

– محصولات غذایی مانند شکلات‌‌های مقوی

– محصولات زناشویی و مرتبط با سلامت جنسی

نکته مهم این است که اصولا محصولاتی امکان عرضه در داروخانه مجازی را دارند که اولا بدون نسخه پزشک امکان خرید داشته باشند، ثانیا، مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و یا مجوزهای واردات را اخذ کرده باشند.

شرایط لازم برای تاسیس داروخانه مجازی چیست؟

پیش از راه اندازی و تنظیم نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی لازم است تا با برخی از شرایط و ضوابط تاسیس داروخانه مجازی و آنلاین آشنا شویم.

در ابتدا باید گفت که یک داروخانه مجازی می‌تواند به فروش کالاها و محصولات آرایشی و بهداشتی، داروهای مختلف، مکمل‌های غذایی، شیر خشک، ملزومات پزشکی و… که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو هستند، اشتغال داشته باشد.

برای راه‌اندازی و تاسیس داروخانه مجازی لازم است اطلاعات زیر در سایت داروخانه درج شود:

– نام داروخانه

ـ نشانی دقیق پستی

ـ تلفن و نمابر

ـ نشانی ایمیل

– نام مؤسس یا موسسین داروخانه

– نام مسئول فنی داروخانه ،

– درج مجوز فروش اینترنتی اخذ شده از دانشگاه علوم پزشکی مربوطه

همچنین محصولات ارائه شده بایستی دارای ویژگی‌های زیر باشند:

– تصویر کالا

– حجم یا وزن کالا

– جنس و نوع بسته‌بندی کالا

– قیمت نهایی مصرف کننده

– موارد مصرف و منع مصرف

– هشدارهای لازم مطابق برچسب یا راهنمای دارو

فراموش نکنید که رابط کاربری وبسایت داروخانه مجازی شما باید ساده باشد و امکان پشتیبانی آنلاین، ارسال سریع و سلامت محصولات، توضیحات مفصل در خصوص داروها و… در سایت شما وجود داشته باشد.

مدارک لازم برای تاسیس داروخانه مجازی چیست؟

حال که با شرایط و ضوابط تاسیس داروخانه مجازی آشنا شده‌ایم، به سراغ بررسی مدارک لازم برای این امر و در نهایت هم نکات تنظیم نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی می‌رویم:

– درخواست مجوز فروش اینترنتی به دانشگاه علوم پزشکی در سربرگ داروخانه، همراه با امضا و مهر موسس داروخانه

– پروانه تأسیس داروخانه

– پروانه مسئول فنی داروخانه

– رسید کارشناسی و تایید امکانات فنی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داروخانه مجازی توسط واحد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی

– اقدام برای دریافت ای‌نماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

در نهایت و با ارائه مدارک فوق‌الذکر، مجوز یکساله فعالیت داروخانه مجازی صادر می‌شود.

وظایف موسس و مسئول فنی داروخانه مجازی چیست؟

مطابق مقررات موجود در تاسیس داروخانه مجازی، دو شخص مهم، یعنی موسس و مسئول فنی داروخانه دارای وظایف مهمی هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

وظایف موسس داروخانه مجازی

– رعایت اخلاق حرفه‌ای و مقررات موجود در سایت داروخانه

– رعایت دستورات فنی ارائه شده توسط مسئول فنی داروخانه

– ارائه محصولات آرایشی و بهداشتی، مکمل‌های تغذیه‌ای، شیرخشک، فرآورده های طبیعی، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و از طریق شرکت‌های معتبر دارای مجوز از سازمان غذا و دارو

– رعایت مقررات، ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی

– افتتاح حساب بانكی و اطلاع‌رسانی آن در وبسایت داروخانه مجازی

– همکاری با ماموران و بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی در جهت رفع نواقص داروخانه مجازی

وظایف مسئول فنی داروخانه مجازی

– نظارت بر فروش اینترنتی کالاهای داروخانه مجازی و انتقال نکات فنی لازم به مصرف کنندگان

– مهر و امضا فاکتورهای فروش اینترنتی

– نظارت بر اصالت کالاها، شرایط نگهداری، شكل ظاهری، تاریخ مصرف، سری ساخت، نحوه تدارك و عرضه محصولات و…

– جلوگیری از دخالت افراد غیرمتخصص در امور فنی و نظارتی فروش اینترنتی دارو در داروخانه مجازی

– همكاری با بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی

– تلاش در راستای ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان داروها و محصولات داروخانه مجازی

نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی چه نکاتی دارد؟

برای آنکه بتوان از مشارکت برای تاسیس داروخانه مجازی بهره برد، بایستی مواد زیر را در متن قرارداد گنجاند:

مشخصات طرفین قرارداد

معمولا در قرارداد تاسیس داروخانه مجازی، لازم است مشخصات طرفین مشارکت، یعنی شرکای مورد نظر کاملا ذکر شود. این مشخصات می‌تواند شامل نام و نشانی و شماره ملی و یا شماره ثبت (در اشخاص حقوقی) و… باشد.

موضوع قرارداد

در موضوع نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی ابتدا باید به جزئیات فعالیت داروخانه مجازی اشاره کرد. به طور مثال عرضه و فروش توزیع خرد و کلان دارو، ملزومات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، شیر خشک، مکمل‌های تغذیه‌ای و… مهم‌ترین مواردی هستند که باید در این بند به آن اشاره کرد.

همچنین می‌توان تاکید کرد که موضوع فعالیت داروخانه مجازی صرفا در حوزه محصولاتی است که دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو هستند و دریافت آنها به نسخه پزشک نیازی ندارد.

مدت قرارداد

در این بند از نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی بایستی مدت توافق طرفین در راستای تاسیس داروخانه آنلاین را مشخص کرد. مثلا می‌توان مدت زمان یکسال را برای این قرارداد در نظر گرفت و متعاقبا آن را تمدید کرد.

تعهدات طرف اول

اگرچه در قراردادهای مشارکت مانند قرارداد تاسیس داروخانه مجازی، می‌توان تعهدات هر یک از شرکا را به شکلی خاص معین کرد، اما عمدتا طرف اول دارای وظایف زیر است:

– پرداخت کلیه هزینه‌های تاسیس و راه‌اندازی داروخانه مجازی مانند خرید دامنه، حقوق برنامه‌نویس و پشتیبان سایت و…

– پرداخت هزینه‌های نیروی انسانی مانند پرسنل داروخانه مجازی

– پرداخت هزینه‌های انبارداری کالاها و تجهیزات لازم برای نگهداری دارو

به بیان دیگر، طرف اول نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی معمولا شخصی است که سرمایه اولیه را به طور کلی یا بخش مهمی از آن را تامین می‌کند.

تعهدات طرف دوم

طرف دوم در نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی که غالبا صاحب مجوز تاسیس داروخانه است، وظیفه دارد در جهت تسهیل عملیاتی شدن داروخانه مجازی با طرف اول همکاری کند. این همکاری می‌تواند در راستای اخذ دامنه و موضوعات فنی سایت باشد، فراهم کردن مدارک و دریافت مجوزهای لازم برای شروع کار داروخانه مجاری باشد و…

همچنین ممکن است طرف دوم هم از نظر سرمایه به پروژه آورده‌ای تزریق کرده باشد.

نکته مهم آن است که طرفین نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی باید تکلیف مالکیت مادی و فکری داروخانه را حتما مشخص کنند. به طور مثال می‌توان گفت مالکیت دامنه سایت یا خود فروشگاه و داروخانه مجازی با طرف اول (سرمایه‌گذار) است و یا به طرف دوم (مدیر فنی دارای مجوز) تعلق دارد.

تعیین میزان سهم مشارکت

یکی از موضوعات بسیار مهم در قراردادهای مشارکت، مانند نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی، تعیین و تصریح میزان سود و یا همان سهم مشارکت هر یک از طرفین قرارداد است.

در این بند باید ابتدا میزان مشارکت و آورده نقدی و غیرنقدی هر یک از طرفین را تقویم و تصریح کرد. مثلا باید ذکر که طرف اول با ده میلیون تومان آورده نقدی و طرف دوم با ارائه پروانه‌ها و مجوزهای لازم برای تاسیس داروخانه مجازی، اقدام به مشارکت کرده‌اند.

در نهایت هم میزان سود و درصد سهم هر یک از شرکا را مشخص کرد. مثلا می‌توان گفت سهم هر یک از شرکا پنجاه درصد است.

حل‌وفصل اختلافات

برای حل و فصل اختلافات نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی می‌توان توسل به مذاکره و داوری و ارجاع اختلاف به دادگاه‌های صالح را به عنوان راهکارهای معمول توصیه کرد.

فورس ماژور

ممکن است بنا به دلایلی، طرف اول یا دوم نتواند تعهدات خود را به خوبی انجام دهد. اگر این دلایل نقض تعهدات، ناشی از قصور و کوتاهی طرفین باشد بایستی به طرف مقابل خسارت معینی بپردازد، اما اگر ناشی از مواردی مانند آتش‌سوزی، جنگ و… باشد می‌تواند ذیل عنوان فورس ماژور قرار بگیرد.

فسخ قرارداد

در این بند باید به مواردی که حق فسخ به طرفین قرارداد می‌دهد تصریح شود. به طور مثال می‌توان گفت که در صورت وقوع حوادث و شرایط جدید اقتصادی و تجاری (مانند عدم صرفه تجاری داروخانه مجازی)، یا سیاسی و حقوقی (تصمیمات دولت‌ها و قانون‌گذاری‌های جدید و…) و یا سایر حوادث فورس ماژور، طرفین حق فسخ نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی را خواهند داشت.

همچنین می‌توان در این موارد، به صرف اراده طرفین در پایان و خاتمه قرارداد هم اشاره کرد. برای این منظور لازم است شرایطی برای درخواست فسخ پیش بینی شود. مثلا تصریح شود برای فسخ قرارداد هر یک از طرفین متقاضی باید درخواست کتبی و اعلامیه قبلی خود را مثلا یک ماه قبل از اقدام به فسخ، به طرف مقابل ابلاغ کند.

تعداد نسخه‌های قرارداد

اغلب، قراردادهای حقوقی باید حداقل در دو نسخه تنظیم شوند. در این قرارداد نیز، یک نسخه نزد طرف اول و نسخه دیگر نزد طرف دوم نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی خواهد بود.

نیاز به تنظیم نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نمونه قرارداد تاسیس داروخانه مجازی و نکات مهم آن پرداختیم. فراموش نکنید که برای تنظیم این قرارداد حتما از تخصص مشاوران حقوقی استفاده کنید تا از بروز اختلافات و تحمل زیان در امان باشید.

تیم حقوقی وینداد با داشتن کارشناسان حقوقی مطلع و مجرب و مشاوران بروز حقوق قراردادها، قادر است کلیه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد و مشاوره حقوقی در زمینه تاسیس داروخانه مجازی را با بهترین کیفیت، بیشترین سرعت و کمترین هزینه ارائه کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط