برون‌سپاری پروژه بدون قرارداد، هرگز!

برون‌سپاری پروژه بدون قرارداد، هرگز!

برون­‌سپاری یکی از راه‌­های مقرون­ به ­صرفه برای استارتاپ‌­ها و کسب­ و ­کارهای کوچک به منظور دستیابی به خدمات باکیفیت است. به این منظور شما می­‌توانید فرد متخصصی را استخدام کنید تا سایت­تان را توسعه دهد و یا طراحی کند. با این حال بدون تنظیم یک قرارداد حقوقی، ممکن است نگرانی­‌هایی درباره مالکیت معنوی به […]

برون­‌سپاری یکی از راه‌­های مقرون­ به ­صرفه برای استارتاپ‌­ها و کسب­ و ­کارهای کوچک به منظور دستیابی به خدمات باکیفیت است. به این منظور شما می­‌توانید فرد متخصصی را استخدام کنید تا سایت­تان را توسعه دهد و یا طراحی کند. با این حال بدون تنظیم یک قرارداد حقوقی، ممکن است نگرانی­‌هایی درباره مالکیت معنوی به وجود بیاید.

اگر امور برون‌سپاری شما در خارج از کشور است، داشتن اسناد قانونی برای مطمئن شدن از این که تجارت­ شما حفظ می­‌شود، امری حیاتی است.

برای استخدام یک شخص دورکار یا انجام امور برون سپاری به چه اسناد قانونی نیاز است؟

قرارداد مالکیت معنوی

تنظیم قرارداد مالکیت معنوی، راهی است که شما از حفظ مالکیت معنوی­تان در مقابل طرفین دیگر، مطمئن می‌شوید. وقتی کارتان را به یک پیمانکار، برون‌سپاری می­‌کنید، مهم است که پس از اتمام کار، آن کار به طور کامل به شما تحویل داده شود. داشتن قرارداد مالکیت معنوی، به شما کمک می­‌کند تا از منافعتان محافظت کنید و پیمانکار نتواند از آنها استفاده کند.

براساس قوانین برخی کشورها هم­چون ایران، مالکیت معنوی شما تنها زمانی به عنوان قانونی به رسمیت شناخته می­‌شود که سندی مدون و امضاء شده وجود داشته باشد. وقتی کاری را می­‌خواهید برون­‌سپاری کنید حتماً باید مطمئن شوید که هر دو طرف، سند قرارداد را خوانده و آن را امضاء می‌کنند.

قرارداد عدم افشای اطلاعات

قرارداد عدم افشای اطلاعات (که به NDA نیز معروف است) سندی است که از کسب ­و ­کار شما محافظت می­‌کند و به شما این امکان را می‌­دهد تا اطلاعات محرمانه‌­تان حفظ شود. براساس این قرارداد، طرفین قبول می­‌کنند تا اطلاعات محرمانه را منتشر نکنند. با استفاده از قرارداد عدم افشا اطلاعات در هنگام برون ‌سپاری، شما این تضمین را به دست می‌­آورید که هرگونه اطلاعات محرمانه‌­ای که به شخص دیگری می‌دهید، مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و با افراد دیگر به خصوص رقبای شما، به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

قرارداد طراحی وب سایت

زمانی که شما توسعه سایت‌­تان را برون‌­سپاری کرده‌­اید قرارداد طراحی وب سایت که قراردادی بین شما و توسعه­‌دهنده است، مهم می شود. قرارداد توسعه سایت موجب جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف بین شما و توسعه­‌دهندگان سایت می­‌شود. شما در این نوع قرارداد، ماهیت کار، روش پرداخت و خاتمه آن را مشخص می­‌کنید. این قرارداد همچنین از مالکیت معنوی شما محافظت می­‌کند و جنبه‌­های مختلف قوانین محرمانه طراحی و توسعه سایت شما را نیز مشخص می­‌کند.

مشاوره از کارشناس حقوقی

اغلب اوقات مدیریت امور حقوقی بسیار دشوار و سخت است. توصیه ما این است که وقتی کارهای‌تان را در کسب ­و­ کار را برون­‌سپاری می­‌کنید از یک مشاوره حقوقی کسب و کار، مشاوره بگیرید. بدون بازبینی حقوقی اسناد و قرارداد‌ها، مالکیت شما در جنبه‌­های مختلف کسب­ و ­کارتان می‌­تواند با شک و تردید همراه باشد.

راهکار نهایی

قبل از این که بخشی از کسب­ و­ کارتان را درگیر برون­‌سپاری کنید، با استفاده از اسناد قانونی، هم­چون قرارداد مالکیت معنوی یا قراداد عدم افشای اطلاعات، جنبه­‌های قانونی آن را محکم کنید. برای اطمینان یافتن از این که قرارداد‌ها درست تنظیم شده‌­اند، حتماً با یک مشاور حقوقی با تجربه مشورت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمد رضا
محمد رضا
5 سال پیش

ممنون از مقالتون. برون سپاری باید خیلی با دقت انجام بشه ما واقعا چند تجربه بد در کنار تجربیات خوب داریم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از