خروج شریک از قرارداد مشارکت

خروج شریک از قرارداد مشارکت مدنی به چه صورت است؟

نحوه خروج شریک از قرارداد مشارکت شاید سوال بسیاری از افرادی باشد که قصد مشارکت دارند اما نمی‌دانند در صورتی که مایل به ادامه شراکتشان نباشند چگونه می‌توانند از آن خارج شوند؟ در واقع امروزه این قرارداد در عرصه کسب‌وکار بسیار مهم و کاربردی است؛ چرا که افراد بسیاری هستند که ایده‌ها دانش و اطلاعات […]

نحوه خروج شریک از قرارداد مشارکت شاید سوال بسیاری از افرادی باشد که قصد مشارکت دارند اما نمی‌دانند در صورتی که مایل به ادامه شراکتشان نباشند چگونه می‌توانند از آن خارج شوند؟
در واقع امروزه این قرارداد در عرصه کسب‌وکار بسیار مهم و کاربردی است؛ چرا که افراد بسیاری هستند که ایده‌ها دانش و اطلاعات مهمی دارند که به دلیل کمبودهای مالی نمی‌توانند ایده‌های خود را عملیاتی کنند. حضور سرمایه و سرمایه‌گذار می‌تواند به شروع و پیشبرد این ایده‌ها کمک کند و در واقع موتور محرک مهم، همین سرمایه است. در این میان یکی از راه‌های کمک به گردش سرمایه در کسب‌وکارها امروزه قراردادی است به نام قرارداد مشارکت مدنی.

اما به راستی قرارداد مشارکت  مدنی به چه معناست؟ این قرارداد چگونه به کمک کسب و کارهای امروزی می‌آید؟ نحوه خروج شریک از قرارداد مشارکت به چه صورت است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

نحوه خروج از قرارداد های مشارکت مدنی چگونه است؟

در اصطلاح خروج از یک قرارداد فسخ نامیده می‌شود. فسخ عمل حقوقی یک طرفه‌ای است که توسط یکی از طرفین انجام می‌شود. در واقع ذات انعقاد و ایجاد یک توافق یا قرارداد آن است که طرفین در مدت وجود آن قرارداد به آن متعهد و پایبند باشند. بنابراین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند مگر آن که یکی از این دو حالت وجود دا‌شته با‌شد:

حکم قانون

در مواردی قانون‌گذار به صراحت به منظور جلوگیری از ورود خسارت به طرفین راه هایی را برای خروج از قرارداد پیش بینی می‌کند.

توافق طرفین

هنگام انعقاد قرارداد یکی از طرفین یا هر دو می‌توانند برای فسخ قرارداد مدتی را تعیین کنند.

از آنجایی که بعد از امضای قرارداد شما به‌عنوان شریک نسبت به آن متعهد می‌شوید، باید قبل از امضاء قرارداد به طور کامل محتویات و مفاد داخل قرارداد را مطالعه کنید.

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

فرض کنید که شما به همراه دوست خود تصمیم بر ایجاد یک کسب و کار با محوریت فروش صنایع دستی در بستر اینترنت دارید اما آنچه که باید به کمک کسب و کار شما بیاید نیاز شما به سرمایه است. بنابراین زمانی که اشخاصی حقیقی یا حقوقی به قصد کسب منفعت و سود، سرمایه خود را در برای انجام فعالیت‌های گوناگون در زمینه‌های خدماتی، تولیدی، بازرگانی در اختیار دیگری قرار می‌دهند از قرارداد مشارکت مدنی استفاده‌ می‌کنند.

در واقع در قرارداد مشارکت مدنی بین دو نفر سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی با هم آمیخته می‌شوند تا در جریان کار مورد استفاده قرار گیرند و نهایتا منجر به ایجاد سود و انتفاع(بهره مندی) طرفین از آن شود.

انواع قراردادهای مشارکت مدنی را بشناسید

قراردادهای مشارکت مدنی انواع مختلفی دارند که می‌توانید آن‌ها را در موضوعات مختلفی تنظیم کنید. در عین حال برخی از آن‌ها رایج‌تر هستند که در ادامه به این قراردادها اشاره خواهیم کرد.

مشارکت مدنی با بانک

در این نوع از قرارداد مشارکت مدنی، به منظور ایجاد یا توسعه فعالیت های بازرگانی، خدماتی، تولیدی خود افراد می‌توانند با بانک مشارکت داشته باشند. از جمله مواردی که در قرارداد مشارکت با بانک ذکر می‌شود، می‌توان به موضوع مشارکت، میزان سرمایه لازم، اطلاعات مربوط به هویت، مدت مشارکت باید در اختیار بانک گذاشته شود. در این موقعیت بانک به بررسی وجوهی متفاوت پرداخته و در صورت وجود توجیه اقتصادی با فراهم آوردن شرایطی قرارداد را با مشتری منعقد خواهد کرد. قابل توجه است که سود به دست آمده از این شراکت میان بانک و شریک تقسیم می‌شود.

مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت عموما میان مالک یک زمین و سرمایه گذار به عنوان سازنده تنظیم می‌شود.

به این نکات در قرارداد توجه کنید:

  • مانند تمامی قراردادهای دیگر مفاد این قرارداد را شفاف و واضح ذکر کنید.
  • قبل از امضاء آن به مواردی که ممکن است برایتان گنگ و نامفهوم باشد توجه کنید.
  • در نظر دا‌شته باشید که طرف سازنده باید توانایی انجام تعهد خود را در ساخت داشته باشد.
  • در متن قرارداد امکان حضور و نظارت مستمر در جریان ساخت و ساز را در نظر داشته باشید.
  • در متن قرارداد تکلیف هزینه‌های جانبی مانند برق، گاز، مالیات را مشخص کنید.

مشارکت مدنی خصوصی

این قرارداد میان دو یا چند شخص که مایل به تشکیل شرکت هستند تنظیم می‌شود. در واقع یک نفر که سرمایه در اختیار اوست و دیگری که به مدیریت شرکت مشغول می‌شود طرفینی هستند که در این نوع از قرارداد مشارکت مدنی حضور دارند. در این قرارداد نیز اشاره به مدت قرارداد و تعهدات طرفین بسیار اهمیت دارد.

جمع بندی

اگر برای شروع کسب‌وکاری قصد مشارکت دارید حتما قبل از امضای قرارداد مشارکت با یک مشاور حقوقی متخصص آن را بررسی و از منافع و سود خود اطمینان حاصل کنید. تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در متن قرارداد شراکت ذکر شود. این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند. یعنی شرایط یک طرفه نباشد و شراکت نامه به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه باعث سوءاستفاده یکی از طرفین شود. همچنین سعی کنید به موضوع مهم خروج شریک از قرارداد مشارکت با دقت هرچه بیشتر بپردازید.
قرارداد مشارکت مدنی می‌تواند به گرد‌ش سرمایه، ایجاد و رونق بازار کار، پرورش بسیاری از ایده‌های نوین خلاقانه کمک کند. در واقع جمع میان سرمایه های مادی و معنوی و آمیخته شدن آن ها با هم منتهی به انعقاد این قرارداد می‌شود که امروزه بسیار مهم و پر کاربرد است و از اهمیت آن نباید غافل شد.

سوالات متداول

قرارداد مشارکت چه انواعی دارد؟

رایج‌ترین انواع این قرارداد شامل قرارداد مشارکت در ساخت، مشارکت با بانک و مشارکت مدنی خصوصی است.

قرارداد مشارکت مدنی چه کاربردی دارد؟

این قرارداد برای همکاری‌های دو یا چند جانبه تنظیم می‌شود که یکی از طرفین قرارداد سرمایه و دیگری تخصص خود را به اشتراک می‌گذارد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

4 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
منصور آقا...
منصور آقا...
3 سال پیش

باسمه تعالی
در قراداد مشارکت مدنی اگر بانک قبل از اتمام مشارکت و انجام تعهدات خود (تکمیل تعهدات محل اجرای مشارکت و اعطاء سرمایه در گردش) وثیقه اخذ شده از شریک خود را تملیک کند و بفروشد مبلغ اخذ شده از سهم الشرکه بانک کم میشود و به سهم الشرکه مجری اضافه می‌شود و این در حالیستکه بدلیل عدم تحقق مشارکت و در نتیجه عدم تحقق سود.. بانک تنها مابه التفاوت پرداختی با وجه اخذ شده را بعنوان سهم الشرکه؛ شریک است و کما اینکه علاوه بر خسارات به شریک از اصل هم بدهکار میشود و لذا مطالبه گری با طرح دادخواست فنی امکان خروج از مشارکت و اخذ خسارات و حتی منافع ممکن الحصول و غیره نیز وجود دارد.. متشکرم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  منصور آقا...
3 سال پیش

باسلام
سوال شما دارای ابهام است اگر امکان است برای کمک به پاسخگویی بهتر از جانب تیم حقوقی وینداد لطفا سوالتان را شرح دهید و یا در صورت نیاز با برای ثبت مشاوره از طریق پنل کاربری وینداد درخواست مشاوره تلفنی ثبت بفرمایید.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

فاطمه حیدری
فاطمه حیدری
3 سال پیش

سلام ایا خروج شریک بدون اطلاع شریک دیگر مجاز است وسهم خارج شونده از وسایل ودستگاهها به قیمت روز خروج بی اطلاعش حساب میشود یا به قیمت روزی که می اید تاحق السهمش را دریافت کند

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  فاطمه حیدری
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به اینکه قرارداد مشارکت مدنی، یک عقد جایز است، هر یک از شرکاء می توانند هر زمانی از آن خارج شوند و مبنای محاسبه و تسویه حساب از تاریخ فسخ قرارداد(خروج هریک از شرکاء) می باشد.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط