تنظیم قرارداد با فریلنسر

تنظیم قرارداد با فریلنسر را جدی بگیرید!

واضح است که انعقاد قرارداد استاندارد موجب روابط بهتر با اشخاصی است که با آن‌ها همکاری می‌کنید، خواهد شد اما تعداد قابل توجهی از فریلنسرها و کارفرمایان بدون قرارداد، کار می‌کنند. ما در ادامه به چرایی عدم تنظیم قرارداد با فریلنسر و توضیح این که چرا باید از آن استفاده کنند، می‌­پردازیم. اول و مهمتر […]

واضح است که انعقاد قرارداد استاندارد موجب روابط بهتر با اشخاصی است که با آن‌ها همکاری می‌کنید، خواهد شد اما تعداد قابل توجهی از فریلنسرها و کارفرمایان بدون قرارداد، کار می‌کنند. ما در ادامه به چرایی عدم تنظیم قرارداد با فریلنسر و توضیح این که چرا باید از آن استفاده کنند، می‌­پردازیم.

اول و مهمتر از همه به یاد داشته باشید که شما یک کسب و کار هستید. بنابراین باید یک رابطه طولانی و خوب با کارکنان خود داشته باشید، اما حق و وظیفه­‌تان هم ایجاب می­‌کند که از منافع‌تان محافظت کنید.

یک قرارداد دورکاری خوب باید انتظارات مشخص در شرایط مختلف را تعیین کند تا اگر مشکلی به وجود آمد، بتواند انتظارات شما را برآورده کند. در نهایت، داشتن این قرارداد موجب کاهش ریسک در کار می‌­شود.

مزایای تنظیم قرارداد با فریلنسر

در صورتی که با اشخاصی به‌صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنید، این افراد به عنوان فریلنسر شناخته می‌شوند و نحوه همکاری و قرارداد مورد استفاده آن‌ها با کارمندان متفاوت است. با این توضیح که برای استخدام کارمندان نیاز به قرارداد کار خواهید داشت اما فریلنسرها در قالب پروژه با شما همکاری می‌کنند و قرارداد آن‌ها از نوع قرارداد پیمانکاری است.

از جمله مزایای این نوع قراردادها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمدید شدن بازه زمانی قرارداد

این یک مسئله رایج با فریلنسرها (دورکارها) است. شما باید یک پروژه را طبق توافق، کامل به کارمندتان ارائه دهید. کارمندتان از شما می­‌خواهد که فلان کار یا تعهد را انجام دهید، مثلاً زمان پروژه را افزایش دهید و ممکن است بارها این درخواست تکرار شود. زمانی می‌رسد که می‌­بینید زمان را دو برابر کرد‌ه­‌اید اما به‌­ازای آن، چیزی دریافت نکرده‌­اید و سرتان کلاه رفته است.

پس قبل از این که در این رابطه دچار سردرد بشوید، خودتان را راحت کنید و این موارد را به طور کامل مشخص کنید:

1- چه کارهایی را انجام می‌­دهید و چه کارهایی را انجام نمی‌­دهید.

2- چقدر پول خرج می­‌کنید؟

3- با چه فرآیندی برای انجام کار موافق هستید.

این موارد گرچه ساده اما بسیار کارگشا هستند.

فریلنسرهایی که به دلیل نداشتن قرارداد، پاسخگو نیستند

شما مفاد پروژه را مشخص، تقویمتان را تنظیم و شرایط را برای یک کار عالی آماده می­‌کنید. اما در نهایت پروژه به نتیجه نرسیده و به دلیل عدم پاسخگو­یی مجری و این که چند روز یا چند هفته طول می‌­کشد تا پاسخگو باشد، بیشتر از حد انتظار طول کشیده است. در این مواقع شما باید راهی را پیدا کنید تا از اتلاف وقت و هزینه­‌تان جلوگیری کنید.

مشخص نکردن دیرکرد یا عدم پرداخت در قرارداد

این مورد نیز یکی از موارد شایع است. شما کار را انجام می‌دهید، مجری نیز آن را تایید می­‌کند اما مجدداً کار پیش نمی‌رود. پرداختی نیز در مقابل انجام نمی‌شود. طرف مقابل در پاسخ می‌­گوید به زودی درست می­‌شود. گاهی اوقات این اتفاق می‌‌افتد، چون کارفرما سرش شلوغ است و به یک یادآوری نیاز دارد. در نتیجه انتظارات درمورد پرداختی باید به وضوح در قرارداد مشخص شود.

تصورات اشتباه در مورد عدم تنظیم قرارداد با فریلنسر

در زیر ۳ نظر شایع که موجب عدم انعقاد یک قرارداد حرفه‌ای می‌شود را بررسی خواهیم کرد.

«من مدت­‌ها است با فلان شخص کار کرده‌­ام، همدیگر را می­‌فهمیم. نیازی به رسمی­‌کردن آن نداریم.»

این خیلی خوب است که شما یک رابطه طولانی مدت با اشخاصی که با آن‌ها به‌صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنید، دارید. اما در صورتی که شما حرفه‌­ای نباشید، طرف مقابل ممکن است مایل به ادامه همکاری  با شما در طولانی مدت نباشد. تنظیم قرارداد یکی از جنبه­‌های حرفه­‌ای بودن است. زمانی که یک قرارداد جدید منعقد می­‌کنید، نیاز به یک فرآیند پیچیده نیست. شما می­‌توانید یک قرارداد ساده اما جامع و منصفانه تنظیم کنید و آن را برای کارمندتان ارسال کنید تا امضا کند.

«قرارداد همه چیز نیست. اگر کارمند آن را نقض کند چه کاری می‌­توانم انجام دهم؟»

این یک ایراد شایع است. شما می­‌توانید از یک قرارداد برای اصلاح مشکلات حقوقی­‌ای که قبلاً وجود داشته است و قبل از این که مجبور به استفاده از گزینه­‌های قانونی (مانند اقامه دعوی) شوید، استفاده کنید. اول از همه باید به این موضوع اشاره کرد که قراردادها یک سند نوشتاری مهم هستند و شما می‌­توانید به آن‌ها استناد کنید. اغلب اوقات خواندن مجدد قراردادی که دو طرف امضا کرده‌­اند، موجب حل اکثر اختلافات می‌­شود.

اگر فریلنسر همچنان به قراردادی که امضا کرده، پایبند نباشد، تهدید به اقدام حقوقی‌ موثر است. شما می‌توانید از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید تا به فریلنسر در مورد قرارداد توضیح دهد. در نهایت، بدترین سناریو این است که شما باید از طریق روند قانونی پیگیر ماجرا شوید. به همین دلیل، داشتن یک قرارداد واضح، اوضاع را برای شما آسان­‌تر می‌­کند.

«من حوصله بررسی و امضای قرارداد را ندارم. فقط به دنبال انجام کار و گرفتن دستمزد هستم.»

آغاز بدون دردسر پروژه، ممکن است وسوسه برانگیز باشد اما باید بر فرآیند امضای قرارداد جدید یا تمدید قرارداد قبلی  نظارت کرد.

این مسئله به شما کمک می­‌کند تا یک قرارداد درست را تنظیم کنید که از یک سو برای شما و از سوی دیگر برای فریلنسر منصفانه باشد. دقت در تنظیم قرارداد ممکن است تنها چند دقیقه از وقت شما را بگیرد، اما در عوض می­‌تواند از اتلاف وقت و هزینه بیشتر در آینده جلوگیری کند.

جمع‌بندی

بهانه­‌های زیادی برای این که با فریلنسر قرارداد نبندید، وجود دارد گرچه هیچ‌کدام در مورد چالش‌ها و مشلات حقوقی که در انتظار شماست کمکی نمی‌کند.

به یاد داشته باشید، شما یک کسب و کار هستید و باید کمترین میزان ریسک را متحمل شوید. تنظیم قرارداد می­‌تواند از طریق ارسال این پیام که شما حرفه‌ای هستید و در روابط کاری منصفانه عمل می­‌کنید، به روابط شما با افرادی که به‌صورت پروژه‌ای با آن‌ها همکاری می‌کنید، کمک کند. کلید این مسئله داشتن یک قرارداد ساده، جامع و منصفانه است که به سرعت می­‌توانید آن را تنظیم و برای فریلنسر بفرستید.

در این قراردادها موارد مهمی مانند بیمه و مالیات قرارداد پیمانکاری موضوعیت دارند که در هنگام تنظیم باید به آن توجه کنید.

سوالات متداول

برای همکاری با فریلنسر چه قراردادی مناسب است؟

قراردادهایی که در قالب پیمانکاری تنظیم می‌شوند، بهترین نوع قرارداد برای همکاری با فریلنسرها هستند.

آیا فریلنسر نیز توسط کارفرما بیمه می‌شود؟

خیر، فریلنسرها در قالب قرارداد پیمانکاری فعالیت می‌کنند و کارفرما الزامی به بیمه کردن آن‌ها ندارد.

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
پویا
پویا
5 سال پیش

الان این توصیه ها به مدیرهای کسب و کارها بود یا به فریلنسرها؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  پویا
5 سال پیش

سلام
قطعا رعایت نکات حقوقی برای داشتن یک قرارداد خوب و حرفه‌ای لازم و ضروری است، لذا این توصیه ها برای هر دو طرف قرارداد می‌باشد تا از منافع خود اطمینان حاصل کنند.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد همکاری پروژه ای شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد همکاری پروژه ای شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از