قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی

قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی + 5 سؤال مهم درباره آن

برای کسانی که در زمینه عمران، معماری و به طور کلی ساخت و ساز فعالیت می­کنند، کارشناسی شهرسازی نام آشنایی است. حضور مهندسین شهرسازی در پروژه ­های عمرانی مانند برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی شبکه­‌های زیرساختی، طراحی شهری و… عموماً یک ضرورت است. در این مطلب با نکاتی درباره نحوه تنظیم قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی آشنا […]

برای کسانی که در زمینه عمران، معماری و به طور کلی ساخت و ساز فعالیت می­کنند، کارشناسی شهرسازی نام آشنایی است. حضور مهندسین شهرسازی در پروژه ­های عمرانی مانند برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی شبکه­‌های زیرساختی، طراحی شهری و… عموماً یک ضرورت است.
در این مطلب با نکاتی درباره نحوه تنظیم قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی آشنا خواهیم شد و به سؤالاتی در این باره پاسخ خواهیم داد.

۱. کارشناس شهرسازی کیست و چه وظایفی دارد؟

از آنجا که شهرسازی یک رشته گسترده است که زیر شاخه­ ها و حوزه‌های تخصص متعددی را در بر می­ گیرد، وظایف کارشناسان شهرسازی نیز دارای طیف وسیعی است که بسته به نوع پروژه می‌­تواند متفاوت باشد.

کارشناسان شهرسازی با توجه به زمینه کاری خود می‌­توانند با سازمانهای عمومی متصدی امور عمران شهرسازی مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌های مناطق و نواحی شهری و سازمانهای وابسته به آنها، مانند سازمان مدیریت بحران و سازمان زیباسازی شهری همکاری کنند. این کارشناسان امکان همکاری با بخش خصوصی مانند شرکتهای عمرانی، معماری و برنامه ریزی منطقه ­ای و امثال آن را نیز دارند.

علاوه بر این برخی مهندسین شهرسازی به عنوان کارشناسان رسمی دادگستری نیز فعالیت می­‌کنند و در حل و فصل پرونده ­های قضایی مربوط به شهرسازی با دادگاه­­ها همکاری می­کنند.

به عنوان مثال، شهرداری­‌ها برای ساماندهی ساخت و سازهای بافت­های شهری و رشد منظم شهرها مکلف هستند که از طرح­‌های تفصیلی یا طرح­‌های جامع (هادی) که توسط مهندسین شهرسازی تهیه می‌شود تبعیت کنند.

حال اگر در این زمینه تخلفی صورت بگیرد یا درباره انطباق املاک با طرح­های گفته شده اختلافی بروز کند، دادگاه کارشناس شهرسازی را برای تشخیص فنی و ارائه نظر کارشناسی فرا می­خواند.

حال که با زمینه کاری و برخی فعالیت­‌های کارشناس شهرسازی آشنا شدیم، لازم است به نکاتی درباره تنظیم قرارداد همکاری در این حوزه بپردازیم.

۲. حل و فصل اختلاف در قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی چگونه است؟

در قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی، باید بند حل و فصل اختلافات حقوقی را از پیش تعیین کرد. کارشناس شهرسازی ممکن است در طول قرارداد با کارفرما یا پیمانکار، اختلافاتی داشته باشد. برای حل اختلافات حقوقی یا عمرانی در این قراردادها، خوب است تا از پتانسیل برخی روش‌های حل اختلاف استفاده شود.

به طور عادی در قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی سعی می‌شود تا اختلاف به وجود آمده از طریق مذاکره و صلح و سازش میان طرفین اختلاف به طور غیررسمی حل شود.

اما اگر اختلافات عمیق‌تر از حالتی هستند که با روش‌های گفته شده حل شود، راه حل جایگزین استفاده از داور مرضی‌الطرفین است.

روش آخر حل اختلاف حقوقی در قراردادهای پیمانکاری ساختمان، سپردن حل اختلاف به دادگاه‌های حقوقی است.

۳. روش پرداخت هزینه قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی چیست؟

پرداخت هزینه قرارداد یا پرداخت مبلغ قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی معمولا به صورت اقساطی انجام می‌شود. این نوع پرداخت در حالتی ممکن است که استفاده از کارشناس شهرسازی به صورت مستمر از اول تا آخر پروژه پیمانکاری ساختمان لازم باشد.

منظور این است که پیمانکار یا کارفرما باید برای استفاده از راهنمایی کارشناس شهرسازی به او مبلغی را تحت عنوان پیش پرداخت بدهند و باقی مانده مبلغ را به صورت اقساط در طول پروژه پرداخت کنند.

۴. فسخ قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی چگونه ممکن است؟

فسخ قرارداد از موضوعات رایج و پرتکرار در قراردادهای پیمانکاری ساختمان است. قطع همکاری کارشناس شهرسازی با پروژه عمرانی ممکن است به دلایل متفاوتی انجام شود.

عدم کفایت علمی یا نداشتن پروانه و مجوزهای لازم برای کارشناسی شهرسازی، عدم مسئولیت پذیری کارشناس شهرسازی و تاخیر در اجرای موضوع قرارداد و عدم پرداخت به موقع مبلغ قرارداد رایج‌ترین دلایل فسخ قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی به حساب می‌آیند.

به عنوان یک نکته حقوقی به یاد داشته باشید که معمولا فسخ قرارداد هنگام تنظیم قرارداد مشروط به اقداماتی مانند اطلاع قبلی و ارسال اخطاریه و پرداخت خسارت و… نیز می‌شود تا هر چه بیشتر قرارداد حفظ شود.

۵. قوه قهریه در قرارداد چه مفهوم و مصداقی دارد؟

قوه قهریه یا همان فورس ماژور به معنای مواقعی است که حادثه‌ای غیرمترقبه، غیرمنتظره، غیرقابل پیش بینی و غیر قابل پیشگیری سبب ناممکن شدن اجرای تعهدات طرفین قراردادهای حقوقی شود.

در قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی هم ممکن است حوادثی مانند وقوع جنگ، آتش سوزی، زلزله، سیل، بهمن و… سبب شود کلیت پروژه عمرانی از بین برود و یا پیمانکار، کارفرما یا کارشناس شهرسازی نتواند وظایف خود را انجام دهد، هیچ شخصی از طرفین قرارداد مسئولیت جبران خسارت ندارد.

البته اثبات دقیق قوه قهریه و سلب مسئولیت از اطراف قرارداد، ممکن است پیچیده و دشوار باشد و به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد. به همین خاطر باید با استفاده از دانش وکلای دادگستری اقدام به استناد به قوه قهریه کرد.

نیاز به تنظیم قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی دارید؟

قراردادهای پیمانکاری ساختمان فارغ از موضوع خود نکات حقوقی ویژه‌ای دارند که به جزئیات رابطه پیمانکاری و برخی شرایط عمومی پیمان مرتبط است.

برای همین پیشنهاد ما استفاده از تخصص متخصصان حقوق پیمانکاری در تنظیم قراردادهای همکاری با کارشناس شهرسازی است.

وینداد می‌تواند نیازهای شما را در مسیر تنظیم قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی برطرف کند و ابهامات حقوقی شما را درباره این قرارداد شفاف‌سازی کند.

در ضمن اگر برای حل اختلافات قراردادی خود به نتیجه‌ای نرسیدید، می‌توایند از امکانات تنظیم اوراق قضایی و پیگیری دعاوی ما استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از