نمونه قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی

نمونه قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی و نکات مهم تاسیس موسسه

موسسه حقوقی یک رابط بسیار مؤثر و قانونی میان فرد وکیل و فرد موکل است. این موسسه‌ها در زمینه انجام امور وکالتی با استفاده از مشاوره حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری که در این موسسه در حال فعالیت هستند به ارائه انواع خدمات حقوقی می‌پردازند. افراد متخصص و علاقه‌مند می‌توانند از طریق انعقاد قرارداد […]

موسسه حقوقی یک رابط بسیار مؤثر و قانونی میان فرد وکیل و فرد موکل است. این موسسه‌ها در زمینه انجام امور وکالتی با استفاده از مشاوره حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری که در این موسسه در حال فعالیت هستند به ارائه انواع خدمات حقوقی می‌پردازند. افراد متخصص و علاقه‌مند می‌توانند از طریق انعقاد قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی که در زمره قراردادهای مشارکت قرار می‌گیرد، اقدام به تاسیس موسسه‌های حقوقی کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا با نکات مربوط به این قرارداد و شرایط تاسیس موسسه حقوقی آشنا شوید.

ماهیت موسسه حقوقی چیست؟

از نظر حقوقی، موسسه حقوقی را می‌توان یک موسسه غیر تجاری در نظر گرفت. در واقع مؤسسات حقوقی واسطی میان وکیل و موکل هستند.

طبق قانون موسسه حقوقی در زمینه امور حقوقی تأسیس شده و توسط کارشناسان حقوق و یا وکلای رسمی دادگستری اداره می‌شود.

برای ثبت چنین موسساتی رعایت شرایطی ضرورت دارد و بایستی بدواً از قوه قضاییه پروانه تأسیس موسسه حقوقی اخذ شود. پروانه فعالیت موسسه حقوقی دارای مدت اعتبار بوده و با اتمام زمان قید شده پروانه دوباره باید تمدید شود.

شرایط تأسیس موسسه حقوقی

به منظور تأسیس موسسه حقوقی رعایت شرایط و پیش نیازهایی ضرورت دارد.

برای ثبت موسسه حقوقی بایستی حداقل دو نفر فارغ التحصیل حقوق تقاضای ثبت نمایند و حداقل یکی از آن دو بایستی وکیل دادگستری باشد.

پیش‌نیاز ثبت موسسه حقوقی شامل مواردی از قبیل عدم عضویت در سایر مؤسسات حقوقی یا دفاتر وکالت، اعتبار داشتن پروانه وکالت مؤسسین، فقدان سابقه محکومیت مؤثر کیفری و فقدان سابقه سوء رفتار در حرفه وکالت است.

فقدان هریک از پیش‌شرط‌های فوق مانع از عضویت در موسسه شده و از زمان خروج هریک از اعضا موسسه یک ماه فرصت انتخاب فرد جایگزین دارد. برای تاسیس موسسه حقوقی می‌توانید از مشاوره ثبت شرکت کارشناسان ثبتی وینداد استفاده کنید.

حوزه اصلی فعالیت مؤسسات حقوقی چیست؟

زمینه‌های کاری مؤسسات حقوقی عمدتاً در حوزه‌های مشاوره خانواده، وصول مطالبات، مشاوره کیفری و حقوقی است.

به عنوان مثال مؤسسات حقوقی در حوزه خانواده مشاوره‌هایی از قبیل اطلاع از روند طلاق، آخرین قوانین مربوط به طلاق نفقه، مهریه و طرق قانونی وصول آن، فسخ نکاح، طلاق توافقی، حضانت و ملاقات فرزند، استرداد جهیزیه، دعوی الزام به تمکین و اجرت المثل ایام زوجیت ارائه می‌نمایند.

برای وصول مطالبات نیز باید بیان داشت که تجار و اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی برای پرداخت دیون خود اسناد تجاری همچون چک، سفته یا رسید عادی صادر می‌نمایند. در صورت خالی از وجه بودن این اسناد می‌توان با مراجعه به مؤسسات حقوقی تقاضای پیگیری پرونده و دریافت خدمات مشاوره‌ای نمایید.

در این راستا برخی از مؤسسات حقوقی خدمات مهم دیگری نیز ارائه می‌دهند که شامل امور مطالعاتی و پژوهشی، تهیه و تنظیم قراردادها، انجام کلیه امور ثبتی در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، اخذ کارت بازرگانی جهت اشخاص حقیقی و حقوقی، ثبت علائم تجاری و برند و اختراع.

نمونه قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی

  • ماده ۱- مشخصات طرفین در قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی
  • ماده ۲- موضوع قرارداد
  • ماده ۳- تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی
  • ماده ۴- مدت قرارداد
  • ماده ۵- مبلغ قرارداد
  • ماده ۶- تعهدات طرف اول
  • ماده ۷- تعهدات طرف دوم
  • ماده ۹- موارد فسخ قرارداد
  • ماده ۱۰- حل اختلاف در قرارداد
  • ماده ۱۱- قوه قاهره
  • ماده ۱۲- اصلاح و تغییر قرارداد
  • ماده ۱۳- نسخ قرارداد

اگر شما نیز در پی تنظیم قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی هستید، با ثبت درخواست تنظیم قرارداد آنلاین می‌توانید قراردادی مختص خودتان و با در نظر گرفتن شرایطتان داشته باشید. انواع قراردادهای مشارکت از همین الگو استفاده می‌کنند. قرارداد مشارکت مهدکودک، قرارداد مشارکت دامداری، شراکت در باشگاه ورزشی، شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه، قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی، قرارداد مشارکت چاپ کتاب، قرارداد مشارکت در اجرای طرح همگی از همین مواد اصلی تشکیل شده‌اند و باید براساس نیازهای طرفین شخصی‌سازی شوند.

سخن آخر

مؤسسات حقوقی با توجه به افزایش شمار پرونده‌ها و اختلافات حقوقی میان مردم جایگاه قابل توجهی در کشور پیدا نموده است. بدین جهت سرمایه‌گذاران متعددی مایل به هم‌افزایی جهت تأسیس چنین مؤسسات در قالب قرارداد مشارکت موسسه حقوقی شدند.

در این مطلب ضمن برشمردن کارکردها و شرایط تأسیس مؤسسات حقوقی به مهم‌ترین ارکان اصلی قرارداد فوق اشاره نمودیم. در صورتی که کماکان ابهامی در این خصوص دارید می‌توانید با مراجعه به بخش مشاوره تلفنی با تیم حقوقی وینداد در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چه کسانی می‌توانند برای تاسیس موسسه حقوقی اقدام کنند؟

برای ثبت موسسه حقوقی باید دو فارغ التحصیل حقوق اقدام کنند و یکی از آن‌ها حتما باید وکیل دادگستری باشد. برای مطلع شدن از سایر شرایط موسسین موسسه حقوقی به مقاله مراجعه کنید.

در موسسه حقوقی چه خدماتی ارائه می‌شود؟

از خدمات قابل ارائه توسط موسسه حقوقی می‌توان به امور مطالعاتی و پژوهشی، تهیه و تنظیم قراردادها، انجام کلیه امور ثبتی در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، اخذ کارت بازرگانی جهت اشخاص حقیقی و حقوقی، ثبت علائم تجاری و برند و اختراع اشاره کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط