قرارداد نانوایی

قرارداد شراکت نانوایی + نکات حقوقی قرارداد نانوایی

براساس آمارهای جهانی، ایرانیان بیش از ۶ برابر میانگین جهانی مصرف نان داشته و در نتیجه در هر محله نانوایی‌هایی اعم از نانوایی‌های سنتی و مدرن وجود دارند. این مسئله نشان از کم ریسک بودن شغل نانوایی داشته و در نتیجه این شغل ارزش سرمایه‌گذاری دارد. یکی از طرق سرمایه گذاری در نانوایی، انعقاد قرارداد […]

براساس آمارهای جهانی، ایرانیان بیش از ۶ برابر میانگین جهانی مصرف نان داشته و در نتیجه در هر محله نانوایی‌هایی اعم از نانوایی‌های سنتی و مدرن وجود دارند. این مسئله نشان از کم ریسک بودن شغل نانوایی داشته و در نتیجه این شغل ارزش سرمایه‌گذاری دارد. یکی از طرق سرمایه گذاری در نانوایی، انعقاد قرارداد شراکت نانوایی است.

قرارداد نانوایی باعث سودآوری قابل توجهی می‌شود که در این زمینه باید به نکات مختلفی از قبیل انتخاب محل مناسب، رعایت نکات قراردادی و حقوقی و سایر موارد توجه کافی داشته باشید. در این مطلب با توضیح  قرارداد مشارکت، نمونه‌ قرارداد نانوایی را مورد توجه قرار می‌دهیم و به ذکر نکات حقوقی آن می‌پردازیم.

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

شرکت در لغت به معنای قسمت و سهم است اما از جنبه حقوقی مفهوم آن در ماده ۵۷۱ قانون مدنی پیش‌بینی شده است.

تعریفی که از قرارداد مشارکت می‌توان بیان نمود آن ست که به موجب قرارداد مشارکت که در زمره عقود لازم قرار می‌گیرد. یعنی دو طرف نمی‌توانند بدون دلیل و هر زمان که خواستند آن را فسخ کنند. دو طرف با هدف کسب سود یا منفعت، سرمایه خود را به اشتراک می‌گذارند و در هزینه‌ها و ضررهای احتمالی و همچنین سود به دست آمده به نسبت سهم خود شریک هستند.

مهم‌ترین موارد در تنظیم قرارداد نانوایی

برای تنظیم قرارداد نانوایی باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهید و آن‌ها را رعایت کنید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین در قرارداد شراکت نانوایی
  • موضوع نمونه قرارداد نانوایی
  • زمان و مکان قرارداد
  • میزان آورده طرفین
  • تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها
  • محرمانگی اطلاعات در قرارداد
  • مرجع حل اختلاف
  • فسخ قرارداد
  • امضای طرفین

نکات حقوقی مهم در نمونه قرارداد نانوایی

۱- در قرارداد شراکت نانوایی اهمیت دارد که عنوان صراحتاً مشخص گردد. با این توضیح که تعیین موضوع به صورت کلی مانند «قرارداد مشارکت» هم صحیح است لیکن بهتر است برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی مشخصاً تعیین شود که موضوع قرارداد چه موردی است.

۲- به منظور جلوگیری از اطاله در رسیدگی به اختلافات احتمالی، توصیه می‌شود بخشی از قرارداد را به طرق حل و فصل اختلافات اختصاص دهید. در این بخش توصیه می‌شود نهاد داوری را انتخاب نمایید.

۳- موضوع قابل توجه دیگر در این قرارداد آن است که مشابه تمامی قراردادهای مشارکت مدنی ضرورت دارد که مدت اعتبار قرارداد یا زمان شروع و خاتمه آن مشخصاً تعیین شود.

۴- در این قرارداد همانند سایر قراردادهای مشارکت ضرورت دارد تا ترتیبات و نحوهی تقسیم سود و همچنین ضررهای احتمالی تعیین شود.

۵- در قرارداد شراکت نانوایی هر یک از شرکاء، حق دسترسی به اسناد مالی و دفاتر طرف مقابل یا مجری را جهت بررسی و نظارت بر میزان درآمد حاصله مشارکت را دارد و اسناد مورد نیاز را مجری در اختیار نماینده معرفی شده از سوی شریک خواهد گذاشت.

۶- اولین موردی که پس از تنظیم نمونه قرارداد نانوایی به آن نیاز خواهید داشت، تامین محل فعالیت است. با توجه به اینکه بیشتر افراد در ابتدای فعالیت خود سرمایه کافی برای خرید ملک موردنظر خود را ندارند، می‌توانند از قرارداد اجاره نانوایی استفاده کنند.

جمع بندی

اشخاصی که می‌خواهند در صنف نانوایی فعالیت کنند ولی سرمایه یا تخصص کافی در این زمینه را ندارند، می‌توانند از قرارداد شراکت نانوایی استفاده کرده و با شخص دیگری مشارکت نمایند.

نمونه قرارداد نانوایی به طرفین کمک می‌کند تا بتوانند شرایط و خواسته‌های خود را به‌صورت دقیق و جزئی مکتوب کنند تا توافق امن و مطمئن‌تی داشته و در صورت بروز هر گونه اختلاف بتوانند آن را به سادگی پیگیری کنند.

پس از تنظیم قرارداد نانوایی و راه‌اندازی آن نیز طرفین می‌توانند برای شروع فعالیت اشخاص دیگری را استخدام کنند که در این صورت بهترین قرارداد برای همکاری با کارکنان نانوایی، قرارداد کار است که حقوق و تعهدات هر یک را به‌صورت کامل مشخص خواهد کرد.

سوالات متداول

برای راه‌اندازی نانوایی چه قراردادی مناسب است؟

در صورتی که می‌خواهید یک نانوایی راه‌اندازی کنید ولی سرمایه یا تخصص کافی ندارید،‌ می‌توانید با استفاده از قرارداد نانوایی با شخص دیگری مشارکت کنید.

نمونه قرارداد نانوایی بین چه کسانی تنظیم می‌شود؟

این قرارداد برای کسانی مناسب است که به دنبال شریک برای راه‌اندازی نانوایی هستند و در صورتی که قصد استخدام کارکنان را دارید، می‌توانید از قرارداد کار استفاده کنید.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط