قرارداد مشارکت زمانی (تایم شرینگ)

نمونه قرارداد مشارکت زمانی (Timeshare) + کاربرد قرارداد تایم شرینگ

قرارداد مشارکت به ویژه قرارداد مشارکت زمانی یکی از قراردادهای بسیار مهم و پیچیده حقوقی است که امروزه به جهت توسعه تجارت و کسب و کار، اهمیت زیادی پیدا کرده است. این قرارداد که به نام تایم شرینگ یا همان نمونه قرارداد مالکیت زمانی نیز شناخته می‌شود، از جمله قراردادهای جدید در حوزه مشارکت به‌شمار […]

قرارداد مشارکت به ویژه قرارداد مشارکت زمانی یکی از قراردادهای بسیار مهم و پیچیده حقوقی است که امروزه به جهت توسعه تجارت و کسب و کار، اهمیت زیادی پیدا کرده است. این قرارداد که به نام تایم شرینگ یا همان نمونه قرارداد مالکیت زمانی نیز شناخته می‌شود، از جمله قراردادهای جدید در حوزه مشارکت به‌شمار می‌رود و بیشتر در صنعت گردشگری کاربرد دارد.

به‌طور کلی قراردادهای مشارکت برای توسعه همکاری‌های دو جانبه کاربردی هستند. برای مثال اگر بخواهید کسب و کار خود را شروع کنید اما بودجه و سرمایه کافی را نداشته باشید یا برعکس، سرمایه‌ای داشته باشید و بخواهید آن را چندین برابر نمایید اما نحوه آن را ندانید. می‌توانید با شخص دیگری در قالب نمونه قرارداد مشارکت، شریک شده و همکاری کنید. این قراردادها با هدف کسب سود تنظیم می‌شوند و بهره‌مندی زیادی برای طرفین آن دارند.

نمونه قرارداد مالکیت زمانی بیشتر بین فعالان صنعت توریسم و گردشگری تنظیم می‌شود که در این مطلب به‌طور کامل شرایط و ضوابط آن را بررسی خواهیم کرد.

 

قرارداد مشارکت زمانی چیست؟

یکی از پر سودترین بخش‌های صنعت توریسم، مشارکت زمانی یا همان time sharing است که در چند سال اخیر و خاصتا دههٔ گذشته رشد بسیار زیادی داشته است.

قرارداد مشارکت زمانی، در حقیقت یک مفهوم جدید در قراردادهای مشارکت است که به نمونه قرارداد مالکیت زمانی نیز شناخته می‌شود.

در تعریف این قرارداد می‌توان گفت:

قراردادی که فرد در دوره زمانی مشخصی از سال، نسبت به موضوع قرارداد، مالک عین یا منفعت یا دارنده حق منتفع می‌شود.

نتیجه این قرارداد مشارکت زمانی آن است که در اثر آن شخص می‌تواند از سوی شخص دیگر یا با معرفی دیگران به طور متناوب و به نحو دائمی یا محدود از آن استفاده کند.

قرارداد مشارکت زمانی، قراردادی بسیار رایج با هدف توسعه گردشگری است و عموما با هتل‌ها تنظیم می‌شود. در نمونه قرارداد مالکیت زمانی یک گروه از افراد حق استفاده از یک اقامتگاه تفریحی را بین خود تقسیم می‌کنند و هر یک در زمانی خاص از آن بهره می‌برند. معمولاً مدت زمان استفاده یک هفته است. بنابراین یک اقامتگاه حداکثر به ۵۲ نفر فروخته خواهد شد (تعداد هفته‌های یک سال). علاوه بر قیمت خرید در این نوع قرارداد مشارکت ، معمولاً استفاده کنندگان یک هزینه سالانه را جهت تعمیرات، نگهداری و مدیریت اقامتگاه خود پرداخت می‌کنند.

مزیت نمونه قرارداد تایم شرینگ آن است که صاحبان هتل و گردشگری‌ها که در طول سال اتاق‌ها بدون استفاده نماند و حتی در صورت عدم استفاده توسط سایر اشخاص، هزینه توافق شده طبق نمونه قرارداد مالیکت زمانی به مالک هتل پرداخت می‌شود.

البته ممکن است که بسته به شرایط مندرج در نمونه قرارداد مالکیت زمانی ، مستأجر بتواند منافع مدت مالکیت خود را که استفاده نکرده به دیگری واگذار کند.

انواع قرارداد مشارکت زمانی

نمونه قرارداد تایم شرینگ با توجه به شرایط و خواسته‌های طرفین می‌تواند به اشکال متفاوتی تنظیم شود که در ادامه انواع آن را بیان خواهیم کرد:

۱-هفته ثابت

در قرارداد مشارکت زمانی بصورت هفته ثابت، شخص یک هفته ثابت از سال را مالک می‌شود. مثلاً هفته سوم ماه تیر هر سال متعلق به اوست.

۲-هفته چرخشی

قرارداد مشارکت زمانی بصورت هفته چرخشی، در واقع نوع اصلاح شده روش هفته ثابت است.

بدین صورت که برای رفع مشکل ارزش متفاوت هفته‌ها در سال، هر مالک در هر سال یک هفته مشخص را استفاده می‌کند.

۳-هفته شناور

قرارداد مشارکت زمانی بصورت هفته شناور، آزادترین روش برای استفاده است.

بدین صورت که شخص حق استفاده از یک هفته اقامت را در سال دارد. زمان این هفته را خود شخص در یک بازه زمانی خاص قبل از اقامت تعیین می‌کند.

نمونه قرارداد تایم شرینگ

در متن نمونه قرارداد تایم شرینگ موارد مختلفی درج می‌شوند که باید دقت و تخصص کافی در این زمینه داشته باشید و بهتر است قرارداد خود را با استفاده از کارشناسان حقوقی تنظیم کنید تا ریسک‌های آن را به حداقل برسانید. از جمله مفاد ضروری در این قرارداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مبلغ سرمایه
  • سهم هر یک از افراد در سرمایه گذاری
  • سهم هر یک از افراد در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان
  • مکان اجرای قرارداد
  • ضمانت اجرا
  • تضمین‌ها
  • حل و فصل اختلافات
  • اصلاح قرارداد
  • محرمانگی
  • خاتمه قرارداد
  • شرایط فسخ

جمع‌ بندی

معمولا کسب و کارها در زمان آغاز فعالیتشان با کمبود سرمایه مواجهند و به دنبال وام و یا سرمایه گذار هستند که می‌تواند از قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری استفاده کنند. این قراردادها به افراد این اجازه را می‌دهد تا با توجه به سرمایه خود (اعم از مادی و معنوی)، بدون ثبت شرکت و یا حتی بدون پرداخت هزینه‌های اضافی وارد مشارکتی شوند و به منافع خود برسند.

قرارداد مشارکت زمانی که با نمونه قرارداد تایم شرینگ نیز شناخته می‌شود، عموماً در املاک مشاعی و در صنعت گردشگری متداول است. در حقیقت قراردادی است که با هدف گسترش گردشگری به نظام حقوقی ما وارد شده است.

نمونه قرارداد مالکیت زمانی عبارت است از اینکه که شخصی در دوره زمانی مشخصی از سال، نسبت به موضوع قرارداد، از یک محل استفاده کند. بدین ترتیب براساس تایم شرینگ آن چند مالک مستحق می‌شوند که برای مدت معین در هر سال از آن مال استفاده کنند.

سوالات متداول

نمونه قرارداد تایم شرینگ چه کاربردی دارد؟

این قرارداد بیشتر در حوزه گردشگری بین اشخاص و صاحبان هتل و اقامتگاه‌ها برای کسب سد بیشتر تنظیم می‌شود.

قرارداد مشارکت زمانی به چه عناوینی شناخته می‌شود؟

این قرارداد را معمولا تحت عنوان نمونه قرارداد تایم شرینگ و نمونه قرارداد مالکیت زمانی تنظیم می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط