قرارداد خرید ماینر

قرارداد خرید ماینر + نکات پشتیبانی فنی ماینینگ

امروزه رمزارزها دیگر موضوعی تجاری و جذاب برای قشری خاص از افراد نیست. در حال حاضر رمزارزها با نفوذ میان اقشار مختلف جامعه تکاپوی زیادی را در دنیای اقتصاد به وجود آورده‌اند. به همین خاطر استخراج رمزارز از طریق خرید ماینر موضوعی است که بخشی از مردم را درگیر خود کرده است. برای خرید ماینر […]

امروزه رمزارزها دیگر موضوعی تجاری و جذاب برای قشری خاص از افراد نیست. در حال حاضر رمزارزها با نفوذ میان اقشار مختلف جامعه تکاپوی زیادی را در دنیای اقتصاد به وجود آورده‌اند. به همین خاطر استخراج رمزارز از طریق خرید ماینر موضوعی است که بخشی از مردم را درگیر خود کرده است. برای خرید ماینر و داشتن فارم ماینینگ، تنظیم قرارداد خرید ماینر، اقدامی ضروری به حساب می‌آید.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به نکات تنظیم قرارداد خرید ماینر و پشتیبانی فنی فارم ماینینگ پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

توضیح چند اصطلاح مهم در حوزه رمزارز

رمزارز: رمزارز (Cryptocurrency) نوعی ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و به صورت غیرمتمرکز اداره و تبادل می‌شود.

استخراج: استخراج (Mining) فرآیندی که در طی آن تبادلات رمزارز توسط استخراج‌کننده‌ها و با استفاده از دستگاه‌های ماینر، تایید شده و در ازای آن، به استخراج‌کننده، پاداش (رمزارز) اعطا می‌شود.

دستگاه ماینر (Miner): دستگاه ماینر، سخت‌افزاری قدرتمند است که با داشتن توان پردازش بالا، می‌تواند معاملات رمزارزی را تایید کند و نقل و انتقال رمزارزها را در شبکه رمزارزی ممکن کند. علاوه بر قیمت نسبتا بالا، برق مصرفی زیاد و تولید حرارت شدید از چالش‌هایی است که دستگاه‌های ماینر برای خریداران در پی دارند.

خرید و فروش دستگاه ماینر چگونه صورت می‌گیرد؟

برخی افراد که علاقه‌مند به حوزه رمزارزها هستند و به لحاظ دانش فنی و تخصصی، قابلیت استخراج رمزارز را دارند، به سراغ خرید دستگاه‌های ماینر می‌روند. دستگاه‌های ماینر انواع مختلفی داشته و بنا به قدرت پردازش قیمت‌های متفاوتی در بازار دارند.

برای آنکه یک شخص بتواند به استخراج رمزارز بپردازد ناگزیر از تهیه یک یا چند دستگاه ماینر خواهد بود. در حال حاضر دستگاه‌های ماینر قابلیت خرید و فروش را دارند و افراد متقاضی می‌توانند با پرداخت مبلغی دستگاه ماینر را خریداری کنند.

برای آنکه ابعاد حقوقی خرید و فروش ماینر واضح باشد، نیاز است تا قرارداد خرید ماینر به خوبی و با دقت تنظیم شود. پیش از ورود به بررسی نکات قرارداد خرید ماینر، لازم است قالب قراردادی مناسب این قرارداد را انتخاب کنیم.

قالب مناسب قرارداد خرید ماینر چیست؟

خرید ماینر می‌تواند صرفا در قالب قرارداد بیع (خرید و فروش) انجام شود اما معمولا قرارداد خرید ماینر همراه با پشتیبانی فنی ماینینگ تنظیم می‌شود. یعنی فروشنده علاوه بر واگذاری دستگاه ماینر، وظیفه پشتیبانی فنی ماینینگ را هم بر عهده می‌گیرد. در چنین حالتی می‌توان از ظرفیت قرارداد پیمانکاری نیز استفاده کرد.

در ادامه به نکات قرارداد خرید ماینر و پشتیبانی فنی ماینینگ می‌پردازیم.

نکات تنظیم قرارداد خرید ماینر و پشتیبانی فنی

برای تنظیم قرارداد خرید ماینر باید بیش از هر چیز به بندهای موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد و تعهدات پیمانکار (فروشنده ماینر) و کارفرما (خریدار ماینر) توجه داشت. به همین خاطر در ادامه به نکات حقوقی تنظیم این بندها اشاره می‌کنیم.

موضوع قرارداد را مفصل و جامع بنویسید!

در موضوع قرارد‌اد خرید ماینر، باید تمام ابعاد مورد نظر طرفین از معامله پوشش داده شود. ذکر دقیق تعداد، برند، مدل، سال تولید و توان خروجی دستگاه ماینر اهمیتی اساسی دارد.

همچنین برای آنکه به امر پشتیبانی فنی ماینینگ هم توجه شود، می‌توان در موضوع قرارداد، نصب و راه‌اندازی سخت‌افزارهای ماینر و نرم‌افزارهای مورد نیاز ماینینگ (ساخت کیف پول رمزارزی و…)، پشتیبانی از تجهیزات و عیب‌یابی سیستم را نیز درج کرد.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت‌ها را تصریح کنید!

مبلغ قرارداد به ازای هر دستگاه، به همراه هزینه حمل‌ونقل، نصب و راه‌اندازی، هزینه برق مصرفی، اینترنت، فضای اختصاصی (در صورتی که بر عهده خریدار باشد) باید تصریح شود.

هزینه پشتیبانی فنی و تعویض قطعات را هم می‌توان در این بند پیشبینی کرد.

نحوه پرداخت معمولا به شکل یک پیش‌پرداخت برای خرید هر دستگاه ماینر بوده و باقی هزینه‌ها را می‌توان به صورت ماهانه و یا با کسر مبلغی از سود استخراج هر رمزارز به پیمانکار پرداخت.

بند تعهدات فروشنده را جدی بگیرید!

همانطور که تاکید شد، در قرارداد خرید ماینر، غالبا نگهداری و پشتیبانی فنی نیز بر عهده فروشنده  (پیمانکار) است.

با این فرض، تعهدات مهم فروشنده (پیمانکار) به شرح زیر هستند:

نصب و راه‌اندازی دستگاه ماینر
– ارائه آموزش لازم به خریدار برای استفاده درست سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
– سرویس منظم دستگاه ماینر
– عیب‌یابی به محض درخواست خریدار (مثلا می‌توان مدت زمان ۲۴ ساعت کاری را برای حضور فروشنده به منظور عیب‌یابی دستگاه منظور کرد)
– انجام تعمیرات در محل وقوع دستگاه ماینر (در صورت لزوم انتقال دستگاه، هزینه حمل بر عهده فروشنده است)
– تهیه قطعات مورد نیاز و تعمیر دستگاه
– ارائه گزارش از مقدار رمزارزهای استخراج شده
– و…

درج تعهدات خریدار را فراموش نکنید!

خریدار نیز مانند فروشنده، در قرارداد خرید ماینر تعهداتی بر دوش دارد. برخی از مهم‌ترین تعهدات خریدار در زیر آمده است:

– التزام به مواعد و مقدار پرداختی مبلغ قرارداد (مانند هزینه خرید دستگاه‌ها، پشتیبانی، تعویض قطعات و…)
– لحاظ کردن حداکثر احتیاط در استفاده از دستگاه ماینر و پرهیز از آسیب به آن
– مطلع ساختن فوری فروشنده از هرگونه نقص در کارکرد دستگاه ماینر
– عدم ارجاع خرابی دستگاه به تعمیرکاران متفرقه و غیر طرف قرارداد

از اهمیت بند محرمانگی اطلاعات در قرارداد خرید ماینر غافل نشوید!

در عملیات خرید ماینر و استخراج رمزارز، اطلاعات مهمی رد و بدل می‌شود که ممکن است افشای آنها سبب ورود خسارت مالی زیادی به خریدار ماینر شود.

اطلاعاتی نظیر تعداد دستگاه‌ها، اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آدرس کیف پول رمزارزی خریدار، تعداد رمزارزهای استخراج شده، سیاست کاری خریدار و… مواردی هستند که بایستی از دسترس اشخاص دیگر خارج باشند.

به همین خاطر می‌توان در قرارداد خر‌ید ماینر بند محرمانگی اطلاعات و عدم افشای اسرار را درج کرد و یا در قالب قراردادی مستقل، فروشنده را ملزم به حفظ اسرار مذکور و عدم افشای آنها تا مدت معینی کرد.

درباره قرارداد خر‌ید ماینر سوالی دارید؟

خرید و فروش دستگاه ماینر امری است که در حال حاضر رشد قابل توجهی داشته است. به همین خاطر توجه به نکات قراردادی خرید ماینر اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مطلب کوشش شد تا به مهم‌ترین نکات قرارداد خرید ماینر اشاره شود و مسیر تنظیم قراردادی جامع به خوبی ترسیم شود.

اگر همچنان در خصوص ابعاد حقوقی خرید ماینر سوالی دارید یا نیاز به تنظیم یا بررسی قرارداد خرید ماینر و پشتیبانی فنی ماینینگ دارید، می‌توانید به دانش کارشناسان امور قراردادهای وینداد اعتماد کامل داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط