در مورد صادرات به کویت و تعرفه‌های گمرکی آن بیشتر بدانید

در مورد صادرات به کویت و تعرفه‌های گمرکی آن بیشتر بدانید

صادرات به کویت به‌خاطر موقعیت جغرافیایی این کشور یکی از بازارهای با پتانسیل بالا برای صادرات کالا به حساب می‌آید. به دلیل اقلیم خشک این کشور معمولاً کشاورزی در آن صورت نمی‌گیرد و بنابراین کشور کویت مخصوصاً در حوزه‌ تأمین مواد غذایی موردنیاز شهروندان خود به واردات کالاهای گوناگون از دیگر کشورهای همسایه متکی است. […]

صادرات به کویت به‌خاطر موقعیت جغرافیایی این کشور یکی از بازارهای با پتانسیل بالا برای صادرات کالا به حساب می‌آید. به دلیل اقلیم خشک این کشور معمولاً کشاورزی در آن صورت نمی‌گیرد و بنابراین کشور کویت مخصوصاً در حوزه‌ تأمین مواد غذایی موردنیاز شهروندان خود به واردات کالاهای گوناگون از دیگر کشورهای همسایه متکی است. ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه‌ صادرات محصولات کشاورزی همکاری بسیاری با کویت دارد. سال‌هاست که بسیاری از تجار مقیم استان‌های جنوبی ایران مانند خوزستان و بوشهر تعدادی از کالاهای صادراتی ایران را از راه‌های آبی به کویت صادر می‌کنند. با توجه به اهمیت بخش صادرات در اقتصاد یک کشور و هم‌چنین با وجود کالاهای منحصربه‌فرد و با کیفیت متنوع ایرانی، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب میزان صادرات به کویت را افزایش داد.

اگر در مورد صادرات به کویت نیاز به راهنمایی دارید همین الان با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

شروط ابتدایی صادرات به کویت چیست؟

به‌منظور این کار باید ابتدا شرایط و قواعد مرتبط با صادرات به کویت را با دقت بررسی کرد. یکی از ویژگی‌های خاص بازار کویت این است که محصولات بسیار باکیفیت در آن عرضه می‌شوند، بنابراین رعایت استانداردهای ضروری به‌منظور رقابت با دیگر بازیگران این عرصه در کویت از اهمیت بسیاری برخوردار است.
به نظر می‌رسد مهم‌ترین و اولین نکته‌ای که در مورد صادرات به کویت باید در نظر گرفت این است که بر اساس قوانین کویت تنها شرکت‌های کویتی یا شرکت‌هایی که در کویت ثبت‌شده‌اند، اجازه‌ واردات کالا را دارند، بنابراین اتباع خارجی که قصد انجام فعالیت‌های تجاری یا صادرات به کویت را داشته باشند باید حتماً از طریق یک تبعه‌ کویتی، این کار را انجام دهند.
البته شرکت‌های خارجی نیز می‌توانند اقدام به ایجاد شعبه در کویت کرده یا اینکه با اتباع این کشور، یک شرکت مشترک تأسیس کنند. باید توجه داشت که در صورت تأسیس یک شرکت مشترک، شریک غیر کویتی می‌تواند حداکثر ۴۹ درصد سهم داشته باشد. بر اساس قوانین کویت، شرکت‌های کویتی از پرداخت مالیات معاف بوده و به دلخواه خود زکات می‌دهند، با این حال شرکت‌های خارجی در صورت تأسیس شعبه در کویت و یا شریک خارجی در یک شرکت مشترک به میزان سهمش باید مالیات بر درآمد بپردازند. میزان این مالیات ۱۵ درصد است. هم‌چنین شایان ذکر است که وزارت بازرگانی و صنایع کویت، تنها برای اتباع و شرکت‌های کویتی کارت بازرگانی صادر می‌کند.

در صورتی که برای صادرات کالای خود نیاز به استفاده از قرارداد داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

لزوم رعایت استانداردهای بازار

کشور کویت در امور گمرکی، تجاری و مسائل مربوط به استانداردهای کالاهای وارداتی پیرو خط مشی اتحادیه عرب است. اتحادیه عرب نیز در این زمینه از مقررات شورای همکاری خلیج‌فارس و سازمان تجارت جهانی تبعیت می‌کند. منظور از استانداردهای کالاهای وارداتی، ویژگی‌هایی است که این کالاها باید داشته باشند.
از جمله این استانداردها این است که مشخصات محصول، ترکیبات، اطلاعات شرکت تولیدکننده، تذکرات ضروری مربوط به مصرف و یا نگهداری، تاریخ تولید و تاریخ‌مصرف کالای صادراتی به زبان عربی روی بسته‌ی محصولات درج شوند. لازم به ذکر است که می‌توان علاوه بر زبان عربی، این مشخصات را به زبان دیگری نیز روی بسته‌بندی چاپ کرد ولی در هر حال درج آن‌ها به زبان عربی الزامی است. درج تاریخ‌های تولید و مصرف نیز به میلادی باید انجام شود.
هم‌چنین محدودیت‌های مدت‌زمان باقی‌مانده از دوره‌ مجاز مصرف کالا به‌منظور قرار گرفتن در شبکه‌ توزیع باید رعایت شوند. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تاکنون معمولاً کالاهایی که با استانداردهای متعارف اروپا بسته‌بندی و عرضه‌شده‌اند، مشکلی برای ورود به کشور کویت نداشته‌اند.

تعرفه‌های گمرکی جهت صادرات به کویت

یکی از نهادهای اصلی اقتصاد کویت، گمرک است و بنابراین دولت کویت به مناسب بودن تعرفه‌های وارداتی بسیار توجه می‌کند. تعرفه، مالیات و عوارضی است که دولت‌های مختلف به دلایل حمایتی، مالی یا هردوی این‌ها از کالاهای وارداتی دریافت می‌کنند.
به‌طورکلی می‌توان گفت که کشور کویت نظام گمرکی و تعرفه‌ای نسبتاً آزادی دارد. کویت با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس یک پیمان همکاری اقتصادی منعقد کرده و در ذیل آن توافق کردند که تعرفه‌ی یکسانی را برای واردات کالاهای مختلف در نظر بگیرند. در حال حاضر تعرفه‌ واردات اکثر کالاها از کشورهای دیگر به کویت بر اساس قانون گمرک متحدالشکل شورای همکاری خلیج‌فارس، حداکثر پنج درصد ارزش یا بهای کالا بوده و تعرفه‌ی واردات دخانیات صد درصد است. به منظور واردات کالا به مناطق آزاد تجاری، نیازمند پرداخت تعرفه‌های گمرکی نیست.

پس اگر ایده‌ای دارید که می‌خواهید با آن وارد حوزه صادرات شوید، حتما مشاوره حقوقی را دریافت کنید.

فهرستی از کالاهای محبوب به‌منظور صادرات به کویت

میوه، بستنی، پیاز، خشک بار، سقز، زعفران، سیر، هندوانه، کاه، فرش سنتی، کف‌پوش، حیوانات، حلواماهی، گچ و غیره از جمله کالاهایی هستند که دارای پتانسیل بسیاری به منظور صادرات به کویت می‌باشند.
از جمله بازارهای مستعد کویت برای واردات، بازار میوه‌ این کشور است چرا که کشور کویت برای تهیه نمودن مواد غذایی بسیار به واردات وابسته است.

کدام کالای خاص برای صادرات به کویت بهتر است؟

صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی به کویت نیازمند اخذ مجوز صنعتی است.
صادرات گوشت، دام زنده و فرآورده‌های مشابه مشروط به رعایت یک سری دستورالعمل‌های خاص است.
کلیه‌ی محصولات و صنایع غذایی تنها پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت کویت، ترخیص می‌شوند.
اگر شرکتی در کویت، نمایندگی رسمی از شرکت صادرکننده‌ یک کالا برای واردات داشته باشد و قرارداد نمایندگی مربوطه در اتاق بازرگانی کویت ثبت‌شده باشد، این کالا صرفاً توسط همان شرکت دارای نمایندگی، اجازه‌ی ورود و ترخیص می‌گیرد.

توجه به بازار فروش کالای صادراتی

یکی از مواردی که در هنگام صادرات کالا باید در نظر گرفته شود، شبکه‌ی توزیع کالای مربوطه در کشور مقصد و پیش‌بینی میزان استقبال از آن کالا و هم‌چنین انجام بازاریابی‌های مناسب در بازارهای مربوطه است. با توجه به این نکته، در مورد صادرات به کویت باید به مفهومی به نام شرکت‌های تعاونی محلی به نام جمعیه در این کشور توجه کرد. کشور کویت دارای پنجاه‌وسه بازار اصلی بوده که هرکدام از این مجتمع‌های فروشگاهی دارای شعبه‌هایی کوچک‌تر هستند. به‌طورکلی گفته‌شده تعداد مجموع این فروشگاه‌های محله‌ای به ۴۳۸ عدد می‌رسد که در محله‌های مختلف نیازهای شهروندان را تأمین کنند. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیش از هشتاد درصد از کالاهای موردنیاز شهروندان به‌طور روزانه توسط همین جمعیه ها تأمین می‌شوند. با توجه به اهمیت این بازارهای محلی، ارتباط برقرار کردن با آن‌ها و توجه به نیازهایشان ضروری است.

اگر به فکر رونق صادرات خود هستید مشاوره حقوقی در زمینه صادرات کالا را همین الان دریافت کنید.

در مورد صادرات به کویت نیاز به راهنمایی دارید؟

با توجه به ظرفیت‌های موجود کویت برای فعالات تجاری و سرمایه‌گذاری ایرانی؛ به نظر می رسد که کویت می‌تواند نقش یک پایگاه و سکوی پرتاب محصولات ایرانی به کشورهای همسایه نیز تلقی گردد. عمان بخاطر داشتن سه منطقه آزاد تجاری، مقصد خوبی برای شرکت‌های ایرانی می‌باشد به‌خصوص در حوزه‌های صنایع غذایی، کشاورزی و بهداشتی.
اگر در زمینه صادرات به کویت و قراردادهای بین‌المللی نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد جهت بهره‌مندی در این زمینه و نیز تنظیم یا بررسی قراردادهای بین المللی خود استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

5 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمد کریمیان
محمد کریمیان
2 سال پیش

با سلام
شرکتی خدماتی در صنایع نفت و پتروشیمی و پالایشگاهی هستیم .خواستم ببینم چگونه میشود برای انجام کارهای خدماتی به صنایع نفتی و پالایشگاهی در کشور کویت انجام بدهیم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد کریمیان
1 سال پیش

با سلام و احترام
راه اندازی تجارت در هر کشوری مستلزم رعایت ضوابط و مقررات خاص آن کشور می باشد بنابراین به منظور کسب اطلاعات دقیق و تخصصی در این مورد، لطفا به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

احمد
احمد
3 سال پیش

سلام.
میخواستم قوانین گمرکی کویت برای صادرات کشمش رو بپرسم.اگه امکانش هست راهنمایی کنید.با تشکر

میثم‌
میثم‌
3 سال پیش

من‌ میتوانم به کویت اجناس صادر کنم‌ ولی میخوام یکی کمکم‌ کنه تبعه کویتی داشته باشه ممنون09١68875736

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  میثم‌
3 سال پیش

باسلام و احترام؛

حتما به این نکته توجه کنید که یکی از مسائل بسیار مهم در صادرات به کشور کویت که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید مباحثی قراردادی است.
کارشناسان حقوقی وینداد می‌توانند قراردادهای صادراتی مورد نیاز شما به زبان فارسی، انگلیسی و یا عربی را به شکل اختصاصی طراحی و تنظیم کنند.
برای تنظیم قراردادهای خود با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۴۲۷۸۴۶ تماس حاصل فرمایید.

باتشکر

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط