قرارداد خرید سنگ

قرارداد خرید سنگ + نکات مهم قراردادهای مصالح ساختمانی

خرید و فروش مصالح ساختمانی، یکی از معاملات رایج در حوزه ساخت‌وساز و پیمانکاری ساختمان است. سنگ نیز به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد و حیاتی برای پروژه‌های ساختمانی است. برای خرید انواع سنگ، لازم است تا میان خریدار و فروشنده قرارداد خرید سنگ تنظیم شود. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ […]

خرید و فروش مصالح ساختمانی، یکی از معاملات رایج در حوزه ساخت‌وساز و پیمانکاری ساختمان است. سنگ نیز به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد و حیاتی برای پروژه‌های ساختمانی است. برای خرید انواع سنگ، لازم است تا میان خریدار و فروشنده قرارداد خرید سنگ تنظیم شود.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات تنظیم قرارداد خرید سنگ و بندهای مهم و کاربردی آن رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

پروژه‌های پیمانکاری چه پروژه‌هایی هستند؟

اگرچه دو دسته مهم قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای پیمانکاری خدمات و پیمانکاری ساختمان هستند، اما زمانی که صحبت از پروژه‌های پیمانکاری می‌شود، غالبا منظور پروژه‌های ساختمانی و ساخت و ساز و عمران هستند.

این دسته پروژه‌ها با توافق یک کارفرما و یک پیمانکار آغاز می‌شوند. شرایط عمومی پیمان، نام سندی است که بسیاری از مقررات لازم و تنظیم‌گر میان کارفرما و پیمانکار را تصریح کرده است.

روابط پیمانکاری در حقوق ایران از روابط نسبتا پیچیده حقوقی به حساب می‌آید. به همین خاطر وجود قرارداد پیمانکاری جامع و همچنین تسلط بر موضوع تنظیم صورت وضعیت پیمانکاری و سایر اسناد مرتبط مانند شرایط عمومی پیمان، می‌تواند تا حد بسیار زیادی به کارفرمایان و پیمانکاران کمک کند.

در روابط پیمانکاری یکی از مهم‌ترین موارد، قرارداد داشتن در خصوص تامین مصالح ساختمانی است. تنظیم قرارداد خرید مصالح مانند سنگ، به طرفین قرارداد پیمانکاری یعنی کارفرما و پیمانکار این امکان را می‌دهد تا در نهایت امنیت حقوقی تعهدات متقابل خود را اجرا کنند.

لیست مصالح در قراردادهای پیمانکاری چیست؟

همانطور که گفته شد سنگ یکی از مصالح مهم در قراردادهای پیمانکاری است. در ادامه به لیستی از مصالح قراردادهای پیمانکاری اشاره می‌کنیم.

۱) نوع اسکلت ساختمان: بتون یا …

۲) نوع مصالح دیوار: استفاده از آجر، سنگ، سفال یا بلوک سیمانی و…

۳) نوع بافت سقف: یونولیت یا تیرچه بلوک، رابیتس و…

۴) نوع لوله‌های آب، گاز، فاضلاب و… انشعابات

۵) جنس مصالح کف سالن و اتاق‌ها: مثل سرامیک، لمینت و…

۶) جنس کاشی سرویس بهداشتی و آشپزخانه

۷) شیرآلات سرویس بهداشتی و آشپزخانه

۸) شیرآلات گاز و…

۹) نوع کلید و پریزها

۱۰) سیم‌کشی واحدها

۱۱) نوع کابینت: ام دی اف یا …

۱۲) لوله‌های هواکش سرویس بهداشتی، آشپزخانه و…

۱۳) نقاشی واحدها: جنس و نوع رنگ

۱۴) درب اتاق‌ها و ورودی و نوع قفل و دستگیره‌ها: ضد سرقت، معمولی و…

۱۵) قرنیز دیوارها: کامپوزیت یا …

۱۶) پنجره‌ها و توری: دو جداره و…

۱۷) آیفون تصویری: رنگی یا سیاه سفید

۱۸) سرویس فرنگی و فلاش تانک

۱۹) آنتن مرکزی و سیم‌کشی آن

۲۰) پله‌ها و پاگرد طبقات: جنس سنگ و طول پله‌ها

۲۱) نرده‌های راه‌پله

۲۲) مشخصات دقیق حیاط، انباری، آسانسور و پارکینگ در صورت لزوم

۲۳) نمای بیرونی ساختمان: مانند پنجره‌ها و جنس سنگ و کاشی

۲۴) مشخصات پشت‌بام و عایق‌کاری و…

۲۵) سیستم گرمایشی و موتورخانه و شوفاژها

۲۶) چراغ تایمردار برای روشنایی راهروها و طبقات

۲۷) نرده‌های محافظ پنجره‌ها

۲۸) آکاردئون محافظ درب‌ها

۲۹) و…

منظور از سنگ در قرارداد خرید سنگ چیست؟

سنگ به عنوان یکی از مصالح مهم ساختمانی، انواع مختلفی دارد. در این مطلب پیش از ورود به بررسی نکات قرارداد خرید سنگ، نگاه مختصری به انواع سنگ‌های رایج در ساخت‌وساز می‌اندازیم تا متوجه شویم که منظور از سنگ در این قرارداد چه سنگ‌هایی می‌تواند باشد:

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یکی متداول‌ترین انواع سنگ‌های ساختمانی است که در رنگهای قرمز، سیاه، آبی، سبز و… به فروش می‌رسد. این سنگ بسیار مستحکم و مقاوم به آب و حرارت و ساییدگی و خوردگی است و به همین خاطر نیز قیمت نسبتا بالایی دارد.

از سنگ گرانیت می‌توان در کنار انواع فولاد و چوب و شیشه نیز استفاده کرد و به بیان بهتر در بسیاری از قسمتهای عملیات ساختمان‌سازی به کار برد.

 سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی است که در رنگ‌های روشنتر مانند سفید و خاکستری برای دکوراسیون داخلی و خارجی یا همان نمای ساختمان‌های مدرت استفاده می‌شود.

خاصیت صیقلی و برش خوردن بالای این سنگ به همراه قیمت نسبتا مناسب، آن را در میان طراحان خارجی ساختمان محبوب کرده است.

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از ترکی سنگ‌های تراورتن با مواد چسبنده تشکیل می‌شود. پیمانکاران ساختمان و طراحان از این سنگ‌های آنتیک که به شکل خرده سنگ هستند، برای طراحی داخلی محدود و طراحی نمای ساختمان، قسمت‌های تفریحی و تزیینی مانند استخر، شومینه و… استفاده می‌کنند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر یکی از گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که به دلیل سطح صیقلی، آیینه‌ای و درخشان خود مورد توجه پیمانکاران ساختمانی قرار می‌گیرد. به دلیل قیمت بالای این سنگ، معمولا در بخش‌های کوچکی از ساختمان مانند پله‌ها، ستون‌ها و یا سایر تزیینات داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

سنگ مرمر دارای رنگ‌های متنوع با رگه‌های مختلف ارغوانی، سبز، سرخ و… است.

ماسه سنگ

ماسه سنگ به رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای، قرمز و… یافت می‌شود و به علت جنس بادوام و بافت خاص خودیکی از انواع سنگهای ساختمانی است که هم در داخل و هم خارج ساختمان (نما) استفاده می‌شود.

به علت هزینه پایین‌تر ماسه‌ سنگ، از این سنگ در طراحی دیوار، سقف، استخر، بالکن، کف و… استفاده می‌شود.

قرارداد خرید سنگ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

در حال حاضر بسیاری از افراد در صنعت ساخت‌وساز فعالیت دارند. برای ساخت بناها و ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… نیاز است تا لیستی از مصالح مورد نیاز تهیه شوند.

لوازمی مانند گچ، آجر، میلگرد، انواع سنگ و غیره از مصالح مذکور هستند. برای خرید سنگ نیاز است تا قراردادی تنظیم شود.

قرارداد خرید سنگ مابین فروشندگان سنگ و خریداران (پیمانکاران ساختمانی و…) تنظیم می‌شود و بندهای مهمی دارد.

در ادامه به مهم‌ترین بندهای قرارداد مذکور اشاره می‌کنیم.

قرارداد خرید سنگ چه بندهایی دارد؟

برای تنظیم قرارداد خرید سنگ، لازم است بندهای مختلفی را در قرارداد درج کرد. در ادامه مهم‌ترین بندهای این قرارداد را با توضیحات لازم ارائه کرده‌ایم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات فروشنده و خریدار سنگ قید شود. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نشانی، کد ملی و… براش اشخاص حقیقی لازم به ذکر است. همچنین گاهی ممکن است خریدار شخص حقوقی باشد که در این حالت، باید اطلاعات شماره ثبت، مقر و… نیز درج شود.

موضوع قرارداد خرید سنگ

در بند موضوع قرارداد خرید سنگ لازم است اطلاعات جامعی از محموله سنگ مورد نظر درج شود. به طور مثال مشخصات فنی سنگ، حجم و وزن مورد نظر (براساس وزن‌کشی در انبار فروشنده)، کیفیت و نوع مورد نظر و… از مهم‌ترین اطلاعات موضوع قرارداد هستند.

همچنین می‌توان در این بند توضیح داد که امکان آزمایش فنی در خصوص کیفیت سنگ برای خریدار فراهم باشد و سپس معامله جاری شود.

مدت قرارداد

مدت قرارداد خرید سنگ، بسته به گستردگی پروژه می‌تواند کوتاه یا بلند در نظر گرفته شود. ذکر تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری را فراموش نکنید. البته در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی، خرید سنگ به شکل مستمر است و ممکن است طول مدت قرارداد خرید سنگ تا حد زیادی ادامه پیدا کند.

مبلغ قرارداد خرید سنگ

مبلغ قرارداد باید به طور دقیق در این بند نوشته شود. تصریح مبلغ هر کیلو یا هر تن از سنگ، مهم‌ترین بخش قسمت مبلغ قرارداد است. همچنین توصیح شیوه پرداخت مبلغ قرارداد هم اهمیت زیادی دارد. به طرو مثال می‌توان ۳۰ درصد از مبلغ قرارداد را پس از امضا و مابقی را پس از تحویل کامل محموله سنگ به فروشنده پرداخت کرد.

تعهدات خریدار

خریدار باید متعهد به پرداخت کامل مبلغ قرارداد به فروشنده شود. همچنین تعهدات مبنی بر بارگیری سنگ، حمل و نقل و تخلیه آن نیز ممکن است بر عهده خریدار قرار بگیرد.

تعهد به شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز اهمیت زیادی دارد که باید خریدار به آن پایبند باشد.

تعهدات فروشنده

تعهد اصلی و اولیه فروشنده در قرارداد خرید سنگ، تحویل موضوع قرارداد مطابق با تاریح مقرر و با کیفیت مورد توافق با خریدار است. در صورتی که حموله تحویل شده به خریدار، فاقد مشخصات مورد توافق باشد می‌توان اقدام به دریافت خسارت و یا فسخ قرارداد کرد.

گاهی ممکن است فروشنده نیاز داشته باشد برای تهیه یا حمل و بارگیری سنگ از کارگران استفاده کند. در این حالت هزینه‌هایی مثل بیمه‌ تامین اجتماعی، حقوق و دستمزد و مزایا، مالیات و عوارض شهرداری و… غالبا بر عهده فروشنده قرار می‌گیرد.

همچنین، فروشنده در قرارداد خرید سنگ متعهد می‌شود که در هنگام تهیه و ارسال محموله سنگ، نهایت دقت را داشته باشد تا از ورود خسارت به محموله جلوگیری شود. در صورت بروز حوادث و خسارات نیز می‌توان وی را مسئول جبران خسارت دانست.

فسخ قرارداد خرید سنگ

طرفین قرارداد خرید سنگ می‌توانند در بند فسخ قرارداد اسباب خاتمه قرارداد را تنظیم کنند. به طور معمول، دو مورد اصلی از علل فسخ قرارداد، عدم تحویل به موقع و درست موضوع معامله توسط فروشنده و عدم پرداخت به موقع مبلغ قرارداد توسط خریدار هستند که می‌توان در این بند نیز آنها را تصریح کرد.

حل‌وفصل اختلافات

در دنیای امروز حقوق، اختلافات میان طرفین قرارداد، به عنوان عنصر جدایی‌ناپذیر قراردادهای حقوقی پذیرفته شده‌اند. در قرارداد خرید سنگ هم ممکن است اختلافات فنی یا حقوقی خاصی میان کارفرما و طراح به وجود بیاید. در این وضعیت، توسل به مذاکره یا ارجاع اختلاف به کارشناس و یا داور راه حل مناسبی به حساب می‌آید.

به عنوان راهکار نهایی نیز طرفین می‌توانند ارسال اختلاف به محاکم صالح قضایی را در این بند پیش‌بینی کنند.

فورس ماژور

قید کردن شرایط فورس ماژور در بندهای قراردادهای حقوقی مانند قرارداد خرید سنگ امری رایج است. این بند در قرارداد نشان می­دهد که اولاً فورس ماژور موردنظر طرفین شامل چه مواردی می­شود و ثانیاً در صورت بروز آن طرفین قراداد چه حقوق و تکالیفی دارند.

معمول­ترین شیوه نگارش این بند اشاره می­کند که در شرایط فورس ماژور مانند جنگ یا اعتصاب­های سراسری و یا حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان و…  اگر ایفای تعهدات یکی از طرفین قرارداد غیرممکن شود، می­تواند اتمام قرارداد را به طرف دیگر اعلام کند. همچنین می­توان تصریح کرد که اگر شرایط اضطراری، گذرا و موقتی هستند، انجام تعهدات قراردادی به طور موقت تعلیق می­شوند تا زمانی که فورس ماژور تمام شود و قرارداد به حالت قبلی خود بازگردد. بررسی اینکه ویروس کرونا مصداقی از مصادیق فورس ماژور هست یا خیر در مطلبی دیگر به تفصیل بررسی شده است که می­توانید به آن رجوع کنید.

نیاز به تنظیم قرارداد خرید سنگ دارید؟

در این مطلب به بندهای مهم و اساسی قرارداد خرید سنگ اشاره کردیم. برای تنظیم قرارداد جامع، همواره لازم است موارد مختلف و موثر در رابطه خریدار و فروشنده بررسی شود. به همین خاطر نمی‌توان صرفا با اتکا به بندهای اساسی این مطلب، نسبت به تنظیم قرارداد خرید سنگ اقدام کرد.

در نتیجه توصیه می‌شود حتما برای تنظیم قرارداد خود از متخصصان و کارشناسان حقوقی بهره‌ بگیرید.

ما در وینداد با ارائه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد، خدمات مشاوره‌ای متنوع و بهره‌مندی از مشاوران و وکلای دادگستری قادر هستیم تا تک تک نگرانی‌های شما را در راستای تنظیم یک قرارداد دقیق و کامل را برطرف کنیم.

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حمید کوشکی
حمید کوشکی
8 ماه پیش

درود

آنچه در این مطلب خواهید خواند

قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط