قرارداد نصب دستگاه کارتخوان

قرارداد نصب دستگاه کارتخوان + توجه به تشریفات فنی خاص آن

فرقی نمی‌کند وارد فروشگاه‌های بزرگ یا کوچک شوید، برای دریافت مرسوله پستی خود نیاز به پرداخت هزینه ارسال داشته باشید و یا از فروشندگان خیابانی اقدام به خرید کنید، در هر حال، با دستگاه‌های کارتخوان یا پایانه‌های فروش روبرو شده‌اید. گسترش استفاده مشتریان از کارت‌های بانکی به جای پول نقد، به ویژه در ایام شیوع […]

فرقی نمی‌کند وارد فروشگاه‌های بزرگ یا کوچک شوید، برای دریافت مرسوله پستی خود نیاز به پرداخت هزینه ارسال داشته باشید و یا از فروشندگان خیابانی اقدام به خرید کنید، در هر حال، با دستگاه‌های کارتخوان یا پایانه‌های فروش روبرو شده‌اید. گسترش استفاده مشتریان از کارت‌های بانکی به جای پول نقد، به ویژه در ایام شیوع کرونا، کسب‌وکارهای بسیاری را، فارغ از خرد یا کلان بودن، وادار به استفاده از دستگاه‌های کارتخوان کرده است.
در این مطلب به موضوع تنظیم قرارداد نصب دستگاه کارتخوان میان شرکت‌های ارائه‌دهنده دستگاه کارتخوان و صاحبان کسب‌وکارها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا نصب دستگاه کارتخوان نیاز به تنظیم قرارداد دارد؟

اصولا تهیه دستگاه کارتخوان برای کسب‌وکارها نیاز به طی برخی تشریفات حقوقی دارد. نباید فراموش کرد که ارائه این دستگاه‌ها، نیازمند برقراری ارتباط بین شبکه بانکی و مالی و کارت‌های بانکی مشتریان دارد. در واقع ملزومات فنی موجود در استفاده از دستگاه کارتخوان، سبب می‌شود تا کسب‌‌وکارها برای تهیه این امکان، اقدام به درخواست از شرکت‌های متخصص در زمینه نصب دستگاه کارتخوان کنند.

قرارداد نصب دستگاه کارتخوان، عنوان قراردادی است که میان کسب‌وکارها (پذیرنده) و شرکت‌های ارائه دهنده دستگاه کارتخوان (شرکت) تنظیم می‌شود و بر اساس آن دستگاه کارتخوان به کسب‌وکارها تعلق می‌گیرد.

در ادامه به نکات و جرئیات حقوقی و فنی مهم قرارداد نصب دستگاه کارتخوان اشاره می‌کنیم.

قرارداد نصب دستگاه کارتخوان چه نکاتی دارد؟

بندهای مهم قرارداد نصب دستگاه کارتخوان شامل بندهای زیر است:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات کامل مالک کسب‌وکار و شرکت ارائه‌دهنده ذکر شود. اصولا دستگاه کارتخوان تنها با نام و حساب صاحب پروانه کسب‌وکار واگذار می‌شود و طرف قرارداد (پذیرنده) لزوما مالک کسب‌وکار است.

موضوع قرارداد

نصب، تحویل، راه‌اندازی و آموزش مورد نیاز برای استفاده از دستگاه کارتخوان، موضوع قرارداد نصب دستگاه کارتخوان است.

نباید فراموش کرد که اصولا نصب دستگاه کارتخوان به شکل امانی (اجاره) بوده و در واقع مالکیت دستگاه به پذیرنده واگذار نمی‌شود و شرکت مالک دستگاه کارتخوان است.

مدت قرارداد

مدت زمان استفاده از دستگاه کارتخوان، همان مدت قرارداد نصب دستگاه کارتخوان است که اغلب مدتی زیر یکسال نخواهد بود.

مبلغ قرارداد

اصولا نصب دستگاه کارتخوان برای کسب‌وکارها هزینه خاصی ندارد، اما پذیرنده باید درصدی از مبلغ تراکنش‌ها را به صورت ثابت ماهانه و یا با توجه به مقدار فروش، به عنوان کارمزد به شرکت ارائه‌دهنده کارتخوان اعطا کند. این مبلغ می‌تواند با توجه به توافق طرفین قرارداد متغیر تعیین شود.

شیوه تسویه حساب

در این بند باید مشخص شود که واریز مبالغ تراکنش‌ها چگونه انجام می‌شود. علی‌الاصول در قرارداد باید شماره حساب مالک کسب‌وکار (دارای پرونده کسب) درج شود و پس از کسر کارمزد شرکت، مبالغ به حساب مذکور واریز شود. واریز به صورت روزانه، شیوه تسویه حساب است.

تعهدات شرکت

اولین و مهم‌ترین تعهد شرکت نصب و راه‌اندازی و آموزش استفاده از دستگاه در محل کسب‌وکار (پذیرنده) است.

تامین تجهیزات مورد نیاز برای کار معمول دستگاه، سرویس منظم دستگاه، نظارت بر عملکرد فنی دستگاه، تعمیر یا تعویض آن و در واقع پشتیبانی تلفنی و حضوری منظم از دستگاه کارتخوان، وظیفه مهم دیگر شرکت ارائه‌دهنده دستگاه کارتخوان است.

همچنین شرکت موظف است تا مسئولیت رفع ایرادات بین شبکه بانکی را بر عهده بگیرد و اشکالاتی نظیر عدم واریز مبالغ به حساب پذیرنده را به سرعت حل کند.

تعهدات پذیرنده

مهم‌ترین تعهد پذیرنده، حفظ و نگهداری دستگاه کارتخوان مطابق با الزامات قانونی و قراردادی و همچنین موازین بانک مرکزی است. در واقع عدم سوءاستفاده یا استفاده متخلفانه و مجرمانه (مانند انجام معاملات صوری) از دستگاه کارتخوان، تعهد اصلی پذیرنده است چرا که همانطور که ذکر شد، پذیرنده مالک دستگاه کارتخوان نیست.

تامین هزینه‌هایی نظیر هزینه برق و اینترنت مورد نیاز و… بر عهده پذیرنده است.

فعال نگاه داشتن دستگاه کارتخوان، وظیفه دیر پذیرنده است. در واقع نباید تراکنش‌های مالی کسب‌وکار از حد خاصی کمتر شود، چرا که اگر این اتفاق بیافتد، شرکت می‌تواند اقدام به جمع‌آوری دستگاه کارتخوان کند.

پذیرنده وظیفه دارد در صورت بروز اشکال در دستگاه کارتخوان، صرفا از طریق روش‌های رسمی پشتیبانی شرکت اقدام به رفع آن کند و تحت هیچ شرایطی دستگاه را به اشخاص نامعتبر برای تعمیر واگذار نکند.

همچنین شرکت باید تغییر هرگونه اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار مانند تعویض حساب بانکی و یا تغییر مالک صاحب کسب‌وکار، نشانی محل کسب و… را به سرعت به اطلاع شرکت برساند.

فسخ قرارداد

اصولا در قرارداد نصب دستگاه کارتخوان‌ قید می‌شود که پذیرنده پیش از پایان مدت قرارداد حق فسخ قرارداد را ندارد و تنها می‌تواند پایان همکاری را درخواست کند که در این صورت شرکت باید اقدام به جمع‌آوری دستگاه و تسویه حساب کامل با پذیرنده کند.

در مقابل، شرکت می‌تواند در صورت وقوع تخلف از سوی پذیرنده، اقدام به فسخ قرارداد کند.

حل‌وفصل اختلافات

اصولا مسئولیت نظارت بر عملکرد پذیرنده، بر عهده واحد بازرسی شرکت ارائه‌دهنده خدمات است. در صورت بروز اختلافات نیز، طرفین اغلب از طریق مذاکره اقدام به حل اختلاف می‌کنند و در صورت عدم حل‌وفصل اختلاف، رجوع به مراجع قضایی به عنوان راهکار حل اختلاف مورد توافق قرار می‌گیرد.

نیازی به مشاوره درباره قرارداد نصب دستگاه کارتخوان دارید؟

در این مطلب به قرارداد نصب دستگاه کارتخوان و نکات حقوقی و برخی نکات فنی آن پرداختیم. با این وجود باید توجه داشت که نصب دستگاه کارتخوان تشریفات فنی خاصی دارد که ممکن است در قرارداد نصب دستگاه کارتخوان نیز وارد شود. به همین خاطر توصیه می‌شود اگر مالک کسب‌وکار هستید و نیاز به نصب دستگاه کارتخوان دارید، پیش از انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد نصب دستگاه کارتخوان هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از