قرارداد مشارکت در صادرات

آشنایی با قرارداد مشارکت صادرات + نمونه قرارداد صادرات کالا

با گسترش روابط میان کشورها روزبه‌روز شاهد افزایش میزان تجارت و همچنین صادرات و واردات از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هستیم. صادرات از جمله روش‌های درآمدزای بخش دولتی و خصوصی هر کشوری محسوب می‌شود. در عین حال قواعد و مقررات مربوط به صادرات نیز مانند تمامی امور دارای نکات حقوقی بسیاری است و قراردادهای متنوع […]

با گسترش روابط میان کشورها روزبه‌روز شاهد افزایش میزان تجارت و همچنین صادرات و واردات از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هستیم. صادرات از جمله روش‌های درآمدزای بخش دولتی و خصوصی هر کشوری محسوب می‌شود. در عین حال قواعد و مقررات مربوط به صادرات نیز مانند تمامی امور دارای نکات حقوقی بسیاری است و قراردادهای متنوع زیادی برای آن وجود دارد و از این رو قرارداد مشارکت صادرات یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که شرکت‌ها و اشخاص حقیقی برای امور بازرگانی از آن استفاده می‌کنند.

در این مقاله ضمن آشنایی قرارداد مشارکت صادرات و نکات حقوقی آن، با نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات آشنا خواهید شد.

قرارداد مشارکت صادرات چیست؟

صادرات، یکی از بخش‌های بزرگ دنیای تجارت است و نمونه قرارداد مشارکت صادرات، قراردادی است که اشخاص و شرکت‌ها امکان حضور فعال‌تر را می‌دهد. از طرفی، بسیاری از سرمایه‌داران، برای سرمایه گذاری سودآور، صادرات را انتخاب می‌کنند و از طریق این قرارداد، در صادرات شریک می‌شوند.

طبق قانون مدنی در این قرارداد می‌توانید شروط خاص مورد توافق طرفین را در هنگام تنظیم قرارداد منظور کنید.

در نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات، صادرکننده، شخصی (اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی) است که کارت بازرگانی دارد. همچنین از وزارت بازرگانی مجوزهای لازم را اخذ کرده و در حرفه خود به صادر نمودن کالا می‌پردازد.

انواع صادرات کدامند؟

صادرات به دسته‌های متعددی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن عبارت است از:

۱-صادرات مستقیم

  •  نمایندگان صادراتی
  • نمایندگان فروش سیار
  • شعبه فروش در خارج
  • بخش صادرات در داخل کشور
  • بازاریابی رایگان
  • سفارش پستی

۲-صادرات غیر مستقیم

  • شرکت‌های تجاری
  • شرکت‌های مدیریت صادرات
  • سازمان‌های تعاونی صادرات

۳-صادرات قطعی

۴-صادرات موقت

نمونه قرارداد مشارکت صادرات

در نمونه قرارداد مشارکت صادرات، مواردی به عنوان بندهای قراردادی درج می‌شوند که شامل موارد زیر است.

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • زمان و مکان قرارداد
  • میزان سرمایه طرفین قرارداد مشارکت
  • تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها در قرارداد
  • محرمانگی اطلاعات در قرارداد
  • مرجع حل اختلاف
  • نسخه‌های قرارداد
  • امضای طرفین قرارداد

مهم‌ترین نکات حقوقی نمونه قرارداد صادرات کالا

هنگام تنظیم نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات باید نکات اختصاصی را مدنظر داشته باشید تا بتوانید بهترین قرارداد را با توجه به خواسته‌ها و شرایط طرفین تنظیم کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

۱- از مسائل مهم در نمونه قرارداد بین المللی صادرات که گاها نادیده گرفته می‌شود موضوع محرمانگی اطلاعات است. در قرارداد مشارکت صادرات، طرفین متعهد می‌شوند که اطلاعات مشارکت کاری و صادرات را برای اشخاص خارج از شراکت منتشر نکنند.

۲- در نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات ، میزان آورده‌های هر کدام از طرفین باید با جزئیات و دقیق در این بخش نوشته شود. این امر به شما کمک می‌کند که در پایان قرارداد یا هر زمانی که مشکلی ایجاد شود، بتوانید ثابت کنید که چه میزان سرمایه یا تخصصی در این شراکت آورده‌اید و اثبات حقوق شما ساده‌تر خواهد شد. البته باید در نظر داشت که الزاماً آورده‌ها نقدی نیست و تخصص و دانش نیز آورده محسوب می‌شود.

۳- در قرارداد مشارکت صادرات باید که برای سود حاصل از کار و همچنین خسارات و جریمه‌های احتمالی، راه‌حل تعیین شود. چگونگی تقسیم سود بین دو طرف نیز باید در قرارداد فوق مشخص شود. همچنین مشخص گردد که خسارات به عهده یک طرف یا هر دو طرف است.

۴-در نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات سعی کنید که نسبت به چگونگی پرداخت هزینه‌های جاری، هزینه بیمه و پرداختی‌ها به کارمندان و پرنسل، موادی را درج نمایید.

جمع بندی

با گسترش روابط میان کشورها روز به روز شاهد افزایش میزان صادرات و واردات از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هستیم. افراد زیادی در این زمینه دارای تخصص کافی یا مجوزهای لازم هستند و از سوی دیگر شرکت‌ها یا اشخاص امکان تامین مالی برای این امر را دارند. این اشخاص می‌توانند در قالب نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات یا قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا که نوعی قرارداد مشارکت محسوب می‌شود، با یکدیگر همکاری کنند.

در نمونه قرارداد صادرات کالا برای مشارکت تمامی موارد و شرایط همکاری به‌طور کامل منظور می‌شود و اشخاص می‌توانند از این قرارداد به عنوان سند همکاری استفاده کنند.

تنظیم قرارداد مشارکت صادرات به دلیل داشتن نکات حقوقی و همچنین تخصصی به‌صورت اختصاصی و با توجه به شرایطز همکاری طرفین انجام می‌شود. در این زمینه می‌توانید، برای همکاری‌های قرارداد خود را توسط کارشناس حقوقی تنظیم کنید.

سوالات متداول

قرارداد مشارکت صادرات تامین مالی به عهده چه کسی است؟

در نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات تامین مالی می‌تواند از طریق یکی از طرفین به‌عنوان سرمایه‌گذار یا هر دوی آن‌ها انجام شود.

نحوه تقسیم سود در قرارداد مشارکت صادرات چگونه است؟

تقسیم سود زیان و شرایط مربوط به آن با توجه به توافقات طرفین انجام می‌شود.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط