قرارداد مشارکت در واردات و فروش کالا

قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا + نمونه قرارداد واردات کالا

قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا از جمله قراردادهای کاربردی است که برای همکاری دو یا چند شخص در زمینه واردات و فروش کالا، تنظیم می‌شود. در این قرارداد که از جمله قراردادهای مشارکت به شمار می‌رود، معمولا یک طرف تامین سرمایه‌های لازم را انجام می‌دهد و طرف دیگر امور مربوط به واردات یا فروش […]

قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا از جمله قراردادهای کاربردی است که برای همکاری دو یا چند شخص در زمینه واردات و فروش کالا، تنظیم می‌شود. در این قرارداد که از جمله قراردادهای مشارکت به شمار می‌رود، معمولا یک طرف تامین سرمایه‌های لازم را انجام می‌دهد و طرف دیگر امور مربوط به واردات یا فروش را برعهده می‌گیرد.

نحوه و شرایط همکاری، تقسیم سود و غیره از جمله مواردی است که نمونه قرارداد واردات کالا یا نمونه قرارداد همکاری در فروش ذکر می‌شود. در این مقاله با معرفی نمونه قرارداد مشارکت در فروش کالا، بندهای قراردادی و همچنین نکاتی که در حین تنظیم باید رعایت کنید را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

قرارداد مشارکت انواع مختلفی دارد که با توجه به موضوع فعالیت طرفین تنظیم می‌شود. نمونه قرارداد مشارکت در خرید و فروش کالا و همچنین نمونه قرارداد مشارکت واردات از جمله این قراردادها هستند که امکان همکاری و کسب سود بیشتر را به طرفین می‌دهند.

نمونه قرارداد واردات کالا و فروش یک قرارداد کاملاً کاربردی و منطبق با قانون امور گمرکی است که در فضای کسب‌وکار و به‌خصوص برای اشخاصی حقیقی که فعالیت تجاری انجام می‌دهند،‌ کاربرد دارد.

در واقع این نوع قراردادها باعث گرد هم آمدن سرمایه و تخصص و مجوزهای لازم برای فعالیت می‌شوند. از این رو اشخاصی که قصد سرمایه‌گذاری در زمینه واردات یا فروش کالا را دارند ولی امکان اخذ مجوزهای لازم برای آن‌ها فراهم نیست یا تخصص کافی در این زمینه را ندارند، می‌تواند با اشخاص دیگر شریک شوند.

این همکاری در قالب قرارداد مشارکت انجام می‌شود که با عناوین مختلف شناخته می‌شود: نمونه قرارداد واردات کالا، نمونه قرارداد همکاری در فروش ، نمونه قرارداد مشارکت در فروش کالا ، نمونه قرارداد مشارکت در خرید و فروش کالا برخی از این موارد هستند.

نمونه قرارداد مشارکت در فروش کالا

در نمونه قرارداد واردات کالا که نوعی قرارداد مشارکت به شمار می‌رود، مواردی به عنوان بندهای قراردادی درج می‌شوند که شامل موارد زیر هستند.

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • میزان سرمایه در قرارداد
  • مدت اعتبار قرارداد
  • بازگشت سرمایه
  • نحوه صرف سرمایه
  • تعهدات شریک اول
  • تعهدات شریک دوم
  • اسناد و مدارک قرارداد
  • ضمانت اجرا
  • نظارت بر قرارداد
  • نحوه تقسیم سود
  • فسخ قرارداد مشارکت
  • اقامتگاه قانونی
  • حل اختلافات
  • فورس ماژور
  • نسخه‌های قرارداد

نکات حقوقی قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

نمونه قرارداد مشارکت در فروش کالا بر اساس نکات حقوقی تنظیم می‌شود تا بتواند شرایط و خواسته‌های طرفین را در قالب قانونی منعکس کند. از جمله مهم‌ترین نکات در تنظیم قرارداد مشارکت واردات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نحوه فروش کالا تا پایان قرارداد

تا پایان مدت قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا اگر به هر علتی تمام یا هر قسمت از کالا به فروش نرسد شریک دوم (شخصی که شریک اول برای شراکت به او رجوع نموده است) باید سهم الشرکه شریک اول که مربوط به آن قسمتی که به فروش نرفته است را تماما به صورت کالا بپردازد.

البته نکته حائز اهمیت آن است که پس از آن دیگر حق هیچ گونه دخل و تصرفی در کالا را ندارد.

بروز خسارت به کالا

چنانچه بر اثر اعمال و اقدامات شریک دوم، تمام یا هر قسمت از مال الشرکه تلف یا ناقص شود یا به هر دلیل خسارتی متوجه اصل سرمایه گردد، شریک دوم نسبت به آن مسئول است. همچنین موظف است که معادل آن را از مال خود به شریک اول پرداخت نماید.

بیمه کالا

شریک دوم باید تعهد نماید که کالای موضوع قرارداد را بلافاصله پس از ورود تا زمان فروش و همچنین تسویه کامل حساب مشارکت از هر حیث و هرجهت به هزینه خود بیمه کامل و بیمه نامه را به شریک اول تسلیم کند. در صورت تخلف و عدم رعایت موارد فوق، مسئول جبران کلیه خسارات وارده بر کالا و شریک اول خواهد بود.

نحوه ترخیص کالا

شریک دوم باید به محض اعلام وصول اسناد حمل (از طرف شعبه گشایش کننده اعتبار) در اولین فرصت کالای موضوع مشارکت را با نظارت شریک اول از گمرک ترخیص کند و آن را به نظر شریک خود برساند.

شرایط پرداخت

شریک دوم باید که از فروش نسیه خودداری کند.

شریک دوم موظف است که دفاتر و حسابها ومدارک مربوط به مشارکت را طوری مرتب و تنظیم نماید تا در زمان لزوم توسط شریک اول قابل رسیدگی باشد.

تسلیم اسناد فروش

شریک دوم باید به خاطر داشته باشد که در صورت درخواست شریک اول، باید اسناد مربوط به فروش کالای مورد مشارکت را به شریک تسلیم کند.

واگذاری حق فروش

در اجرای موضوع قرارداد مشارکت، شریک دوم مباشر تلقی می‌شود و از این رو حق ندارد که انجام هیچ یک از عملیات مشارکت را بدون موافقت کتبی شریک اول به دیگری واگذار کند.

جمع‌بندی

واردات یکی از مهمترین مواردی است که تجار و بازرگانان با آن سروکار دارند. از طرفی سرمایه گذاری در این زمینه نیز از پرسودترین موضوعات است.

قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا، قراردادی است که دو موضوع اساسی در این زمینه را دارد. اشخاص می‌توانند در حوزه واردات، قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا و در حوزه صادرات، قرارداد مشارکت صادرات آن را تنظیم کنند و سرمایه خود را در اختیار تاجر قرار دهند و در انتفاع و سود آن شریک باشند.

همچنین تاجر می‌تواند از شخصی درخواست نماید تا به عنوان مثال، هزینه واردات را تقبل نماید تا در کالا یا مبلغی که کالا به فروش می‌رسد، شریک شوند.

سوالات متداول

آیا در نمونه قرارداد مشارکت در فروش کالا، مباشر می‌تواند فروش را به شخص دیگری بسپارد؟

در اجرای موضوع قرارداد مشارکت، شریک دوم مباشر تلقی می‌شود. از این رو حق ندارد که انجام هیچ یک از عملیات مشارکت را بدون موافقت کتبی شریک اول به دیگری واگذار کند.

در صورت بروز خسارت در قرارداد واردات کالا چه کسی مسئول است؟

چنانچه بر اثر اعمال و اقدامات شریک دوم، تمام یا هر قسمت از مال الشرکه تلف یا ناقص شود یا به هر دلیل خسارتی متوجه اصل سرمایه گردد، شریک دوم نسبت به آن مسئول است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط