قرارداد-کار-درصدی

نمونه قرارداد کار درصدی یا قرارداد کار پورسانتی + بندهای مهم

قرارداد کار درصدی یا قرارداد کار پورسانتی یکی از انواع قراردادهای کار است که در بسیاری از مشاغل کاربرد دارد. چرا که مشاغل مانند فروش یا بازاریابی ماهیت پورسانتی دارند. البته که این قراردادهای درصدی برای مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این موارد منحصر نمی‌شود. از این‌رو در این مقاله با بررسی […]

قرارداد کار درصدی یا قرارداد کار پورسانتی یکی از انواع قراردادهای کار است که در بسیاری از مشاغل کاربرد دارد. چرا که مشاغل مانند فروش یا بازاریابی ماهیت پورسانتی دارند. البته که این قراردادهای درصدی برای مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این موارد منحصر نمی‌شود.

از این‌رو در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد همکاری درصدی، شرایط و نحوه تنظیم این قراردادها را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

قرارداد کار چیست؟

با توجه به آنچه در قانون کار ذکر شده سه نوع قرارداد­ کار وجود دارد:

در تمام قراردادهای کاری دو طرف وجود دارند؛ یک طرف این قرارداد کارفرما و دیگری کارگر/کارمند است. کارگر در ماده‌ ۲ قانون کار، شخص حقیقی است که به دستور کارفرما کار را انجام می‌دهد و در قبال آن کار، مُزد دریافت می‌‫کند. این مزد می‫‌تواند روزانه، ماهانه یا هفتگی باشد. در مقابل، کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

رابطه بین‌ کارگر و کارفرما مطابق قانون کار در صورت انعقاد قرارداد بین کارگر و کارفرما رسمیت می‌یابد.

ماده‌ ۷ قانون کار، قرارداد کار را اینگونه تعریف کرده است : قرارداد کار عبارت است از قراردادی کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌العمل، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

با توجه به اینکه قراردادکار و طرفین آن به طور مشخص در قانون تعریف شده، بنابراین طرفین این قرارداد نمی‌­توانند برخلاف شرایط و چارچوبی که در قانون معین شده قرارداد را منعقد کنند. به همین دلیل انعقاد قرارداد کار نیاز به اطلاعات و شناخت ویژه‌ای از قوانین دارد تا نه حقوق کارگران در این بین نقض شود و نه کارفرمایان متضرر شوند.

قرارداد کار درصدی یا قرارداد کار پورسانتی چیست؟

امروزه کارفرمایان برای گسترش کسب‌وکارشان و ایجاد رقابت بین کارگران به قراردادهای کار درصدی روی آورده‌اند و کارگران هم برای دریافت درصد و کارمزد کارشان تمایل بیشتری به تنظیم قرارداد کار درصدی دارند.

اما پورسانت در قراردادکار به چه معناست؟

 پورسانت از زبان فرانسوی گرفته شده و به معنای درصد و حق دلالی است که به دلیل مشارکت در کاری دریافت یا پرداخت می‌شود.

پورسانت یعنی اینکه وقتی شخصی برای شما کار می‌کند شما چند درصد از سهم خود را به او بدهید. این درصد بسته به نوع کار و توافق صورت گرفته متفاوت است. قرارداد کار درصدی به افراد انگیزه برای کار بیشتر و رقابت با سایرین را می‌دهد. هرچند در ظاهر به نظر می‌رسد این کار باعث کاهش درآمد کارفرما می‌شود اما در واقع رشد زیادی را برای کار کارفرمایان به همراه دارد. این قرارداد نکات و شرایط زیادی دارد که باید آن‌ها را به طور دقیق در نظر داشت و رعایت کرد و بعد از آن وارد این قرارداد شد.

قرارداد کار درصدی

نمونه قرارداد کار درصدی چه بندهایی دارد؟

برطبق قانون­ کار، کارگر در قرارداد درصدی باید حقوق پایه‌ای را که براساس قانون کار به او تعلق می‌گیرد دریافت کند و بر همین اساس؛ بسته به میزان حقوق ماهیانه او درصدی به عنوان پورسانت دریافت می‌کند.

فرقی نمی‌کند که شما کارفرما باشید و بخواهید افرادی را استخدام کنید یا جویای کار باشید و بخواهید در شرکتی استخدام شوید! مهم این است که با مسائل حقوقی آشنایی حداقلی داشته باشید. باید در هنگام نگارش و عقد قراردادهای حقوقی، نکات مهم قرارداد کار‌ی را نیز مدنظر داشت.

نحوه تنظیم قرارداد پورسانتی وزارت کار

براساس نمونه قرارداد کار درصدی طرفین قرارداد کار یعنی کارفرما و کارگر باید برای انعقاد این قرارداد شروط زیر را در قرارداد کار ۱۴۰۲ رعایت کنند؛

قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید شامل موارد ذیل باشد:

  • نام طرفین ( نام کارفرما و کارمند/کارگر)
  • تاریخ استخدام و انعقاد قرارداد
  • مدت قرارداد
  • میزان حقوق یا نحوه محاسبه حقوق و مزایا
  • نحوه پرداخت حقوق و شرایط پرداختی حقوق یا مزد
  • قوانین و شرایط مربوط به ساعات کار
  • قوانین و شرایط مربوط به تعطیلات، از جمله تعطیلات رسمی و حقوق مرخصی و روزهای تعطیل رسمی عنوان کاری و شرح وظایف به صورت کلی (جزئیات کامل شرح وظایف باید به عنوان ضمیمه قرارداد، اضافه شود).
  • محل انجام کار یا اگر لازم است، ذکر اینکه کارمند/کارگر باید در جاهای متفاوتی کار کند.
  • تعریف شرایط محرمانگی و عدم افشای اطلاعات
  • بیمه
  • تمدید قرارداد قوانین شرکت
  • تسویه حساب
  • موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب نماید.

این بندها مهم‌ترین بندهایی است که در قرارداد کار درصدی درج می‌شود و باید توجه کرد که بسته به نوع کاری که از کارگر خواسته می‌شود بندهای دیگری هم می‌تواند اضافه شود. اما در همه این قراردادها به دلیل اینکه همه زیر نظر قانون­ کار هستند رعایت شروط عام قرارداد کار الزامی‌ست.

جمع بندی

زمانی که شما کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنید نیاز به استخدام نیروی انسانی و تنظیم قرارداد با آن‌ها خواهید داشت. یکی از چالش‌های حقوقی هر کسب‌وکاری به ویژه شرکت‌های تجاری آشنایی با حقوق جایگاه کارفرما و کارمند است که نقص اطلاعات در این زمینه می‌تواند صدمات زیادی از جمله از دست دادن زمان و هزینه برای آن‌ها به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که هیچ چارچوب استاندارد و از پیش تعیین‌شده‌ای برای تنظیم قرارداد، وجود ندارد و هیچ قراردادی نیست که بتواند، هر نوع کسب‌وکاری را در هر مکان و زمان، پاسخ دهد. برای مثال برخی از افراد نیاز به قرارداد کار فصلی، قرارداد کار معین، قرارداد کار کارمزدی، قرارداد کار موقت، قرارداد کارورزی یا قرارداد کارآموزی و غیره نیاز دارند.

در نتیجه باید با توجه به شرایط کسب وکار خود، قراردادهای لازم را تنظیم کنید. این قراردادها می‌تواند به صورت قرارداد کار موقت یا قرارداد پورسانتی باشد.

سوالات متداول

حقوق قرارداد کار درصدی چقدر است؟

برطبق قانون­ کار، کارگر در نمونه قرارداد درصدی باید حقوق پایه‌ای را که براساس قانون کار به او تعلق می‌گیرد دریافت کند. بر همین اساس؛ بسته به میزان حقوق ماهیانه او درصدی به عنوان پورسانت دریافت می‌کند.

تا چه میزان می‌توان پورسانت کار را گرفت؟

پورسانت یعنی اینکه وقتی شخصی برای شما کار می‌کند شما چند درصد از سهم خود را به او بدهید که این درصد با توجه به نوع کار و توافق صورت گرفته متفاوت است.

4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

8 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
اسماعیل پرسپولیسی
اسماعیل پرسپولیسی
6 ماه پیش

سلام من در آب درمانی ماساژور بودم و درصدی کار میکردم کارفرما در طول 18ماه کار من برای من بیمه رد نکرد آیا میتونم ازش بابت سنوات و بیمه شکایت کنم

Rose.m.f
Rose.m.f
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر خواستم بپرسم کسی که کار درصدی داره ایا میتونه از کار فرما شکایت کنه به دلیل ندادن حق فرزند.ایاب ذهاب .عیدی .بیمه؟
چون کار درصدی هست و شریک محسوب میشه به شریک این ها تعلق میگیره؟

علی توحیدی
علی توحیدی
1 سال پیش

سلام، به ارائه اطلاعات سطحی بسنده کردید، نوشته ها بیشتر وقت خواننده رو میگیره.

توحید اسدی
توحید اسدی
در پاسخ به  علی توحیدی
1 سال پیش

سلام میشه از شما خواهش یک‌نمونه متن قرار داد در مغازه بین شریک (۶۰ به ۴۰ ) درصدی به اشتراک بزارید استفاده کنیم ممنونم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  توحید اسدی
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله حتما در اسرع وقت اقدام خواهد شد و از پیشنهاد شما سپاسگزاریم.
مجموعه حقوقی وینداد

ستاره
ستاره
2 سال پیش

سلام مقاله مفیدی بود
اما توضیحی در مورد قرارداد کارمزدی نداده بودید
من به اطلاعات مربوط به کارمزدی نیاز دارم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ستاره
2 سال پیش

با سلام
شما می توانید اطلاعات لازم در خصوص قرارداد کارمزدی را در مقاله زیر پیدا کنید.
https://vindad.com/blog/wp-admin/post.php?post=3247&action=edit
با احترام
تیم حقوقی وینداد

قراردادهای استاندارد قانون کار
قراردادهای استاندارد قانون کار
2 سال پیش

با سلام و خسته نباشید. مقاله تون را خوندم و خیلی به دردم خورد ممنون از مدیر محترم سایت

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پورسانتی شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پورسانتی شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز