نمونه-قرارداد-پیمانکاری-مدیریت-پیمان

نمونه قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان + نکات حقوقی آن

مدیریت پیمان یکی از چالش‌های پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود. علت این امر نیز پیچیدگی‌های فنی و اجرایی، تنوع تخصص‌های مورد نیاز، لزوم هماهنگی بین طراحی در فازهای معماری، سازه و تأسیسات و شرایط اجرایی، حجم بسیار زیاد فعالیت‌ها و تعدد افراد، سازمان‌ها و صنایع درگیر در یک پروژه و غیره است. تنظیم قرارداد پیمانکاری مدیریت […]

مدیریت پیمان یکی از چالش‌های پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود. علت این امر نیز پیچیدگی‌های فنی و اجرایی، تنوع تخصص‌های مورد نیاز، لزوم هماهنگی بین طراحی در فازهای معماری، سازه و تأسیسات و شرایط اجرایی، حجم بسیار زیاد فعالیت‌ها و تعدد افراد، سازمان‌ها و صنایع درگیر در یک پروژه و غیره است. تنظیم قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان به شما کمک می‌کند تا بتوانید این موارد را به‌صورت دقیق در قرارداد مشخص کنید.

در این مقاله با بررسی قرارداد مدیریت پیمان، به بندهای قراردادی و همچنین نکات فنی و حقوقی در تنظیم آن اشاره خواهیم کرد.

منظور از قرارداد مدیریت پیمان چیست؟

منظور از قرارداد مدیریت پیمان، قراردادی است که طی آن یک کارفرما، مدیریت اجرایی‌سازی یک پروژه را به یک پیمانکار (حقیقی یا حقوقی) اعطا می‌کند. به جز کارفرما و پیمانکار، مشاور نیز در قرارداد مدیریت پیمان نقشی اساسی دارد.

کارفرما اصولا هزینه پروژه را فراهم می‌کند و در واقع مالک پروژه است. پیمانکار حقیقی یا حقوقی همان مجری عملیات پیمانکاری است که وظیفه اجرای تمام یا قسمتی از پروژه را به حکم قرارداد بر عهده دارد.

مشاور در قرارداد مدیریت پیمان نیز نقش مهمی برعهده دارد و سبب می‌شود ریسک‌ها و خطرات فنی و عملیاتی پروژه به حداقل برسد و از لحاظ مالی پروژه امنیت بیشتری را داشته باشد. مشاوران به نوعی رابط میان خواسته‌ها و نظرات کارفرما با پیمانکار هستند و سعی می‌کنند تا با طراحی نقشه و طرح‌های توجیهیه پیمانکار را در مسیر انجام هر چه بهتر پروژه یاری کنند.

به همین خاطر انتخاب مشاور توسط کارفرما یک اقدام حیاتی و مهم است چرا که یک مشاور مناسب می‌تواند سرعت انجام پروژه و همچنین امنیت مالی آن را به حداکثر برساند و در نهایت رضایت کارفرما را از پروژه نهایی به دست آورد.

قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان

مزایای روش مدیریت پیمان چیست؟

روش مدیریت پیمان مزایای متعددی دارد که مهمترین آن عبارت است از:

۱- با توجه به اینکه نظارت بر عملیات اجرایی پیمانکاران ساخت بر عهده مدیر پیمان است، نیازی به خدمات نظارتی مهندسین مشاور نیست.

۲- پرداخت حق الزحمه مدیر پیمان به صورت تدریجی و همزمان و متناسب با هزینه اجرای پروژه خواهد بود.

۳- اگر مدیر پیمان از ابتدا فاز طراحی به کار گرفته شود، می‌تواند تجربیات مربوط به ساخت خود را در طراحی‌ها اعمال نماید. این امر در نتیجه موجب کاهش زمان، هزینه، اجرایی شدن بهتر طرح‌ها می‌گردد.

۴- مدیر پیمان مانند عضوی از تیم کارفرما است و به این علت وی دیگر تمایلات سودجویانه پیمانکاری را ندارد و تنها هدفش جلب رضایت کارفرما و ادامه همکاری با ایشان در پروژه‌های آینده خواهد بود.

۵- حضور مدیر پیمان باعث ایجاد هماهنگی میان پیمانکاران ساخت و رفع مشکلات آنان به لحاظ عدم تداخل کاری می‌گردد.

در صورت که بخواهید می‌توانید جزئیات بیشتری در مورد رایج ترین مطالب مدیریت پیمانکاری در این قراردادها ببینید: قرارداد مدیریت پروژه، قرارداد پیمانکاری پروژه یا قرارداد مدیریت باشگاه ورزشی.

مفاد قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان

قرارداد مدیریت پیمان یکی از قراردادهای پیمانکاری خدمات است که در آن بندهای قراردادی زیر درج می‌شوند.

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین
  • موضوع
  • مدت
  • مبلغ
  • نحوه پرداخت مبالغ
  • مشخصات فنی قرارداد
  • تعهدات کارفرما
  • تعهدات پیمانکار
  • فسخ قرارداد
  • سایر موارد
  • روش‌های حل اختلاف/ داوری
  • نسخه‌های قرارداد

علاوه‌بر این بندهای قراردادی، سایر مواردی که مدنظر طرفین است در چارچوب قانونی می‌تواند در قرارداد مدیریت پیمان ذکر شود.

نکات قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان

از جمله نکات اساسی در تنظیم قرارداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وظیفه اصلی کارفرما پرداخت تمامی هزینه‌های مندرج در قرارداد است.
  • مدیر (نماینده پیمانکار) باید یک نسخه از قراردادهای منعقده با پیمانکاران و پیمانکاران جزء را به کارفرما تحویل دهد.
  • به یاد داشته باشید که تمامی پرداخت‌ها به پیمانکاران و پیمانکاران جزء باید بر اساس درصدهای پیشرفت کار صورت عموماً صورت می‌گیرد.
  • مدیر باید با توجه به نقشه‌ها و مشخصات فنی و اجرایی، هزینه‌های اجرایی پروژه را برآورد اولیه نماید و پس از تأیید کارفرما شروع به عملیات اجرایی نماید.
  • مدیر در حقیقت امین کارفرما و موظف است در تمام مراحل اجرای ساختمان ضابطه و صلاح کارفرما را رعایت کند.
  • پیمانکار موظف است صورت هزینه‌های انجام شده با تأیید مهندس ناظر را تهیه و آن را حداکثر هر …. روز یک بار به کارفرما ارائه کند.
  • مدیر باید بیمه ماهانه و بیمه حوادث کارگران و تمامی عوارض و حقوق دولتی متعلقه را پس از تأیید کارفرما پرداخت کند. همچنین پس از خاتمه کار مفاصاحساب بیمه و سایر پرداختی‌ها را به کارفرما تحویل دهد.
  • در قرارداد مدیریت پیمان باید درج گردد که مدیر تحت هیچ شرایطی حق واگذاری موضوع این قرارداد را به شخص دیگر ندارد.
  • پیمانکار از زمان تحویل کارگاه تا تاریخ تحویل موقت ساختمان به کارفرما، مسئولیت نگهداری و حراست از ساختمان و اجناس خریداری شده موجود در محل ساختمان را بر عهده دارد. البته این هزینه نگهداری برعهده کارفرما است.
  • مسئولیت تمامی عملیات اجرایی ساختمان، تعیین پیمانکاران برای هر یک از قسمت‌های ساختمان و عقد قرارداد با آن‌ها به عهده مدیر است.
  • تهیه و خرید کلیه مصالح و خرید یا اجاره لوازم و ابزار و ماشین آلات موردنیاز به هزینه کارفرما برعهده پیمانکار است.
  • اقدام برای اخذ انشعابات آب، برق، گاز و غیره به نمایندگی و به هزینه کارفرما از وظایف پیمانکار است.
  • از اساسی‌ترین وظایف مدیر، نظارت کامل و دقیق و ایجاد هماهنگی‌های لازم در اجرای به موقع و صحیح ساختمان است.

جمع‌بندی

در نهایت باید بیان نمود که قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان یکی از مهم‌ترین قراردادها در عرصه پیمانکاری و دارای نکات حقوقی بسیار از جمله مالیات و بیمه قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری خدمات به شمار می‌رود و پیش از تنظیم آن باید اطلاع کافی از موارد فنی و همچنین حقوقی داشته باشید. چرا که به شما کمک می‌کند در پیشبرد پروژه بهتر عمل کنید و بتوانید آن را توسعه داده و اهداف خود را تامین کنید. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان حقوقی برای تنظیم قرارداد خود کمک بگیرید.

سوالات متداول

منظور از قرارداد مدیریت پیمان چیست؟

منظور از قرارداد مدیریت پیمان، قراردادی است که طی آن یک کارفرما، مدیریت اجرایی‌سازی یک پروژه را به یک پیمانکار (حقیقی یا حقوقی) اعطا می‌کند. به جز کارفرما و پیمانکار، مشاور نیز در قرارداد مدیریت پیمان نقشی اساسی دارد.

نکات قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان چیست؟

از اساسی‌ترین وظیفه کارفرما عبارت است از پرداخت تمامی هزینه‌های مندرج در قرارداد. تمامی پرداخت‌ها به پیمانکاران و پیمانکاران جزء باید بر اساس درصدهای پیشرفت کار صورت عموماً صورت می‌گیرد.

3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از