قرارداد مشارکت خدمات

قرارداد مشارکت خدمات و کاربردهای آن

شراکت میان اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می‌تواند بر مبنای یک قرارداد با عنوان قرارداد مشارکت اغاز شود. مبنای این قرارداد زمانی ایجاد می‌شود که اشخاص بخواهند به‌صورت متقابل برای راه اندازی کسب و کار یا ارائه خدمات همکاری کنند.  کسب‌وکارهای نوپا و تازه تاسیس نیز گاهی برای توسعه کار خود نیاز به شراکت […]

شراکت میان اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می‌تواند بر مبنای یک قرارداد با عنوان قرارداد مشارکت اغاز شود. مبنای این قرارداد زمانی ایجاد می‌شود که اشخاص بخواهند به‌صورت متقابل برای راه اندازی کسب و کار یا ارائه خدمات همکاری کنند.  کسب‌وکارهای نوپا و تازه تاسیس نیز گاهی برای توسعه کار خود نیاز به شراکت با دیگر اشخاص دارند که می‌توانند از قرارداد مشارکت خدمات به همین منظور استفاده کنند. در این مقاله با معرفی قرارداد مشارکت خدمات نکات و مواردی که می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

قرارداد مشارکت خدمات چیست؟

به صورت کلی قرارداد مشارکت خدمات در از جمله قراردادهای کاربردی است. در قراردادهای مشارکت به‌طور کلی طرفین قرارداد با اشتراک کار و سرمایه با توجه به شرایط معین شده با هم همکاری می‌کنند.

قرارداد مشارکت در خدمات نیز یکی از انواع این قراردادهاست که شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی با یکدیگر منعقد می‌کنند تا خدماتی را به طرف مقابل ارائه دهند. طرفین این قرارداد می‌توانند دو شرکت، دو شخص حقیقی یا حتی یک شرکت و یک شخص حقیقی باشند.

نکات مهم هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در خدمات

  • در زمان تنظیم قرارداد مشارکت خدمات باید مواردی به عنوان شرایط در متن قرارداد ذکر شود. این موارد عبارت‌اند از عنوان، مشخصات طرفین، موضوع، مبلغ سرمایه گذاری، سهم طرفین در سرمایه‌گذاری، سهم هر یک از طرفین در سود و زیان، وظایف طرفین، حقوق و غیره.
  •  نکته مهمی که در رابطه با قرارداد مشارکت خدمات همانند سایر قراردادها اهمیت دارد؛ داشتن سن قانونی برای طرفین، ممنوع المعامله نبودن آن‌ها، رضایت طرفین و عدم اجبار به انجام معامله است که این موارد از شروط اصلی عقد یک قرارداد از جمله قرارداد شراکت به حساب می‌آید.
  • همچنین معامله‌ای که میان افراد حقیقی منعقد می‌شود باید مشروع و همچنین قانونی باشد. در نتیجه معاملاتی که با موضوعیت خلاف قانون تنظیم شوند، ارزش قانونی ندارند و طرفین در برابر قانون مسئول خواهند بود.
  • متون و عباراتی که در متن قرارداد شراکت ذکر می‌شوند مشخصاً بایستی واضح، روشن و شفاف باشند؛ به صورتی که امکان تفاسیر گوناگون از یک جمله وجود نداشته باشد. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که کوتاهی و زیبایی یک متن نباید بر صراحت آن اثرگذار باشد.

مهم ترین مفاد نمونه قرارداد مشارکت خدماتی

در یک نمونه قرارداد مشارکت موارد ثابتی به شکل زیر درج می‌شوند:

ماده ۱- موضوع قرارداد

ماده ۲- طرفین قرارداد

ماده ۳- مدت این مشارکت خدمات

ماده ۴- سرمایه این مشارکت خدمات

ماده ۵- تعیین مدیر مشارکت در خدمات

ماده ۶- تعیین عامل

ماده ۷- تعهدات عامل

ماده ۸- ترازنامه عملیات

ماده ۹ – فسخ و تعلیق قرارداد

ماده ۱۰ – فورس ماژور

ماده ۱۱- نحوه حل اختلاف

قطعا این قرارداد شامل بندهای دیگری نیز می‌­شود که به توافقات طرفین بستگی دارد و در نهایت با مشخص کردن تعداد نسخه‌ها، زبان قرارداد و قانون حاکم بر قرارداد به امضا طرفین می‌­رسد.

پایان قرارداد شراکت بین دو نفر

هر قراردادی در برخی موارد به پایان می‌رسد. در بسیاری از قراردادهای مشارکت بررسی واضح اینکه مدت زمان قرارداد دقیقا تا چه زمانی است معمولا مشخص نیست. از این‌رو بهتر است مدت آن از قبل میان طرفین روشن باشد. مدت قرارداد قرارداد سرمایه گذاری شخصی از جمله موارد مهمی است که باید در نوشتن قرارداد به آن توجه ویژه داشت از آنجایی که مدت قرارداد ممکن است محدود یا نامحدود باشد، لازم است شروع و پایان مدت مشخص و معین باشد.

به همین دلایل پایان قرارداد مشارکت و خاتمه آن ، یکی از مهم‌ترین مواردی است که به خاطر آن خیلی از افراد هنگام بستن قرارداد شراکت بین دو نفر و پس از آن دچار مشکل می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین دلایل آن این امر است که آن‌ها از نحوه تنظیم بند خاتمه قرارداد مشارکت آگاهی ندارند به همین خاطر پیش از امضای قرارداد باید از مشارکت اصولی چیست و تمامی موارد حقوقی آن اطلاع کافی داشته باشید.

سخن آخر

قرارداد مشارکت خدماتی از جمله قراردادهای کاربردی است که مورد استفاده بسیاری از اشخاص قرار می‌گیرد. این نوع قراردادها برای همکاری اشخاص و شرکت‌ها با یکدیگر تنظیم می‌شود.

طبق توافقنامه ارائه خدمات، یکی از طرفین خدماتی که موضوع آن در قرارداد مشخص شده را در به طرف مقابل در ازای مبلغ مشخص شده در قرارداد در زمان معینی در اختیار او قرار می‌دهد.

سوالات متداول

قرارداد مشارکت در خدمات مناسب چه کسانی است؟

این قرارداد برای اشخاص و شرکت‌هایی مناسب است که می‌خواهند برای دریافت خدمات با اشخاص دیگر همکاری کنند.

آیا می‌توان قرارداد مشارکت را به‌صورت نامحدود تنظیم کرد؟

خیر یکی از مهم‌ترین مفاد هر قرارداد تعیین مدت است که بایه به ‌طور کامل مشخص باشد.

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط