با قرارداد اجاره به شرط تملیک ، مالک مال مورد اجاره شوید!

با قرارداد اجاره به شرط تملیک ، مالک مال مورد اجاره شوید!

امروزه یکی از قراردادهای پرکاربرد و مهم قرارداد اجاره می‌باشد که این قرارداد چالش‌های حقوقی خاص خود را دارد که دقت و همچنین افزایش آگاهی‌های حقوقی و ارائه و دریافت مساعدت‌های حقوقی سهم زیادی در این موضوع دارد. قرارداد اجاره به شرط تملیک نیز به عنوان یکی از تعهدات و آثار فرعی است که به […]

امروزه یکی از قراردادهای پرکاربرد و مهم قرارداد اجاره می‌باشد که این قرارداد چالش‌های حقوقی خاص خود را دارد که دقت و همچنین افزایش آگاهی‌های حقوقی و ارائه و دریافت مساعدت‌های حقوقی سهم زیادی در این موضوع دارد. قرارداد اجاره به شرط تملیک نیز به عنوان یکی از تعهدات و آثار فرعی است که به صورت شرط در ضمن عقد گنجانده می‌شود که در این نوشتار قصد داریم در مورد اجاره به شرط تملیک و نحوه تنظیم قرارداد مطالبی را به شما خوانندگان و همراهان وینداد ارائه کنیم.
در انتهای این مطلب اگر نیاز به قرارداد اجاره به شرط تملیک داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی ما بهترین قرارداد را برای شما منعقد کنند.

تنظیم قرارداد اجاره چیست؟

اصولا انعقاد قرارداد یک راه امن و مناسب جهت تامین و تضمین تعهدات کاری، زمان انجام تعهدات، انتظارات طرفین می‌باشد که در راستای بهبود اطمینان خاطر و جلب رضایت طرفین می‌بایست منعقد شود. اساساً می‌توان به وضوح نتیجه عدم پایبندی به انعقاد قرارداد را در بسیاری از پرونده‌های قضایی در کشور که به سبب بی مبالاتی و عدم احتیاط در رعایت اصول کاری بوده را مشاهده کرد و عدم انعقاد این قراردادها منجر به ایجاد اختلافات بسیاری شده است. انعقاد قرارداد خود به عنوان مطلع ارزیابی و معیار سنجش انتظارات طرفین همچنین شرایط آن ها در قرارداد می باشد.
در نگاه اول بهتر است بدانیم که اصولا تعریف قرارداد اجاره به چه شکل است و از منظر حقوق مدنی عقد اجاره چگونه تعریف شده است؟

مطابق با ماده ۴۶۶ قانون مدنی، اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود. اجاره‌دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را  عین مستاجره و اجاره بها را مال‌الاجاره می‌گویند.

در مورد اجاره به شرط تملیک چه می‌دانید؟

اجاره به شرط تملیک یکی از تعهدات و آثار فرعی است که در عقد اجاره گنجانده و درج می‌شود و اصولا به آن دسته از قراردادهای اجاره‌ای که چنین شرطی در آن گنجانده شده باشد اجاره به شرط تملیک می‌گویند.

در واقع اجاره به شرط تملیک نوعی عقد اجاره است که در آن این شرط درج می‌شود که اگر مستاجر به تمامی تعهدات موجود در این قرارداد عمل کند در پایان مدت اجاره مالک عین مستاجره (مال مورد اجاره) خواهد شد.

بنابراین اجاره به شرط تملیک قرارداد اجاره‌ای است که در نهایت منجر به مالک شدن مستاجر می‌شود و در اصطلاح حقوقی اصولا تملیک به معنای مالک کردن دیگری می‌باشد و در طی روندی که در این قرارداد وجود دارد یکی از طرفین دیگری را مالک می‌کند.

در تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک به چه مواردی توجه کنم؟

  • ۱_ طرفین قرارداد را مشخص کنید.
  • ۲_ موضوع و مشخصات قرارداد را تعیین کنید.
  • ۳_ مدت اجاره اهمیت دارد.
  • ۴_ شرایط و آثار قرارداد را مشخص کنید:

_ طرفین قرارداد اجاره به شرط تملیک متعهد می‌شوند که پس از پرداخت آخرین قسط اجاره بها مال مورد اجاره به مالکیت مستاجر در می‌آید.

_ در صورت تحقق بند پیشین طرفین متعهد می‌شوند که در تاریخ …در دفتر اسناد رسمی شماره….حاضر شوند و نسبت به تنظیم سند رسمی به نام مستاجر اقدام نمایند.

_ در صورتی که مستاجر در مدت اجاره تمام مبلغ اجاره‌بها را یکجا پرداخت کند مال مورد اجاره از همان تاریخ به مالکیت مستاجر در می‌آید.

_ اگر مستاجر از پرداخت اجاره‌بها امتناع کند موجر (مالک مال مورد اجاره) حق دارد که قرارداد را فسخ کند.

_ در صورتی که تخلف از مفاد تعهدات مندرج در قرارداد میان طرفین ایجاد شود متخلف مطابق قرارداد مکلف است به ازای هر روز تاخیر معادل مبلغ تعیین شده به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد به طرف مقابل پرداخت کند.این خسارت نیز مانع از الزام به اجرای تعهد اصلی نخواهد بود.

_ موجر (مالک مورد اجاره) حق بر نقل و انتقال مورد معامله را به هر عنوان و به هر طریق به دیگری نخواهد داشت و تخلف از این تعهد هیچ تاثیری در اجرای تعهدات مندرج در قرارداد ندارد.

_ مستاجر متعهد و موظف به نگهداری عین مستاجره خواهد بود و در صورت تعدی و تفریط در نگهداری آن مسئول خواهد بود.

_ مستاجر می‌تواند/نمی‌تواند در طول مدت اجاره نسبت به اجرای تعهدات و حقوق مندرج در این قرارداد شخص دیگری را به عنوان طرف مورد معامله با موجر جایگزین خود کند.(با عنوان انتقال موقعیت قراردادی)

_ تعمیرات و هزینه‌های کلی که مربوط به نگهداری اصل مال مورد معامله است به عهده موجر است و هزینه‌های جزئی که برای کمال انتفاع (استفاده) است به عهده مستاجر است.

در صورتی که به نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک نیاز دارید می‌توانید همین الان درخواست تنظیم آن را در وینداد ثبت کنید.

در قرارداد اجاره تکالیف موجر و مستاجر چگونه است؟

_ تکالیف موجر در قرارداد اجاره:

  • مورد اجاره باید بدون عیب و نقص به مستاجر تسلیم شود.
  • تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره لازم است به عهده موجر است اما امکان شرط خلاف نیز وجود دارد.
  • اطلاعات لازم برای استفاده از عین مستاجره باید در اختیار مستاجر قرار بگیرد.
  • هرگونه اقدام به بهره‌برداری از عین مستاجره ممنوع است.
  • هزینه‌های انتقال بر عهده موجر است.

_ تکالیف مستاجر در قرارداد اجاره:

  • مورد اجاره در دست مستاجر امانت است و اگر در حفظ آن تعدی و تفریط کند مسئول خواهد بود.
  • مستاجر موظف اقساط اجاره بها را در زمان مقرر پرداخت کند.
  • مستاجر باید همان استفاده‌ای از مورد اجاره را داشته باشد که در توافق میان طرفین مقرر شده است.

موارد انقضا قرارداد اجاره به شرط تملیک چیست؟

۱_ در حالتی که مدت اجاره به اتمام رسیده باشد و مستاجر نیز به شروط مورد توافق عمل کرده باشد، عین مستاجره به مالکیت مستاجر در می‌آید و عقد خاتمه می‌یابد.

۲_ در حالتی که مدت اجاره سپری شده باشد ولی مستاجر به وظایف خود عمل نکرده باشد موجر حق دارد که مورد اجاره را پس بگیرد.

۳_ پایان و انقضا قرارداد ممکن است بر اثر فسخ موجر یا مستاجر در ضمن مدت اجاره انجام شود.

پرسش ها و ابهام‌های حقوقی خود در مورد شرایط و مفاد قرارداد اجاره به شرط تملیک را با کارشناسان حقوقی ما مطرح کنید.

در مورد قرارداد اجاره به شرط تملیک هنوز سوالی دارید؟

اجاره به شرط تملیک نیز بسته به موضوع آن که دامنه‌های متفاوتی دارد در قالب قرارداد مخصوص به خود منعقد می‌شود این قرارداد نیز مانند قراردادهای دیگر از جمله قرارداد اجاره مغازه یا قرارداد اجاره دفتر کار، الزامات و ملاحظات حقوقی خاص خود را دارد که مانند موارد دیگر عقود و قراردادها باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم. کارشناس امور قراردادهای وینداد برای انعقاد قرارداد اجاره به شرط تملیک در کنار شماست.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
افشین صفری
افشین صفری
3 سال پیش

با سلام قرارداد اجاره به شرط تملیک با لیزینگ پاریان مرحوم پدرم داشت. که از سال 87 الی 92 پایان مدت اجاره بود . پدرم در سال 87 فوت کرد. وتا کنون ما قرارداد را ندیده ایم. و دست و پا شکسته اقساط پرداخت کرده ایم. و میلغ دیر کرد و جریمه به وام خودرو تعلق گرفته. الان شکایت کردن از ما. که نوشته درخواست ضررو زیان مطالبه اجور معوقه و خسارت من نیخواهم تمام اقساط با دیرکرد و جریمه ها رو پرداخت نمایم آیا لیزینگ میتواند قرارداد را فسخ کند؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  افشین صفری
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست بررسی قرارداد ثبت نموده و قرارداد اجاره به شرط تملیک خود را بارگذاری نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت آن را بررسی نموده و پاسخ دقیق به شما ارائه نمایند.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند