نمونه قرارداد شراکت فست فود

نمونه قرارداد شراکت فست فود + ۵ نکته حقوقی در مشارکت فست فود

افراد زیادی که به دنبال ایجاد کسب و کار و درآمد هستند به تأسیس فست فود از طریق انعقاد قرارداد شراکت فست فود فکر می‌کنند. چرا که تأسیس فست فود از ابتدای کار یعنی خرید ملک تا انتهای آن یعنی ارائه غذا کار پر هزینه و پیچیده‌ای است که ممکن است از پس یک نفر […]

افراد زیادی که به دنبال ایجاد کسب و کار و درآمد هستند به تأسیس فست فود از طریق انعقاد قرارداد شراکت فست فود فکر می‌کنند. چرا که تأسیس فست فود از ابتدای کار یعنی خرید ملک تا انتهای آن یعنی ارائه غذا کار پر هزینه و پیچیده‌ای است که ممکن است از پس یک نفر برنیاید و در اینجاست که بحث قرارداد مشارکت مطرح می‌شود. برخی افراد ممکن است به دلیل تجربه‌های تلخ دیگران در باب شراکت از این کار فاصله بگیرند اما باید بدانند که راه حل داشتن یک شراکت خوب، تنظیم قرارداد شراکت اصولی و مناسب است که می‌تواند زمینه ایجاد یک همکاری مفید و سودآور را برای اشخاص فراهم کنند.

قرارداد شراکت فست فود چه بندهای مهمی دارد؟

شراکت در تأسیس فست فود همان طور که گفتیم کار پرطرفدار و سودآوری است که با اقدامات قانونی در زمینه تنظیم قرارداد و کسب مجوزهای لازم گره خورده است. در زیر، مهم‌ترین بندهای قرارداد شراکت فست فود را آورده‌ایم بدیهی است که بندهای قرارداد می‌تواند با توجه به توافقات طرفین قرارداد متفاوت باشند.

موضوع قرارداد:

در واقع همان جزئیات کاری است که شرکا در شرف انجام آن هستند.

مشخصات طرفین:

مشخصات طرفین باید دقیق و منطبق با کارت شناسایی افراد در قرارداد ذکر شود.

سهم الشرکه:

سهم هر شخص معمولاً بر اساس سرمایه‌ای که به میان آورده مشخص می‌شود اما چون ممکن است سرمایه برخی افراد غیر نقدی باشد، بهتر است محاسبه سهم هر شخص را به دست یک کارشناس حقوقی بسپارید.

مدت قرارداد:

مدت قرارداد به معنای مدت زمانی است که طرفین مشارکت خواهند کرد.

حقوق و تکالیف:

ذکر تعهدات دقیق طرفین به کم شدن اختلافات و روشن شدن مسیر همکاری آن‌ها کمک زیادی می‌کند..

محرمانگی اطلاعات:

رقابت در رستوران‌ها و فست‌فودی ها بسیار زیاد است به همین دلیل هر فست‌فودی تلاش می‌کند با ایجاد خلاقیت و کار جدید در بین دیگر رقبا خود ممتاز باشد به همین دلیل طرفین باید تعهد کنند که حتی در صورت فسخ شراکت نیز اطلاعات مربوط به فست‌فودی را افشا نکنند.

نحوه حل اختلاف:

دادگاه، داوری، دادرسی اختصاصی و غیره از راه‌های حل اختلافند که طرفین می‌توانند، روی یکی از این راه‌ها توافق کنند.

فسخ یا تعلیق قرارداد:

طرفین می‌توانند مواردی را تعیین کنند که در صورت بروز آن‌ها به طور یک طرفه قرارداد را فسخ یا تعلیق کنند.

پنج نکته حقوقی که در شراکت فست فود نباید فراموش کنید!

برای تاسیس فست فود ، طرفین شراکت باید مجوزهای لازم را اخذ کرده و اقدام به تنظیم قرارداد شراکت فست فود کنند. مشارکت با وجود مزایایی که برای طرفین دارد اگر بدون دانش کافی در مورد مسائل حقوقی و شراکتی ایجاد شود، مشکلات فراوانی را برای طرفین آن ایجاد می‌کند.

  1. درصد مالکیت: برای تعیین درصد مالکیت تنها سرمایه نقدی یعنی پولی که به میان گذاشته شده ملاک نیست، ممکن است یک نفر پول زیادی را بدون هیچگونه تلاشی در مراحل بعدی کار به میان گذارد و شخص دیگر برای بهبود وضعیت شراکت دائماً تلاش کند که در این صورت می‌توانند با توافق یکدیگر یا تشخیص کارشناس درصد مالکیت را مشخص کنند.
  2. تخصیص سود و زیان: معمولاً شرکا در تمام سود و زیان‌ها شریک هستند اما می‌توانند طور دیگری هم توافق کنند مثلاً بر اساس سرمایه‌ای که یکی از اشخاص به میان گذاشته ممکن است شامل هیچ زیانی نشود.
  3. تنظیم قرارداد: قرارداد اگر اصولی و استاندارد تنظیم شود می‌تواند تمام جزئیات مشارکت طرفین را در بر گیرد و از ایجاد اختلاف در آن‌ها جلوگیری کند.
  4. بیمه: هر فست‌فودی و رستوران در معرض حوادث متفاوتی مثل آتش سوزی، حادثه برای کارکنان، ایجاد حوادث برای مشتریان و غیره است. بیمه آتش سوزی و بیمه مسئولیت از مهمترین بیمه‌هایی هستند که مشمول حوادث رستوران‌ها و فست‌فودی ها می‌شوند.
  5. ایجاد یک حساب متمرکز: از آن جایی که اکثر اختلافات ناشی از مسائل مالی است بهتر است که برای تمام هزینه‌های مرتبط با فست فود یک حساب بانکی جداگانه ایجاد شود. این موضوع باعث می‌شود که فاکتورهای هزینه‌ها خود به خود در اطلاعات حساب ثبت شود.

تعریف مشارکت مدنی طبق قانون چیست؟

طبق ماده ۵۷۱ قانون مدنی شرکت به معنی گرد هم آوردن سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی دو یا چند شخص (حقیقی یا حقوقی) است که به قصد کسب سود، به طور مشاع در هم آمیخته می‌شوند. هر شخص که مایل به شراکت باشد باید سرمایه خود را به میان گذارد این سرمایه یا نقدی است یعنی پول یا غیر نقدی است مثل ملک، تجهیزات و یا مهارت و دانش، پس از به میان گذاشتن سرمایه‌ها طرفین شروع به مذاکره و رسیدن به توافقات می‌کنند برای مثال این که سهم سود هر کدام چقدر است؟ شراکتشان چه مدت طول می‌کشد؟ مسئولیت و تعهدات هرکدامشان چیست؟ و غیره. هر چه این جزئیات بیشتر و دقیق‌تر باشند طرفین شراکت بهتر و شفاف‌تری خواهند داشت.

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر در امور مختلفی از جمله راه‌اندازی رستوران و فست‌فود تنظیم می‌شود که از این طریق می‌توانید کار و سرمایه را ترکیب کنید.

جزئیاتی که به آن اشاره شد در انواع قراردادهای شراکت مثل قرارداد مشارکت در رستوران، قرارداد مشارکت کافی شاپ، قرارداد مشارکت پخش مواد غذایی، قرارداد مشارکت تهیه غذا و غیره ضروری است. این موارد بعدها در صورت لزوم مورد استناد قرار خواهند گرفت. قرارداد مشارکت مدنی یکی از پرکاربردترین قراردادها در فضای کسب و کار است که با ایجاد بستری مطمئن برای اشخاص کسب و کار و مشارکت آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

اشخاص پس از گرفتن تصمیم برای ایجاد شراکت، باید اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت کرده و هرکدام یک نسخه از آن را داشته باشند تا به جزئیات رابطه و توافقاتشان مسلط شوند. داشتن یک قرارداد اصولی و استاندارد که مورد توافق تمام طرفین باشد باعث می‌شود که اشخاص از دردسرهایی مثل ایجاد اختلاف، شکایت فست فود، اشتباه در تعهدات، ضرر کردن و غیره جلوگیری کرده و رابطه خوبی را ایجاد کنند.

جمع‌بندی

تنظیم قرارداد شراکت در رابطه شرکا اهمیت زیادی دارد و بهتر است آن را به دست افراد متخصص بسپارید. وینداد با در اختیار داشتن کارشناسان حقوقی مجرب در زمینه قرارداد‌نویسی می‌تواند با تنظیم قراردادی متناسب با در خواست‌های شما تجربه یک شراکت موفق را به شما بچشاند. بدین منظور می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد آنلاین خود را ثبت نمایید.

سوالات متداول

سود شرکا در قرارداد شراکت فست فود چگونه است؟

از آن جایی که اکثر اختلافات ناشی از مسائل مالی است بهتر است که برای تمام هزینه‌های مرتبط با شراکت در فست فود یک حساب بانکی جداگانه ایجاد شود.

شراکت در فست فود به چه چیزهایی نیاز دارد؟

برای مشارکت در تاسیس فست فود علاوه بر کسب مجوزهای لازم، باید قرارداد مشارکت در فست فود را هم تنظیم کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط