رد درخواست ثبت برند

در صورت رد درخواست ثبت برند چه کنیم؟ + دلایل رد و راهکارها

ثبت برند یک اقدام تجاری ضروری برای توسعه تجارت و کسب‌وکار است. با این حال طی کردن فرآیند ثبت برند همیشه به خوبی انجام نمی‌شود و گاهی منجر به رد درخواست ثبت برند می‌شود. در این مواقع نیاز است تا ابتدا دلایل رد درخواست را بدانیم و سپس با روش درست اقدام به ثبت مجدد […]

ثبت برند یک اقدام تجاری ضروری برای توسعه تجارت و کسب‌وکار است. با این حال طی کردن فرآیند ثبت برند همیشه به خوبی انجام نمی‌شود و گاهی منجر به رد درخواست ثبت برند می‌شود. در این مواقع نیاز است تا ابتدا دلایل رد درخواست را بدانیم و سپس با روش درست اقدام به ثبت مجدد کنیم.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ موضوع رد درخواست ثبت برند، علل اصلی و راهکارهای اصلاح آن رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

ثبت برند
برای بهره‌مندی از خدمات سیستم ثبت برند وینداد، همین الان اقدام کنید!

ثبت برند چه مراحلی دارد؟

پیش از بررسی دلایل رد درخواست ثبت برند، لازم است اطلاعاتی از فرآیند صحیح ثبت برند داشته باشیم. به طور خلاصه برای ثبت برند باید مراحل زیر را طی کرد:

– ورود به سامانه مرکز مالکیت معنوی

– انتخاب گزینه میز خدمات الکترونیک

– انتخاب گزینه ثبت اظهارنامه و انواع درخواست در بخش ثبت علائم

– ثبت نام و ورود به پنل کاربری

– انتخاب نوع شخص متقاضی ثبت بر‌ند (حقیقی، حقوقی، ایرانی، غیرایرانی)

– ورود اطلاعات متقاضی ثبت برند (نام و نشانی، شغل، رشته فعالیت، اقامتگاه، شماره ملی و…)

– آپلود مدارک مرتبط (کارت ملی و شناسنامه و اظهارنامه و…)

– ورود ایمیل و رمز عبور

– تایید ثبت نام و ذخیره‌سازی فرآیند

– دریافت کد شناسایی

– دریافت اقرارنامه

– مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تایید حساب کاربری با گواهی امضا

با این حال گاهی ممکن است به دلایل مختلفی، ثبت برند به خوبی پیش نرود و منجر به رد درخواست ثبت برند شود.

در ادامه به عمده دلایل رد د‌رخواست ثبت برند می‌پردازیم.

مهم‌ترین دلایل رد درخواست ثبت برند چیست؟

عمدتا رد درخواست ثبت برند به دلیل مشکل در مدارک ارائه شده و یا اطلاعات وارد شده در سامانه است. در ادامه به مهم‌ترین دلایل ر‌د درخواست ثبت برند اشاره کرده‌ایم:

انتخاب برند مشابه

انتخاب برند مناسب الزامات و ضوابط قانونی خاصی دارد. به طور مثال نشان و نام برند انتخابی باید یگانه باشد. به این معنا که برند یا همان علامت تجاری نباید تکراری یا مشابه با علامت تجاری معروف باشد.

انتخاب برند غیرشفاف

همچنین عدم وجود شفافیت در علامت تجاری انتخاب شده می‌تواند منجر به رد درخواست ثبت برند شود. به طور مثال اگر برند انتخابی فریبنده باشد یا به شکلی طراحی شود که برند مشهور دیگری را تداعی کند، مرکز مالکیت معنوی آن را رد می‌کند.

انتخاب برند مغایر با مقررات عمومی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل رد درخواست ثبت برند، نقض مقررات بوسیله برند ارائه شده است. استفاده از تصاویر و کلمات مغایر با اخلاق و نظم عمومی، تقلید از علائم نظامی، پرچم‌ها، نشان‌های رسمی ملی و بین‌المللی و… بر خلاق قوانین و مقررات بوده و سبب ر‌د درخواست ثبت برند خواهد شد.

عدم اصالت مدارک ارائه شده

همانطور که می‌دانید، برای ثبت برند، متقاضیان باید مدارک خاصی مانند شناسنامه، اظهارنامه و فرم‌ها و… را ارائه کنند. گاهی ممکن است مدارک ارائه شده مخدوش یا ناخوانا و یا غیراصیل باشند. در این صورت پس از فرآیند بررسی مدارک در مرکز مالکیت معنوی، ر‌د درخواست ثبت برند اتفاق خواهد افتاد.

همچنین باید توجه داشت که جعل مدارک برای ثبت برند در صورت اثبات، می‌تواند عواقب حقوقی سنگینی برای اشخاص داشته باشد.

عدم طی کردن مراحل کامل ثبت برند

گاهی ممکن است متقاضیان ثبت برند بدون توجه به تک تک مراحل این فرآیند اقدام کنند. تکمیل فرم‌ها و ورود اطلاعات متقاضی و برند، آپلود مدارک لازم، دریافت اقرارنامه، مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و گواهی امضا و… از مراحل مهم فرآیند ثبت برند هستند. در صورت نقص در طی کردن مسیر ثبت برند، قطعا رد درخواست ثبت برند به وجود خواهد آمد.

اقدام لازم پس از ر‌د درخواست ثبت برند چیست؟

ر‌د درخواست ثبت برند، غالبا بوسیله اخطار رفع نقصی که مرکز مالکیت معنوی به متقاضی ارسال می‌شود، اتفاق می‌افتد. در این زمان لازم است متقاضیان به دقت دلایل رد درخواست ثبت برند را مطالعه کنند و در مدت ۳۰ روز نسبت به رفع نواقص و ایرادات بیان شده اقدام کنند.

برای رفع نقص نیز بایستی از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی و بخش درخواست رفع نقص اقدام کرد. نکته مهم آن است که متقاضیان بتوانند به درستی دلیل ر‌د درخواست ثبت برند را متوجه شوند و سپس اقدام مجدد کنند.

لازم به ذکر است که اگر متقاضیان در مدت ۳۰ روز نتوانند رفع نقص کنند، می‌توانند با ارائه مدارک و دلایل خود، مهلت مذکور را تا ۶۰ روز (۳۰ روز بیشتر) تمدید کنند.

نیاز به پاسخگویی به رد درخواست ثبت برند دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین دلایل رد دخواست ثبت برند به همراه راهکار عملی آن بررسی شود. نباید فراموش کرد که دقت در فرآیند اولیه ثبت برند سبب می‌شود تا از رد درخواست ثبت برند جلوگیری شود و در نتیجه در هزینه‌های مالی و زمانی نیز تا حد قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی شود. به همین خاطر همواره توصیه می‌شود برای ثبت برند خود از راهنمایی حقوقدانان و شرکت‌های ثبتی معتبر و شفاف استفاده کنید.

ما در وینداد با داشتن تیم کارشناسان حقوق ثبت و مشاوران مجرب حقوقی قادر هستیم تا خدمات ثبت برند خود را برای ثبت یا رفع نقص برند ارائه کنیم.

سیستم ثبت برند وینداد با شفافیت کامل، دقت و سرعت بالا و قیمتی منصفانه قادر است کلیه نیازهای شما را در حوزه ثبت برند به بهترین شکل پاسخ دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمد
محمد
24 روز پیش

سلام وقتتون بخیر من اقدام به ثبت برندم کردم و بعد از ۳۰ روز این پیام برام اومد:

ارسال ابلاغیه
موضوع ابلاغیه : ابلاغیه کان لم یکن نمودن اظهارنامه، بدلیل عدم تایید مدارک

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت