خرید و فروش زمین

خرید و فروش زمین چه نکاتی دارد؟ + نکات حقوقی تنظیم قولنامه

  خرید و فروش زمین، از معاملات رایج و مهم در فضای حقوقی ایران است. با این حال، ممکن است بسیاری از معامله‌گران، از نکات حقوقی معامله زمین به قدر کافی مطلع نباشند و به همین دلیل، درگیر مشکلات حقوقی ناشی از خرید و فروش زمین‌ شوند. مشکلاتی نظیر زیان‌های مالی، افتادن در دام کلاهبردارها […]

 

خرید و فروش زمین، از معاملات رایج و مهم در فضای حقوقی ایران است. با این حال، ممکن است بسیاری از معامله‌گران، از نکات حقوقی معامله زمین به قدر کافی مطلع نباشند و به همین دلیل، درگیر مشکلات حقوقی ناشی از خرید و فروش زمین‌ شوند. مشکلاتی نظیر زیان‌های مالی، افتادن در دام کلاهبردارها و… از جمله متداول‌ترین چالش‌های معاملات زمین هستند.

به همین خاطر، در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، قصد داریم نکات حقوقی مهم خرید و فروش زمین را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

مدارک شناسایی طرف معامله را بررسی کنید!

پیش از ورود به مراحل خرید و فروش زمین لازم است طرفین معامله، اسناد و مدارک موجود را به دقت بررسی کنند.

تطبیق اطلاعات سند زمین با اطلاعات فروشنده (نام و نشانی و کد ملی و…) یکی از مهم‌ترین مراحل خرید و فروش زمین به حساب می‌آید. بررسی مدارکی مانند وکالت‌نامه (در صورت فروش توسط وکیل و نماینده) هم در این مرحله توصیه می‌شود.

اخذ استعلام‌های مختلف، مانند استعلام ورشکستگی یا ممنوع‌المعامله بودن فروشنده و… نیز سبب می‌شود معامله زمین در نهایت امنیت و اطمینان انجام شود.

بازدید از زمین را فراموش نکنید!

در اکثر موارد، صرف بررسی سند زمین کفایت نمی‌کند و پیشنهاد می‌شود، خریدار زمین مورد معامله را از نزدیک مشاهده کند تا از بروز اختلافات مابین خریدار و فروشنده پیشگیری شود. با توجه به کاربری زمین (کشاورزی، ساخت‌وساز و…) ممکن است توجه به نکات مختلفی اهمیت پیدا کند.

تطبیق جزئیات سند زمین با واقعیت، از جمله، مساحت، انشعابات، محل وقوع، دسترسی و… موضوع مهمی است که خریداران باید در بازدید از زمین به آن توجه داشته باشند.

تنظیم قولنامه برای خرید و فروش زمین ضروری است!

اصولا تنظیم قولنامه در معاملات اموال منقول و غیرمنقول، اهمیت زیادی دارد. دلیل این امر این است که معمولا معاملات مذکور، به سرعت انجام نمی‌شوند و طی فرآیندهای آن مدت زمان زیادی می‌طلبد. به همین خاطر توصیه می‌شود با تنظیم قولنامه، طر فین معامله، به حضور در دفتر اسناد رسمی در تاریخ و مکان مشخصی، متعهد شوند.

لازم به ذکر است که تنظیم و نگارش قولنامه، به عنوان سند حقوقی مهم در معاملات، نیازمند دانش و تخصص حقوقی است و بایستی برای انجام آن از مهارت و تجربه وکلا و حقوقدانان امور قراردادها استفاده کرد.

از نکات مهم مندرج در قولنامه می‌توان به مشخصات طرفین معامله زمین، مشخصات موضوع معامله (زمین)، مبلغ قرارداد، شیوه پرداخت، زمان و مکان انتقال سند و… اشاره کرد.

استارتاپ وینداد با داشتن خدمات بانک نمونه قرارداد و تنظیم و بررسی قرارداد، آماده تنظیم قولنامه معاملات زمین شما با بهترین کیفیت است.

مشاور املاک معتبر برای خرید و فروش زمین پیدا کنید!

اگر چه می‌توان خرید و فروش زمین را بدون واسطه‌گری مشاوران املاک هم انجام داد، اما تجربه نشان داده است، استفاده از خدمات مشاوران املاک تا حد زیادی امنیت معامله زمین را برای طرفین آن تضمین می‌کند.

در اکثر معاملات، طرفین قرارداد یکدیگر را به خوبی نمی‌شناسند. به همین خاطر نقش مشاور املاک به عنوان شخصی که معامله را مدیریت می‌کند، مهم است. مشاور املاک با دریافت مرحله به مرحله مدارک از طرفین می‌تواند نقش مهمی در راستای اعتمادسازی بین طرفین خرید و فروش زمین داشته باشد.

با این حال باید توجه داشت که همه دفاتر مشاور املاک لزوما قابل اعتماد نیستند و باید تلاش کرد تا مشاور املاک رسمی و دارای مجوز از اتحادیه مشاورین املاک یافت.

توجه به وضعیت خاص زمین مهم است!

وضعیت هر زمین در خرید و فروش زمین ممکن است پیچیده‌تر از چیزی باشد که خریدار تصور می‌کند. به طور مثال برخی زمین‌ها در طرح‌های کشاورزی یا توسعه‌ای هستند. برخی زمین‌ها ممکن است از نظر وضعیت، مصادره‌ای، اوقافی، ورثه‌ای (با چند مدعی) محسوب شوند. چنین مواردی سبب می‌شود انتقال سند زمین به شدت دشوار شود.

به همین خاطر توصیه می‌شود با استفاده از کد رهگیری مخصوص سند زمین، از آخرین وضعیت زمین مورد نظر اطلاع پیدا کنید.

انتقال سند را جدی بگیرید!

گاهی ممکن است خریدار در معامله خرید و فروش زمین، تصور کند با تنظیم قولنامه و تحویل گرفتن زمین، معامله کامل شده است. اما باید به یاد داشت هر چند تسلیم فیزیکی زمین به خریدار اهمیت زیادی دارد اما انتقال سند زمین در دفاتر اسناد رسمی مرحله بسیار مهمی است که باید انجام شود.

در بسیاری از موارد کلاهبرداری دیده شده است که با تحویل زمین و تنظیم قولنامه، خریدار انتقال سند را جدی نگرفته است و در نهایت متوجه شده است زمین مذکور به شخص دیگری نیز واگذار شده است.

وجود یک مشاور حقوقی باتجربه در طول فرآیند خرید و فروش زمین به طرفین معامله این کمک را می‌کند که مشکلات حقوقی بالقوه ناشی از تنظیم قرارداد، انتقال سند و… بروز و ظهور نیابند.

درباره خرید و فروش زمین نیاز به مشاوره دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد کوشش شد تا مهم‌ترین نکات حقوقی خرید و فروش زمین بررسی شود.

با این حال باید به یاد داشت که معاملات با بهای بالا، مانند معامله ملک و زمین و خودرو و…، از حساسیتی زیادی برخوردارند و نیاز است تا طرفین معامله، از راهنمایی‌های حقوقدانان استفاده کنند تا از لحاظ مالی زیان نبینند.

تیم حقوقی وینداد، متشکل از حقوقدانان امور قراردادها و وکلای دادگستری متخصص، قادر است خدمات مشاوره حقوقی، تنظیم قولنامه و قرارداد، تنظیم اوراق قضایی، قبول دعاوی تخصصی و… را بهترین کیفیت، معقول‌ترین قیمت و بیشترین سرعت ارائه کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
سارا
سارا
3 ماه پیش

سلام وقت بخیر پدر شوهرم مقداری زمین به همسرم دادن تو یه برگه نوشتن من فروختم و چند شاهد انگشت زدن ایا اعتبار دارد این برگه بعدها برداران میتوانن مدعی باشن که قبول ندارن چون حضور نداشتن

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط