نمونه قرارداد کارورزی

نمونه قرارداد کارورزی + نکات تنظیم قرارداد

به دنبال آموزش حرفه و کار هستید؟ می‌دانید برای آموزش شما هم قرارداد ویژه‌ای وجود دارد؟ نمونه قرارداد کارورزی از جمله قراردادهای پرکاربرد حقوق کسب‌وکار است. افراد زیادی برای فراگیری حرفه‌ای خاص به دنبال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. نمونه قراردادهایی که بین کارورز و مربی یا استاد یا ارگان مربوط تنظیم می‌شود، کمک بسیاری به […]

به دنبال آموزش حرفه و کار هستید؟ می‌دانید برای آموزش شما هم قرارداد ویژه‌ای وجود دارد؟ نمونه قرارداد کارورزی از جمله قراردادهای پرکاربرد حقوق کسب‌وکار است. افراد زیادی برای فراگیری حرفه‌ای خاص به دنبال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. نمونه قراردادهایی که بین کارورز و مربی یا استاد یا ارگان مربوط تنظیم می‌شود، کمک بسیاری به افراد می‌کند تا آموزش‌های حرفه‌ای خود را در چارچوبی قانونی پیش ببرند.

این قرارداد، شرایطی را ایجاد می‌کند که اشخاص در رشته‌های مختلف، بتوانند به صورت عملی و حضوری، حرفه مورد نظر خود را یاد بگیرند. قطعا وقتی افراد در کاری حضور فیزیکی داشته و آن مهارت را عملی یاد بگیرند، تاثیر بیشتری در یادگیری آن‌ها دارد. در ادامه این متن به نکات نمونه قرارداد کارورزی و چگونگی تنظیم آن می‌پردازیم.

کارورزی چیست؟

هر تجربه آموزشی که همراه شغل باشد را کارورزی گویند. کارورزی می‌تواند به صورت اختیاری یا اجباری باشد. ممکن است شخصی برای گذراندن چند واحد درسی به آن نیاز داشته باشد. در مواردی نیز شرکت‌ها برای کارمندان خود دوره‌های کارورزی اجباری برگزار می‌کنند.

این دوره برای آشنایی افراد با فضای کاری، فرصت مناسبی است. در دوره کارورزی نه تنها قابلیت‌های آنان برای اشتغال در آینده بالا می‌رود بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتری برای انجام وظایف محوله می‌دهد. در نمونه قرارداد کارورزی، شخص در کنار استاد راهنما یا مربی است. کارورز بیشتر از طریق آموزش عملی، اصول کاری را فرا می‌گیرد.

برای شروع کارورزی می‌توانید از قراردادی اصولی استفاده کنید تا شرایط همکاری مثل ساعت کاری، میزان دستمزد و سایر موارد به‌طور کامل در آن درج شود. این قرارداد مانند قرارداد کار یک سند مکتوب برای دو طرف است که می‌تواند هر گونه مشکلات احتمالی را به حداقل برساند.

انواع قرارداد کارورزی

این قرارداد‌ها را می‌تواند به ۴ دسته تقسیم کرد:

  1. نمونه قرارداد کارورزی وزارت کار
  2. نمونه قرارداد کارورزی دانشگاهی
  3. نمونه فرم قرارداد کارورزی فنی و حرفه‌‍‌ای
  4. نمونه فرم قرارداد کارورزی پزشکی «انترن»

نمونه قرارداد کارورزی اداره کار به چه صورت است؟

سامانه کارورزی وزارت کار، برای متقاضیان شرکت در طرح کارورزی، شرایطی را در نظر گرفته است:

این طرح، تنها فارغ التحصیلانی را شامل می‌شود که شغلی پیدا نکرده‌اند. افراد در مقاطع تحصیلی متفاوت، می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. بازه سنی مشخص شده برای متقاضیان، سن 23 تا 35 سال است. این مدت، برای متقاضیان مرد به دلیل شرایط سربازی دو سال افزایش می‌یابد.

متقاضیان با مدرک کاردانی تا 25 سال، با مدرک کارشناسی تا 28 سال و با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تا 35 سال، می‌توانند در طرح کارورزی وزارت کار ثبت نام کنند. با توجه به رشته‌های تحصیلی متقاضیان، دستگاه‌های اجرایی حداکثر به مدت 11 ماه، پذیرای کارورز هستند. اگر دستگاه اجرایی تمایل داشته باشد که کارورز را استخدام کند، یک قرارداد به اعتبار 4 سال با کارورز تنظیم می‌کند.

وزارت کار در دستورالعمل اجرایی طرح کاروزی، برای متقاضیان کارورزی که از طریق سامانه کارورزی وزارت کار پذیرفته شده‌اند، مبلغی را به‌ عنوان کمک هزینه تعیین کرده است. این مبلغ با توجه به مقطع تحصیلی کارورز متغیر خواهد بود. برای مثال کارورز با مقطع کاردانی، مبلغی معادل 50 درصد حقوق اداره کار را دریافت می‌کند. به همین ترتیب، در دوره کارشناسی 70 درصد و برای مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر 90 درصد حقوق اداره کار پرداخت می‌شود.

در طول دوره کارورزی، کارورز بیمه عمر و بیمه حوادث می‌شود. در نهایت اگر دستگاه اجرایی تمایل داشته باشد که کارورز را به مدت 4 سال استخدام کند، سازمان فنی و حرفه‌ای به مدت سه سال، بیمه کارورز را تامین می‌کند.

نمونه قرارداد کارورزی چه بندهایی دارد؟

نمونه قرارداد کارورزی نکات زیادی دارد که باید ضمن آن رعایت شود. از جمله بندهای اساسی که در هنگام تنظیم قرارداد باید ذکر شوند،‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشخصات طرفین قرارداد

اطلاعات مهم طرفین قرارداد، اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشند باید در این بند نوشته شود. نام، شماره ملی یا ثبتی، نشانی و… شماره تلفن ثابت و همراه از جمله این موارد هست.

موضوع قرارداد

در این بند از قرارداد باید وظایف کارورز قرارداد به عنوان موضوع قرارداد مطرح شود. مثلا گفته شود موضوع قرارداد یادگیری مهارت‌های رایانه‌ای.

محل انجام موضوع قرارداد

در اکثر موارد محل انجام موضوع قرارداد، همان کارگاه است اما ممکن است بنا به توافق طرفین این امر در مکانی دیگری انجام شود.

مدت قرارداد

اصولا مدت قرارداد در اینگونه قراردادها، بسته به بزرگی و وسعت  و نوع آن متفاوت است. در هر حال باید تاریخ شروع و پایان پروژه را در این بند تصریح کرد.

مبلغ و نحوه پرداخت

مبلغ قرارداد بر اساس نوع قرارداد و نرخ آن مشخص می‌شود. نحوه پرداخت مبلغ کارورز قرارداد (نقدی، اقساط، چک و…) نیز باید در این بند مشخص شود. گاهی ممکن است قرارداد کار درصدی باشد.

مشخصات فنی پروژه

در قراردادهایی اینچنینی می‌توان بند یا ضمیمه‌ای را طراحی کرد که در آن مشخصات فنی مورد نظر برای انجام پروژه را قید کرد. در این قرارداد می‌توان مهم‌ترین ابعاد فنی پروژه را تعیین و تصریح کرد.

همچنین باید ذکر شود که کارورز از سوی مجری طرح بیمه حوادث و عمر خواهد شد.

جمع‌بندی

کارورزها اکثرا کسانی هستند که پیش زمینه کاری ندارند. هدف از نمونه قرارداد کارورزی آشنایی با محیط کار و یادگیری و آموزش مهارت‌های عملی است. این افراد با توجه به شرایط قانونی فعالیت می‌کنند که در قانون کار مشخص شده است. به‌همین منظور می‌توانید تمامی این شرایط را در نمونه قرارداد کار تصریح کنید.

قرارداد کاروزی از جمله مواردی است که باید با توجه به شرایط طرفین و موضوع همکاری آن‌ها تنظیم شود. از این‌رو توصیه می‌شود قرارداد خود را توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

سوالات متداول

کارورزی به چه صورتی انجام می‌شود؟

کاروزی می‌تواند به‌صورت اجباری یا اختیاری باشد که در هر صورت تنظیم قرارداد کارورزی می‌تواند شرایط همکاری شما را مشخص کند.

آیا کارورز دستمزد دریافت می‌کند؟

بله کاروزانی که طبق قانون کار فعالیت می‌کنند باید دستمزد دریافت کنند، برای مثال کارورز با مقطع کاردانی، مبلغی معادل 50 درصد حقوق اداره کار را دریافت می‌کند. به همین ترتیب، در دوره کارشناسی 70 درصد و برای مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر 90 درصد حقوق اداره کار پرداخت می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز